2,5 AXL lastuttaminen?

Keskustelua T4:n moottoreista.
Discussion forum for the 4th generation Van: Engines.

2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Syncro4wd » 30.03.2013 23:50

Onko kukaan lastuttanut 2,5L T4 TDI AXL konetta. Millaisia kokemuksia. Itseäni kiinnostaisi taloudellisuuden lisääminen. Paraneeko vai poikiiko laatikko lisäväännöllä?

Millä nopeuksilla käytätte 5 vaihdetta. Tuntuu, että Syncron välitykset on erityisen lyhyet niin voisiko 5 :ta käyttää jo alle 80km nopeuksissa. 5 vaihteella 80km on noin 2000rpm
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 31.03.2013 09:17

Ite tulee käytettyä 5-vaihetta jo 60 vauhdeista ylöpäin. Kaveri just yks päivä naureskeli, kun lähdettiin risteyksestä kiihdyttelemään muun liikenteen sekaan 80km/h alueelle, kun nelosella kiihdyttelin noin 35 nopeudesta aina sinne liki 90 ja heitin vitoselle. Ei kuulemma oo normaalia, että autolla voi ajaa 4. vaihteella 35 - 90 välin ;) hänellä itellään on VR6 corrado ja GT kakkis (jonka osti minulta) ja onhan niissä ihan aavistuksen erilaiset välitykset :lol:
HeikkiS
AktiVWisti
 
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Syncro4wd » 01.04.2013 00:59

Eikös 5:nen ota itseensä tuollaisesta väännöstä?
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 01.04.2013 05:58

Varmaankin, jos väännättäis koneella. Jos joutuu ylämäkeen ajelemaan pidempään, tai kyydissä on porukkaa, niin silloin nelosella. Olen itselleni uskotellut, ettei kevyestä ajosta vitosella ole haittaa :)
HeikkiS
AktiVWisti
 
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja selvesa » 01.04.2013 09:05

HeikkiS kirjoitti:Varmaankin, jos väännättäis koneella. Jos joutuu ylämäkeen ajelemaan pidempään, tai kyydissä on porukkaa, niin silloin nelosella. Olen itselleni uskotellut, ettei kevyestä ajosta vitosella ole haittaa :)


Ihan omia ajatelmia aiheesta ,että ei se vääntö välttämättä sitä riko, mutta jos tässäkin laatikossa vitosen voitelu on samanlainen kuin 2.4D:n laatikossa. Niin porsii sen takia että ei saa pienillä kierroksilla kunnolla voitelua. :roll:
Avatar
selvesa
Vapaaherra
 
Viestit: 754
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja TT| » 01.04.2013 11:50

selvesa kirjoitti:
HeikkiS kirjoitti:Varmaankin, jos väännättäis koneella. Jos joutuu ylämäkeen ajelemaan pidempään, tai kyydissä on porukkaa, niin silloin nelosella. Olen itselleni uskotellut, ettei kevyestä ajosta vitosella ole haittaa :)


Ihan omia ajatelmia aiheesta ,että ei se vääntö välttämättä sitä riko, mutta jos tässäkin laatikossa vitosen voitelu on samanlainen kuin 2.4D:n laatikossa. Niin porsii sen takia että ei saa pienillä kierroksilla kunnolla voitelua. :roll:


Ainakin laatikot on aivan eri mallisia, ja muutenkin eri maata, joten uskoisin ettei ole tässä tapauksessa suuri ongelma. Omallakin tulee kevyessä käytössä ajeltua 60 alueet vitosella. Noista vaihtamisista, tuolla T4 tulee vedettyä kolmosella sinne 80 ja sitten vitonen. Bensagolfeissa taas onnistuu hyvin kakkosella 80 ja sitten vitonen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6292
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja teme » 03.04.2013 20:53

Minusta vaihteiston kestosta on ihan turha huolehtia. Todistettavasti kestänyt lukolla ja 1->2. suorakytkennällä useita lähtöjä stripillä liimarenkain. Teholukemilla 350hv/700nm.

Laadukkaalla ohjelmalla saa sen +130/+300 helposti ja järkevästi. Päivittämällä coolerin, suuttimet, ja ahtimen saadaankin jo yli 200hv ja 500nm. Molemmissa tapauksissa suositeltavaa tehdä räätälöity softa jossain oikealla ammattitaitosella pajalla (Findiesel esim.), eikä laittaa mitään nimeä X -kantavaa bulkkilastua. Vielä vähemmän mitään powerboxeja, ne voi laittaa roskiin hetimmiten.

edit: Syncro niin lienee jo valmiiksi keulacoolerilla ja vnt-ahtimella. Eiköhän tosta pelkästään jo softaamalla saa yli 150hv ja 400 nyyttonia.
teme
Moderaattori
 
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja TT| » 03.04.2013 21:27

Onko teme perehtynyt tämän version saloihin, että mitkä suuttimet tuossa on vakiona? .205 tms?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6292
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja teme » 03.04.2013 21:48

En muista suoraan lukuarvoja, mutta vasta 151hv koneissa on isommat, 0.216 -kokoiset.
teme
Moderaattori
 
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Syncro4wd » 08.04.2013 20:31

Putosiko kulutus kevyessä ajossa lastuamisen jälkeen?
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja teme » 11.04.2013 02:10

Jos multa kysyt niin en tiedä, ei mulla moista ajoneuvoa ole tai ole ollut. Yleisestihän optimoinnin yhteydessä kyllä kulutus pienenee.
teme
Moderaattori
 
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja uazmies » 11.05.2014 12:27

teme kirjoitti:Minusta vaihteiston kestosta on ihan turha huolehtia. Todistettavasti kestänyt lukolla ja 1->2. suorakytkennällä useita lähtöjä stripillä liimarenkain. Teholukemilla 350hv/700nm.

Laadukkaalla ohjelmalla saa sen +130/+300 helposti ja järkevästi. Päivittämällä coolerin, suuttimet, ja ahtimen saadaankin jo yli 200hv ja 500nm. Molemmissa tapauksissa suositeltavaa tehdä räätälöity softa jossain oikealla ammattitaitosella pajalla (Findiesel esim.), eikä laittaa mitään nimeä X -kantavaa bulkkilastua. Vielä vähemmän mitään powerboxeja, ne voi laittaa roskiin hetimmiten.

edit: Syncro niin lienee jo valmiiksi keulacoolerilla ja vnt-ahtimella. Eiköhän tosta pelkästään jo softaamalla saa yli 150hv ja 400 nyyttonia.



Tämä on mukava tieto, itselläni juurikin pitkäkeulainen -03 syncro keulacoolerilla ja vnt-turbolla.

Mut mites kytkin, ilmeisesti se 151hv -koneen kytkin ei sovi kun sisäämenoakselissa on ero?
uazmies
Vasta alkaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 26.12.2013 20:44

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Hmy » 04.09.2014 07:55

Enpä tiedä tuosta AXL:stä mutta oma ACV kärsi hivenen tuosta tehon ja väännön puutteesta
Lastua kun funtisi vaikutti tuo LTR-racing tuote lupaavalta. Mutta olipahan tuo itä-suomen mies lopettanut nuo asennus hommat. Yhteys pääjehuun joka olikin tulossa tuohon samalle kylälle toiselle pajalle asioimaan lupasitulla samalla reissulla
kotia käymään. Tuossa pihlalla box irti ja tallissa tinaten piirit irti" vanhan mallin " piirien luvun jälkeen uusiin Mikko muokkas ohjelmaa minkälaisen halusin. Näytti aika hyvin toiveita kuunnelleen kun nyt Syncro lähtee alakierroksilla liikkelle ja vääntöä
tuntuisi olevan auton olemus muuttui erittäin nöyräksi. Noista kulutuksista ei ole vielä havaintoa .Mutta tulevalla pohjoisen reissulla varmaan saa osvitta kun otaa tuo isonvaunu perään ennen meni yhdistelmä jollain 15-17 lukemilla kun entisellä
etuvetolanssilla pääsi 12-13 lukemilla. Eikä tuo ennen tyhjiltäänkään mennyt alle 8. Rengstuksena on ollut 225/70 15 ja
235/55 17. Mennessä nähdää kasvaako tyytyväisyys. Kytkimenä vielä kaksoismassa mutta tallissa odotamassa jäykkä tamgearsin paketti vaihdetaan kun keretää. http://www.ltr-racing.fi/ kannataa kysellä.
Hmy
Vasta alkaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Hmy » 05.10.2014 12:34

Reissu heitetty. Nyt kulki vaunun kanssa pari litraa vähemmällä, muutenkin oli huomattavasti mukavempi kame kun kulki nöyrästi jä lähti keveästi liikkeelle.
Hmy
Vasta alkaja
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: 2,5 AXL lastuttaminen?

ViestiKirjoittaja Syncro4wd » 30.06.2015 19:37

No nyt on mitattua kokemusta. Keskikulutus putosi maantiellä noin litran. Nykyisin siis 7,5l/100km paikkeilla. Vääntö parani huimasti ja ohitukset menee todella juohevasti
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39


Paluu T4: Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa