Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Eberin lämmittämä kuuma vesi tulee letkua (5) pitkin t-haaraan (4) josta se haarautuu ohjaamolämppärille (8) ja takalämppärille (3). Kiertää takalämppärin (auton alla, suutin lattian rajassa penkin takana) ja palaa letkua(2) pitkin liitimelle X. Onko liitin X joku magneetiventtiili vai mikä sen tehtävä on. Kone kun käy kuumana tyhjäkäynnillä, kuumaa vettä kulkeutuu takalämppärille mutta ei jaksa nousta etulämppärille (letku8). Kierroksia kun lisää niin edessäkin alkaa lämmetä. Olisko tää venttiili jumiutunut aukiasentoon jolloin vesi hakee helpoimman tien. Koneessa ei ole muuta vesipumppua kuin sen oma. Eberi toimii vain koneen käydessä. Järjestelmä on ilmattu moneen kertaan mahd. ilmakuplien takia. Mistähän tää ko.venttiili saa ohjauksensa (sinne menee joku piuha). Voisko olla et se saa käskyn avautua samalla kun takalämppärin pistää päälle?
Liitteet
P1021826 numeroitu 2.jpg
P1021826 numeroitu 2.jpg (474.38 KiB) Katsottu 17324 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Voisiko olla takalämppärin lämmönsäätö? Mulla se on ainakin jumissa eli kesät talvet puhaltaa lämmintä, ja sen verran olen ennättänyt tutkia että sähköllä menee signaali säätöpyörylältä jonnekin. Mutta on kyllä etulämppärillekin lämpöä riittänyt, jos sitä nesteessä sattuu olemaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Olen ymmärtänyt että tuo venttiili aukeaa kun laittaa takapuhaltimen päälle. Pitäisi sulkeutua kun napsauttaa takalämppärin nollille.
Ja auton ollessa virrattomana on auki koko ajan.
Eli esim. käytettäessä Eeberiä esilämmitykseen tuo hukkaa puolet lämpöisestä nesteestä tuonne takakennon kiertoon.
Juttua löytyy pitkin poikin nettiä kuinka tuon voi korvata termostaattiventtiilillä, jottei aukea ennenkuin nesteet on lämmenneet.
Mikäli en taas sekoita vääriä venttiileitä ihan keskenään... :shock:
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja TT| »

bonuksena mulla on vielä samassa takakennon kierrossa myös lisälämmitin kuskinpuolen takanurkassa, ja kupariputket "lattialämmityksenä" sinne matkalla. Ihme jos ei kovin nopeasti lämpene.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
miwa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja miwa »

Kuulin kaverilta jolla oli samoja ongelmia että siellä on sähköinen vesipumppu auton oman pumpun lisäksi ja jos se ei toimi niin lämpöä ei riitä ohjaamoon muuta kun kierroksilla.
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Lisää kuva-arvoituksia :geek: . Mitähä nämä ova? Kuva auton alta, heti puskurin takana.
Liitteet
P1111833.JPG
P1111833.JPG (378.52 KiB) Katsottu 17095 kertaa
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Nuo alemmat ovat ilmastointi laitteeseen liittyviä, eli noilla ohjaa flektien pyörintää. Itsellä särkivät huollossa toisen,niin ei oikein jäähdyttänyt kesällä,kun ei toinen flekti pyörinyt ollenkaan ilmastoinnin ollessa päällä.

Tuosta putkessa olevasta anturista en vielä osaa sanoa.

edit. Varaosa-aapinen sanoo tuon anturin olevan : lämpökytkin ilmastoinnin pois päältä kytkentään perävaunukäyttöön ,asteet 105/112 C ja 106/102C 4-napainen vihreä, 3 porrasta.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

miwa kirjoitti:Kuulin kaverilta jolla oli samoja ongelmia että siellä on sähköinen vesipumppu auton oman pumpun lisäksi ja jos se ei toimi niin lämpöä ei riitä ohjaamoon muuta kun kierroksilla.
Tään sähköpumpun testasin antamalla sille suoraa 12v virtaa, eli se toimii mut mikä sen toimintaa ohjaa kun koneen käydessä ei sen liitimen johtoihin kuiteskaan virtaa tullu. Onko se jonkun lämpöanturin tai sulakkeen takana :roll:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja TT| »

nepela kirjoitti:
miwa kirjoitti:Kuulin kaverilta jolla oli samoja ongelmia että siellä on sähköinen vesipumppu auton oman pumpun lisäksi ja jos se ei toimi niin lämpöä ei riitä ohjaamoon muuta kun kierroksilla.
Tään sähköpumpun testasin antamalla sille suoraa 12v virtaa, eli se toimii mut mikä sen toimintaa ohjaa kun koneen käydessä ei sen liitimen johtoihin kuiteskaan virtaa tullu. Onko se jonkun lämpöanturin tai sulakkeen takana :roll:
Olen ymmärtänyt sen toimivan samaan tapaan kuin T3:n vastaava, eli kun nesteen lämpötila on riittävän korkea, niin alkaa pyöriä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Missähän mahtaa olla tän pumpun termoanturi jos se näin toimis, miksei se ole aina päällä. Tää kaikki siis liittyy siihen pohdintaan et miksei kuuma vesi nouse hytin lämppärille. Onko koneen oma vesipumppu alkujaankin alitehoinen. Onneks tää on mulle vaan harrastus eli ei viel hermo mene kun ei ole työkalusta kysymys.
miwa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja miwa »

nepela kirjoitti:Missähän mahtaa olla tän pumpun termoanturi jos se näin toimis, miksei se ole aina päällä. Tää kaikki siis liittyy siihen pohdintaan et miksei kuuma vesi nouse hytin lämppärille. Onko koneen oma vesipumppu alkujaankin alitehoinen. Onneks tää on mulle vaan harrastus eli ei viel hermo mene kun ei ole työkalusta kysymys.
Käsittääkseni kannessa anturi joka ohjaa sitä pumppua. juuri siks toi pumppu kun koneen oma ei jaksa pumpata ohjaamon kiertoon tarpeeksi vettä.
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Käsittääkseni kannessa anturi joka ohjaa sitä pumppua. juuri siks toi pumppu kun koneen oma ei jaksa pumpata ohjaamon kiertoon tarpeeksi vettä.[/quote]

Entäs jos laittais lisäpumpun letkuun 8 (kuva viestin alussa). Avittais nesteen nousua. Ohjausvirta hytin flektin katkaisijasta. Sapettaa kun tyhjäkäynnillä kylmää pukkaa vaikka uusi eberi on veden kuumentanu. :evil:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onkos termostaatti millon vaihdettu? Mulla alko uudella termostaatilla tulla hönkää koppiin kaikilla kierroksilla. Niin ja tietysti vesipumppu aina hihnavaihdon yhteydessä.
Niin ja tuon pumpun piuhat on ollu poikki jo pidempään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

ON vaihdettu termarit ja vespumput sun muut jakoremmin vaihdon yhteydessä. Ja se syylarin vieressä oleva erillispumppukin toimii. Mahtaaks sen termokatkaisija siel lohkon kyles olla rik. Jos sen irroitaa niin tuleeks nesteet taas kerran silmille :o . BTW, kokeilin piruutan semmottis et laitoin letkunlyttäyspihdin siihen nro 1:seen (kuva alussa) niin eihän hyttilämppärille menny kuumaa vettä ollenkaan :shock: :shock: :shock:
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Edelleen näitä :shock: :shock: :shock: . Siis tuolta Rovaniemeltä kun lähin -22 asteen pakkasessa kaikki toimi ihan ok. Kone lämpes eberin avulla hyvin ja lämpöö pukkas suuttimista. Mut sit kun pääs valtatielle ja vitosvaihteella kierrokset 2000 niin lämmöntulo loppus. Pelkkää kylmää kaikista lävistä. Auto parkkiin, konepelti auki ja totesin et paisarin korkki päästänyt paineita ulos. Jäässä :?: Ei pitäis kun nesteet kunnossa ja keula umpeen pahvitettu. Ei kai vaan kannentiiviste prkl... Kone käynttiin ja tuijottelua paisariin, ei kuplia. No, nesteen lisäys ja matkan tekoon mut nyt nelosvaihteella kierroksia 2600 kymmenkunta kilometriä niin taas alko lämpöä tulla. Vaihto vitoselle ja kierrokset 2000 niin alko taas jäähtymään :x Ulkolämpötila kun laski -10 asteeseen niin kaikki toimi ihan ok. Onko syyllinen lohkon kyljessä oleva lisäpumppua ohjaava lämpöanturi eli jäähdytysveden lämpötila liian alhainen/ei toimi lisäpumppu/ei nouse neste lämppärille, paitsi jos kierroksia tarpeeksi niin koneen oma vespumppu riittää nostamaan nesteet. Kuiteski nesteet ON kuumia uuden eberi ansiosta. Tätä oon pohtinu pitkin viestiä ja käynyt läpi eri vaihtoehtoja ja edelleen on sormi suussa :oops: Ilmastointilaitteen kompura on ohitettu lyhkäsemmällä remmillä sen laakerivian takia, mut tokkopa sillä on mitään merkitystä.
PekuMAN66
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 22.04.2013 14:47

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Moi palstalaisille, onko tähän lämppäriongelmaan tullut selkeää vastausta? Omassa samansuuntaista ongelmaa nesteletkujen vaihdon jälkeen. Takalämppäristä puhaltaa kuumaa niin että kättä polttaa mutta edestä vaan haaleaa?? Voiko tuonne etukennoon jäädä kiertoa haittaava ilmakupla ilmauksesta huolimatta, vai tuleeko loput ilmat pois kierroksilla? Minulla webasto TT5,2kW, ei juuri vaikuta onko se päällä vai ei. Entäs onko kokemuksia ilman lämpötilansäätöläpän toiminnan tarkistamisesta lämmityslaitteen sisällä?

-99 T4 ACV- koneella, autolla menty 867tkm...
Carsport GLE VIP -99 ACV 867tkm menty, miljoona tavoite
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuleeko siis etulämppäristä aina maksimissaan haaleaa ilmaa? Jos noin niin viittaisi että tuo säädinhana jumittaa, eikä päästä nestettä kiertämään kunnolla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
PekuMAN66
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 22.04.2013 14:47

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Siis ei tuossa ole nesteelle mitään venttiiliä, tarkoitin ilman lämpötilansäätöläppää. Eli lämpötilansäätimen asennon mukaan säätyy ilmaläppä joka päästää kylmää ilmaa lämpimän ilman sekaan. Neste kiertää aina kennossa vapaasti, kesät talvet. Mielestäni läppä liikkuu manuaalisesti vaijerilla tai vivulla. Jos läppä ei sulkeudu täysin vaan jää jostain syystä raolleen, vaikutus on iso, kokemusta on hiacen n. vm -90 lämppäristä. jos halusi talvella täysin kuuminta sisälle piti ruuvata tämä sekoitusläppä kiinniasentoon, siinä sen onnistui tehdä kun siinä oli lisäksi nesteventtiili jolla saattoi sitten säätää nestekiertoa.
Nyt kun tarkemmin mietin tuota etu- ja takalämmittimien puhalluslämpötilojen eroa, niin etulämmitin ottaa ulkoilman ja takalämmitin sisäilmaa. Jos takalämmittimen venttiili on kiinni, siellä ei kierrä, putket ovat kylmiä, silti etulämmittimestä ei tule kuitenkaa kuumaa, vaikka webasto(pumppu) olis päällä. Ilmausta olen suorittanut ilmausruuvista ja toisesta kennon letkunraosta. Toiseksi, onko tuo syylärin alla oleva jäähdytyssähköpumppukierto pakollinen, pitäisi sen ohjaustiedot jostain saada, mitkä ovat sen toimintaa ohjaavat anturit ja astemäärät??
Carsport GLE VIP -99 ACV 867tkm menty, miljoona tavoite
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja nepela »

Mulla -98 vastaavassa oli lämmönjakovivustosta murtunut pieni muovipykälä jonka seurauksena läppien asentoa muuttavan vaijerin kuorta paikoillaanpitävä metalliklipsu ei pysynyt paikoillaan. Kuori siis liikkui vaijerin mukana. Pirullinen korjata kun alakautta systeemiin käsiksipääsemiseen kaipasin niveliä ranteen ja kyynärpään väliin :lol: . En siis mitään uusinut vaan rautalankaa ja nippusiteitä...
PekuMAN66
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 22.04.2013 14:47

Re: Jäähdytysjärjestelmän venttiili ?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Tarkistin nämä vaijerisysteemit, pelaa ihan oikein. neste kierto pelaa, näyttäs et kenno siinä on tukossa ei tässä muutakaan keksi. Pitää laittaa puhdistusaine sisään ja huuhdella sit letkut irrallaan puutrhaletkulla kunnon virtauksella... Lehtiäkään ym roskaa ei pitäisi kennolle päästä kun on suojaverkko edessä tuosa konehuoneen puolell. Kennon vaihto iso homma
Tukkeutuminen mahdollinen, koska kenno pystyssä ja liitännät yläosassa, liete voi jäädä pohjalle jos kierto heikkoa
Carsport GLE VIP -99 ACV 867tkm menty, miljoona tavoite
Vastaa Viestiin