Sivu 1/1

2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 02.12.2014 15:33
Kirjoittaja 120ZZZ
Vanha kone hajos ja toinen kone tilalle,mutta siinä vaihtomoottorissa ruiskupumppu vuosi naftaa aivan liian paljon.Pumpun vaihdoin hajonneesta -95 koneesta ehjään -91vuotiseen.
Toimii muuten hyvin,mutta lähtee kylmänä huonosti käymään ja kun on viellä kylmä,niin käy paremmin kylmäkäynnistysvipu vedettynä.
Lämpimänä ei eroa käynnissä on vipu vedettynä tai ei.
Pumppu ajoitettu heittokellolla 1.01mm ennakolle,onkohan toi liian vähän?
Kylmänä sauhuttaa sinistä,mutta lämpimänä ei tule putkesta oikeastaan mitään savua,mut haisee hieman kitkerälle.
Isommilla kierroksilla,nelosella tai viitos vaihteella,veto on hieman hentosta.
Ajatuksia?
Voisko joku muu juttu mennyt vikaan?

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 02.12.2014 16:11
Kirjoittaja Heebo
Kyllä se pitäs kartalla olla.
0,98...1,02 sanoo autodata.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 04.12.2014 13:52
Kirjoittaja 120ZZZ
Kyllä vain,tein niin kuin korjauskirja neuvoi ja olettaisin että on oikein,mut ei joku juttu ole ihan kohdillaan.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 04.12.2014 15:44
Kirjoittaja dmn
Oliko tuota vaihtomoottoria sen kummemin tarkistettu? Ohivuotoa sylinterissä tai jopa kanki mutkalla voi aiheuttaa tuollasia savutusoireita. Jos pumppu on ehjästä koneesta tuskin siinäkään paljoa vikaa voi olla, toki voi kokeilla ennakkoa vähän kasvattaa, jos pumppu on elinkaarensa loppupäässä..

Ja ajoitettaessa pitää olla se kylmäkäynnistysvipu nollilla, muuten menee pieleen.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 04.12.2014 21:18
Kirjoittaja 120ZZZ
Moottorin irroitin 308Kkm ajetusta kopasta ja toi moottori oli asennettu tehdasuutena tuohon koppaa n.75Kkm kohdalla jonkin syyn takia.
Ajoin tuon varaosaluovuttaja tallille ja se toimis hienosti silloin tai mitä nyt naftaa ruiskis.
Jakopään uusin ja vesipumpun ja sen ohjainrulla.

Toi nyt käytössä oleva naftapumppu on -95 koneesta ja katsastuksessa nokiarvo oli muistaakseni 0.46 (tarkastan).Se hajonnut kone ei sauhuttanut,mutta kun meni hajomaan.

Koetan säädellä ja tutkia asiaa taas joku päivä ja laittaa vaikka 0.1mm ennakkoa lisää.Onkohan liikaa?

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 04.12.2014 21:24
Kirjoittaja dmn
Mun mielestä sitä voi ihan laittaa korvakuuloltakin. Jos on liikaa niin käynti on terävä. Jossain sitä ennen on sopiva ennakko. Jos menee liian myöhäselle niin starttaa huonommin.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 06.12.2014 00:30
Kirjoittaja TT|
Onko pumput ulkoisesti ihan samanlaiset? Syöttöökin vois varmaan vähän lisätä.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 07.12.2014 16:59
Kirjoittaja 120ZZZ
Pumput on erillaisia,toi -95sen pumppu on sen näköinen,että siinä on jotain säätöjuttuja enemmän.-91sen pumppu aika pelkistetty laite.
Kylmäkäynnistys ongelma ratkes,sähkövika syyllinen eli kulunut sulakerasian pistoke hehkureleelle.
Ajoitukseen vois joku päivä perehtyä taas kun on luppoaikaa ja syötön lisäykseen.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 21.03.2015 18:19
Kirjoittaja 120ZZZ
Kilometrejä tullut edellisestä säädöstä n.7500km.
Ajoitus oli nyt 0.64mm ennakkoa.
Onkohan kuiten jäänyt kylmäkäynnistysvipu hieman päälle ja nyt muokkautunut kohdilleen tai ajoitushihnat muokkautuneet kohdilleen?
No kuitenkin ennakot nyt ajoitettu 1.08mm ja kyllä kulkee nyt kivasti.

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 21.03.2015 20:53
Kirjoittaja dmn
Huonolla tuurilla kampiakselin hihnapyörä on porsimassa ja aiheuttaa myöhästymisen, itsellä kävi noin.. seuraavaksi kuulee kun venttiilit hakkaa mäntään, jos näin on :)

Re: 2.4d AAB oikea ajotusennakko?

Lähetetty: 21.03.2015 23:27
Kirjoittaja jaketech
dmn kirjoitti:Huonolla tuurilla kampiakselin hihnapyörä on porsimassa ja aiheuttaa myöhästymisen, itsellä kävi noin.. seuraavaksi kuulee kun venttiilit hakkaa mäntään, jos näin on :)
mulla hajos myös pyörä, kansi venttiilit, kampiakseli ja nokka palasina ni ei viittinyt enää alkaa korjaamaan. ostin ehjän TDI moottorin ja laittoin sen paikalleen.