Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja dmn » 22.10.2019 09:50

Voi kokeilla laittaa uuden laipan jos sillä asettuisi. Ei siellä pitäisi välystä olla, ei ainakaan helpota tärinöiden osalta jos siellä joku pääsee vatkaamaan. Multa löytyy noita purettuna, jos ei lähempää löydy.

Spacerit vetarin alla on kaiketi lukollisessa mallissa käsittääkseni, olisko tehtaalla käyny moka ja suunniteltu vetoakseli hieman liian lyhyeksi tai jotain optimi kestävyyden kannalta...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2673
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 22.10.2019 10:41

Vois todella kiinnostaa tuo laippa. Laitan yv:tä siitä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 23.10.2019 03:15

No niin. Tänään (tai oikeastaan eilen) kasasin etupään ilman vetoakseleita ja pelkillä ulommilla, kilkkeistä tyhjennetyillä vetareilla. Melko skeptisin mielin lähdin koeajolle, mutta hämmästys olikin sitten suuri. Jo ihan kävelyvauhdissa soraisella parkkipaikalla huomasi että auto rullaa pehmeämmin. Tavanomaiseen tärinänopeuteen päästyä ei tuntunut kerrassaan mitään. Ja ei muuten värise milläänn nopeudella enää ;) Ajomukavuus noin kymmenkertaistui kertalaakista. Eli jotain edistystä viimein. Nyt kai voi päätellä sen verran, että värinät tulee etuperästä jostain. Ekana menee syyniin se liepottava vetonivelen laippa. Hra dmn:lta löytyikin jo sopivasti varaosalaippa. Tänään tutkailin tuota laippaa tarkemmin, ja purkamisessa pääsin niin pitkälle että sain päätytulpan ja lukkorenkaan jousiprikkoineen pois. Mutta laippa ei suosiolla irronnut, eli pitänee jokin ulosvetäjä hommata sitä varten. Nytkyttelin sitä laippaa nyt vähän huolellisemmin ja kyllä siinä välystä on. Kuvasin vähän videotakin tuosta välyksestä. Motoriikka ei meinannut riittää kuvaamiseen, valon näyttämiseen ja laipan nykimiseen yhtä aikaa, mutta jospa tuosta selvän saisi: https://drive.google.com/open?id=1ubx7o ... 0-iysP5pt2
Videon loppupuolelta ehkä parhaiten näkyy, mutta näyttää siltä että laippa liikkuu jonkin verran akseliin ja sen booreihin nähden, mutta sen lisäksi itse akseli näyttäisi liikkuvan kun laippaa liikuttaa. Eli ikään kuin siinä akselissa olisi välystä myös. Niin en tiedä korjautuuko ongelma pelkän laipan vaihdolla, mutta sen näkee sitten. Oli muuten tuohon samaan apparin puoleiseen sisempään vetariin kehittänyt ihan kohtuullisen välyksen kesän aikana. Keväällä pistin nimittäin välyksettömän vetarin paikoilleen, ja nyt pois otettaessa on jo melkein hölskyvä ja melko karkeat urat siinä on. Sekin varmaan vähän kielisi että tuossa laipassa on vähän turhan laaja liikerata ajon aikana.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 06.11.2019 12:29

Etuperä kävi mestari DMN:llä ehostettavana. Tuolta välyksen puolelta vaihdoin myös sisemmän vetarin uuteen. Eilen kasailin auton läjään, ja läksin koeajolle. Tiet oli aika karkeassa kunnossa, niin ei alkuun oikein voinut sanoa värinöistä mitään. Asfaltille päästyä vähän petyin; se karkein ja terävin tärinä 40km/h-> oli kyllä mennyttä, mutta muuten tasaista värinää kyllä tuntui varsinkin 60km/h->. Mutta sitten otin kokeeksi kardaanin pois, ja sinne hävisi värinät. Näyttäisi ehkäpä nyt siltä, että kardaani on kuitenkin ollut alkuperäinen syyllinen, ja värinällään aiheuttanut ehkäpä nuo etuperän ongelmat? Ja kun mie oon nyt vuoden aikana kokeilumielessä välillä poistanut kardaanin niin se ei ole tehnyt eroa koska etuperässä on vaurio jo ollut. Seuraavaksi taitaa mennä kardaani syynättäväksi. Ristinivelissä ei varsinaisesti ole välystä, mutta etummaisessa nivelessä on selkeä pykälä. En oo tuosta ollut kovin huolissani tähän saakka, kun ei ole ajoon vaikuttanut kardaanin olemassaolo tätä ennen. Mutta hyvältä näyttää kun alkaa viat löytymään.

Etuperän ollessa huollettavana tein muutamia muita kunnostustöitä. Polttoainetankin kannakkeet, varsinkin se kuljettajan ja polttoainepumpun puoleinen oli päässeet hieman happamiksi:
_IGP6101.jpg
_IGP6101.jpg (1.47 MiB) Katsottu 167 kertaa

Pumpun panta oli vielä yllättävän kova, mutta ne kannakkeet vaimenninkumeineen oli jo aika rapeat. Vaihdoin nyt tuon tankin kannakkeen uuteen ja samalla laitoin uuden pumpunkannakkeen, polttoainesuodattimen ja sen kannakkeen sekä polttoaineletkut tuonne suodattimelle asti. Se tankinkannakkeen ylempi lipare kierretankoineen oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta kierretangon alapää jo aika hapan ja se tietenkin katkesi pulttia irrottaessa. Kierretangosta lähti ehkä 4cm pätkä pois. Alkuperäinen kannake olisi varmaan yltänyt silti paikalleen tuohon kierretankoon, mutta tuota uutta en saanut taivuteltua niin smoothisti että olisi yltänyt tuohon pultin päähän niin tein jatkomutterilla ja lyhyellä pultilla korvaavan ratkaisun. Vähän löysäksi se jäi ja pitäisi itse asiassa lyhentää sitä kierretankoa vielä lisää jos hyvän haluaisi noin. Moottoritilaankin oli tarkoitus polttoaineletkut vaihtaa, mutta konehuoneen pesun jälkeen huomasin että yllättävän hyvässä kunnossa on nuo letkut, lienee edellinen omistaja vaihtanut. Niin että taidan tuota hommaa lykätä hieman myöhemmäksi.

Startatessa ajoittain kiukuttelee edelleen, vaikka olen mielestäni kaiken tarkastanut: startille tulee uudet virtajohdot, moottorin maadoitus pitäisi olla ok, uusi virtalukonpohja ja siellä hard start rele. Nyt ajattelin tarkastaa seuraavaksi itse sarttimoottorin. Oon vähän lykkäillyt tuota hommaa kun varsinkin sambassa sitä haukutaan todella kusiseksi operaatioksi. Mutta itse asiassa homma oli yllättävän nopea ja helppo. Tai no, olisi ollut mutta edellinen omistaja oli ilmeisesti yrittänyt samaa ja tullut nylpänneeksi sen alemman pultin kannan piloille. Tilaa oli niukanlaisesti, mutta sain lopulta ajettua vingulla pultin kantaan uran ja vasaroitua pultin poikkeen. Startin vein huollettavaksi paikalliseen autosähköliikkeeseen, mutta sanoivat etteivät ota sitä koska uudet on niin halpoja. Pyysin kuitenkin tarkastamaan sen, ja heidän testauslaitteillaan se toimi moitteettomasti. Tai kun lähinnä oon ajatellut että jumittaako miulla solenoidi ajoittain tms, niin sellaisesta ei ainakaan testipenkissä ollut merkkiäkään. En sitten ruvennut uutta starttia ostamaan vaan pistin entisen takaisin uuden puslan kera. Netissä joku väitti samantyyppisen oireilun korjautuneen puslan vaihdolla, mutta vähän kyllä epäilen. Mutta jos vielä vittuilee niin pitänee seuraavaksi harkita sen solenoidille tulevan johdon uusintaa ja lopulta itse startin.

Tän talven työlistalla olisi katon ehostus eli villat ja varmaankin vaneri. Lisäksi tuulilasin tiiviste näyttäisi vuotavan, niin saanee senkin vaihtaa ja samalla voi halutessaan äänieristää ohjaamon katon, mikä jäi viime talvena tekemättä ohjaamon kattoverhoilun takia. Se jää sitten nähtäväksi että meneekö tuo alkuperäinen kattoverhoilu vielä ehjänä takaisin. Muuta puuhaa olisi varmaan ainakin jarrunesteen ja jäähdytysnesteen vaihto, kytkinpolkimen akselin ehostus (viimeksi työnsin vain vaseliinia täyteen), jonkinlaisten turvajärjestelmien ja lisälukkojen virittely ynnä muuta.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja dmn » 06.11.2019 12:49

Jos jostain löytää automaatin startin, se kannattaa ottaa talteen. Siinä on enempi puhtia ja laakeroitu niin, ettei tarvitse lohkossa olevaa puslaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2673
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Osku » 06.11.2019 13:00

Kattoverhoilu jos on ehjä, älä hajota koska sitä alkuperästä ei saa uutta. Uutena saa vain joko koko reijitettyä mikä on ruma tai sitten voi tehdä ompelemalla keskelle reijitetyn alueen mikä on paras ratkaisu jos on pakko tehdä uudesta. Kokonaan reijittämättömästä ei voi tehdä koska patopaine painestaa sen kun katonrajan ventiileihin tulee ilmaa (joissain pakumalleissa ventiilejä ei ole ja kattoa ei paineisteta jote silloin voi tehdä myös kokonaan sileestä muuten ei) koska pullahtaa kesäkuumalla motarilla alas.
Jos irottelet sen varovasti sen voi saada ehjänä irti. Sielä on normaalisti äänieriste vahtomuovit takana joten eristäminen harvoin tarpeen. Voit kokeilla painamalla kattoverhoilua keskeltä niin tunnet vahtomuovit jos ne sielä on.
Itse maalasin omani tuohon museopeliin paikattuani sitä paristapaikka takapuolelta niin että irrotin sen reunasta että sai käden taakse ja sitten höyrysulkuteipillä takapuolelta reikä kiini ja meikkasin etupuolen Sikaflexillä käyttäen fairia silottamisen ja tämä siis ennen maalaamista.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1482
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 06.11.2019 13:22

dmn kirjoitti:os jostain löytää automaatin startin, se kannattaa ottaa talteen. Siinä on enempi puhtia ja laakeroitu niin, ettei tarvitse lohkossa olevaa puslaa.

Käykös se automaattilootan startti ihan suoraan? Hassua kun ei oo laajemmin tuota mahdollisuutta mainostettu missään.

Osku kirjoitti:Kattoverhoilu jos on ehjä, älä hajota koska sitä alkuperästä ei saa uutta. Uutena saa vain joko koko reijitettyä mikä on ruma tai sitten voi tehdä ompelemalla keskelle reijitetyn alueen mikä on paras ratkaisu jos on pakko tehdä uudesta. Kokonaan reijittämättömästä ei voi tehdä koska patopaine painestaa sen kun katonrajan ventiileihin tulee ilmaa (joissain pakumalleissa ventiilejä ei ole ja kattoa ei paineisteta jote silloin voi tehdä myös kokonaan sileestä muuten ei) koska pullahtaa kesäkuumalla motarilla alas.
Jos irottelet sen varovasti sen voi saada ehjänä irti. Sielä on normaalisti äänieriste vahtomuovit takana joten eristäminen harvoin tarpeen. Voit kokeilla painamalla kattoverhoilua keskeltä niin tunnet vahtomuovit jos ne sielä on.
Itse maalasin omani tuohon museopeliin paikattuani sitä paristapaikka takapuolelta niin että irrotin sen reunasta että sai käden taakse ja sitten höyrysulkuteipillä takapuolelta reikä kiini ja meikkasin etupuolen Sikaflexillä käyttäen fairia silottamisen ja tämä siis ennen maalaamista.

Siinä on reikiä, kankaassa tasaisesti ehkä sentin välein. En tiedä onko alkuperäinen, mutta toisaalta en jotenkin usko että ois uusittukaan, auton historian tuntien. Vaahtomuovia siellä voi olla mutta rämiseehän se silti, muilta osin katto on dempattu äänieristematolla niin koputellessa huomaa kyllä että ohjaamon katossa ei ole. En kyllä tiedä kuuleeko eroa ajossa, mutta kuitenkin. Hauraan näköinen se verhoilu on kyllä niin sikäli epäilen että ei saa ehkä ehjänä pois. Miulla ei museorekisteröinti oo mielessä muutenkaan niin sikäli ei haittais vaikka ei saisi takaisin, mutta jollain pitäisi sitten se ohjaamonkin katto päällystää ja siihen ei vaneri mahda olla ihan optimaalinen.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 142
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Osku » 06.11.2019 13:51

Se alkuperäinen on keskeltä kattoa reijitetty ja sivureunoilta ei, tässä kuva zoomaile niin näet reijät.
viewtopic.php?f=20&t=4486

Se näyttää hassulta sivu ikkunoiden yläreunasta ja taka pilareista jos reijitys jatkuu reunaan asti.
Valitettavasti riitävän leveää jossa reunat ehjät ei tällähetkellä saa.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1482
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Osku » 06.11.2019 13:54

Sitten se kattoverhoilu matsku ei ihan ilmaista ole neliöhinnaltaan joten tarkista hinta ennen kuin rupeat hommaan. Sitä nimittäin menee muutama neliö ja sen pitää olla kattoverhoilu kamaa että asettuu hyvin.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1482
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Edellinen

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron