Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Osku » 31.01.2019 08:57

Kyse on vain ylläpitolaturin nostamasta jänitteestä ja ylittääkö se erotin relewn jännitteen. Lisäksi se voi hämmentää nykyisiä älylatureitq ja ne saattaa polkaista itsensä pois latauksesta. Muutenhan tuo rele on tunnoton eli kun Voltit käyttö akussa nousee rajan yli silta kytkeytyy, raja on asetettu normaalin lataus jännitteen ja akun lepojännitteen väliin(n. 13.5).
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1296
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 16.02.2019 21:51

Osku kirjoitti:Kyse on vain ylläpitolaturin nostamasta jänitteestä ja ylittääkö se erotin relewn jännitteen. Lisäksi se voi hämmentää nykyisiä älylatureitq ja ne saattaa polkaista itsensä pois latauksesta. Muutenhan tuo rele on tunnoton eli kun Voltit käyttö akussa nousee rajan yli silta kytkeytyy, raja on asetettu normaalin lataus jännitteen ja akun lepojännitteen väliin(n. 13.5).

Joo, tulin muutenkin siihen tulokseen että harvoinpa sitä tarttee käynnistysakkua ladata, paitsi jos auto pidemmän aikaa seisoo. Niin että hupiakku noista kahdesta enemmän kaipaa sitä latausmahdollisuutta ja siihen ne kiinteät kaapelit myös laitoin.

Tän viikon oon ollut lomalla niin on mukavasti ehtinyt askartelemaan. Alkuviikosta otin kojelaudan irti ja tää viikko on mennyt sähkötöitä harjoitellessa.
_IGP5468.jpg
_IGP5468.jpg (1.71 MiB) Katsottu 1603 kertaa


Startille ja laturille vedin akulta tuoreet kaapelit. Ajovalot releytin ja vedin lisävaloja varten virtakaapelin valmiiksi. Entinen kasettisoitin vaihtui vähän nykyaikaisempaan soittimeen, jonka kytkin hupiakkuun. Kaiuttimien kaapelit puuttui autosta kokonaan, mutta laitoin uudet ovikajarit ja niille kaapelit ja lisäksi diskantit kojelaudalle. Aiemmin oli tarkoitus laittaa myös vahvistin ja erilliset kajarit kontin puolelle, mutta tiukan budjetin vuoksi joutui nöyrtymään ja lykkäämään myöhemmäksi. Ihan kivasti kuuluu kyllä jo noista luukuttimista tuonne kontin puolellekin. Subbaria varten laitoin rca-piuhan valmiiksi, josko saisi ohjaamon puolelle väliseinää vasten jonkun "aktiivimallin" kompaktissa kotelossa. Kojelaudalle vielä vähän usb-pistokkeita sekä lämpömittari. Kaikki kojelaudan polttimot vaihtui ledeihin.

Netissä tuli vastaan tällainen modi http://wiki.club8090.co.uk/index.php/VW ... grade_(PWM) tilasin jo tuon PWM-kytkimenkin valmiiksi, mutta en sitten viitsinyt alkaa turaamaan. Onko jollakulla tuosta kokemusta? Tänään pistin kaiken takaisin pakettiin ja yllätys oli suuri kun kaikki toimi kerralla. No, ei sentään ihan kaikki; pari kojelaudan led-polttimoa oli väärin päin ja joutui ne kääntelemään että sai valot palamaan. Mutta ihmeen hyvin silti.
_IGP5476.jpg
_IGP5476.jpg (1.5 MiB) Katsottu 1603 kertaa

Sähkötyöt alkaisi olla purkissa tältä erää. Konttiin on hupiakun sähköt vetämättä, mutta pitää ensin vähän miettiä, mihin haluaa sähköpääkeskuksen kontissa. Onko kellään muuten ylimääräisenä noita tuuletuksen säätimien muovipäitä? Edellinen omistaja oli katkaissut yhden ja liimannut epoksilla kasaan. Mie sen irrotusvaiheessa taas katkaisin ja liimasin uudelleen, mutta ei varmaan pitkään kestä.
_IGP5424.jpg
_IGP5424.jpg (1.91 MiB) Katsottu 1603 kertaa
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja jolkkon » 17.02.2019 19:49

Kivan näköistä! Vaihdoitko myös mittariston valot (3kpl) ledeihin? Jos niin mistä hommasit polttimot ja minkälaiset?
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli TDI '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 398
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 17.02.2019 21:11

Kiitti. Vaihdoin joo nekin mittariston polttimot. Eli näitä https://campervanculture.com/shop/t3-dash-bulb-high-power-smd-led-warm-white/ miulla on justiin noita "warm white" versioita mitkä on aika saman värisiä kuin orkkisvalot, mutta saatavilla on myös kirkas valkoinen. Tilasin itse asiassa koko tuon sarjan missä on kaikkiin auton polttimoihin led-vastineet. Parkkivaloihin ja kilven valoihin jätin orkkikset mutta muissa on nyt ledit. Saa nähdä mitä katsastusmies tykkää noista. :)
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 28.02.2019 23:14

Tuli tarve käydä päiväseltään Syötteellä, vähän niin kuin muuttohommissa jelppaamassa ja vielä mahdollisuus veloittaa bensakuluissa, niin ajattelin että miksipä en menisi Syöksysämpylällä? Alkuviikosta ehostin auton taas ajokuosiin. Katossa on jo reiät tuulettimia varten, joten piti asennella kattotuulettimet väliaikaisesti paikalleen reikien peitoksi. Alkuperäiset rosterikuvut maalattiin auton katon väriä vastaavalla, tai siksi oletetulla värillä. Vasta jälkikäteen tuli vertailtua ja huomattua että auton katto on aika paljon keltaisempi. Mutta on nuo miusta silti nätimmät noin kuin rosteriset tai normivalkoiset, jos ne ylipäätään sieltä katolta mihinkään näkyy.
_IGP5488.jpg
_IGP5488.jpg (906.23 KiB) Katsottu 1428 kertaa

Aika vähän on tähän mennessä tullut tehtyä mitään pelkästään ulkonäöllisistä syistä. Mutta hra jolkkon :n luona tuli ihasteltua mustiksi maalattuja eturitilöitä, niin piti itsekin sellaiset tehdä. Hämärässä varastossa olin kerrassaan ylpeä maalaustuloksesta; ihan kuin uudet! Päivänvalossa tarkasteltuna maalausjälki ei sitten ihan niin priimaa ollutkaan mutta hyvännäköiset on silti. Tässä ennen/jälkeen -kuva:
grillivertailu.jpg
grillivertailu.jpg (286.48 KiB) Katsottu 1428 kertaa

Kertaalleen meinasi pelihousutkin repeytyä kun huomasin että mittariston kello ei enää toimi. Ekaksi tietysti epäilin sen johtuvan mittariston ja kojelaudan purku- ja kasausprojektista, ja kerkesin jo mittariston irrottamaan mutta eipähän sieltä tietenkään mitään ilmeistä vikaa löytynyt. Päätin antaa homman toistaiseksi olla ja siirryin asentamaan puuttuvaa sisävaloa. Siinä hommassa huomasin että eipä toimi enää sisävalotkaan, jolloin syttyi :idea: omassa päässä. Samassa sulakkeessa on kello ja sisävalot näköjään, ja irrotetun sisävalon johdot oli menneet itsekseen oikosulkuun. :D

Eilen tein Syötteen reissun. Sen verran epäilytti tölkillä lähteä että piti autoliiton plus-jäseneksi liittyä ennen lähtöä... Hieman hapokas 900km ajoa yksinään, mutta Syöksysämpylä pelas kuin unelma. Mahtava oli ajella; nyt kun radiokin toimii ja releytetyillä ajovaloillakin jo jotain näkee. Hieman se lisäpitkiä jää huutamaan, mutta jospa tämä talvi menis noilla. Syöksysämpylä pääsi perillä ekaa kertaa ihan hyötyajoonkin kun muuttokuorman kuorma-auto hyytyi tiukkaan nousuun Syötteellä niin siirrettiin lasti tölkkiin ja sillä kevyesti loppumatka :) Reissun keskikulutuskin oli WBX:lle varsin maltillinen 10,37. Maantieajot ajelin takavetoisena ja lumisemmilla pätkillä decouplerilla visko mukaan. En kyllä tiedä vaikuttaako tuo decoupler oleellisesti kulutukseen, varsinkaan yhdistettynä viskokytkimeen. Paluumatkalla satoi räntää, ja siksi pysähdyin Puolangan pessimismipäivillä.
_IGP5491.jpg
_IGP5491.jpg (730.22 KiB) Katsottu 1428 kertaa
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 01.03.2019 20:14

Tänään tuli käytyä leimalla, ja läpihän se meni että heilahti. Pakokaasumittauksessa happi vissiin vähän ylärajoilla, eli ilmeisesti pakoputki jostain vuotaa. Sen on kyllä näköinenkin että ihme jos ei jo jostain vuoda... Lähiaikoina pitäis varmaan sillekin jotain tehdä.
20190301_001.jpg
20190301_001.jpg (1.14 MiB) Katsottu 1387 kertaa
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 14.03.2019 23:06

Hiljalleen etenee. Syöksysämpylä oli viikon verran ajossa tuon katsastuksen ja Syötteen reissun yhteydessä. Seinien vanerointia varten tehtiin pahvista sapluunat. Kaikki vanerit meni uusiksi, mutta liukuovi ja takaluukku oli helppoja kun pystyi vanhaa vaneria käyttämään sapluunana uuden teossa. Sivuseinissäkin pystyi hyödyntämään entisiä vanereita mutta nyt tehtiin yhdestä palasta per seinä. Vähän jännitti vaneriliikkeestä noita hakiessa että kuinkahan persiilleen meni :D Mutta yllättävän vähällä vaivalla meni paikalleen. Värivalinta oli helppo, sillä paikallisessa liikkeessä oli 4-millisenä filmivanerina vain tuota punaruskeaa puukuosia. Miun mielestä ihan kivannäköinen varsinkin verrattuna siihen edelliseen keltaiseen, ja voihan tuon maalta/verhoilla jos alkaa tympimään. Tässä oli alkuperäiset:
_IGP5233_01.jpg
_IGP5233_01.jpg (1 MiB) Katsottu 1241 kertaa

Ja tältä näyttää nyt:
_IGP5500.jpg
_IGP5500.jpg (1.47 MiB) Katsottu 1241 kertaa

Nuo alkuperäiset voisi saada hakupalkalla jos jollain on niin kova tarve että nuo välttää. Tuossa nyt-kuvassa näkyy etualalla tämänhetkinen projekti. Miulla on hieno visio konttiin tulevasta laverista ja moottoritilan eteen tulevasta laatikosta. Valmiina tuon pitäisi olla hyvinkin yksinkertainen, mutta nyt suunnitteluvaiheessa on kyllä aikaa palanut ja huolella. Tarkoitus oli tuo Planarikin ostaa vasta ensi syksynä, mutta alkoi tuntumaan että en osaa sitä ottaa rakentelussa huomioon ellen pääse konkreettisesti hypistelemään niin piti sekin jo nyt ostaa. Laatikon poljalle olis tarkoitu tuo Planari ja alkuperäinen vesikiertolämppäri laittaa, ja laatikon päälle pitäisi jäädä tilaa vielä työkaluille yms. Etuseinään tulee invertteri ja parit usb-pistokkeet yms. Laverin "mekanismin" arvelin tehdä sisäkkäisistä huonekaluputkista ja saranoida päälivanerit. Pohjaan laitan eristeeksi Finnfoamia ja kontin väliseinän kaunistukseksi tulee verhoiluhuopaa.

Kattoon taitaa tulla niin ikään vaneri, mutta se saattaa jäädä myöhempään vaiheeseen. Jos nyt kesään mennessä saisi nuo sänkysysteemit ja kontin sähköt kuntoon, niin pääsisi jo johonkin reissuun.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 15.03.2019 11:47

Hyvin etenee ja vielä on kesäänkin aikaa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2482
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 03.04.2019 19:02

Nyt on kivasti edistynyt viime aikoina kun työn tuloksen näkee suoraan. Lattiaan tuli 30mm Finnfoam ja laatikko alkaa olla ulkoseiniä vaille valmis. Lootan pohjalle tuli Planar liukuoven puoleiseen reunaan. Polttoainetankin (näitä bensapakujen ongelmia :D) olisin halunnut jonnekin ulkopuolelle kuten moottoritilaan, mutta ei ainakaan tuota litteää 7,5l tankkia saa mihinkään järkevästi kiinni. Tein sitten vanerista (toivottavasti melko) dieselinpitävän laatikon tankille ja vedin polttoaineletkun niin että jos vuotaa niin vuotaa mieluummin joko tuonne laatikkoon tai ulos maahan kuin suoraan Planarin syliin. Eikähän tuo diesel hirveen herkästi pala kuitenkaan. Polttoainepumppu ois ollut kanssa kiva saada jonnekin muualle nakuttamaan, mutta ohjeen mukaan piti asentaa mieluiten pystyyn niin en viitsinyt auton alle alkaa askarrella vaan laitoin tuonne samaan koteloon tankin kanssa. Jospa se naputus vähän vaimenee kun saa laatikon seinät ja katon tehtyä. Keskemmälle tuli invertteri ja kontin sähkökeskus. Keskelle alkuperäinen vesikiertolämpppäri ja kuskinpuoleiseen reunaan jäi vielä jonkin verran säilytystilaa työkaluille yms romuille. Ei ruhtinaallisesti mutta onpahan jotain. Laatikossa noiden pitkittäistukien kohtiin olisi tarkoitus istuttaa sängyn runko. Sen rakentelua olisi tarjolla ensi viikonloppuna.
_IGP5510.jpg
_IGP5510.jpg (1.35 MiB) Katsottu 1007 kertaa

Konttiin laitoin kivat kiinaledit niin on mukava sitten tien päällä tehdä koneremonttia. Tai osaamistason huomioiden varmaan lähinnä kurkistella konehuoneeseen ja kiroilla, mutta kuitenkin...
_IGP5506.jpg
_IGP5506.jpg (1.17 MiB) Katsottu 1007 kertaa

Tänään olikin sitten mielenkiintoinen päivä. Sängyn rakentelua varten olisi tarkoitus lähteä Kuopioon, ja ajattelin jo tänään hakea Syöksysämpylän tallilta kotiin että ehtisi sen huomenna mukavasti pestä. Lähdin sitten tänään yövuorojen välissä samoilla silmillä fillarilla tallille. Ajoin auton ulos ja pyyhin enimmät puuhommista tulleet purut pois. Siivoilin vähän talliakin ja nautin auringosta kun ei ollut varsinainen kiire. Juuri ennen lähtöä hoksasin että talvella tekemäni viimasuoja on edelleen paikallaan ja päätin ottaa sen pois. Eturitilää irrottaessa jäi apparin puoleinen umpion lasi käteen :D Vissiin oli ollut jo pidemmän aikaa irti kun oli purua umpion sisälläkin. Onneksi tuli huomattua, olisi muuten tippunut matkan varrelle. Liikkeelle piti kuitenkin päästä niin liimasin sen hätäisesti epoksilla kasaan. Täytynee laittaa uudet umpiot ostoslistalle lähiaikoina.

Noh, ei siinäkään vielä kaikki. Viimein olin lähdössä kotia kohti, auto käynnistyi normaalisti mutta sammuikin sitten melkein heti. Sen jälkeen olikin sitten täysin mykkä, ei pyörinyt startti eikä edes ajovalot syttyneet. Epäilin eka akkua mutta jännite näytti täyttä. Käänsin huvikseen pääkytkimestä hupiakun käyttöön, ja silloin käynnistyi normaalisti. Sammutin ja käänsin takaisin starttiakulle, jolloin käynnistyi mutta taas sammui heti ja sama homma; ei starttaa. Laitoin taas hupiakulle ja ajoin sillä tankkaamaan ja takaisin ilman ongelmia. Siinä sitten umpimähkään pähkäillessä roplailin starttiakun maajohtoa. Oli suunnitelmissa se muutenkin vaihtaa, koska se oli ensimmäinen tinaamani kaapelikenkä ja hieman epäilin liitoksen laatua. Liitos vaikutti ihan pitävältä mutta tein kuitenkin uuden kaapelin, ja sen jälkeen auto taas toimi ongelmitta. Vähän jäi kuitenkin epäilys että josko se vika siinä maakaapelissa oli kuitenkaan, kun se ei niin huono kuitenkaan ollut se liitos. Mikäs muu voisi tuollaista tehdä? Virtalukon pohja ehkä, mutta ne taitaa oireilla monilla muillakin tavoin yleensä? Virtalukon pohjan taidan huomenna kuitenkin käydä Mätänetiltä huomenna jemmaan. Muistaako joku ulkoa mitä työkaluja tarttee vaihtoon?
Viimeksi muokannut Ilmari päivämäärä 03.04.2019 20:29, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 03.04.2019 20:21

Hyvin näyttää asettuvan lämppärit ja muut!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2482
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja DJSigma » 04.04.2019 09:05

Eikai virtalukon pohjan vaihdossa mitään ihan kummallisia muistaaksen tarvi, ruuvimeisseliä ja ratin irroitukseen 17mm (vai 19:kö se oli) hylsy. Muistaakseni.

Motonetin virtalukon pohjasta sen verran, että itse ostin yhden aikomuksena vaihtaa varmuuden vuoksi, ja tuli Ossca-merkkinen laite, josta piti väännellä pinnejä että edes sopi paikalleen, ja sitten ei edes toiminut kunnolla. Se lähti sitten takaisin kauppaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 875
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja jolkkon » 04.04.2019 09:51

Ratin irroitukseen tarvitaan 24mm hylsy.

DJSigma kirjoitti:Eikai virtalukon pohjan vaihdossa mitään ihan kummallisia muistaaksen tarvi, ruuvimeisseliä ja ratin irroitukseen 17mm (vai 19:kö se oli) hylsy. Muistaakseni.

Motonetin virtalukon pohjasta sen verran, että itse ostin yhden aikomuksena vaihtaa varmuuden vuoksi, ja tuli Ossca-merkkinen laite, josta piti väännellä pinnejä että edes sopi paikalleen, ja sitten ei edes toiminut kunnolla. Se lähti sitten takaisin kauppaan.
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli TDI '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 398
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Osku » 04.04.2019 17:04

Joo motonetistä tulee mitä sattuu toissakeralla ei sooinut ostin siten merteilistä mangnetti marellin kesti vuoden ja nyt on kiireessä motonetistä viikonloppuna ostettu ja sopi ja on kestäny 3kk eli onea arvan ostamiseen.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1296
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 04.04.2019 18:07

Joo, Googlen mukaan 24mm hylsy rattiin ja oliko 6mm kuusiokololla se virtalukon runko kiinni rattiputkessa. Plus ruuvimeisselit että saa ne rattiputken suojamuovit kuikkaan. Ja lukkopihdit sitä jotain muovipuslaa varten.

Tilasin eilen Oberilta paremman virtalukonpohjan ja luulen että vaihdan sen kunhan se tulee. Motonetin versionkin ostin mutta en suuresti siihen luota niin vaihdan sen varmaan vaan jos nykyinen hajoaa lopullisesti ennen kuin Oberin paketti tulee. Vaan tuskinpa se ihan heti leviää, kun eilen vasta oireili ekan kerran. Kuuluisia viimeisiä sanoja.. :D

Tuntuu värinät hieman pahenneen ajaessa. Tai sitten vaan nastarenkaat täristää kuivalla asfaltilla. Netin ihmeellisessä maailmassa tuli tällainen kaiffari vastaan (kannattaa joutessaan selailla koko ketju, kivan näköistä tekemistä kaikkiaan) http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... 0#p8239907 Ja tuolla on aivan samanlaiset oireet ja samoissa nopeuksissa kuin miullakin. Ja kuulemma kardaanin vaihdolla tuli kuin uusi. Kävi jo mielessä että kannattaisko vaan tehdä niin kuin tuokin ja tilata uus kardaani Brickwerksiltä ennen kuin Brexit tulee voimaan... Suolaisen hintainen vaan, halvempi ois välppäillä noita ristikoita ja kumivaimennuksia eka (ja tarkastaa ne etupään vetarit).
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 08.04.2019 21:36

Viikonloppuna askarreltiin sängyn runko alustavasti kasaan ja kehiteltiin tekstiilejä, eli lähinnä verhoja ja patjaa. Näistä lisää joskus myöhemmin, kun on jotain kuvamateriaaliakin.

Ajattelin vähän kartoittaa noiden värinöiden lähdettä. Ihan ekana vaihdoin kesärenkaat alle, ja se vei mennessään tuon tuoreimman, ihan matalissa nopeuksissa (30km/h paikkeilla alkavan) värinän. Pitänee viedä talvinakit tasapainotukseen kunhan rengasliikkeiden keväthässäkkä helpottaa. Se alkuperäinen, jossain 50-80km/h nopeudessa tuntuva värinä säilyi entisellään, kuten arvata saattaa.

Sen jälkeen ajattelin vaihtaa vaihteston ja etuperän öljyt. Yhtäältä siksi että en ihan tiiä millon on vaihdettu viimeksi ja toisaalta siksi että kiinnosti millaista tavaraa sieltä tulee ulos. Noh, tässä hommassa sitä menikin koko päivä ja jäi vielä seuraavallekin. :D Ensin meni puoli päivää täyttö- ja tyhjennysproppujen löytämiseen ja sitten hoksasin että eihän minulla ole niihin käypäistä avainta ensinkään. Kävin sitten ostamassa 17mm kuusiokolohylsyn. Etuperän osalta meni ongelmitta sen jälkeen, ja öljy oli noviisin silmään normaalin väristä ja ilman sattumia. Takaperän kanssa pähkäilin taas puoli päivää, että miten pohjapanssarin saa tieltä pois. Sitten huomasin, että ei se minun kuusiokolohylsy mahdu sinne siitä huolimatta koska ottaa kiinni pakoputkeen :D Onko tuohon joku dedikoitu työkalu olemassa? Koetin 17mm pultin kierteen rälläköidä kulmikkaaksi ja lukkopihdeillä tarttua kiinni, mutta oli niin tiukassa proppu ettei auennut. Hitsausvehkeitä ei minulla ole mutta varmaan mutterin hitsaus samaisen pultin päähän sallisi avaamisen kiintoavaimella. Noh, ei muuta kuin pohjapanssari takaisin paikalleen ja kohti uusia pettymyksiä...

Kokeilin löysätä etuperän takimmaisia kiinnikkeitä ja ajelin hetken aikaa ees taas. Kun sen jälkeen taas kiristi niin tuntui että värinät taas vaimeni vähäsen. Voipi mennä kyllä jo kuvittelun piikkiin. Mutta arvelin seuraavaksi koittaa ottaa kardaanin irti ja kuulostella kuinka vaikuttaa värinöihin. Kunhan saan ne peräöljyt uusittua, siis.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 09.04.2019 07:11

WBX:n tyhjennysproppu takana on tosiaan ahtaassa paikassa. Itse tein ihan Motonetin kuuskolosta avaimen. Rälläkällä vain about sentti pois ja sitten mahtui. Eli semmoinen perinteinen avain ei hylsy. Nyt se on sitten tarpeeton, kun autossa on TDI :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2482
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja hillitty » 09.04.2019 18:43

Kansalaisopistolle kääntyessä vilautin kattokorotuksen perävaloja kun huomasin ryhdikkään punaisen tölkin takana. Ehkä huomasit ehkä et :D T4 lanssilla siis
( bongauksille olisi ollut varmaan omakin ketju jossain, pahoittelut sotkemisesta)
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
 
Viestit: 734
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 09.04.2019 18:59

Hanttapuli kirjoitti:WBX:n tyhjennysproppu takana on tosiaan ahtaassa paikassa. Itse tein ihan Motonetin kuuskolosta avaimen. Rälläkällä vain about sentti pois ja sitten mahtui. Eli semmoinen perinteinen avain ei hylsy. Nyt se on sitten tarpeeton, kun autossa on TDI :)

Joo, Motonetillä ei muita ollut kuin tuo eilen ostamani mutta tänään kävin IKH:lta tuollaisen L:n muotoisen avaimen ja rälläköin siitä niin johan rupesi onnistumaan. Tosin yöllä oli tullut 10cm lunta, joten tallin lattialle kulkeutui auton mukana mukava kasa loskaa. Jos olisin jo eilen saanut homman hoidettua niin olisin ainakin säilynyt kuivempana... Ei viittinyt myöhemmäksikään lykätä koska piti päästä itselle todistamaan että homma hoituu :D Vaihteistoöljy oli huomattavasti etuperää vihreämpää ja ihan pientä metallihilettä kiilteli joukossa. Propussakin oli tämän verran tavaraa, pitääkö olla huolissaan?
_IGP5516.jpg
_IGP5516.jpg (632.33 KiB) Katsottu 674 kertaa


hillitty kirjoitti:Kansalaisopistolle kääntyessä vilautin kattokorotuksen perävaloja kun huomasin ryhdikkään punaisen tölkin takana. Ehkä huomasit ehkä et :D T4 lanssilla siis

Huomasin! Ajelin siun perässä vielä takaisin päin Koulukatua pitkin kohti keskustaa. Hyvännäköinen ja sopivasti Syöksysämpylän kanssa samanvärinen tuo sinun lanssi.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 09.04.2019 19:15

Vähän on hippusta magneetissa. Nou proplem.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2482
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

ViestiKirjoittaja Ilmari » 09.04.2019 21:27

Hanttapuli kirjoitti:Vähän on hippusta magneetissa. Nou proplem.

Hyvä tietää.
Niin joo, tänään auton alla könytessä huomasin pienen öljyvuodon. Olin niin tohkeissani vaihteistoöljyn vaihdosta että en suuremmin siihen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt mietin niin veikkaisin että öljynjäähdyttimen tiivisteestä vuotaa. Lammikkoa ei auton alla ole näkynyt, mutta nyt kun kattelin öljytikkua niin kaipa se vähän on vajunut. Eli varmaan pitäisi se tiiviste vaihtaa. Googlesta kun kattelin niin kuulemma pitäisi jäähdytysnesteet ja öljyt laskea pihalle ensin. Pitääkö paikkansa? Ei sillä, molemmat joutaisi kyllä vaihtamaan mutta alkaa jo kiire tulla jos haluaa kuukauden päästä reissuun lähteä :D
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 82
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa