Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.06.2020 12:21

Heps. Jospa laittaisi tästäkin muutamia kuvia matkan varrella näkyviin...

Eli tontille tuli singe cabin mallinen lavatölkki ilman moottoria. On käynyt elämänsä tähän astin traktorin bensalla, mutta tässä projektissa muuttuu 95E:lla kulkevaksi. Tarkoitus tehdä vain minimivaivalla ajokuntoiseksi ja sen jälkeen lopputuloksesta riippuen ottaa piha/pelto- tai liikennekäyttöön. Ulkoasuun ei siis tulla aikaa suuremmin käyttämään ja kaikessa muussakin oikaistaan mahdollisuuksien rajoissa. Eli tämä on sellainen antinysväys -harjoite :)

Työlista (toistaiseksi tunnistettu):
- Moottori perälle
- Moottorin yläpuolinen luukku
- Jarruremontti
- Hitsausta helmoissa
- Aarrearkun luukuissa hitsausta + saranaremontti + lukot puuttuvat
- Muutamien pintaruosteiden etenemisen lopettaminen
- Alustan pesu


Osasyynä hankinnalle oli pari vuotta pihassa maannut vm.2000 A3, joka on purettava ja saatava pihasta pois. Moottorin irroitukselle sai kummasti motivaatioata, kun on purkumosalle "tarve" :)


Tältä näyttää single cabin

42B06B64-7E37-4CB4-B9FC-04DF5FCA0024.jpeg
42B06B64-7E37-4CB4-B9FC-04DF5FCA0024.jpeg (116.31 KiB) Katsottu 530 kertaa




Ja tältä näyttää A3:n mosa

9660F6F2-9A57-4818-984D-40D0F1C31A47.jpeg
9660F6F2-9A57-4818-984D-40D0F1C31A47.jpeg (135.52 KiB) Katsottu 530 kertaa



Ja se mitä on saatu tehtyä toistaiseksi on sähkäjen purkaminen A3:sta. Yritys/ajatus on ollut se, että suolistan audin johtosarjan irti siten, että voin vielä kytkeä moottoriin sähköt sen ollessa irrallaan. Suolistanko sähköjä sen jälkeen lisää kun ajonesto on poistettu vai en, jää nähtäväksi. Sulakepesästä saa hyvän käsityksen siitä kuinka suuri osuus sähköistä on lähtenyt (sulakkeet joihin ei enää mene piuhoja on poistettu).

1A5AFC78-3A34-4130-9B19-A460FD970320.jpeg
1A5AFC78-3A34-4130-9B19-A460FD970320.jpeg (732.52 KiB) Katsottu 530 kertaa


7D7B2263-D439-41DC-83ED-7041400C4FEE.jpeg
7D7B2263-D439-41DC-83ED-7041400C4FEE.jpeg (137.16 KiB) Katsottu 530 kertaa




Seuraava homma on moottorin nostaminen irti A3:sta ja mosan parittaminen tölkin vaihdelaatikkoon.


Osatarpeet, saa tarjota jos on sopuhintaan nurkissa:
* Aarrearkkuun ehjät luukut/ ehjät saranat/ lukkomekanismit
Viimeksi muokannut ketsa päivämäärä 22.06.2020 19:20, muokattu yhteensä 1 kerran
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja Osku » 22.06.2020 17:25

mulla ei näy kuvat.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1679
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.06.2020 19:21

Hyvä, että joku sai yskäistyä. Tiedähäntä mikä meni linkityksessä pieleen, nyt ladattu liitteiksi, eli pitäisi näkyä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja Osku » 22.06.2020 20:13

Nyt näkyy!
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1679
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja TT| » 23.06.2020 13:07

Tämä on jälleen hieno projekti!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6552
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 27.06.2020 23:38

Kiitos TT vaatimustason asettamisesta :)

Tänään kone pomppasi audin keulalta pois ja audi valmisteltiin viimeiselle matkalleen. Oikeastaan tässä kelissä ei voi puhua pomppaamisesta, oli hikisen tuskainen päivä.

Kaverin varastosta löytyi tähän pitkäperäinen 4v laatikko, joka on alunperin ollut 2.0 litraisen ilmajäähyn kaverina. Joku oli kuulemma laatikkoa sovittanut wbx tölkkiin, mutta vivuston kiinnitykset eivät kuulemma olleet samanlaiset. Osaako joku kertoa onko vastassani oikea ongelma vai onko homma ollut vaan edellisen sepän kohdalla kädettömyyttä?

Seuraava homma on sitten miettiä moottorin kannaketta. Tarkemmin sanottuna lohkon osalta. Ostaakko pitkittäismoottorisesta passataudista jotai vain rakentaakko tyhjästä itse...?

BDA0D89D-7B81-40D3-9A0D-B4866099A503.jpeg
BDA0D89D-7B81-40D3-9A0D-B4866099A503.jpeg (130.33 KiB) Katsottu 402 kertaa


371C48CB-EBF8-4497-ACEC-07D268A7F842.jpeg
371C48CB-EBF8-4497-ACEC-07D268A7F842.jpeg (437.51 KiB) Katsottu 402 kertaa


2E57082E-C875-497A-866D-F5ABC64A8BA5.jpeg
2E57082E-C875-497A-866D-F5ABC64A8BA5.jpeg (257.86 KiB) Katsottu 402 kertaa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 05.07.2020 20:00

Toviksi ehdin tämän ääreen lauantaina ennen Haapasaareen lähtöä. Sovittelin adapterirengasta lohkoon ja edelleen kytkinkoppaa siihen. Hyvin tuntuivat istuvan pareiksi ja moottori asettui valmiilla soviterenkaan reikäpiirillä suoraan samaan kulmaan kuin missä se on ollut olessaan poikittan audin keulalla.

Sellainen tuli huomattua, että adapterirenkaassa on kiinnityspultin paikka vain neljälle lohkon pultille. Tiedä sitten onko vanhoissa 1.6 litraisissa rivimoottoreissa vain neljä pulttia vai ovatko jokkismiehet päätelleet viidennen olevan turha, koska laatikkokin tulee kiinni vain neljällä. No, tuo viides pultin paikka on helppo lisätä jos sille tuulelle satun.

3C9E686E-FB7A-4611-A675-E506C58B6CAE.jpeg
3C9E686E-FB7A-4611-A675-E506C58B6CAE.jpeg (157.68 KiB) Katsottu 228 kertaa


D01CD6F7-1708-4868-B143-F52C867B80CE.jpeg
D01CD6F7-1708-4868-B143-F52C867B80CE.jpeg (136.19 KiB) Katsottu 228 kertaa


BB1C6016-762C-448A-9669-B03EDDF0EC78.jpeg
BB1C6016-762C-448A-9669-B03EDDF0EC78.jpeg (119.73 KiB) Katsottu 228 kertaa
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja syvakma1 » 05.07.2020 20:06

Väännä mulle nyt oikein paksusta rautalangasta tämä kokoonpano. Eli poikittainen 1.8t millä vauhtipyörällä, kytkinkopalla, adapterilla ja mihin laatikkoon? :?:
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 05.07.2020 21:21

Vauhtipyörä on Heinolaisen moottorikoneistamon Hemi Motorsin tekele. Käytännössä vw kuplan vauhtipyörä johon on vaihdettu rivimoottoriin sopiva keskiöosuus.

Kytkimeksi tulee kuplan levy ja paineasetelma. Levyn kooksi tulee 200mm, joka on yleisin koko viritetyissä kuplissa, eli jäykempiä paineasetelmia ja eri kitkamateriaalilla olevia levyjä on saatavilla edullisesti.

Adapterirengas on niin ikään Hemi Mororsin tekemä ja alunperin jokkiskäyttöön tarkoitettu. Tällä siis jokkismiehet yhdistävät 1.6 litraisen golfin moottorin kuplan vaihdelaatikkoon.

1.9/2.1 litraisessa WBX:ssä ja tietysti tölkin ilmamoottoreissa on kytkinkopan kiinnityspulttijako ja kohdistusolake samoilla mitoilla kuin kuplassa. Eli noissa minun kuvissani on WBX kytkinkoppa. Vaihteistoksi siis kelpaa mikä tahansa tölkin manuaalivaihteisto, kunhan siihen vaihtaa WBX:n kytkikopan. Tosin dieselin laatikoissa taitaa perävälitys olla suotta lyhyt.

Oliko tarpeeksi rautalankista? Vauhtiksesta tulee kuva sitten kun asennan sen paikalleen. Mutta adapterirengas pitää olla sitä ennen lopullisesti asennettuna, koska sitä ei saa paikalleen vauhtiksen jälkeen.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja syvakma1 » 06.07.2020 06:36

Oli kyllä, kiitos. Vauhtipyörän osalta vielä, onko niin että mikään 1.8t vakio vauhtipyörä ei sovellu sellaisenaan wbx kytkinkopan kanssa käytettäväksi?
syvakma1
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 28.10.2019 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.07.2020 07:46

En tiedä alkuperäisten 1.8t vauhtiksien soveltamismahdollisuuksista. Kotipuolessa on yksi sovitus tehty vastaavilla osilla kuin mitä aion käyttää, joten en lähtenyt käyttämään aikaa kytkin/startti pähkäilyihin.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja TT| » 06.07.2020 08:51

Sopiiko tuon adapterin kanssa myös rivikoneen vauhtipyörä? Ja mitä starttia käytät?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6552
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja Osku » 06.07.2020 09:07

Ei ole oikeaa eikä väärä tapaa tehdä, tosin perus TDi kytkin ja vauhtis olis kyllä jo kestänyt sen minkä askikin. Eli edelleen sulla on aski sulakkeena joka tietty ei ole optimaalista mutta tölkille tyypillistä heti kun kytkimen vahvistaa. Eli jos itse olisn adaptereilla leikkiny niin paremman askinsaamiseksi.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1679
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.07.2020 10:36

TT| kirjoitti:Sopiiko tuon adapterin kanssa myös rivikoneen vauhtipyörä? Ja mitä starttia käytät?


En tiedä. Jos muistan, niin voin kokeilla orkkis vauhtista tuon adapterin päälle.

Startiksi sopii wbx oma ja luultavasti kaikki samansukuiset kuplaan tarkoitetut tehostartit (joista ainakin halvimmat ovat poikittaisrivimoottorien startteja).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.07.2020 10:53

Osku kirjoitti:Ei ole oikeaa eikä väärä tapaa tehdä, tosin perus TDi kytkin ja vauhtis olis kyllä jo kestänyt sen minkä askikin. Eli edelleen sulla on aski sulakkeena joka tietty ei ole optimaalista mutta tölkille tyypillistä heti kun kytkimen vahvistaa. Eli jos itse olisn adaptereilla leikkiny niin paremman askinsaamiseksi.


Joo, tässä ei edes haeta ainutta oikeaa tapaa toteutukselle, vaan lähtökohtaisesti olemassa olevat värkit näyttävät suunnan budjetti & vähätöiselle ja toimivaksi todistetulle toteutukselle.

Yhtään TDi osaa ei tallistani löydy, joten sitä suuntaa ei siitä syystä tullut edes harkittua. Ja olenhan minä joskus kuunnellut suu hölmistyksestä auki Järkiauton Harrin horinoita minun auton hintaisista SA tai mitä lienee kytkinkopista, joilla rivimoottorin saisi näppärästi pystyyn. Tähän projektiin on auton ostamisen jälkeen käytetty toistaiseksi rahaa vain jarruosiin ja pitkittäis 1.8t:een moottorikorviin, kaiken muun löytyessä nurkista... :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja Osku » 06.07.2020 11:55

Juu ja en mä Harrinkaan kanssa ole samalla linjalla itse kartn pystykoneita. eli kulmaan pitää saada jos rivikone jollon rahat menee ÖP puolelle ja mootorin kiinnikeisiin jos JX ei sovi.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1679
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja ketsa » 06.07.2020 12:26

Ja ennen kaikkea (ainakin paljon työaikaa) ahtoputkien, imuputkien, vesiputkien ja muiden varusteiden sommitteluun, kun mikään ei sovi suoraan paikoilleen siten kuin osat ovat moottorin luovuttajan pellin alla olleet :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 514
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Sika T3 - väliprojektin väliprojekti

ViestiKirjoittaja Osku » 06.07.2020 12:40

Jokanen tyylillään kunhan tekee huolella ja ajatuksella niin löytyy montq toimivaa ratkasua.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1679
Liittynyt: 17.01.2016 16:20


Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa