Sivu 1/1

5-sylinterisen jakohihnan vaihdosta pohdintaa

Lähetetty: 29.01.2019 08:27
Kirjoittaja matrikkel
Hiljalleen alkaa osat ja dieselin vaatimat työkalut eksymään tontille. Ostin myös tulevaa remmiremppaa varten tuon paperinohuen kalliin timanttipölyllä pinnoitetun kitkaa lisäävän prikan.

Pitää kysyä foorumilta. En muista ja käsillä ei ole yhtään irtonaista 5-sylinterisen dampperia(värinänvaimentajaa) dieselistä tai bensakoneesta. Se prikkahan tulee kampikakselin pään ja värinänvaimentajan väliseen pintaan ja kunkkupultti pitää huolen että puristuvat kovasti yhteen.

Näin äkkiseltään hämäsi ajatus kun kertasin jakoremmin vaihto-ohjeita lontoonkielisestä ohjeistuksesta https://atlib.info/blog/182-vw-transpor ... eplacement, siellä oli maininta
WARNING! Diamond washer, this washer is installed between the damper and the crankshaft gear.


Kun nyt tässä aamuyöstä asiaa olen muistinvaraisesti pähkäillyt, niin eihän se prikka voi mitenkään tulla värinänvaimentajan ja hihnahammaspyörän väliin - se ei lisää kitkaa siinä paketissa ollenkaan, vaan ainoa paikka missä siitä on hyötyä on värinänvaimentajan ja kampiakselin pään välisessä kitkaliitoksessa. Hihnahammaspyörän kiilalla ei juurikaan ole merkitystä paketin ja jaon kasassa pysymisessä, ainoastaan se auttaa kokoonpanovaiheessa että kaikki pysyvät linjassaan kunnes sillä 1½ metrin momenttiavaimella lukkoraudan kera tulee kaikki jysäytettyä kiinni. Muutenhan löystynyt kunkkupultti ei olisi ongelma. Hihnahammaspyörä vastaavasti pysyy neljällä M8 pultilla värinänvaimentajassa.

Ostin myös uuden hammaspyörän alas, miulla on kerran sellainen lopettanut matkanteon kun se oli haljennut neljään osaan. Tällöin uhrina oli tosin 10-venttiilinen bensakone, jossa enempiä vahinkoja tullut, poislukien henkilökohtainen morkkis auton hajotessa vilkkaasti liikennöidyn tien varteen.

Re: 5-sylinterisen jakohihnan vaihdosta pohdintaa

Lähetetty: 31.01.2019 08:17
Kirjoittaja matrikkel
Miulla on kuvan mukainen vitoskoneen lukkorauta. Sehän samalla lukitsee 1. sylinterin yläkuolokohtaan. Se sopii kyllä miun mielestä kaikkiin valurautalohkoisiin vitosiin.

Epäilyttää kuitenkin kun T4:ssa moottori on jakopään puolelta kannatettu runkoaisaan, onko siellä M10 pultireikä vapaana kuten esim 100/A6 audissa?

Edullisessa jakopäätyökalusetissä tuli mukana pienempi lukkorauta. Se kyllä sopinee kampuran pyörään, mutta sitä ei saa lukittua mihinkään. Vai onko kyseessä jonkin uudemman T5 portterin alulohkoon sopiva rauta? Niin uutta teknologiaa miulla ei omassa käytössä ole koskaan ollut, onko foorumilla hajua?

Re: 5-sylinterisen jakohihnan vaihdosta pohdintaa

Lähetetty: 31.01.2019 12:29
Kirjoittaja jaketech
ohut shimmirikka tulee kampiakselin ja dampperin väliin.

Re: 5-sylinterisen jakohihnan vaihdosta pohdintaa

Lähetetty: 01.02.2019 08:05
Kirjoittaja matrikkel
Tulin itse eilen samaan päätökseen kun bensakoneen pyörää ja kampiakselia pyörittelin pöydällä.

Netin syövereitä kaivelleena, vaikuttaisi että T4:ssa on yleisesti käytössä toi töpömpi lukitusrauta.

Vaihtoehtoja on joko pitkällä (0.5m tai enempi) varrella, tai sitten toi nysä neliskanttisen kolon kanssa. Olettaisin että koloon sopii 3/4" hylsysarjan tappi. Se ei siis lukitse kampiakselinpyörää yläkuolokohtaan kuten toi Matran valmistama, vaan mennään enempikin vakaalla itsevarmuudella että hihnapyörän asento ei kiristettäessä muutu - hankalaa kun yksin tekee, ja jos maanpinta on lähellä ei kovin pitkää vartta voi käyttää.

Re: 5-sylinterisen jakohihnan vaihdosta pohdintaa

Lähetetty: 01.02.2019 08:28
Kirjoittaja dmn
No siinä kohtaa kun hihnapyörää kiristetään ei sillä ole kiinni jos kone vähän pyörähtää, nokka-akselin kartioliitos on auki siinä kohtaa ja varsinainen nokan ajoitus tehdään myöhemmin.