Virtalukko.

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
j.hietaka
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 21.07.2012 21:39

Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja j.hietaka »

Olihan viikko Multivanin kanssa. Ensin meni poikki laturin kiilahihna (tämä kyllä oli odotettavissa kun vinkunut heinäkuusta asti). No ei siinä mitään muuta ku takas kotiin ja toinen auto ajoon.

Tänään sitten ajattelin että ajanpa vw:n talliin ja laitan uuden kiilahihnan paikalleen. No ykkös akulla ei mitään tapahdu ja kakkosakku kytkettynä sama homma.
Mittari esiin ja 7.9V. Sitten hain laturin ja akku latuuseen. Oma laturi ei tietty enää toimi syystä tai toisesta. No lähikylälle enon laturia lainaan.

Akkuun virtaa. Sitten vaan auto nopeesti käyntiin että saa auton talliin jossa uusi kiilahihna paikalleen. Valot palaa kirkkaana taulussa hehkun aikana. Sitten käyntiin, mutta mitä tekee vw, ei yhtään mitään kunnes päätän päästää avaimesta irti, kerkiän kuulemaan pienen höräyksen kuitenkin päästän irti ja vaistomaisesti väännän takaisin virrat jossa kohtaa kuuluu naks. Mitäs sen jälkeen, ei ainuttakaan valoa syty kojetauluun. Avain kääntyy kyllä virtalukossa mutta rattilukon jälkeen kovin keposesti.

Kysymys kuuluukin voiko tolle tehä jotain kotioloissa lähinnä että sais sen tonne perkeleen talliin vai pitääkö hakee jotain uutta osaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Oliko jotain varmistusta että se on virtalukon pohja, joka oireelee? Meinaan samat oli toiminnot tuon Tuittu-doppelin kanssa kun maajohto oli mystisesti hävittänyt kontaktin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
j.hietaka
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 21.07.2012 21:39

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja j.hietaka »

Ainoo mitä tossa tulis mieleen että se olis toi pohja. Jotenkin tuntu niiku avain ois ruvennu pyöriin tyhjää siinä virtojen kohdalla. Vanhana saabistina tuo virtalukko on kyllä tavallaan tuttu vikakohde.

Se ei naksauta edes virtoja päälle. Saati sitten edes starttaa.

Mutta tosiaan onko tohon jotain purkkaviritystä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Oliko jotain varmistusta että se on virtalukon pohja, joka oireelee? Meinaan samat oli toiminnot tuon Tuittu-doppelin kanssa kun maajohto oli mystisesti hävittänyt kontaktin.
1. Kokeile moottorin maadoittamista runkoon esim käunnistyskaapelilla.
2. Onko jossain T4:ssa vielä kiilahihnoja?
j.hietaka
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 21.07.2012 21:39

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja j.hietaka »

Onhan noissa joissain vielä kiilahihnat. En tiedä sitten missä vaiheessa muuttu?
Varaosamyyjä ei osannu myydä tohon edes tehostajan remmiä kun niitäkin on tarjolla kahden mallista kiilahihnaa.

Eipä apua maadotuksista ja tuntus kontaktit olevan ok.
miwa

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja miwa »

Kyllä mä melkein kallistuisin virtalukon pohjaan. Oli yhessä 3 kopasessa kolffissa aikoinaan samoja oireita ja virtalukonpohja sökö.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ai hitto tämä olikin T4 :D Ei pitäs väsyneenä alkaa kirjottelemaan. Siihen virtalukonpohjan vaihto on helppo homma, yhdellä ruuvilla paikallaan. Ensiapuna voit irrottaa tuon pohjan ja vääntää sitä ihan manuaalisesti, jos saisit sillä auton käyntiin. Tässäpä lainatut ohjeet tuohon operaatioon:
- virtalukko 0-asentoon
- ratin muovit irti
- pohjan liitin irti
- ratin akselin puolella oleva M3 ristipääruuvi auki Phillips 1-koon meisselipalalla.
- uusi pohja paikalleen, ruuvi kiinni ja liitin paikoilleen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
j.hietaka
Vasta alkaja
Viestit: 5
Liittynyt: 21.07.2012 21:39

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja j.hietaka »

Jees virtalukonpohja se oli. Sain sentään käyntiin sen eilen ja hihnaa paikalleen.

Ainoo harmi siinä vielä on toi laturinremmin kiristys. Se "mutteri" millä sitä laturia säädetään on menettäny kaikki hampaansa...
Onkohan tommosia jossain suoraan saatavilla?

Saahan ton laturinremmin toki muullakin lailla kiristettyä, mutta jos insinööri on suunnitellu jotain noin hienoo ni pitäshä senkin käytössä olla...
Buuhiz
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 05.12.2016 16:32
Paikkakunta: Salo

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja Buuhiz »

Viimeinen naksaus avainta poistaessa puuttuu ja täten rattilukko ei toimi eikä radio sammu. Mikäs näissä jumittaa tuota? Pohjan jo vaihdoin ja uusi avain on tänään noudettavissa.
Buuhiz
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 05.12.2016 16:32
Paikkakunta: Salo

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja Buuhiz »

Uusi avainkaan ei auttanut. Kevyesti kun vasaralla koputtelee virtalukon metallirunkoo muovien ollessa pois, rattilukko menee päälle. Tekeekö kulunut virtalukon pesä tuota?
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Buuhiz kirjoitti:Uusi avainkaan ei auttanut. Kevyesti kun vasaralla koputtelee virtalukon metallirunkoo muovien ollessa pois, rattilukko menee päälle. Tekeekö kulunut virtalukon pesä tuota?
nouseeko lukko pesä ylös ku vedät avaimen pois? sen kuulus nousta ja jos ei nouse ni rattilukkokaan ei toimi. omassa oli tämmönen vika ja lukkoöljyllä voitelemalla sain toimimaan.
kannataa ottaa irti lukonpohja ku alkaa voiteleen. sieltä nimitäin tulee likaa aika paljon ja jos se menee virtalukon pohjaan ni se menee epäkuntoon.
Buuhiz
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 05.12.2016 16:32
Paikkakunta: Salo

Re: Virtalukko.

Viesti Kirjoittaja Buuhiz »

Ei nouse kuin vähän koputtelemalla. Koitin sitä jo uittaa bräkleenillä ja öljyllä mutta ei auttanut asiaan vaikka aika reilulla kädellä ainetta läpi päästin.
Vastaa Viestiin