2.5TDI moottoriswappia
2.5TDI moottoriswappia
Kokeiltu on WBX:n jälkeen 1.6td ja 1.9tdi niin nyt on sitten vuorossa 2.5tdi ...
Ensimmäinen virstanpylväs saavutettu: http://www.youtube.com/watch?v=h_lslIp6N9M
Kone käy jotenkuten itse suunnitellulla ECU:lla, mutta paljon on vielä matkaa maaliin
Ensimmäinen virstanpylväs saavutettu: http://www.youtube.com/watch?v=h_lslIp6N9M
Kone käy jotenkuten itse suunnitellulla ECU:lla, mutta paljon on vielä matkaa maaliin
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Teikäläinen se jaksaa touhuta tuon sähkö/ohjelmisto rakentelun kanssa! Iso peukku täältä!
Siis onko tuossa koko ecu-purkki, ohjelma, kartat yms. omaa tuotantoa?
Siis onko tuossa koko ecu-purkki, ohjelma, kartat yms. omaa tuotantoa?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
pistähän vähän lisää infoa tuosta ecu-projektista, foto olis kiva ylläri
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
jumalaut mitä kierroksia ottaa viispytty. tekee ihan pahaa kuunnella ku mennään suoraan startista maksimiin.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Joo komeet soundit oli Varsinkin kun ei ollut mitään turboa tai äänenvaimenninta. Mutta kuulosuojainten läpi kuulosti paljon mukavammalta.
Tässäpä tarkempaa kuvaa tallin moottorilaboratio-osastolta:
Jossa vas. alaosassa näkyy tuo varsinainen ohjainlaite, eli Arduino Mega -mikrokontrolleri, ja siihen lisätty oheiselektroniikka pumpun ohjaamista varten (tällä hetkellä vain 1xPWM ulostulo määränsäätimelle, TPS ja pumpun määränsäätimen paluusignaali sisään suodatettuna pienten kondensaattorien läpi). Sitten löytyy vielä tietokoneelle monitointiohjelma, joka näyttää "mittarit" debuggausta varten: http://www.youtube.com/watch?v=F7sywgfJ6k8 .. Kaikki siis omaa tuotantoa.
Varsinaista karttaa tässä ekassa startissa ei vielä ollut käytössä, vaan vähän yriteltiin haistella millä määränsäätimen asennolla esim. tyhjäkäynti saavutetaan ja jne. Eli tuo kaasupotikka suoraan ohjasi määränsäätimen asentoa.
Nyt on vielä ongelmana että pienillä kierroksilla tuo määränsäädin lähtee seilaamaan miten sattuu. Käsittääkseni se on mitoitettu niin että se jousikuorma mikä siinä on kumoaa nestepään aiheuttaman momentin, mutta jotenkin tuo lähtee sykkimään nestepään mukana (huomaa toisessa videossa startatessa 4:stä mittarista, sen pitäisi ideaalisesti olla sama kuin asetusarvo, eli 3. mittari). No saattaahan olla että mulla on esim. pumpussa jotain vikaa mikä tuon aiheuttaa.. Tutkimukset jatkuu. Ja jos jollain on ehjä 5syl pumppu niin ostetaan/otetaan vastaan mielellään
Tässäpä tarkempaa kuvaa tallin moottorilaboratio-osastolta:
Jossa vas. alaosassa näkyy tuo varsinainen ohjainlaite, eli Arduino Mega -mikrokontrolleri, ja siihen lisätty oheiselektroniikka pumpun ohjaamista varten (tällä hetkellä vain 1xPWM ulostulo määränsäätimelle, TPS ja pumpun määränsäätimen paluusignaali sisään suodatettuna pienten kondensaattorien läpi). Sitten löytyy vielä tietokoneelle monitointiohjelma, joka näyttää "mittarit" debuggausta varten: http://www.youtube.com/watch?v=F7sywgfJ6k8 .. Kaikki siis omaa tuotantoa.
Varsinaista karttaa tässä ekassa startissa ei vielä ollut käytössä, vaan vähän yriteltiin haistella millä määränsäätimen asennolla esim. tyhjäkäynti saavutetaan ja jne. Eli tuo kaasupotikka suoraan ohjasi määränsäätimen asentoa.
Nyt on vielä ongelmana että pienillä kierroksilla tuo määränsäädin lähtee seilaamaan miten sattuu. Käsittääkseni se on mitoitettu niin että se jousikuorma mikä siinä on kumoaa nestepään aiheuttaman momentin, mutta jotenkin tuo lähtee sykkimään nestepään mukana (huomaa toisessa videossa startatessa 4:stä mittarista, sen pitäisi ideaalisesti olla sama kuin asetusarvo, eli 3. mittari). No saattaahan olla että mulla on esim. pumpussa jotain vikaa mikä tuon aiheuttaa.. Tutkimukset jatkuu. Ja jos jollain on ehjä 5syl pumppu niin ostetaan/otetaan vastaan mielellään
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Ei voi muuta sanoa kuin että tää on kiinnostava juttu.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kaikkee ne keksii, hattua täytyy nostaa. Rivivitonen on aina hyvä vaihtoehto
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat
Re: 2.5TDI moottoriswappia
T3Syncro kirjoitti:Toiset tekevät mitä haluavat ja muut vain sen mitä osaavat
Mä teen mitä haluun vaikka en osaakkaan
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Mä haluun kaikenlaista.
Eikös tämä olisi mahdollista laittaa TD moottoriinkin? Vaihtaa vain tommoseen pumppuun TD pumpun hilut niin saisi sähköisen säädön käyttöön ja sitten miettiä millä ja miten sitä ohjaisi.
Eikös tämä olisi mahdollista laittaa TD moottoriinkin? Vaihtaa vain tommoseen pumppuun TD pumpun hilut niin saisi sähköisen säädön käyttöön ja sitten miettiä millä ja miten sitä ohjaisi.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Joo toimiihan se siinäkin, mutta tuskin lienee yhtään alkuperäistä IDI konetta olla sähköpumpulla millään valmistajalla? Tää sama ohjain toimii myös rivipumpuissa .. Kunhan nyt sais itseensä vähän vauhtia ja tehtyä tuota eteenpäin ..
Aijoo, ja tuli huomattua kytkinkamoja ihmetellessä että MC-koneen kytkinlevy (joka sopii tölkin laatikoon) ei menekään AAT koneen vauhtipyörään, kun siinä on vauhtipyörässä silmälaakeri.. Toivotaan että tuossa on kampiakselin päässä reikä pienemmälle silmälaakerille, ja sorvaa tuon vauhtipyörän auki keskeltä .. Vai oliskohan tuossa AAT koneen omassa kytkimessä sama boori kuin TDI:ssä (johon on myynnissä akselinpätkiä tölkin laatikkoon)..
Aijoo, ja tuli huomattua kytkinkamoja ihmetellessä että MC-koneen kytkinlevy (joka sopii tölkin laatikoon) ei menekään AAT koneen vauhtipyörään, kun siinä on vauhtipyörässä silmälaakeri.. Toivotaan että tuossa on kampiakselin päässä reikä pienemmälle silmälaakerille, ja sorvaa tuon vauhtipyörän auki keskeltä .. Vai oliskohan tuossa AAT koneen omassa kytkimessä sama boori kuin TDI:ssä (johon on myynnissä akselinpätkiä tölkin laatikkoon)..
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kuis on edennyt?
Huomasin juuri 4 tuntia vanhan youtube videon josta vakoilemalla voisi päätellä että menee hyvin.
Huomasin juuri 4 tuntia vanhan youtube videon josta vakoilemalla voisi päätellä että menee hyvin.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Vähän parenneltu tiedonkeruuta niin ymmärtää paremmin mitä siellä pumpun sisällä tapahtuu. Pitää vielä juotella pari piiriä niin saa vielä kierrostiedonkin ja tehtyä tuon varsinaisen ohjaustaulukon.
Vesikierronkin yritin tuohon tehdä, mutta eihän se lähteny lattialla olevasta ämpäristä imemään.. Mutta jonkinlaisen pakoputken sentään sain jo niin voi ilman kuulosuojaimia käyttää
Eli nyt näyttää tältä; keltainen tasainen viiva on haluttu paikka määränsäätimelle, ja vaalean sininen on toteutunut paikka. Eli hieman aaltoilee moottorin käydessä hieman sisäisten kitkojen johdosta (seuraa nokkalevyn muotoa). Hankala saada säädintä reagoimaan tuohon nopeasti niin että pitäisi tuon paikallaan, ideana on nyt tehdä tuollainen käänteinen siniaalto tuohon nähden ja käyttää sitä korjausarvona ja synkronoidaan se RPM signaalin kanssa... Mutta ei oo mitään käsitystä kuin hyvin toi boschin oma ohjain tuota säätää, voi olla että tehdään ihan turhaa työtä
Vesikierronkin yritin tuohon tehdä, mutta eihän se lähteny lattialla olevasta ämpäristä imemään.. Mutta jonkinlaisen pakoputken sentään sain jo niin voi ilman kuulosuojaimia käyttää
Eli nyt näyttää tältä; keltainen tasainen viiva on haluttu paikka määränsäätimelle, ja vaalean sininen on toteutunut paikka. Eli hieman aaltoilee moottorin käydessä hieman sisäisten kitkojen johdosta (seuraa nokkalevyn muotoa). Hankala saada säädintä reagoimaan tuohon nopeasti niin että pitäisi tuon paikallaan, ideana on nyt tehdä tuollainen käänteinen siniaalto tuohon nähden ja käyttää sitä korjausarvona ja synkronoidaan se RPM signaalin kanssa... Mutta ei oo mitään käsitystä kuin hyvin toi boschin oma ohjain tuota säätää, voi olla että tehdään ihan turhaa työtä
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
http://www.youtube.com/watch?v=Tgmjc3ktqnM
Projekti kaivettu naftaliinista taas Lisätty häiriönpoistoja piirilevylle jotta saatu VR-sensori (eli vakio pyörintänopeussensori) toimimaan LM1815 piirin läpi. Ja nopeesti tein vielä 6x6 taulukon (RPM vs TPS) jolla saa "emuloitua" perinteistä jakajapumpun rajoitinta, joka saa tässä munkin koodissa toimia "peruskarttana"... Ja toimis laakista ja tyhjäkäynti asettui noilla syöttömäärillä 1000rpm tienoille.
No nyt tää alkaa olemaan siinä pisteessä että voisi enemmänkin paneutua tähän, täytyy varmaan ruveta vauhtipyörää sorvailee että saisi tuon shortbussiin kiinni jotta saisi jäähdytyksen pelaaman ja saisi vielä paremmin otettua koeajot
Projekti kaivettu naftaliinista taas Lisätty häiriönpoistoja piirilevylle jotta saatu VR-sensori (eli vakio pyörintänopeussensori) toimimaan LM1815 piirin läpi. Ja nopeesti tein vielä 6x6 taulukon (RPM vs TPS) jolla saa "emuloitua" perinteistä jakajapumpun rajoitinta, joka saa tässä munkin koodissa toimia "peruskarttana"... Ja toimis laakista ja tyhjäkäynti asettui noilla syöttömäärillä 1000rpm tienoille.
No nyt tää alkaa olemaan siinä pisteessä että voisi enemmänkin paneutua tähän, täytyy varmaan ruveta vauhtipyörää sorvailee että saisi tuon shortbussiin kiinni jotta saisi jäähdytyksen pelaaman ja saisi vielä paremmin otettua koeajot
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Niin siis meinaatko käyttää avopätkä syncroa testipenkkinä?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Todellakindmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Alkaa "pätkässä" olla tehopainosuhde kohdallaanEicca_ kirjoitti:Todellakindmn kirjoitti:Juu eikös se oo ihan kuin siihen käyttöön tehty
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
beretta kirjoitti:taitais turvakaaret olla kohta ajankohtaiset
Turvakaaret ja vähän korkeammat kiekot alle Kulmakorpeen