Raisa, ryssänsininen doppeli

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Kiitos Osku. Pitää kokeilla.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Nyt kun kilometerejä on tullut enemmän (noin 2000km) niin muutama asia hieman askarruttaa.

Lämmöt eivät suoranaisesti ole ongelma varsinkaan kaupungissa tai taajamassa ajaessa, mutta lämpömittari kyllä nousee maantienopeudessa. Ei mitenkään tappiin saakka, enkä sinne kyllä päästäkään. Luulisi että tuolla vesitilavuudella ei Suomen kesässä saisi lämpöviisaria värähtämään! Hieman huolestuttaa josko kansi, 100% remontista huolimatta, hieman fuskaisi jäähdytyksen puolelle tuoden turhaa lämpöä ja painetta. Mites saan paineen mitattua? Pakokaasuarvoja kait voi jotenkin mitata paisarista? Pikaelvytyksenä taidan ohittaa flektin puhalluksen suoraan katkaisijaan ja tutkia voisiko se hidastaa tai jopa ehkäistä lämpöongelmaa. Flekti ei todellakaan lähde käyntiin ihan pikkulämmöillä.

Lämpömittarin anturin vaihto ei suoranaisesti poistanut ongelmaa. Autolla voi siis ajaa, mutta en silti usko että on ihan normaalia tuollainen lämpömittarin muutos kuormituksen mukaan. Sitten kun vauhdin laskee vaikka 60-70km/h lukemaan niin mittari laskee nopeasti normaaliin tai jopa vähän alle valon. Termariksi on tarkoituksella otettu sellainen joka aukeaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Termarin toiminnan testasin ja toimii. Kuten aikaisemmin tässä seikkailussa todettu niin vesipumppu pyörii oikein ja on uusi Valoe-merkkinen. Jäähdytin myös upouusi.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Omassa autossa anturin vaihdon jälkeen alkoi lämmöt mittarin mukaan nousta ja välillä varoitusvalo vilkkui. Kun mittari näytti jo reilusti yli puolen välin, oli infrapunalämpömittarilla lukema termostaattikotelon alaosasta vain 60 astetta.

koska kesäkuumalla ei sähkötuuletin lähtenyt päälle kuin auton sammuessa, niin oletus oli että anturi ei toimi.

Vaihdoin toisen uuden saman merkkisen tunnistimen, sama tulos. Sitten vaihdoin uuden Facet- merkkisen tunnistimen, niin alkoi mittari toimia samalla lailla kuin aikaisemmin.

Nuo ensin vaihdetut ovat FAE-merrkisiä. Ainoa ero niissä oli kyljessä olevassa luvussa, Faen kyljessä 13. Facetin 9. En tiedä onko mitään merkitystä vai pelkkää sattumaa, mutta Facet toimii.

Se on kumma, miten tieto tuo tuskaa: kun mittari näyttää kuumia lukuja, niin tulee kuunneltua konetta aika tarkkaan! Järki sanoo, että kaikki on kunnossa, mutta silmät kertoo muuta.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Infrapunalämpömittarille ääni täältäkin, saa ainakin varmistettua että anturipuoli pelaa.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Infrapunamittaridataa ei ole mutta kävisikö lämpökamerakuvat?

Alla olevat kuvat on otettu silloin kun lämmöt ovat normaalit. Kuvan hetkellä viisari on varoitusvalon vasemmalla puolella juurikin vain viisarin paksuuden verran. Minulla ei ole valitettavasti ollut mahdollisuutta kuvata autoa uudestaan kun lämmöt ovat korkealla. Eli vertailua on edelleen vaikeaa tehdä. Kamera oli vain kiitävän hetken lainassa.

Minusta kuvista pystyy päättelemään sen että vesi kiertää ja lämpöä on ihan normaalisti kuten lämpömittarikin lupaa. Ei mitenkään älyttömän vähän, mutta ei toki liikaakaan.

jäähdytin:
Kuva

Lämmityslaitteelle menevä:
Kuva

Lämmityslaitteelta palaava:
Kuva

Kannen päästä:
Kuva

Vesiletku moottorin päältä:
Kuva

Mitäs sitten?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kokeile vaikka eri mittaristolla, jos sellainen helposti saatavana.
< 15kWh/100km
Mic_Coo
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 04.06.2014 21:39
Paikkakunta: Kittilä

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Mic_Coo »

Mulla itellä Matkaajassa reilu viikko sitten tuli kans reilun parin tuhannen kilsan verran tuijotettua lämpömittaria...."normaali" ajolämmöissä viisari keikkuu kahtapuolen merkkivaloa. Sisälämppärin säädön asennolla ei ole väliä onko kylmällä vai kuumalla. Ylämäkeen mennessä viisari nousee juuri ja juuri sen valon ohi, ja normi matka-ajossa 80-90km/h viisari sen lampun keskivaiheilla tai viisarin alle. Mitä itsekkin olen tottunu ja kokemusta on niin reilusti alle puolen on tiisselin lämpömittarit näyttäny, eli kyllä takaraivolle iski muutaman kerran kuumotusta että kiehuuko se vai ei. Vilkaus peiliin, pysähdyksillä paisarin tarkistus ja korvakuulo takoi järkeen sen että todellisuus on OK mitä silmät antaa ilmi....

Isän Caravellessä 1.9TD niin ei koskaan nouse mittari 1/4 korkeammalle mittari, ei edes silloin kun oli 1.6TD. Tuossa autossa pakkaspahvit unehtu keväällä keulille niin nousi puoleen väliin mutta ei takana ollut silti merkkiäkään keittämisestä, mutta merkkinä kuitenkin että jokin lämpöjä nosti....Jotensakin tuntuu että nuo mittarit ja niiden osoitukset on niin autokohtasia kuin vaan olla voi. Ja ne täytyy oppia tuntemhan ajamalla ja kokeilemalla....

Bensamalleissa ittellä 1.9 kaasutin moottorissa lämpö nousee yli merkkivalon ja vilkutteleeki välillä mutta keittämisestä ei silti ole tietoakaan. Tähän ei auttanut edes antureiden vaihto tai mittariston maadoitusten parannus.
Kummatki 2.1wbx:ät niin mittari nousee sen 1/4 ja jää siihen, kesällä ja talvella.
Volkswagen LT45 2.4TD 4x4 Doppelkabine 1987
Volkswagen Transporter Syncro 2.1DJ 1991
Volkswagen Transporter 2WD 1.6TD 1991
Volkswagen Transporter Syncro 1991 1.6TD
Volkswagen Panel Van 1200 1961 **On going Project**
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja miksi »

Ainakin mulla on joka volkkarissa ollut nuo mittarit ihan arpoja näytöltään. Bussin retkussa nousee puoleen väliin jos vedättää pitkän matkaa lämää lattiassa ja flektit huutaa matka-ajossakin, muuten on alle puolen välin. Avolavassa nousee 5mm vaille puolenvälin ja koneen lämpö on 80, tässä sama että vedättää lämä lattiassa pitkään niin mittari nousee hetkessä puolen välin yli jonnekkin 110 asteen kulmille ja flektit herää kun pysähtyy, muuten ei ajossa näyttäis pyörivän.
Tölkin reppanassa se tikottaa reilusti merkkivalon oikealla puolella, koneessa on noin 90 astetta, kannen päässä lähdöstä mitattuna 103 astetta....
Koneet on ns alkuperäisiä mutta pikkasen muutettu syöttömääriä ja ennakonsäädintä.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Tänään testasin autoa kahdella eri mittaristolla. Kumpikin näyttää samalla tavalla eli liikaa.
Tosi kuumaksi koneen ajettua huomasin että paisarin anturin vierestä tulee nesteet ulos. Taitaa olla liikaa painetta järjestelmässä. Eikös liika paine pitäisi tulla korkista ulos, vai eikö?

Mitäs nyt? Kone auki vai mitä häh?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Noissa säiliössä saattaa joskus olla hiushalkeamia, ja kyllähän se korkista pitäisi ulos tulla.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juuri näin eli jos korkki on kunnossa se ei päästä paineita nousemaan yli sallitun ja jos paine nousee liikaa se työntää vettä ,vesi höyryä ja ilmaa alempaan paisariin josta se taas paineen pudotessa imee vedet takaisin. Joten todenäköisesti vuoto johtuu säiliö viasta mutta voi se johtua korkistakin joka päästää paineet aivan lian korkealle. Se miksi painetta muodostuu johtuu kahdesta asiasta
1 veden lämpölaajeneminen
2 kannen halkeamasta ja/tai pahvinvälistä vuotavasta pako paineesta.
3 veden kiehumisesta

kohta 1 kuuluu asiaan kohdat kaksi ja kolme on merkkejä viasta.
Viimeksi muokannut Osku, 09.07.2018 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Aina kun mulla on kansivika sattunut kohdalle, on muistaakseni veden hävikki ollut sitä luokkaa että säiliön pinnan anturi on alkanut varoittelemaan laskeneesta vedenpinnasta.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ei auta. Lämpöä on liikaa. Auttakaa ystävät hyvät minkä vesipumpun minä nyt ostaisin. Kokeilen vielä vaihtaa sen. Hakuammuntaa, myönnän.

Nykyinen on uusi Valeo-merkknen.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olen valinnut aina sellaisen, jossa valettu siipipyörä, isot pojat ovat kertoneet, että peltiset eivät välttämättä kestä.

Ei ole vielä yhdessäkään moottorissa lämpöongelmat johtuneet vesipumpusta
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Juuri sellainen valettu Valeo mulla on. Halvat on peltisiipisiä ja sitä ostanut lähtökohtaisestikaan.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mulla meni niin päin että valetulla pyörällä olevan vaihdoin pois (kun oli ihan sohlo, ei pysynyt enää hihna päällä) ja Fixuksesta tuli peltipyörällä oleva. Lämmöt tippui reilusti, ennen usein 92-96 nyt harvoin 91 tai yli.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Se peltinen voi hyvinkin siirtää vettä uutena paremmin ja tuskin sen kanssa on ongelmaa myöhemminkään, jos jäähdytysneste kestää pakkasta
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja miksi »

Kun harrastelin niitä apu tulee ylhäätä hinauskoukut kulmissa olevaa katosta, niin siinä oli tarkka se vesipumpun roottori. Tarvikkeessa oli 1-3 milliä pienempi halkasija roottorissa kuin ns oem osassa, niillä onnistui keittämiset helposti, eihän se kuormaromussa niin haitannut muuten mutta 50 km matkaan kun rupes kolmatta tuntia menemään niin loppumatka ajettin jo ilman vesiä kotia, ihan suosiolla. Eikä se pieni ylikuorma ollut mitenkään syyllinen siihen asiaan.

Valettua roottoria on monessa pumpussa mutta osassa on muovia tullut vastaan vaikka olis oem osaa, harvoin tulee messingistä valettua roottoria enää vedenpyöritykseen. Peltiset on vähän ittelläkin karsastuksessa just noiden marsujen kanssa, muovisen vielä just just kelpuuttaa.

Sen roottorin koossa voi se pari milliä aiheuttaa joskus sellasta typerää pyörteilyä siellä pumpun pesässä, silloin se osaa nostaa lämpöjä tai ei siirrä nestettä suunnitellusti tai riittävästi...

Kuinka moni edes vertaa pumppua vaihtaessa sitä roottorin kokoa... en mä ainakaan oon montaa kertaa ennen tuota epistolaa tehnyt, sen jälkeen joka kerta.
Avatar
Wolkkariman
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 22.02.2012 00:42
Paikkakunta: HellSinki Drumssö

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Wolkkariman »

Muovinen voi haljeta ja sit keittää, kaverin A4,ssa muistaakseni kävi näin.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raisa, ryssänsininen doppeli

Viesti Kirjoittaja Sinky »

jolkkon kirjoitti:Juuri sellainen valettu Valeo mulla on. Halvat on peltisiipisiä ja sitä ostanut lähtökohtaisestikaan.
Vaihdoin juuri uuden behrin syylärin edellisen uuden just canpersin mallin ympärille. Thermari oli 87c mutta vaihdoin myös syylärin lämpöanturin 87c 1,9 wbx:ässä jalämmöt tippu merkkivalolta 1/4 kohdille vaikka tällä viikolla on lämpöä riittänyt :) behriä mainostettiin kuumien maiden mallina.
Home is where you park it.
Vastaa Viestiin