Sivu 1/1

T4 Syncron laatikkoviat

ViestiLähetetty: 10.11.2019 18:15
Kirjoittaja jolkkon
Hei,

Lähellä olisi myynnissä parikin T4 Syncroa ja kummastakin on laatikko sökö.

Vaihteistokoodeja ei ole nyt tähän hätään, mutta ovat 2.4d vm 97 kumpikin. Mikä noissa laatikoissa menee niin helposti rikki ja miten se korjataan?

Jotain Volkkareista tiedän, mutta T4 Syncroista en mitään, joten apu olisi tarpeen.

Jani Olkkonen
Joensuu

Re: T4 Syncron laatikkoviat

ViestiLähetetty: 11.11.2019 11:45
Kirjoittaja caravelle.cl
Kaksi tapausta tiedän että sieltä menee vitosvaihteen ratas sileeks.

Re: T4 Syncron laatikkoviat

ViestiLähetetty: 11.11.2019 15:50
Kirjoittaja jolkkon
Näissä kummassakin ovat pienet vaihteet ongelmana. Ei mene päälle. Varmaan sattumaa että kummassakin on sama vika.

Re: T4 Syncron laatikkoviat

ViestiLähetetty: 11.11.2019 16:52
Kirjoittaja RG1234
En tiedä näistä T4, mutta tiedän pari tapusta, missä 1.9TDI T5 vaihteistosta on kulahtanut vaihdelaatikon päästä se valitsintappi, jolle vaihdekepiltä tuleva vaijeri kiinnittyy.

Tapista kuluu ne urat, jotka pitävät valitsimen oikeassa asennossa. Valitsin pyörähtää väärään asentoon eikä vaihteet ei mene päälle. Mulla katosi T5:stä ensin isot vaihteet. Sitten katosi pienetkin.

Pelkkä mutterin kiristäminen ei auttanut, kun loppuu kierteet kesken kaiken. Piti laittaa prikka tai pari mutterin alle, niin saa taas kiristettyä niin, että vaihteet alkoivat taas toimia.

Voisiko T4:ään tulla jotain vastaavaa?

Re: T4 Syncron laatikkoviat

ViestiLähetetty: 02.05.2020 00:40
Kirjoittaja miksi
T4sen vaihteistovikoja on tullut vastaan, vitosen synkrorenkaat poikki, kolmosen rattaat sileenä, kakkosen synkrorenkaat poikki, perän isosta lautaspyörästä pari hammasta irronnut ja pompannut muiden rattaiden päälle aiheuttaen kuorien halkeamisen, vetoakselin tumpin poorien sileäksi menemistä apukuskin puolella...
Kaksoismassakytkimen levyn poorit olleet sileet, samoin kuin pääakselinkin poorit huonona, neulalaakereiden ruostuminen jumiin ja laatikko ei anna oikein vaihdetta mennä päälle.
Pääsääntöisesti kestää kun malttaa ettei ajele vitosella alle 80vauhtia ja pitää huolen että öljyä on vähän ylitäytettynä.
Syncrossa on vielä laatikon ja kulmavaihteen välissä pieni holkki josta osaa hävitä poorit.
Syncron kulmavaihteen pohjassa on oma tyhjennysroppu öljylle ja laatikossa on kuten muissakin T4sissa kuskin pyörän puolelle tyhjennysroppu. Etureunassa täyttö mistä sitten menee kulmavaihteellekkin öljyt kun keula on noin 30 senttiä minimissään ylempänä kuin taka-akseli.
Sitten on perus laakerien rahinat mitkä monia huolettaa.

Vaihdevivuissa on perus silikoni kupin hajoaminen vaihteiston päältä samoin kuin isomman pallon hajoaminen itse vaihdevivun päältä laatikosta.
Itse olen ostanut nyt kolme vaihteistovikasta pelkkää etuvetoa ja yksi laatikko oli minkä joutu oikein avaamaan ja vaihtamaan laakeria ja pari synkrorengasta, useimmissa ollut öljyt vähissä ja vivussa kuppi hajonnut.

Muokkausta, riippuu paljon mikä on oikeasti mennyt, vaihteiston osat on samaa etuvedossa ja syncrossa, välitykset selviää kirjainkoodilla.