Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Kuten tunnettua, niin T4 moottoripaketin alempi momenttituki muuttui faceliftin paikkeilla. Vanha on pelkkä lootan kylkeen pultattu pusla, uudempi on vaihteiston ali tuleva tukivarsi jossa on puslat molemmissa päissä. Jos nyt haluan -94 autoon -01 vaihteiston (molempien tyyppi 02B) niin kannattaako alkaa rakentaa uutta lootaa vanhoihin kuoriin, vaihtaa apurunkoa vai jotain helpompaa?
T4 Multivan Westfalia pop top -94
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23.02.2023 15:53
Re: Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Tähän liittyen T4 apurunkoasia kiinnostais itseäkin kun aloittelen projektia jossa -95 2.4d 57kw moottori+vaihteistopaketin tilalle vaihtuisi -03 2.5tdi 65kw moottori+vaihteistopaketti. Olen käsittänyt että apurungot ovat hieman erilaisia -95 vs. -03. Eli löytyykö tietoa käykö tuo -03 65kw paketti suoraan -95 vuotisen apurunkoon? Johtojumppaa ynnä muuta on toki tiedossa melkoisesti mutta miten on apurungon sopivuus? Vanha kovapenkkinen veronkiertomalli projektin kohteena niin olisi vielä tarkoitus elvyttää se takaisin liikenteeseen.. Ja vähän mukavammalla moottoritekniikalla!
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23.02.2023 15:53
Re: Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Itselleni vastaten eli kyllä -03 65kw:n moottorivaihteistopaketti sopi fyysisesti -95 2.4d:n tilalle samaan vanhaan apurunkoon.
Alakannakerauta/pitkittäistuki ja vasemman puoleinen tukikumi siirtyi 65kw:n paketista. Oikean puoleinen moottorin tukikumi piti ottaa 2.4d koneesta kun muuten tdi moottori jäi liikaa oikealle kallelleen ja siitä syystä oikean puolen vetoakseli otti apurunkoon kiinni pyörien ollessa roikoksissa. 2.4d oikean puoleinen moottorin tukikumi on noin 5cm lyhyempi 65kw:n kumiin verrattuna ja sen vaihtamalla moottorin sai oikeaan asentoon. --> Näiden autojen koreissa on siis eroa tuolla kohdalla eli oikean puoleisessa pitkittäispalkissa oleva moottorin kannatinrauta on eri korkuinen.
Alakannakerauta/pitkittäistuki ja vasemman puoleinen tukikumi siirtyi 65kw:n paketista. Oikean puoleinen moottorin tukikumi piti ottaa 2.4d koneesta kun muuten tdi moottori jäi liikaa oikealle kallelleen ja siitä syystä oikean puolen vetoakseli otti apurunkoon kiinni pyörien ollessa roikoksissa. 2.4d oikean puoleinen moottorin tukikumi on noin 5cm lyhyempi 65kw:n kumiin verrattuna ja sen vaihtamalla moottorin sai oikeaan asentoon. --> Näiden autojen koreissa on siis eroa tuolla kohdalla eli oikean puoleisessa pitkittäispalkissa oleva moottorin kannatinrauta on eri korkuinen.
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 21.06.2020 22:50
- Paikkakunta: Oulu
Re: Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Tämähän mielenkiintoinen projekti.
Mulla 2.4d:n vaihteiston vaihto edessä kun vanha laatikko pitää melkoista särinää kevyesti vedättäessä - toisaanaan tullut mieleen myös moottori/vaihdepaketin vaihto mutta into ei vain ole riittänyt selvittään mitä kaiklea tartteis muuttaa..
Oletko muuten selvittänyt miten jarruteho, yms riittää että saa leimallekin tekniikan vaihdon jälkeen
Mulla 2.4d:n vaihteiston vaihto edessä kun vanha laatikko pitää melkoista särinää kevyesti vedättäessä - toisaanaan tullut mieleen myös moottori/vaihdepaketin vaihto mutta into ei vain ole riittänyt selvittään mitä kaiklea tartteis muuttaa..
Oletko muuten selvittänyt miten jarruteho, yms riittää että saa leimallekin tekniikan vaihdon jälkeen
-
- Vasta alkaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23.02.2023 15:53
Re: Faceliftin laatikko vanhempaan koppaan?
Juu etukäteen selvittelin että ei ole ongelmaa muutoskatsastuksessa kun tehon nousu jäi alle 20 prosenttiin. Eli samat 2.4d 57kw:n jarrut on paikallaan edelleen ja moottori+vaihteisto muutokset otteella. Jopa jarrupoljinkin on sama 2.4d poljin. Kun 2.5tdi poljinpaketin vaihdossa kävi ilmi että jarrupolkimeem kiinnitettävä sylinterin haarukkaan tuleva reikä hieman eri kohdalla.