Pate postitölkin töihin paluu

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvään kotiin meni osat! Itselleni oli suuri yllätys tuon puhallinsysteemin yksinkertaisuus ja varsinkin puhaltimen puuttuminen. Ps. Tuon, kun saat valmiiksi, niin minulla olisi yksi ylimääräinen ilmajäähy joutilaana :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hanttapuli, jos paloautoprojektisi tökkii vielä silloin kun Pate on valmistunut, huristan pohojoosen tapahtumaan ja poikkean samalla reissulla pariksi päivää talkoisiin työrukkasten ja hitsikoneen kanssa varmistamaan, että saat kunnon kipinän tekemiseen.

Enkä usko, että aja-bussilla-munasillaan -kerhosikaan ajasta iäisyyteen katsoo hyvällä VesiWessailuasi :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Eli että niinku puhaltimen nopeudet on siinä vaihdekepin nupissa merkattuna, käänteisesti. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

^^Kiitos! Yritetään muistaa!
^ :D
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

DJSigma kirjoitti:Eli että niinku puhaltimen nopeudet on siinä vaihdekepin nupissa merkattuna, käänteisesti. :lol:
Juuri noin :) Liikennevaloissa pitää sitten kaasutella muuten vain.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

ketsa kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:Eli että niinku puhaltimen nopeudet on siinä vaihdekepin nupissa merkattuna, käänteisesti. :lol:
Juuri noin :) Liikennevaloissa pitää sitten kaasutella muuten vain.
Aaa, ne mopopojat ja teinipäristinkuskit on ilmavolkkariperheistä! :D ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

DJ Sigma, mopot ovat hyvä koulu ilmahörhöyteen :)

Projektin ääreen ei ole ollut pääsyä muista kiireistä johtuen, joten pistetään täytteeksi muutama kuva villistä visiosta. Eli kun ei tuosta aihiosta muuten tuota hitsattavaa oikein ole löytynyt kuin modauksia tekemällä, niin jatketaan sillä linjalla...

Kesäkauden päättäjäispäivänä tuli haettua metsän reunasta joskus jonkun toimesta ja jostain syytä irti rälläköity tölkin osittainen tolppakatto peltikattoluukulla. Aluksi epäilin, että katto olisi peräisin kolariautosta ja se selittäisi miksi kattopala alkaa noin B-pilarin kohdalta. Tarkemmin kattoa purkaessa, putsaillessa ja pestessä muutin mielipidettäni ja aloin epäilemään vahvasti, että kattoon kuulunut auto on tullut tiensä päähän ruostumisen takia. Koska katosta löyty turvetta, muurahaisia ja kaikenlaista kasvustoa ties kuinka paljon, päädyin siihen, että en uskalla tuota vaihtaa ns. tolppakattona.

Purkamisen, luukun korjailun (ei mennyt loppuun asti kiinni) ja google/youtube löydösten perusteella päädyin suunnitelma B:hen, joka olisi kattopellin vaihdon siitä kohdasta asti mistä luukun mekanismit alkaa.

Kuva


Purkamisen, pistehitsien poraamisen ja noin viisitoista 125 mm katkaisulaikkaa myöhemmin katon paino on vähentynyt alkutilasta (jossa juuri jaksoin nostaa yhden pään kerrallaan ilmaan) siihen pisteeseen, että jaksan juuri ja juuri kattoa yksistäni kantaa.

Kuva


Rälläköinti on siis edelleen kesken (laikat loppuneet pari kertaa) ja hiukan on mielessä alkanut pyörimään, että onko suunnitelma B kuitenkaan fiksuin mahdollinen. Lähinnä huolettaa katon takakulmien messinkijuotokset, olisiko kuitenkin fiksumpaa jättää pätkä alkuperäistä kattoa auton takaosaan ja hyväksyä toinenkin näkyvälle paikalle tuleva pitkä hitsisauma. Tällä varmistaisi ainakin takakulmien ja koko takakaton istumisen takaluukkuun nähden.

Toinen huolestuttava asia on se, että putoaako katto kattoluukkukouruineen ylhäältä päin paikoilleen vai onko katon sivurungoissa juurikin väärään suuntaan päästöä ja kattoluukun kouru on alunperinkin hitsattu altapäin autoon... Tätä tukee sekin ajatus, että kattoluukkukouru ei ole ei ole hitsattu kattopeltiin kuin luukun aukon kanteista. Netistä löytyi esimerkki, jossa luukkukouru kera pintapellin pudotetaan ylhäältä päin, mutta siinä tarinassa ei ole kuvia katon runkorakenteista. Youtubesta myös löytyy lyhyt video missä kouru on asennettu autoon ja irrallista pintapeltiä ollaan sovittamassa sen päälle.

Kuva


Suunnitelma D voisi olla kattoluukkukourun irroittaminen kattopintapellistä ja vain reilun luukun kokoisen aukon rälläköinti auton omaan kattopeltiin ja pelkästään aukon kauluksen + noin 10 kannaksen siirtäminen luukkukaton pintapellistä. Tämä olisi muuten helpoin tapa tehdä homma, mutta hiukan hirvittää ajatus luukkukourun ja pintapellin irrottamisesta toisistaan. Ettei vain kävisi niin, että luukku ei enää osuisikaan keskelle aukkoa :?


Kanssaharrastajilla mielipiteitä oikeasta suunnitelmasta? "Aika työläs homma" ja "onko pakko laittaa kattoluukku" -kommentit on jo kuultu :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Minä olisin kyllä hieman huolissaan takaluukun ja koko takasosan sopivuudesta. Äänestäisin (jos tämä olisi äänestys) sen puolesta että tehdään hitsisauma "keskelle" kattoa. Siinä on omat riskit, mutta se on puhtaasti kosmetiikkaa. Eli jätä pätkä alkuperäistä kattoa auton takaosaan.

Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tästä vehkeestä taisi olla katto peräisin:

Ei kolaroitu, mutta ruosteinen ja verovelkaa perässä...
< 15kWh/100km
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Väri ainakn täsmää. Tuosta videosta voisi kuvitella, että katto olisi irroitettu kokonaisena ja vasta myöhemmin syystä tai toisesta katkaistu B-pilarin seudulta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja TT| »

ketsa kirjoitti:Väri ainakn täsmää. Tuosta videosta voisi kuvitella, että katto olisi irroitettu kokonaisena ja vasta myöhemmin syystä tai toisesta katkaistu B-pilarin seudulta.
Eräs asiaan liittyvä seppä on muutaman kerran ihmetelly että mitä oli sillon mietitty kun oli rälläkkä laulanu :lol:
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Omien pähkäilyjen ja Janin mielipiteen vahvistamana ryhdyin tänään toteuttamaan viimeisintä kaksiosaista suunnitelmaa kattoluukun suhteen.

Ensimmäisessä stepissä lyhensin vaihdettavan pintapellin pituuden minimiin. Tarkoituksena, että jos pintapellin lyhennyksen jälkeen tulee esiin jotain seikkoja minkä vuoksi kattopeltiä on oikeasti vaihdettava "ränneihin" asti, niin sitten lopetetaan rälläköinti tähän, mutta muussa tapauksessa jatketaan eteenpäin ja minimoidaan vaihtuva kattopelti.

Kuva


Kun mitään todellista syytä ei löytynyt miksi vaihtaa ränniin asti peltiä, jatkoin eteenpäin suunnitelman osaan 2 ja rälläköin pintapellin sellaiseksi, että siitä jäi jäljelle vain noin 20 mm krantu aukon ymärille.

Kuva



Tätä irtopalaa käytän apuna aukon piiroittamiseen Patun orkkis kattopeltiin. Noitten pienten jäykkäripattien ja räystäskourujen avulla saan tuon sapluunan varmasti kohdistettua tuon sapluunan riittävän tarkasti kohdalleen. Auksta kattoon on tarkoitus tehdä 7 mm joka sivulta pienempi kuin mitä tuon sapluunan aukko on, jotta lähtökohtaisesti päittäissaumojen hitsaukselta voisi välttyä. Sen verran tiukasti tuo sapluunan osuus oli liimattu kattoluukun rakenteisiin/katon vahvikkeisiin, että meni vähän mutkalle, mutta tuon voi hepata paikaansa vaikka hitsillä, jos ei teippaamalla pysy.

Kuva


Lopetan lähiön naapurien kiusaamisen ja vien tuon kattoluukku projektin huomenna pajalle ja rälläköin siellä lopuun. Oikeastaan enää pitää pähkiä rälläköinkö luukkukatosta nuo katon poikittaistuet pois vai rälläköinkö ne pois Patusta. Etunmainen ilmeisesti mahtuu olemaan vaikka alkuperäinen, mutta takinmaista pitää ainakin luultavasti kaventaa etureunasta (jos Patussa on samanlaiset, selviää kun ruuvaan vaneerit pois).

Kuva

Kuva

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kattoluukku jorinat jatkuvat...

Pääsin tänään suunnitellusti pajalle jatkamaan puuhastelua. Eilen huolella pesty katonpala ei ollut enää perillä hirveästi hiljan pestyn näköinen. Tunnin matka trailerilla ja viimeisten kolmen kilometrin kuratie hoiti antipesemisen huolella :(

Aloitetaan eilisen suunnitelman toimivimmaksi todetusta asiasta. Sapluunan kohdistaminen oli juurikin niin helppoa kuin epäilin. Kuvassa pala heitettynä katolle ja vain muodon vuoksi yksillä lukkopihdeillä kiinni.

Kuva



Sitten niihin ei niin täydellisiin suunnitelmiin. Pienen puuhastelun jälkeen pala näytti tältä. Tässä vaiheessa oli jo suurin osa katkaisulaikoista ja ainut kunnollinen pistehitsipora tuhottuna.

Kuva


Lähinnä tuon pistehitsiporan puuttumisen vuoksi jatkoin hommia repimällä Patusta kattovanerit pois. Aika pian niiden poistamisen jälkeen ymmärsin, että pari juttua ei tue eilisen suunnitelmia:
1. Kattoluukkurungon uloimmat huullokset menevät sivuilta ja takaa kattorakenteen reuna-/takarakenteiden päälle. Eli osa mahtuu putoamaan paikalleen vain yläkautta ennen kattopellin asennusta. Tämä olisi tosin pitänyt tajuta jo ilman Patun ääressä oloakin, mutta jotenkin ei vain kellot soineet.
2. Patun omien katon poikkitukien jättäminen ja luukuinsertin poikkitukien poistaminen olisi huono idea. Kattoluukkuinsertin kun pitää olla vedenpitävä, kuska luukun päälle satava vesi valuu sitä pitkin "viemäriputkiin". Ehkä tuon olisi jotenkin saanut silikoonilla riittävän tiiviksi Patun omia tukiakin käyttäen, mutta en halunnut ottaa riskiä.

Ratkaisuksi päädyin rälläköimään (ainakin) toiselta sivulta tuon uloimman pokkauksen pois. Sovitusvaiheessa selviää, että pitääkö rälläköidä myös toiselta puolelta, vai saako tuon sujautettua paikalleen. Toinen homma oli sitten noiden poikkitukien "päättäminen" luukkuinsertin reunoihin. Eli luukkuinsertti tulee olemaan itsessään jo jäykistetty.

Koska poikkitukia ei voinut/kannattanut irroittaa luukkuinsertistä, en saanut tehtyä suunniteltua pellin reunan pykällystä kuin pitkille sivuille, joten päätin hitsata etu- ja takapäähän jonkinlaisen juurituen tulevaa hitsausta helpottamaan. Etupään sain jo tehtyäkin ja ainakin tällä hetkellä usko on kova siihen, että Patu saa kattoluukun kattopeltiä irroittamatta...

Kuva

Kuva



Vielä toinen pajapäivä hitsausta ja pistehitsien porailua ja sen jälkeen alkaa olemaan H-hetki lähellä, eli Patun katon rälläköinti :D


EDIT: Niin ja tälläinenkin tuli tänään projektiin tyrkylle. Vähän ehkä helmiä sioille postata edes kuva tälle foorumille, jossa raktoripensa rulez, mutta laitan toivoni siihen, että edes Eicca tunnistaa mitä onnistuin haalimaan :P

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

901 taitaa olla kyseessä myytkö pois ja mihin hintaan?
Mulla olis yhdelle lisää tarve, tosin voi olla että hinnat on vaan karannu niin kovasti että ei tule kauppoja.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ei myynnissä. Reilut 15 vuotta sitten yritin ekan kerran ostatella tätä yksilöä. Nämä laatikot muuttuivat jossain kohtaan jostain syystä erittäin halutuiksi ja hinnat karkasivat. Olisiko historic ralliukkelit aiheuttaneet kysyntäpiikin ja hinnannousun?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja ur elfat alko nousee hinnoissa kuin raketit varsinkin early versiot. Aikoinaan earlyt magneesiumi koneet vaihdettiin alumiini lohkosiin ja 901 laatikot 915 askeihin ja nyt menään takas alkuperäsiin.
Autojen hinnat meni tahtia 5000 euroa vuosi aika monta vuotta peräkanaan. Se on vähän niin kuin Junis pitkään hinnat oli maltillisia ja sit hinta pato murtui ja tässä ollaan.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mihin olit laittamassa jos tölkkiin onhan tossa sama vaihdekuvio kuin takaveto viislovisessa tölkissä jos stelthin meniän haluaa niin ei edes kepin liike muutu.. Tosin tölkkeihin hän laitettiin Porschen toimesta 915 askeja kun kutosia asensivat B32 malliin. Joten jos tölkkiin laittaa niin 915 vois olla alkuperäsempi ratkaisu.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Tölkkiin tuota on tarkoitus sovitella. Tuo on kevyt ja siro laatikko, menisi vaikka kuplaan, mutta ne rojektit on valmiina/kauempana tulevaisuudessa, joten jos ei jokin juttu mieltä sekoita, niin tölkin perältä tämä löytyy ensi kesänä.

Jos olisi mahdollista laittaa sama motti kuin mitä possu on tölkkiin asentanut, niin 915 olisi perusteltu ratkaisu :) Ja olikos se niin, että kytkimen toiminta ei ollut enää 915 laatikossa kovinkaan yhteensopiva kuplan moottorin?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kaikki on sovitettavissa viimeks kesällä näin apuakseli bensakoneen jatkeena 915 laatikon rata käyttöön rakennetussa Fiberfabin Bonitossa. En nyt suoraltakädeltä muista miksi se ei toimisi kuplan koneen kanssa sopii han se vanhaan 911 koneeseenkin eikä ne niin erilaisia ole vauhtipyörän tai asetelman osalta. uudemissa 911 koneissa tais olla hammas kehä kytkimessä eli joutu vaihtaa vanhan vauhtipyörän jos käytti 901 kamoja mulle tuli yhden 911 koneen mukana tollanen hampaaton vauhtipyörä. Toisinpäin en ole tapellut.
Ja hyvä laatikkohan se 901 loota on ja itse pidän jotenkn tuosta 2 ja 3 vastakain olevasta vaihde kaaviosta on se hauska takaveto tölkissäkin.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pate postitölkin töihin paluu

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Jotain sain tänäkin viikonloppuna aikaiseksi. Tosin käyttökolfin hajoaminen söi tältä ja edelliseltä viikonlopulta kallista harrasteaikaa :( Jos joku muuten tarvitsee jumal-TDi:llä (BKD 16v) olevaa 4motion vitoskolffia... EDIT: Golffi myyty

Mutta takaisin asiaan. Viikonlopun oppi, joka valitettavasti tuli tähän kattoluukkurojektiin liian myöhään on se, että Bilteman 2 leikkuiset pistehitsiporat olisi kannattaneet jättää hyllyyn ja olisi pitänyt heti ymmärtää ostaa reikäsahaa muistuttava pistehitsipora. Tänään moisen otin käyttään ja yhdellä "kruunulla" porasin about 40 pistehitsiä irti, eikä tuo vieläkään ole tylsä. Biltsun kaksileikkuinen kesti keskimääräisesti 4 pistehitsiä...

No, tänään ohitin tässä kattoluukku asiassa "No return"-tarkastuspisteen. Tiukan mittailun jälkeen porasin Patun kattoon neljä reikää ja sen jälkeen alkoi rälläkkä laulamaan ja kohta oli autossa valoisaa :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Taemman katon tukikaaren ehdin irroittaa ja hitsata paikoilleen jäävän alkupätkän kiinni kattokarmin sisempään peltiin. Ensi kerralla vielä etunmainen kaari pois ja sitten pääseen miettimään millaisella rakenteella tuota sisäinserttiä lähtee nostamaan paikoilleen koesovitusta varten.
Viimeksi muokannut ketsa, 08.12.2018 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Vastaa Viestiin