Sivu 1/1

2.4d (CCW) vaihteisto rallattaa/rämisee kevyessä vedossa

Lähetetty: 21.06.2020 23:43
Kirjoittaja Cruiser0077
Moi

T4 Westfalia 1993 (2.4 AAB + CCW) - vaihteistolla pitää erikoista ääntä: pienemmillä vaihteilla (1-3) kun vedättää/moottori jarruttaa "kevyesti", auton alta kuuluu rallattava / rämisevä ääni aivan kuin pakoputken lämpösuoja tai vastaava olisi irti.
-> vaihdoin uuden putken keulasta >> perään kun se oli muutenkin niin laho mutta yllätykseni rallatus vain jatkui.
- räminä lakkaa kun kierrokset nousee ja vetoa tulee lisää eli ääni kuuluu vain kevyessä vedossa
- Löysin youtubesta videon jossa kaverilla on ilmeisesti vastaava ongelma, rallatus kuuluu erityisen hyvin videossa "sykäyksinä" 39-42sek , 50-52sek ja 1:35-1:40 kohdilla: https://www.youtube.com/watch?v=iIA5Dk063EM

Löysin suomi24 sivustolta keskustelua että näissä alkupään T4 malleissa olisi jonkinmoinen "tyyppivika" että vaihteiston laakereiden käyntivälys kuluu ajan saatossa niin suureksi, että akseli/laakeripaketti alkaisi värähteleen ja siten pitäisi resonoivaa ääntä. >> Pystyykö kukaan vahvistamaan tällaista tyyppivikaa ???

Ja toinen kysymys, vaikka ei pitäisi mennä asioiden edelle on, että miten eri vaihteistot käyvät keskenään, ajattelin että vaihtaisin mieluiten koko lootan jos vika on siellä. Ilmeisesti eri tehoisissa versioissa on sitä pidemmät välitykset mitä enemmän tehoa löytyy

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen

T: Jari / Oulu

Re: 2.4d (CCW) vaihteisto rallattaa/rämisee kevyessä vedossa

Lähetetty: 01.10.2020 19:00
Kirjoittaja miksi
Välityksistä https://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
Saman tehosissa on ihan sekasin välitykset lähinnä siitä millaiseen tarkoitukseen ko auto on tehty. Laakereiden rähinä kuuluu vähän aina asiaan, kun laakerit kulahtaa yllättävän nopeasti siellä monesta eri syystä. Yksi yleisin on öljyjen vähyys, näitten laatikoita suositellaan ylitäyttää että öljyä riittäis sinne vitosen rattaille ja siinä välissä oleviin laakereihin. Suurin osa laatikoista on samanlaisia ääniltään joten vähän maun mukaan.
Muuten menee laatikoita hyvin ristiin koneen puolesta mutta laatikon kiinnityksessä apurunkoon on kolmea eri versiota, vanhin on että laippa on vaaka-asennossa ja pultti menee pystyyn, seuraavassa versiossa on alumiininen hela jossa pultti menee vaakaan. Näiden osien kiinnitykset laatikkoon käy ristiin varmasti. Tähän vaaka versioon tulee pieni muutos en ole itse vielä sitä tutkinut miten menee, mutta sieltä apurungosta tulee varsi jonka kummassakin päässä on hela ja laatikossa siihen kiinnitys. Tässä kohtaa laatikostakin häviää kärsä ja tulee avonainen vetoakseli apukuskin puolelle erillisella tukilaakerilla. Tälle tukilaakerille pitäisi olla lohkossa kiinnitys. Tämän lisäksi muutos koskee ohjaustehostinta tässä yhteydessä, se vanhan mallin tehostimen putki joka kiinnittyy vaihdelaatikon reunaan jää tyhjän päälle ja se ei kestä sitä sellasenaan.
Lisänä tulee se että onko kytkimen käyttö neste vai vaijeri. Vanhassa laatikkosysteemissä sen saa vaihdettua aina ristiin kun vaijerilla on ns mekaaninen kytkimen työsylinteri ja se käy nestesylinterin tilalle laatikon päällä.
2.5tdi isuzun laatikossa on kytkimen käyttösylinteri laatikon sisällä ja aina nesteellä. Koneeseen käy kiinni kyllä, alasuoja peltiä lukuunottamatta. Tässä laatikossa on sitten uudemman mallinen se varsi laatikon alla ja vetoakseli apukuskin puolellle kahdessa osassa. Samalla joutuu uudemman laatikon puolen tuen laittamaan jos lähtee tätä sinne sovittelemaan. Iso työ ja vähän siinä ja tuossa miten mielenkiintoa.
Kytkin on vanhassa normi kiinteävauhtipyörä ja asetelma kun 96 vaihtuu jo kaksoismassa pakettiin jota suositellaan vitoskoneen kanssa. Tämä syö värinöistä todella paljon ja laatikko kiittää.

Laakerointi auttaa usein ja parempi huolto öljynvaihdoissa yms asiassa. Laakerien elämää on tullut jo 300tkm tullut kuunneltua ja ei ne oo muuttunut mihinkään.

Re: 2.4d (CCW) vaihteisto rallattaa/rämisee kevyessä vedossa

Lähetetty: 02.10.2020 12:58
Kirjoittaja TT|
Eihän ole niin yksinkertainen ongelma että se apparioven kohdilla olevan mutkan kohdalla oleva lämpösuoja olisi vääntynyt osumaan putkeen, kun kone elää? Omassa 2.5TDI koneisessa tuota räminän aiheuttajaa joskus etsin. Oli tunkilla nostettaessa osunut tuohon peltiin ja vääntynyt sopivasti putkea päin.