Pate postitölkin töihin paluu

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja Osku » 13.12.2019 20:13

Kuullostaa hienolta yhdistelmältä.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1654
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja Osku » 26.12.2019 20:09

Se mitä tossa sanoit taanoin "Hiljaista on ollut pajalla, mutta niinpä näkyy olevan koko projektit -topikki. Ei vissiin ole tölkki vielä Suomessa oikeasti rakentelun kohde..." niin kyllä näitä rakennellaan, mutta yhdyn siihen että viime kuukaudet on ollut Tölkkifoorumi turhankin hiljanen eli nyt rakenteliat kirjotelkaa puuhasteluistanne että on jotain luettavaa muuten kuihtuu paras foorumi kasaan.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1654
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja miksi » 02.01.2020 23:56

No ei oikein ole tänä tipattomana kesänä tehty juur mitään... Sori :cry: aika on mennyt nauttiessa tehdyistä hommista.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 76
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 19.01.2020 19:55

Vähän taassa kuvia puuhasteluista, jotta tulee tämä "päiväkirja" päivitettyä.

Moottorin alakerran osista oli kuvia pari sivua sitten ja vision kirkastuttua avoimien asioiden suhteen, pääsi hommassa eteenpäin runkomoottorin kasaamisesta.

Jäähdytysjärjestelmän osalta päädyin siihen, että moottorin päällä ei tule olemaan alkuperäistä öljynjäähdytintä, eikä moottorin jäähdytyspuhaltimelta oteta ilmaa lämmityslaitteelle. Käytännössä siis tulee iso termostaatilla ja flektillä varustettu ulkoinen öljynjäähdytin sopivaan ilmavirtaan moottorin lähelle ja konehuoneeseen sähköpuhaltimet syöttämään lämmönvaihtimilta ilmaa kabiiniin.

Moottorin alapelleiksi laitoin kolkin pannukakkumoottorin peltien aftermarket kopiot. Näistä liikkuu juttua, että on olemassa vw:een huoltotiedote, jossa näitä ei suositella kuplan koneeseen. Myöskään ilmamoottorijumala Bob Hoover ei näitä suositellut... No, youtubessa tuli vastaan video, jossa näiden hyvyys perusteltiin niin hienosti, että ei muuta kuin kiinni, mutta videolta saadun ohjeen mukaisesti varmistaen, että eivät varmasti pääse olemaan löysästi putkien päällä.

Kuva

Kuva



Orkkis öljynjäähdyttimen paikalle tuli öljynkierron salliva peitelevy ja yläpuolisiksi ilmanohjauspelleiksi meni minun varastojen viimeinen priima pari orkkispeltejä. Näissä orkkispelleissähän on alapuolella yksi ilmanohjain, joka puuttu aftermarket pelleistä, sekä made in Mexico VW pelleistä (lirpake näkyy alla olevassa kuvassa puhallinkotelon aukosta).

Kuva

Kuva


Keinuvipuja varten kansiin piti vaihtaa lujemmat ja pidemmät pinnapultit. Keinuvivustoon pitäisi seuraavaksi pähkäillä geometria kuntoon ja lyhentää työntötangot sopivan pituisiksi. Näyttäisi myös siltä, että ajatus alkuperäisten venttiilikoppien käyttämisestä pitää haudata.

Kuva

Kuva



Pienen sovittelun jälkeen pellit alkoivat istumaan mallikkaasti paikoilleen. Toivottavasti kilikalimaali säästyy kolhuilta :) Puhallinkotelo on muuten tämän auton vanhin osa, en ole ihan varma koska viimeiset pyöreäkulmaiset kopat on tehty, mutta ainakin 50-luvulla niitä on ollut ja tämä yksilö on alkuperäinen, eikä aftermarket osa.

Kuva

Kuva



Sitten olikin aika alkaa miettimään pakosarjaa ja imusarjaa. Alkuperäinen ajatushan oli rakentaa moottori, joka sopii myös kuplaan. No, se ajatui joutui melko varmasti ropukoppaan, koska unohdin moottorin takatuen. Lisäksi tässä tölkkisovelluksessa moottorin korkeus pitää pitää noin 10 cm puhallinkopan korkeinta kohtaa matalempana, jotta vain kopalle tarvitsee tehdä patti konehuoneen luukkuun, eli imusarjasta pitää tehdä täysin erilainen verrattuna siihen mitä kuplan konehuone mahdollistaa. Eli pakosarja joutaa myyntiin ja tähän joutuu tekemään uuden :(

Kuva

Kuva


Auton ääressä on etujousitus ollut työnalla. Tukivarret saivat uudet puslat, muodon vuoksi vähän maalia ja uudet jouset + iskarit istahtivat paikoilleen. Jarrusatulat saivat uudet tiivisteet, ilmausruuvin, putken ja letkun. Täytyy muuten sanoa, että tuollainen valmiiksi väännetty putki on tälläiseen kohteeseen ihan sata jänistä. Ihan menee kylmät väristykset ajatuksestakin, että nuorena olisi tuotakin putkea lähtenyt tekemään metritavarasta halvoilla työkaluilla :) Jarrulevyt ja laakerit tuli Aircooledista napattua matkaan oman ajan säästämiseksi. Pyöräkoteloiden massaus jäi odottamaan kevättä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Sisustan rakentelukin otti pienen askeleen eteenpäin. Tai no, ainakin suunta on tiedossa. Eli päätin tehdä verhoilujen pohjat alumiinista, jotta pystyn tarvittaessa hitsaamaan niihin koteloita, kiinnikkeitä, tjms. Pitkään mietin alkuperiästä pahvisarjaa, mutta tuo takapenkki ja pöytä blokkaa niiden käytön sellaisenaan, joten räätälöidään oman näköinen. Liukuoven ja takasivukylkien palat on aihioina, mutta pöydän tausta on vielä tekemättä, koska se vaatii paljon enemmän pähkäilyä ja pahvimallin teon.

Kuva

Kuva


Nuo rättikässyt on sen verran vierasta alaa, että vinkkejä materiaaleista otetaan vastaan. Alustava ajatus on liimata jotain huonosti vettä imevää ainettaa tyyliin telttapatja alumiinin sisäpintaan ja sitten verhoilu päälle. Varsinainen lämpöeristys sitten finnfoamilla alumiinilevyn takapuolelle. Tai jotain, ideat siis tervetulleita, sekä vinkit sivustoista, joilta löytyy tarvittavia materiaaleja sopivasti.

Toivottavasti seuraavaan postaukseen mennessä auto on saanut jarrut :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.04.2020 21:52

Ei ole jarruja saatu aikaiseksi... Koronan aikana ei pajalle ole asiaa kuin korkeintaan päiväseltään ja yleensä päiväseltään mailla käydessä on muuta tärkeämpää tekemistä. Eli tämä postaus on kuin urheiluruutu - tikusta asiaa :)

Kotitallissa puuhasteluteemoina on ollut esimerkiksi mittaristo. Onnistuin ostamaan tältä foorumilta kohtuulisesti ilmatölkin mittariston, joten olin lähes varma, että edes minä en saa tästä ongelmaa aikaiseksi. No, pieleen meni veikkaus.

Saksan ebaystä tarttui kohtuulliseen hintaa ilmatölkin kello. No, sitten piti alkaa funtsimaan kuinka kellon voi siirtää foorumilta ostettuun ilmatölkin mittaristoon. Eli piti keräillä varastosta mittaristot pöydälle ja katsoa mitä näistä voisi syntyä.

Kuva

Kuva


Eli ilmatölkin kellossa (tai kellottomassa taulussa) ei luonnollisestikkaan ole vesivessan lämpömittaria. Lisäksi merkittävänä erona on se, että ilmatölkin nopeusmittari on metallinen, kuten vanhemmissakin ilmavolkkareissa, mutta myöhempien tölkkien nopeusmittarit ovat valmistettu lelujen materiaalista. Ja kun tässä projektissa teemana on ollut muovin vähentäminen, niin pakkohan nopeusmittariksi oli valita tuo ainut metallinen yksilö :)

Sitten tulikin vastaan sellainen ongelma, että kellolliset mittaristo mitä minulla oli ja mitä kuvistakin katselin, ovat aina varustettu trippimittarilla. Eli jos on kello, niin kummassakin mittariston "lasissa" on reikä. No, yhdestä kellollisen mittariston muovikotelosta piti tuhosta musta muoviosuus siten, että kellon "lasin" sai ehjänä talteen. Alkuperäisestä kellottomasta ilmajäähyn mittaristosta piti sitten kellon puolen "lasi" pistää varovasti palasiksi. Sitten vaan epoksilla kellollisen "lasi" toiseen tyhjättyyn aukkoon ja avot - hybridimittaristo on valmis!

Kuva


Detailina mainittakoon myös eroavaisuus mitariston keskiosuuden ledien kiinnitykseen. Myöhemmissä on tähänkin kohtaan lisätty muovia :)

Kuva



Nyt viimeisimpänä hommana olen sitten koittanut viritellä puutarhavarastoon jonkinlaista maalaustilaa, jotta saisi luukut maalattua. Alkuun tuli sutta ja sekundaa roskien vuoksi, mutta viimeisimmällä yrityksellä ei korjattavaa tullut kuin valumien muodossa. Samalla luukut saavat tarvittavat äänieristykset ja huolelliset ruostesuojaukset.

Kuva

Kuva


Jos ei muuta, niin vähän pääsee värimaailmalla fiilistelemään. Katto siis tulee valkoiseksi ja itse auto saa pintaansa "reippaan porkkanan". Tuleeko puskureista mustat vai valkoiset, sitä kysymystä en ole vielä osannut ratkaista. Jotain mustaa autoon kuitenkin pitää saada, ehkä jonkinlainen kylkitarra ja jotain muuta...

Kuva



Seuraavalla kertaa lisää asiaa tikuista...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja jolkkon » 23.04.2020 12:28

Entäs harmaat puskurit? Ei hopea vaan ihan perusharmaa?

Jotain tähän tyyliin, näitä kuvia yhdistelemällä? http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=3322&start=180
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli TDI '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 407
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 23.04.2020 21:47

Mielenkiintoinen ajatus. Itse olin ajatellut, että mitä vähemmän värisävyjä, niin sitä yksinkertaisempana ulkoasu säilyy. Noista kuvistasi tulee esiin juuri se mikä arveluttaa valkoisessa puskurissa. Eli se tekee autosta vähän höpsön näköisen ja se on ok junikseen ja pallikseen, mutta tölkki on lähtökohtana niin tylsän näköinen, että valkoinen puskuri voisi näyttää lähinnä hölmöltä. Musta olisi varma ja tylsä ratkaisu...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja Osku » 24.04.2020 05:43

Toi harmaa on aika kiva, tosin itse aina pitänyt kromista kivoimpana. Valitettavasti alkuperäset hankalia löytää ja jälkituotanto versioiden laatu on hieman heikko tosin kyllä ne parhaat kesäkäyttöä kestää.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1654
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja dmn » 24.04.2020 06:37

Coachin muovipuskurit vaan korin sävyyn maalattuna :)

Saakohan vielä RST puskureita, niitäkin taisi olla joskus tarjolla..
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2786
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja jolkkon » 24.04.2020 08:09

ketsa kirjoitti:Mielenkiintoinen ajatus. Itse olin ajatellut, että mitä vähemmän värisävyjä, niin sitä yksinkertaisempana ulkoasu säilyy. Noista kuvistasi tulee esiin juuri se mikä arveluttaa valkoisessa puskurissa. Eli se tekee autosta vähän höpsön näköisen ja se on ok junikseen ja pallikseen, mutta tölkki on lähtökohtana niin tylsän näköinen, että valkoinen puskuri voisi näyttää lähinnä hölmöltä. Musta olisi varma ja tylsä ratkaisu...


Minusta musta olisi liian erottuva (väärällä tavalla) kahden noin kirkkaan värin joukossa. Siksi harmaa, johon on kyllä miljoona eri sävyä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli TDI '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 407
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 24.04.2020 09:58

Ehkä kuitenkin pysyn projektikertomuksen sivulla 3 esittelemästäni ideasta käyttää myöhäisen palliksen puskureita, enkä siirry coachin korinväriin maalattuihin puskimiin :lol:

Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin.

Keulassahan ei varsinaisesti synny kovinkaan voimakasta oranssin ja valkoisen välistä kontrastia jos puskuri ei ole valkoinen, koska valkoinen katto ei paljoa keulan suuntaan näy. Sen sijaan musta maski, peilit ja tuulilasin tiiviste luovat vahvan kontrastin oranssin kanssa. Ja jännää tässä on se, että valkoinen vs oranssi on ”hempeä” yhdistelmä, kun taas musta vs oranssi on vahvasti ”race” henkinen.

Voi olla, että pitää jättää puskuri pohjamaaliin ja päättää vasta kokoonpanovaiheessa väri... Tai sitten päättää jotain ja tarvittaessa maalata uudelleen. Ehkä jälkinmäinen olisi parempi vaihtoehto, niin ei tulisi ajeltua montaa kesää pohjamaalissa olevalla puskurilla :P
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja Osku » 24.04.2020 12:09

"Saakohan vielä RST puskureita, niitäkin taisi olla joskus tarjolla.."
Kertokaa jos näin on, tohon ALHuthukseen vois homata ympärivuotiseen käyttöön sellaset.

"Tämä sulkee myös pois kohtuuhintaisen kromipuskurin, koska takapuskuriin pitää hitsata jatkopala. Muuten kromi olisi kyllä minun valinta puskuriin."
Virossa Kromaavat myös eli voit modata puskurin ensin ja viedä Viron pojille. En tiedä kuinka kestävä kun itse miettinyt just pitäiskö kokeilla ekan kerran mitä laatua tekevät.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1654
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 09.05.2020 23:14

Osku, mulle mun harrastuksessa oikeastaan kaikki työ mistä joutuu maksamaan ei ole kohtuuhintaista. Ideana rakentelussa on kuitenkin vain oppia tekemään erilaisia juttuja omin käsin ja saada terapeuttista vastapainoa työlle.

Mutta itse asiaan. Nyt ollaan luukkujen kohdalla siinä tilanteessa, että pitää valita mistä aihiosta teen takaluukun. Tästä autostahan alkuperäisen takaluukun edellinen omistaja oli myynyt varaosana jo ennen kuin ostin auton puhelun pohjalta luullen ostavani ruiskukoneisen kolkin todella halpaan hintaan :)

Kolme luukkuaihiota on tullut tätä varten hankittua. Kahdesta on tullut oikein maksettua rahaakin. No, purkamisen ja alareunan rapsuttelun jälkeen oli todettava, että molemmat rahalla ostetut olisi pitänyt jättää ostamatta. Kolmannessa luukussa (ilmaisessa) on lukon kohta rälläköity pois luovuttaja tölkin toimiessa varaosavarastona. Tämä yksilö olisi tarvittaessa pelastettavissa, mutta tympeää työtä siinä olisi tarjolla.

Kun mikään vaihtoehto ei vaikuta hyvältä, niin silloinhan kannattaa miettiä seuravaa vaihtoehtoa... Joten päädyin varmuuden vuoksi tsekkaamaan ohjauksenmuutososat luovuttaneen -82 umpparin. Ja hitto soikoon! Siinä oli selvästi parempi luukku kuin muut tarjokkaat. Eli tästä sitä luukkua lähdetään tekemään.

Lopuksi kyssäri tölkkitietäjille. Mitä pitää muuttaa, jotta vanhanmallinen luukku istuu autoon jossa on kuulunut olla uudenmallinen luukku?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja ketsa » 22.05.2020 13:48

Muutama kuva kertomaan siitä mitä ruostesuoja-aine tekee... Eli valkoinen suojattu luukku on -82 mallisesta umpparista, joka on seissyt puunjuurella 10 - 20 vuotta. Sininen luukku on uudemmasta, mutta muuta tietoa luukusta ei ole (kuvaushetkellä luukusta on jo rälläköity tarvittu korjauspala).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Aika pienellä hitsauksessa valkoisesta tuli siis soiva peli ja ilmeisesti nuo luukutkin ovat vanhemmasta uudempaan suoraan vaihtokelpoisia, kunhan luukun mukana seuraa sen omat lukkomekanismit. Ja tuossa sinusessä luukussa sattui olemaan kova kohta juuri siinä kohtaa mistä valkoinen oli pehmentynyt :)

Kuva

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki
ketsa
AktiVWisti
 
Viestit: 485
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

ViestiKirjoittaja Joker » 22.05.2020 22:29

Kyllä, hyvin kuvaa eroja. Kyllä näihin autoihin kannattaa säästelemättä isolla paineella tunkea Dinitrolin ML/vastaavaa hyvin tunkeutuvaa tavaraa. Tuokin luukun alakantti +niin monet muut kohdat on ruosteelle alttiitta ja niin pirullisia korjata kun ne tuohon kuntoon pääsee.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Edellinen

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa