HOWTO: T4 Vaihdevälin lyhennys
Lähetetty: 27.02.2012 02:32
Toteutus omalla vastuulla, kirjoittaja ei vastaa mistään vammoista, vitutuksesta, tai ajoneuvon ajokelvottomaksi saattamisesta. Ohjetta tulee noudattaa maalaisjärkeä käyttäen. Jos et ole varma mitä teet, älä tee.
Tätä ohjetta soveltamalla pitäisi pystyä jokaisen manuaaliaskilla varustetun T4:n vaihdeväliä (pitkittäistä) lyhentämään n. 30 minuutissa. Tämä modi on todella käytännöllinen pidennetyllä vaihdekepillä. Vaihdeväli lyhenee n. 10 senttiin vakiomittaisella vaihdekepillä.
1) Katsaus auton alle, ja tämännäköiset osat löytyy vaihdekepin alapäästä:
2) Pura vivustoa sen verran osiin, että saat tuon kuvassa nuolien välissä olevan, keskeltä nivelöidyn poikittaistangon käsiisi. Tuon, johon kiinnittyy sekä kepiltä tuleva että vaihteistoon menevä siirtäjätanko.
3) Poista pusla vaihdekepiltä tulevan tangon reiästä, mittaa reikä, ja poraa samankokoinen reikä lähemmäs niveltä, n. 30-35mm päähän alkuperäisestä.
4) Siirrä pusla uuteen reikään ja sen jälkeen, yllättävää kyllä, kasaa vivusto päinvastaisessa järjestyksessä. Lämpimästi suositan uusimaan vivuston puslat samalla kertaa. On hinnan sekä vaivan väärti.
5) Vivuston koekäyttö ja siihen totuttelu ennen ajoon lähtöä.
Huomioitavaa: Käsittääkseni alkupään ('91-'95?) autoissa tuossa poikittaistangossa on pallonivelet. Tällöin poikittaistankoon pitää porata hieman pienempi reikä, tehdä siihen kierre ja ruuvata sopiva kuula kiinni. Muutoin täysin sama homma.Takaluukun kaasujousien kiinnityksessä käytetty pallo voisi olla lähellä oikeaa kokoa, mutta tästä ei ole mitään varmuutta.
Tätä ohjetta soveltamalla pitäisi pystyä jokaisen manuaaliaskilla varustetun T4:n vaihdeväliä (pitkittäistä) lyhentämään n. 30 minuutissa. Tämä modi on todella käytännöllinen pidennetyllä vaihdekepillä. Vaihdeväli lyhenee n. 10 senttiin vakiomittaisella vaihdekepillä.
1) Katsaus auton alle, ja tämännäköiset osat löytyy vaihdekepin alapäästä:
2) Pura vivustoa sen verran osiin, että saat tuon kuvassa nuolien välissä olevan, keskeltä nivelöidyn poikittaistangon käsiisi. Tuon, johon kiinnittyy sekä kepiltä tuleva että vaihteistoon menevä siirtäjätanko.
3) Poista pusla vaihdekepiltä tulevan tangon reiästä, mittaa reikä, ja poraa samankokoinen reikä lähemmäs niveltä, n. 30-35mm päähän alkuperäisestä.
4) Siirrä pusla uuteen reikään ja sen jälkeen, yllättävää kyllä, kasaa vivusto päinvastaisessa järjestyksessä. Lämpimästi suositan uusimaan vivuston puslat samalla kertaa. On hinnan sekä vaivan väärti.
5) Vivuston koekäyttö ja siihen totuttelu ennen ajoon lähtöä.
Huomioitavaa: Käsittääkseni alkupään ('91-'95?) autoissa tuossa poikittaistangossa on pallonivelet. Tällöin poikittaistankoon pitää porata hieman pienempi reikä, tehdä siihen kierre ja ruuvata sopiva kuula kiinni. Muutoin täysin sama homma.Takaluukun kaasujousien kiinnityksessä käytetty pallo voisi olla lähellä oikeaa kokoa, mutta tästä ei ole mitään varmuutta.