Sivu 1/1

HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 27.02.2012 02:32
Kirjoittaja teme
Toteutus omalla vastuulla, kirjoittaja ei vastaa mistään vammoista, vitutuksesta, tai ajoneuvon ajokelvottomaksi saattamisesta. Ohjetta tulee noudattaa maalaisjärkeä käyttäen. Jos et ole varma mitä teet, älä tee. 8-)

Tätä ohjetta soveltamalla pitäisi pystyä jokaisen manuaaliaskilla varustetun T4:n vaihdeväliä (pitkittäistä) lyhentämään n. 30 minuutissa. Tämä modi on todella käytännöllinen pidennetyllä vaihdekepillä. Vaihdeväli lyhenee n. 10 senttiin vakiomittaisella vaihdekepillä.

1) Katsaus auton alle, ja tämännäköiset osat löytyy vaihdekepin alapäästä:

Kuva

2) Pura vivustoa sen verran osiin, että saat tuon kuvassa nuolien välissä olevan, keskeltä nivelöidyn poikittaistangon käsiisi. Tuon, johon kiinnittyy sekä kepiltä tuleva että vaihteistoon menevä siirtäjätanko.

3) Poista pusla vaihdekepiltä tulevan tangon reiästä, mittaa reikä, ja poraa samankokoinen reikä lähemmäs niveltä, n. 30-35mm päähän alkuperäisestä.

4) Siirrä pusla uuteen reikään ja sen jälkeen, yllättävää kyllä, kasaa vivusto päinvastaisessa järjestyksessä. Lämpimästi suositan uusimaan vivuston puslat samalla kertaa. On hinnan sekä vaivan väärti.

5) Vivuston koekäyttö ja siihen totuttelu ennen ajoon lähtöä.

Huomioitavaa: Käsittääkseni alkupään ('91-'95?) autoissa tuossa poikittaistangossa on pallonivelet. Tällöin poikittaistankoon pitää porata hieman pienempi reikä, tehdä siihen kierre ja ruuvata sopiva kuula kiinni. Muutoin täysin sama homma.Takaluukun kaasujousien kiinnityksessä käytetty pallo voisi olla lähellä oikeaa kokoa, mutta tästä ei ole mitään varmuutta.

Re: HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 27.02.2012 17:40
Kirjoittaja TT|
Onko marmoritiski ainoa paikka, josta noita puslia löytyy? Omassa vasta 600tkm lähestyvässä kulkineessa on ajoittain pientä epämääräisyyttä vaihdekepin liikkeissä. Tuntuu joskus ihmetyttävän satunnaisia ajelijoita.

Re: HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 27.02.2012 23:24
Kirjoittaja redi
^ Kannattaa toki kysellä paikallisesta varaosaliikkeestä. Oon ainakin henkilömalleihin saanut tilattua korjaussarjoja / heloja tarvikeliikkeestä. (Tosin siellä on yks tuttu VW-hemmo töissä.) Ulkomailta luulisi saavan ainakin.
Itse olen vasta aloittanut hyötyajoneuvoharrastuksen, mutta ainakaan henkilöautoon ei ne helat mitään järkyttävän hintasia ollut marmorillakaan.

edit: teme vois suomentaa kans jonkun artikkelin tänne T4 vitosvaihteen välityksistä ja niitten vaihtamisesta. Kumminkin oot tutkinut niitä.

Re: HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 28.02.2012 11:01
Kirjoittaja AT5nok
Special Import ja Merteil voisi olla firmoja, joista saattaa löytyä osia T4:seen

Re: HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 28.02.2012 22:46
Kirjoittaja teme
Myös ebayssa oon nähnyt puslasettejä myytävän, ja muistelen et ihan OEM osaa saa sieltäkin. Ebaysta löytää myös liukuoven mekanismiin korjaussarjaa ja kaikkee muuta hyödyllistä kun jaksa vähän plärätä.

Kirjottelen noista välitysswapeista joskus oman topicin, nyt ei riitä jaksaminen :)

Re: HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys

Lähetetty: 29.02.2012 22:46
Kirjoittaja Joker
No mites olin jo toisessa osiossa vinkkaamani "SpiidAutoteile"? http://speed-autoteile.fi/
Mitä noista puslista tarviatte? http://tetrao.kuvat.fi/kuvat/VW2/t4_vaihdevipu.JPG
Esim tuosta 701711166 -osasta saatte maksaa 1.7€, kun marmorilla moisesta köyhtyy 2.6€. Toki kannattaa kerätä kerralla "kaikki tarpeellinen" niin ei maksa postikulut kuuden puslan verran...

Laittakaa vähän detaljia mikä vuosimalli, vaihteisto ja mikä noista puslista niin voin muistella osakoodeja.