Toinenkin pohjoisen tölkki

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eihän se ahtimen vaihto ole kuin pultit auki, ahdin vaihtoon ja pultit kiinni.
Vaikeinta voi olla jumissa olevat / katkeavat pultit, mutta lämmöllä ja öljyllä nekin aukeavat.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Käyköhän koko vesipumppu jx:n pumppu vai mikä osa pitää ottaa/ostaa AAZ:aan. Näyttää jotta nyt vähän tuokin juttu kikkailtu AAZ vakiopumpulla->korjaanko tilanteen ostamalla täydellisen JX pumpun "koteloineen" motonetistä ?

30-9714
Valeo-vesipumppu VAG 30mm-napa TÄYD.
Sopivuudet:
- Diesel/TurboD 84-> (napa-ø 30mm) täydellinen taustakoteloinnilla aito Valeo
Hinta:
49,90€
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ihan samanlaisia ne on koteloiltaan ja kaikilta, itse pumpun siipi voi olla sitten ennemmin valmistajasta riippuen eri materiaalia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Elikä tarvitttava osa JX:stä on se sokalla kiinni oleva putken pätkä missä on 90 asteen kulma joka AAZ:ssa on liian pitkä ja ottaa kiinni moottoritukeen?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä se JX-vesilähtö tulee ihan 2 pultilla kiinni vesipumppuun, pitää termostaatin paikallaan ja o-rengas välissä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos en aivan väärin taas muista, niin VWharrastaja tai joku muu guru tiesi joskus kerta, että JX:n pumpussa olisi alunperin ollut jotain eroa ha pumppuihin verrattuna veden siirtokapasiteetin suhteen.

Minä ainakin jättäisin sellaiset pumput sivuun, joissa pn pellistä väännetty siipipyörä. Motonetin valikoimasta on tullut vastaan sekä valettuja että peltisiä, eli vain paketti avaamalla saa asiasta selvyyden.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Nyt on sitten viisaamman ukon kanssa tutkittu tölkkiä pitkä tovi ja lopputulos on jotta turbo tulvii, joko paluun takia tai on kulunut.
Tutkimukset jatkuu siis. Jos on tarjota tuolle paikalle sopivaa turboa niin kuuntelen mielelläni tarjouksia/vinkkejä. Kaippa se ebaykin olisi sitten vaihtoehto. Mutta AAZ pakoarjaan sopiva olisi siis hakusessa.
Ja tietysti tutkittava miksi on hajonnut jos niin on ja paluu varmistettava. Ensimmäisenä työn alle menee huohotus kuitenkin jotta se ei ole tukollaan kun sitä on tullut tuossa hieman korjattua/koskettua juuri ennen (n1000km) oireiden alkua.

Lisäksi veden huono kierto pitää tutkia ja öljynpaineet ym siihen liittyvää. Kuinkas tuohon fiksuiten saa öljynpainemittarin, valon paineanturin tilalle anturi suodattimen jalkaan?
Öljypohjan irroitus taisi olla yhtä kivaa kuin TDI koneisilla eli kaksi pulttia vähintäänkin kivasti piilossa?
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Roiala kirjoitti:Öljypohjan irroitus taisi olla yhtä kivaa kuin TDI koneisilla eli kaksi pulttia vähintäänkin kivasti piilossa?
Tuohan riippuu suoraan siitä, mikä vauhtipyörä siellä sattuu olemaan.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Jaa, no siitä ei ole aavistustakaan jos ei sitten ole niin (kuin jostain hämärästä mielikuvasta on jäänyt mieleen) että AAZ alkuperäinen ei käy ollenkaan niin sitten on luultavasti JX:n vauhtis. Ei kai se auta kuin alkaa irroitella.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Heebo »

JX vauhtis jos on, niin sitten ei pitäis olla ongelmaa. VP:n kun pyörittelee oikeaan asentoon, niin löytyy sopivat hahlot että saapi ne ö-pohjan takimmaiset putit pois.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kiitos, pitääpä pyöritellä ja etsiskellä hahloja :shock:
Hitto kun sitä on niin kädetön näitten kanssa. :oops: Kynä miehiä enempi jos sitäkään.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tölkki opettaa, hetkessä tulee sinustakin asentaja. Vaatii vaan motivaatiota ja rohkeutta... tai no ehkä pikkasen hermoja tai lääkettä niille hermoille ;)

Jos päädyt vastaisuudessakin AAZ ahtimeen, niin kokeile sen öljyn paluun siirtoa öljypohjaan tarpeeksi avomaisella letkulla (esim AN10) ja sen jälkeen vasta uutta ahdinta.

Simon ahdin ainakin tulvi, kunnes öljyn paluu päästi öljyt sujuvasti öljypohjaan...
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Nyt olisi ahdin vaihdettu, KKK K14 tuli tilalle, käytetty. Ei klappia akselin suuntaan havaittavasti.
Öljypumppu ja ahtimen paluuletku vaihdettu. Tuloletku puhdistettu huolellisesti.
Ei ole tarkistettu öljynpainemittarin näyttämää millään, on Motonetin AG elektroninen mittari. Pitää vielä tehdä tarkastusmittauksia tarkalla mittarilla.

Edelleen kun laittaa auton käyntiin niin paineet komeasti 6-7bar, siitä sitten kohtuu nopeasti muutaman minuutin joutokäynnin jälkeen tippuu noin 2-3 bar.
1km lenkki ja jo puolessa välin oli tyhjäkäynti paine alle 0,5, pihassa sitten juuri mittarin viisarin verran yli 0. Ajossa kun on kunnolla kierroksia paine noin 2-3. Taitaa jostain falskata tuo moottori (apuakseli tai muut laakerit).
Yhtään ei enää savuta eli ahdin se oli joka siellä sausti ja oli kyllä oikein selvästi pitkittäisvälystä kyllä.

Öljypohjan irroituksessa ei ollut yhtään piilossa olevaa pulttia :shock: :o
Siis toki neljä oli siellä kytkimen päässä öljypohjan ja kytkinkopan välissä mutta vauhtipyörää ei todellakaan näkynyt mailla halmeilla tms, kolot kytkinkopassa (?) joista pääsi suoraan käsiksi pultteihin. Mikähän viritys tämä nyt on, mitä tein väärin?

Seuraava steppi lie sitten TDI tai tuon jo olemassa olevan AAZ:n "varamoottorin" asennus. :evil:
Jos joku haluaa rahaa vastaan tehdä TDI swapin niin olen valmis maksamaan... itsellä ei taida vielä rohkeus riittää. Toki voin (jos vain sopii) niin osallistua oppimismielessä projektiin.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Niin, ja tuo KKK mahtuu juuri ja juuri paikalleen, ottaa itseasiassa kiinni moottorinkannakkeeseen. Kyseessä on siis AAZ pakosarja joita ollut ennen takaisinkierrätystä elikäs luulen että ennen -92, kumpikin laippa turbossa ovat neljällä pultilla, samanlaiset kuin JX:ssä Tämä K14 on ihan erinäköinen kuin K14 uudemmasta AAZ:sta jossa on kolmepulttinen laippa pakosarjaan, hukkaportin osasia näkyvissä pakoputken laipan alla jne... sellainenkin turbo ja laippa jne löytyy nyt varastosta.

Myös ahtoilman ulostulo ahtimesta on ihan eri kokoinen noissa. Tuossa uudemmassa on paljon pienempi "reikä" josta ilma tulee imusarjalle johdettavaksi kuin tuossa vanhemmassa nelipulttisessa.
Tällä ahtimella paineet nousevat selvästi heikommin kuin T2 garretilla mutta toisaalta tuntuu hengittävän jotenkin vapaammin eli huolimatta vain 0,6 maksimi ahdoista niin kulku oli kohtuu asiallista, sen mitä tuossa pikku lenkillä nyt kokeili maltillisesti.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Roiala kirjoitti:Öljypohjan irroituksessa ei ollut yhtään piilossa olevaa pulttia :shock: :o
Siis toki neljä oli siellä kytkimen päässä öljypohjan ja kytkinkopan välissä mutta vauhtipyörää ei todellakaan näkynyt mailla halmeilla tms, kolot kytkinkopassa (?) joista pääsi suoraan käsiksi pultteihin. Mikähän viritys tämä nyt on, mitä tein väärin?
Sinulla on ilmeisesti JX:n vauhtipyörä, jolloin pultteihin kuuluukin päästä käsiksi
Roiala kirjoitti:Seuraava steppi lie sitten TDI tai tuon jo olemassa olevan AAZ:n "varamoottorin" asennus. :evil:
Jos joku haluaa rahaa vastaan tehdä TDI swapin niin olen valmis maksamaan... itsellä ei taida vielä rohkeus riittää. Toki voin (jos vain sopii) niin osallistua oppimismielessä projektiin.
Rohkeasti alat vaan swappaamaan, tee se TDI ensin asennusvalmiiksi. Ohjeita na neuvoja löytyy varmasti :!:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tuo kuulostaa edelleenkin, uuden ahtimen myötä jopa entistä enemmän, samalta kuin minun Sinikkani. Eli AAZ+K14 (mulla tosin JX:n pakosarja), juuri tuoreilla öljyillä, kylmänä öljynpaineet aika lailla tapissa, taitaa olla sama mittarikin, ja sitten lämmettyään tyhjäkäynnillä ihan pohjassa, ajossa jossain parissa bar:ssa.

Jos noissa arvoissa on jotain vikaa, on meillä sitten sama vika. :lol: ;)

Tuo mittarin pieni näyttämä tyhjäkäynnillä voi johtua muuten varmaan jostain häviöistäkin, joku voltin puolikas siinä matkalla katoaa kun pienillä johdoilla viedään pitkää matkaa. Ainakin volttimittarin kohdalla mulla näyttää kojelautaan lyöty mittari pikkaisen vähemmän kuin suoraan akusta mitattuna, niin miksei olisi samoin muidenkin mittareiden kohdalla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Mihin olet Roiala asentanut öljypainemittarin anturin?
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Hmm, pitää siis oikeasti hankkia se tarkka mittari ja ihmetellä sillä suoraan ilman johdotuksia.
Mitkä öljyt on Sinikassa?

ÖP mittari on suodattimen jalassa.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

5w-40, Teboil Diesel Diamondia tai jonkun toisen merkkistä. Just vaihdoin, mutta en tietenkään enää muista... :lol:

Taisi olla niin, että ostin sitä merkkiä jota sai 5 litran pöntössä, eli teboili se ei silloin ollut, mutta tuo 5w40 se kuitenkin mielestäni oli.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Toinenkin pohjoisen tölkki

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Jaa, ei ole tölökkijumalat minun puolella.
Työreissuusta paluu tökkii, ensin kaasuvaijeri poikki ja sitten kumi puhki.
No, onneksi ei ole kuin 187km enää kotiin jotta mitähän sitä vielä kerkiää tapahtua.
Vastaa Viestiin