2.5 TDI ACV öljypohjan irroitus

Keskustelua T4:n moottoreista.
Discussion forum for the 4th generation Van: Engines.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

2.5 TDI ACV öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

2001 ACV falskaa (ainakin) lohkon ja öljypohjan välistä, pitäisi irroittaa ja liimata uudestaan. Ovatko nuo esimerkkikuvan kaksi takimmaista kuusiokolopulttia tarkoitettu irroitettavaksi ilman vaihteiston irroittamista?!
Ruuvien kohdalla olevat öljypohjan koloset täyttää puoliksi vauhtipyörä, puoliksi pimeys jonka pohjaa ei valo näytä. Ei myöskään siellä mahdollisesti olevaa kuusiokoloruuvia.
100mm pitkällä kuusiokolokärjellä tunnustellen en saanut kontaktia kuusiokoloon. Pitääkö tässä keksiä jostain pitempi avain vai onko ruuveja ylipäätään mahdollista saada auki noiden kolosien kautta?

Kuva

Seuraava kysymys kuuluu kumpi olisi varmempi tilkitsemistapa: Motonetin massatiiviste + Loctite 574 (kuulemma vastaava kuin VW:n ns. "ektoplasma") molemmin puolin vain pelkkä liima?
Tehtaalla noita on ilmeisestin läjätty kahdella eri paksuisella tiivisteellä tai sitten pelkällä liimalla..?
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: 2.5 TDI ACV öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jaketech »

kyllä ne saa auki pitkällä kuusiokolo avaimella. jos pinnat on suorat ja puhtaat ni menee pelkällä tiivisteellä. ite ostin kumitiivisteen.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: 2.5 TDI ACV öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Kumitiivisteen olisin tähänkin laittanut, mutta tarjonta niille tähän hätään oli eioo. Nyt on hallussa 150mm pitkä T-väännin, saa nähdä onnistuuko sillä.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: 2.5 TDI ACV öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

No nyt on tiiviste vaihdettu. Olipahan melkoiset talkoot:

T-vääntimellä kopeloiden näppiin tuntui, että ruuvit saattoivat löytyä. Toista oletettua kuusiokoloa pyörittäessä avain pyöri tyhjää, toisesta tuntui pykälät - ikäänkuin kolon kantit olisi väännetty sileiksi...
Kuluneista ruuvin kannoista (näkyvillä olevista ruuveista ehkä kolme lähti auki niin kuin kuuluukin, loppujen kanssa sai taistella enemmän ja vähemmän) ja tursuavasta tiivisteliimasta päätellen öljypohja oli joskus ollut auki, joten mieleen hiipi että edellinen asentaja pärnänen on tehnyt viimeisistä kytkinkopan ruuvistakin selvää.

No, eihän siinä
- maski (Projektzwo) + miljoonan mutkan kautta pujoteltujen lisävalojen ja lämppärin johdot irti
- moottori kannatinpalkin varaan
- vasemmalta vetari + olka-akseli irti (koin että on helpompaa touhuta kun eivät ole edessä)
- oikealta vetari irti sisäpäästään
- startti irti
- laatikon kannake irti
- vaihdevivustonkin irroitin yhtä ruuvia vaille laatikon päästä

Sen jälkeen nykäisin laatikkoa pari senttiä ulos päin ja valo lankesi pimeyden täyttämään kytkinkoppaan...

... samalla näin kaksi täysin kunnossa olevaa kuusiokoloruuvin kantaa ja niiden vieressä kuusiokoloavaimen kärjen tekemän pyöreän piirtojäljen... ja että kaksoismassavauhtipyörässä on sittenkin kuuisokoloavaimen mentävä lovi... :x

Jepp... Ihan turha laatikon irroitus mutta tulipahan tehtyä. Näitä sattuu joskus...
Öljypohja irti ja takaisin uuden tiivisteen kanssa. Tiivistämään pääsi lopulta Victor Reiz:in massa/metallitiiviste kun sellainen tällä kertaa löytyi Fixus-liikken hyllystä.
Puretut kamat käänteisessä järjestyksessä takaisin ja CarSport nielemään kilometrejä.

Nyt on helpoimmat vuotokohdat tilkitty, saa nähdä asettuuko reviirin merkkaaminen niillä.
Vastaa Viestiin