Tänään oli pitkästä aikaa mahdollisuus väkästää PiiPaa-autoa. Motivaatio oli kohillaan, vaikka selkä onkin vihoitellut taas koko viikonlopun.
Eka alettiin sovitella Recaron sähkösäätöistä istuinta Volsuun. Penkissä ei ollut kiinnikkeitä valmiina, joten aattelin näppäränä poikana tempasta vanhasta kuskinpenkistä sen kiskot irti.
Se olikin vikatikki, sillä ne on mallia paskat
Rälläkällä taiteilin neet irti penkin rungosta jotta pystyn sovitteleen Recaroon. Noh, se penkin pituussäätö ei sit oikein toimi kun ainoastaan ton Volsun oman penkin kanssa. Sitten lukitukset kappaleet heivasin pois, siistin kiskot ja aattelin soveltaa neet noihin jo valmiiksi hankkimiini mataliin kiskoihin. Kaarinalainen autopurkaamo myy näitä uusia kiskoja hintaan 15€/pari. Eli ei siis oo hinnankiroissa.
Sit tulikin yllätys jälleen vastaan, meinaan Recaron penkin kiinnitykset on 20mm leveämmällä kun volkkarin kiskoissa on kiinnitysreiät. Noh, sitten kairattiin uusiin kiskoihin uudet reiät ja sovitettiin neet näihin Volsun omiin kiskoihin. Volsun kiskot tulee kiinteänä asennuksena autoon, jolloin ei haittaa vaikka onkin kahdet kiskot päällekkäin.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3038_zps2f182b86.jpg)
Tossa on nyt toi Volsun oma alakisko, mihin sit tulee toi penkin kisko sisälle.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3039_zps8941b7b1.jpg)
Tossa ne näkyy molemmat kiskot asennettuina.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3040_zps5c499962.jpg)
Ja tässä vielä toisesta kulmasta.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3037_zps5d30c44f.jpg)
Tässä nyt sit on penkki asennettuna paikalleen. Tuli muuten hyvä istua, ja on optimaalisella kohdalla ja korkeudella.
Sit alko seuraava homma. Elikäs puhaltimen moottori oli kuollu, poltti sulaketta ja vaan 30A sulake kesti, mutta otti aikapaljon voimaa. Johtopäätös, uus moottori kehiin.
Foorumilla oli onneksi aiheeseen todella hyvät ohjeet, kiitos niistä
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3041_zps87ae2619.jpg)
Aika operaatio oli nyppiä toi kojelauta irti ekaa kertaa, ja haastetta lisäsi vielä tuo kipeä selkä. Yksin piti kääntää ja vääntää ympäri autoa, mutta lähtihän se lopulta.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3042_zpsa6dd2286.jpg)
Hyvin aukesi nuo liimatut kielekkeet kun terävällä, tasapäisellä meisselillä anto saumaan vasaran avulla napakan kopauksen.
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3043_zps1f40f112.jpg)
Sit päästiin jo näkemään murheenkryyniä silmästä silmään, yritti pyrkiä pakoon, muttei päässy!
![Kuva](http://i1374.photobucket.com/albums/ag430/Rompe/VW%20Transporter%20T3%20kevytsammutusauto/IMG_3044_zpsca1c8f46.jpg)
Tässä näkyy syyllinen. Moottori on ihan jumissa, siis romukoppaan. Näköjään Bosch-laatu kestää 25 vuotta, käyttää sitä tai ei
![Mr. Vihreä :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Autossa kun on mittarissa vasta 75tkm.
Nippuun laittaminen sujui hyvin, kuoret liimasin kiinni kuumaliimalla, luulisin että pysyy.
Kasaaminen meni aika kivuttomasti, paitsi selän osalta. Mittariston kiinnitysvaiheessa ihmettelin leveää, 5 napaista riviliitintä, mille en löytänyt paikkaa mistään. Aikani sitä ihmeteltyäni, otin mittariston vielä irti, ja katoin olenko sen unohtanut jostain. Ei näkynyt mitään, joten käytin viimeisen oljenkorren ja "Kilautin kaverille" kysyäkseni liittimestä. Kaveri ei muistanut kyseistä liitintä, mutta lupasi pistää kyselyä eteenpäin. Silläaikaa kokeilin kaikkia shkölaitteita autossa ja ne toimivat. Johtopäätös, liitin on laitettu valmiiksi jotain lisävarustetta varten. SItten auto loppuosilta kasaan. Rattiakselin muoveja laittaessa välähti. Se riviliitin oli penkinlämppärin johdotus.
![Eritäin iloinen :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Onneksi hokasin tässä vaiheessa sen, sillä käytän kyseisiä johtoja Recaron säätöihin. Kolosin valmiiksi jo uutta katkaisijaa varten isomman kolon siihen ratin taakse.
Sitten kun auto oli kasassa, pääsi testaileen lämppäriä. Moottori rokkasi kuin nuori varsa laitumella. Remppa oli siis mennyt putkeen. Tää lämppärin moottorinvaihto vei kaikkiaan aikaa noin kaksi tuntia, eli ei mikää iso homma loppujenlopuksi.
Sit päästiin koeajolle. Kyllä kulkee hienosti, ja lämmintä piisasi hyttiin
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Lopuksi tuli sitten vielä tutkailtua noita auton johdotuksia. Ylimääräisiä johtoja nypin pois, ja tein kaaviokuvan noista valmiina olevista johdoista, miten ne pystyn hyödyntämään työvaloille, vilkuille ja sireenille.
Jos huomenna sais nypittyä lisää, jos on kaunis keli
![Siisti 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)