Toinenkin pohjoisen tölkki
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Osaako joku sanoa kriittiset tiedot jotta voi ostaa syncron etuperä huohotuksen banjopultin. Marmoritiskille ei tunnu koskaan kerkiävän niin pulttikaupasta koitettava.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Avainvälihän oli tuossa 14mm, joten olisikohan se tuttu ja turvallinen M10x1 hienokierre. Älä nyt näillä tiedoilla montaa osta kuitenkaan
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Varaosanro on N 0210755. Googlehaulla ei heti löytynyt kierteen tietoa, mutta tiivisterengas on C6X10. Pultille mainitaan tieto "banto bolt 6-3"
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Banjo löytyi pulttikaupasta, tiheällä 1 kierteellä oleva.
Seuraava onkelma sitten
Elikäs katselin jotta kunkkupultti pitää vaihtaa, viipotti alimmainen hihnapyörä jonkun verran. Ei kun vaihtoon, virallisella merkkiliikkeestä saadulla erikoistyökalulla (kalvaimella) kampiakselin pää suoraksi ja uudet hihnapyörät ym paikalleen. VIIPOTTAA edelleen. Epäilevät jotta joku joskus aukaissut kunkkupultin startin avulla ja kampiakseli on kiero? Voiko näin olla vai mitä muuta tuossa vielä voisi olla huomioon otettavaa?
Tuntuu jotta kohta täytyy alkaa ihmetellä AHU koneita jostain, vaikka kuinka ruuvaa niin ei kulje, kuluttaa aika paljon ja nyt tämäkin vielä...
Seuraava onkelma sitten
Elikäs katselin jotta kunkkupultti pitää vaihtaa, viipotti alimmainen hihnapyörä jonkun verran. Ei kun vaihtoon, virallisella merkkiliikkeestä saadulla erikoistyökalulla (kalvaimella) kampiakselin pää suoraksi ja uudet hihnapyörät ym paikalleen. VIIPOTTAA edelleen. Epäilevät jotta joku joskus aukaissut kunkkupultin startin avulla ja kampiakseli on kiero? Voiko näin olla vai mitä muuta tuossa vielä voisi olla huomioon otettavaa?
Tuntuu jotta kohta täytyy alkaa ihmetellä AHU koneita jostain, vaikka kuinka ruuvaa niin ei kulje, kuluttaa aika paljon ja nyt tämäkin vielä...
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ihan ekana tulee mieleen, että onhan se hihnapyörä varmasti suora?
Edit. Ei kun helvetti, tuossahan sä sanot että uudet hihnapyörät...
Edit. Ei kun helvetti, tuossahan sä sanot että uudet hihnapyörät...
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Juu, hihnapyörästä oli jo tärinäinvaimennus kumiosa hieman heikolla hapella ja muutenkin niin uudet pyörät (200€) sekä pultti, stefa ja jo kolmas hammas(nokka)hihnakin minun aikana koneeseen...
Ja kaikki käytettiin jo irti uudestaankin jne... ei mitään välyksiä missään... silti vipottaa.
Ja kaikki käytettiin jo irti uudestaankin jne... ei mitään välyksiä missään... silti vipottaa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
AAZ passatissa oli aikanaan tuota samaa vipotusvaivaa... ja tuohan se on syy siihen että ajan kanssa venyy jopa se 12,9 pultti löyhälle.
Omani korjasin kylmän viileästi mittakellolla ja laadukkaalla tiheä hampaisella leveällä viilalla... hyvä tuli.
Parikin aasia tullut myöhemmin pelastettua ko. menetelmällä, kun ne kalvaimet meinaa olla kiven alla.
Kalvainhan oikaisee väkisillä sisäkierteen suuntaiseksi sen pään... eli jos akseli on vähänkään kiero niin ei saa limppua balanssiin kuin sorvaamalla tai viilaamalla.
Omani korjasin kylmän viileästi mittakellolla ja laadukkaalla tiheä hampaisella leveällä viilalla... hyvä tuli.
Parikin aasia tullut myöhemmin pelastettua ko. menetelmällä, kun ne kalvaimet meinaa olla kiven alla.
Kalvainhan oikaisee väkisillä sisäkierteen suuntaiseksi sen pään... eli jos akseli on vähänkään kiero niin ei saa limppua balanssiin kuin sorvaamalla tai viilaamalla.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Mistähän kertoo se, että ahtopainetta on mittarin mukaan myös mottorijarrutuksessa? Pakopaineesta? ja jos niin paljonko on paljon. Nyt noin 0,175 kun 16" vakiovälityksin (diesel) 80 km/h vauhdissa nostaa kaasun. Tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla menee nollaan ja pakoputki+vaimennin ihan alusta ihan loppuun on 2,5" rööriä. Ahdin aaz vakio garret tb02 aaz vakio pakosarjassa.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
No niin, jos ei ole kourat öljyssä niin tietää ettei ole ajanutkaan tölkillä.
Tuossahan aaz kuningaspultti viipottaa, on oikaistu virallisella kalvaimella mutta ei auttanut, viipottaa yhä.
Liekkö antautumassa vai mikä mutta on alkanut kylmänä pukkaamaan kovasti valkoista. Siis kun käynnistää yön jälkeen niin käy kohtuu kauniisti tyhjäkäyntiä kummemmin savuttamatta tai mitään mutta "kerää"jonnekin polttoainetta ? Eli kun sitten ensimmäisen kerran polkaisee kunnolla kaasua niin maisema peittyy valkoiseen savuun. Lämmettyään ei enää savuttele. Savu ei haise oikein millekkään eli ei ole varmaa jotta onko jäähdytysnesteestä vai polttoaineesta mutta jos heti lähtee liikkeelle ilman tyhjäkäyntiä ja ajaa normaalia kovemmilla kierroksilla alun niin savun muodostus pienempi tai ei juurikaan. Tasaussäiliössä ei näy kuplia tai öljyä. Kovasti kaasuttaessa myös mustan seassa ehken varsinkin puolilämpimällä koneella valkeaa. Siis viittaa varmaan siihen palamattomaan polttoaineeseen. Suuttimet on vaihdettu ja ei vaikuttanut savuun, pumppu on aika vasta käynyt huollossa, toiminut sen jälkeen ehkä 5000km ok. Mutta siis tuo kuningas pultti ongelma lie olemassa ja mietityttääkin voisiko se siellä venytellä hihnaa tai jotenkin muuten sekoittaa ajoitusta niin että olisi sen verta myöhässä että saustaisi tuolla tavalla.
Juuri tuli vara aazi vahingossa ostettua niin kaippa se on alettava miettimään vaihtoa. Toki jos jostain saisi ostettua valmiin tdi paketin niin voisin kyllä olla kiinnostunut ja maksaisinkin siitä ihan hyvin varsinkin asennettuna. toki siis kun auto on päivittäiskäyttis niin hakusessa on oikeasti hyvä paketti, siis kun vaihtaa niin sellaiseen mikä on sitten hyvä.
Tuossahan aaz kuningaspultti viipottaa, on oikaistu virallisella kalvaimella mutta ei auttanut, viipottaa yhä.
Liekkö antautumassa vai mikä mutta on alkanut kylmänä pukkaamaan kovasti valkoista. Siis kun käynnistää yön jälkeen niin käy kohtuu kauniisti tyhjäkäyntiä kummemmin savuttamatta tai mitään mutta "kerää"jonnekin polttoainetta ? Eli kun sitten ensimmäisen kerran polkaisee kunnolla kaasua niin maisema peittyy valkoiseen savuun. Lämmettyään ei enää savuttele. Savu ei haise oikein millekkään eli ei ole varmaa jotta onko jäähdytysnesteestä vai polttoaineesta mutta jos heti lähtee liikkeelle ilman tyhjäkäyntiä ja ajaa normaalia kovemmilla kierroksilla alun niin savun muodostus pienempi tai ei juurikaan. Tasaussäiliössä ei näy kuplia tai öljyä. Kovasti kaasuttaessa myös mustan seassa ehken varsinkin puolilämpimällä koneella valkeaa. Siis viittaa varmaan siihen palamattomaan polttoaineeseen. Suuttimet on vaihdettu ja ei vaikuttanut savuun, pumppu on aika vasta käynyt huollossa, toiminut sen jälkeen ehkä 5000km ok. Mutta siis tuo kuningas pultti ongelma lie olemassa ja mietityttääkin voisiko se siellä venytellä hihnaa tai jotenkin muuten sekoittaa ajoitusta niin että olisi sen verta myöhässä että saustaisi tuolla tavalla.
Juuri tuli vara aazi vahingossa ostettua niin kaippa se on alettava miettimään vaihtoa. Toki jos jostain saisi ostettua valmiin tdi paketin niin voisin kyllä olla kiinnostunut ja maksaisinkin siitä ihan hyvin varsinkin asennettuna. toki siis kun auto on päivittäiskäyttis niin hakusessa on oikeasti hyvä paketti, siis kun vaihtaa niin sellaiseen mikä on sitten hyvä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Turbo ja sen öljynpaluu taisi olla varmasti kunnossa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Mikäs se nyt näissä koskaan varmasti on kunnossa
Mutta siis ovat kohtuu uudet kumpikin. Turbolla lie alle50tkm ajettu tehdasuudella ja silloin myös paluuletku uusittu. Mutta toki noita öljy ym ongelmia ollut tämän kanssa niin voihan se olla vaurioitunut. Savu ei haise palaneelle öljylle ja öljyä ei kauheasti kulukkaan.
Mutta siis ovat kohtuu uudet kumpikin. Turbolla lie alle50tkm ajettu tehdasuudella ja silloin myös paluuletku uusittu. Mutta toki noita öljy ym ongelmia ollut tämän kanssa niin voihan se olla vaurioitunut. Savu ei haise palaneelle öljylle ja öljyä ei kauheasti kulukkaan.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Roiala kirjoitti:Tuntuu jotta kohta täytyy alkaa ihmetellä AHU koneita jostain, vaikka kuinka ruuvaa niin ei kulje, kuluttaa aika paljon ja nyt tämäkin vielä...
Roiala kirjoitti:No niin, jos ei ole kourat öljyssä niin tietää ettei ole ajanutkaan tölkillä.
Juuri tuli vara aazi vahingossa ostettua niin kaippa se on alettava miettimään vaihtoa. Toki jos jostain saisi ostettua valmiin tdi paketin niin voisin kyllä olla kiinnostunut ja maksaisinkin siitä ihan hyvin varsinkin asennettuna. toki siis kun auto on päivittäiskäyttis niin hakusessa on oikeasti hyvä paketti, siis kun vaihtaa niin sellaiseen mikä on sitten hyvä.
Jotkut väittävät, että AAZista saa toimivan koneen Tölkkiin. Itse tappelin oman AAZin kanssa reilun pari vuotta, vaihdoin männät, Eicca_ hoonasi sylinterit, vaihdoin ruiskutuspumpun ja suuttimet...TT| kirjoitti:Turbo ja sen öljynpaluu taisi olla varmasti kunnossa?
Öljyä kului ja kone kulutti 12-16 l/100 Km ja oli tehoton vaikka kuinka sääti lisää syöttöä. Joskus pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen pakoputkesta tuli öljytippoja.
1Z jatkoi öljyn kulutusta, mutta ei läheskään niin paljon kuin AAZ. Lopulta vaihdoin ahtimen öljyn paluun vapaammin virtaavaan = 16 mm sisähalkaisija, nyt ei savuta ja öljyn kulutus katosi.
Eli epäilen että ahdin on tulvinut ja öljy katosi sitä kautta pakoputkeen ja imuilman sekaan.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ku ite tekkee niin saa mitä sattuu tulemaan. Eli kannattaa kokeilla rakennella ite tdi. Ei se loppupeleissä sen isompi savotta ole ku ruveta vaihtamaan toinen aaz tuon sinun nykyisen tilalle.Roiala kirjoitti: Juuri tuli vara aazi vahingossa ostettua niin kaippa se on alettava miettimään vaihtoa. Toki jos jostain saisi ostettua valmiin tdi paketin niin voisin kyllä olla kiinnostunut ja maksaisinkin siitä ihan hyvin varsinkin asennettuna. toki siis kun auto on päivittäiskäyttis niin hakusessa on oikeasti hyvä paketti, siis kun vaihtaa niin sellaiseen mikä on sitten hyvä.
Jos tdi yhtään kiinnostaa niin otat yhden pitkän illan tölkkifoorumin hakukoneen kanssa ja sen jälkeen sinulla on se tietomäärä minkä tarvitsee tdi swappiin.
Kannattaa lueskella myös huolella esim. ATsnokin rojektikertomukset. Ja jos vielä menee sormi suuhun niin ei muutako näppis sauhuamaan ja foorumille kysymyksiä.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Saattaa vain ollakkin tubossa vika. Kävin auton alla taas ryömimässä, ei tallia ja sataa luntakin niin vähän syljettää moinen ja ehkä on niin että ahdin vinkuu vähän JA hukkaportin vivussa (garret tb02) oli öljy tippanen.
Ja kun polkaisi savut lämmönjakohuoneeseen avoimesta ovesta säilöön vahingossa ja aiheutti palohälytyksen niin siellä oleva tuoksu oli sellainen joka sopisi ehken juuri ei koneessa vaan esim turbossa "höyrystyneeseen/palaneeseen" öljyyn. Tosin siis melko mieto on tuoksu.
tuossa tuo pakosarja ja ahdin ovat siis aaz romppeita ja öljyn paluu on lohkoon, ei öljypohjaan.
Nyt kun pumppu on huollettu ja ajoitukset säädetty uudella kuningaspultin alle tulevalla hihnapyörällä ym niin kulku on ollut
ihan kohtuullista, kulutus luokkaa 10-11. Ihan kohtuullista siis aaz:lle 16 pyörillä ja väleillä luulen. Ei hyvä mutta hyväksyttävissä.
Jos olisi paikka, osaamista ja aikaa niin johan sen swapin tekisi itsekin juu, mutta kun ei ole mitään noista niin pakko turvautua ostopalveluihin.
Ja kun polkaisi savut lämmönjakohuoneeseen avoimesta ovesta säilöön vahingossa ja aiheutti palohälytyksen niin siellä oleva tuoksu oli sellainen joka sopisi ehken juuri ei koneessa vaan esim turbossa "höyrystyneeseen/palaneeseen" öljyyn. Tosin siis melko mieto on tuoksu.
tuossa tuo pakosarja ja ahdin ovat siis aaz romppeita ja öljyn paluu on lohkoon, ei öljypohjaan.
Nyt kun pumppu on huollettu ja ajoitukset säädetty uudella kuningaspultin alle tulevalla hihnapyörällä ym niin kulku on ollut
ihan kohtuullista, kulutus luokkaa 10-11. Ihan kohtuullista siis aaz:lle 16 pyörillä ja väleillä luulen. Ei hyvä mutta hyväksyttävissä.
Jos olisi paikka, osaamista ja aikaa niin johan sen swapin tekisi itsekin juu, mutta kun ei ole mitään noista niin pakko turvautua ostopalveluihin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tuleekohan sillä alkuperäisellä paluuletkulinjalla tarpeeksi laskua, että öljy virtaa kunnolla ahtimesta lohkoon?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Paljonko on tarpeeksi?
Se tuossa tietysti on jotta johan minä olen tuolla itsekin kerennyt 35tkm ja noin vuoden rullaamaan ja nyt on moiset savut ruvennut pukkaamaan eli jokin on muuttunut/hajonnut/tukkeutunut.
Väkisinkin tulee mieleen että öljyn kuumenemisella (menee äkkiä vaihtokuntoon) ja mahdollisella turbovauriolla on jokin yhteys.
Siis esimerkiksi liian alhainen (tai korkea) öljynpaine tms.
Se tuossa tietysti on jotta johan minä olen tuolla itsekin kerennyt 35tkm ja noin vuoden rullaamaan ja nyt on moiset savut ruvennut pukkaamaan eli jokin on muuttunut/hajonnut/tukkeutunut.
Väkisinkin tulee mieleen että öljyn kuumenemisella (menee äkkiä vaihtokuntoon) ja mahdollisella turbovauriolla on jokin yhteys.
Siis esimerkiksi liian alhainen (tai korkea) öljynpaine tms.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
kyllä nyt kovasti komppaan tuota atsnokin näkemystä. itellä aikoinaan jx ssä paluu 16-19mm ku sitä ennen tulvi. nyt aasissa sama paluu . panostaisin siis seuraavaksi kunnolliseen öljyn paluu puoleen, varsinkin jos on jx pakosarja. miten saatte aasit kuluttamaan noin paljon . ja kyllä se aasi kulkee kun sille vaan antaa ilmaa ja polttoainetta. vaikka tuolla toisen otsikon alla kaikkea aasista kirjoittelen niin oon kyllä itse tosi tyytyväinen aasiin( tosin niin olin aikoinaan jx:äänkin, niin kauan kun se kesti)
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tämän tapainen kuva AAZista tölkitettynä kertoisi melkein heti, voiko se paluu toimia lohkoon.
Onko sinulla TD öljypohja, eli onko mahdollista siirtää paluu sinne?
EDITTIÄ:
Löytyihän tällainen, kun hetken googletti
AAZ pakosarjalla ahdin on muistaakseni ylempänä
Onko sinulla TD öljypohja, eli onko mahdollista siirtää paluu sinne?
EDITTIÄ:
Löytyihän tällainen, kun hetken googletti
AAZ pakosarjalla ahdin on muistaakseni ylempänä
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
juu ja kyllähän tuossakin mennään aika pitkä matka tasamaalla, ellei jopa lopussa ylämäkeen. Jos sattuu jostain löytämään vaparin sarjan niin tekee siitä, huomattavasti helpompi saada kaatoa. tilailee vaan sopivan laipan ja liimaa kiinni. Ainakin mitä katselin 1Y moottorin pakosarjaa niin olisi varmaan aika hyvä aihio. itsellä joku vaparin sarja mistä muokattu, kaatoa on kyllä ihan erilaillaja vissiin muutenkin parempi kun laippa sarjan keskellä eikä päässä?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
JX / K14 paluussa on alamäkeä, mutta esim JX pakosarjalla VW K24 kanssa laskua on enää pari cm, eli pitää olla hyvä virtaus tai tulvii.