Rutisevan kolmosen ja vuotavan työsylinterin takia joutunen äheltämään askin joka tapauksessa lattialle, niin kuutioin mikä olisi korville/kulutukselle miellyttävin lopputulos mahdollisimman vähillä purkamisilla/kasaamisilla.
Oletan että etuveto/moniveto 02G askien osat ovat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään ja että kulmavaihteen sovittaminen ei vaadi kovin suuria ponnisteluja. Tai sitten käytetään EFA:n kuoria. DYA-askia ei ole, mutta vähän ajettujen askien hinnat näyttävät pyörivän touhutonnin nurkilla. Todennäköisesti saa edullisemmin kun ajan kanssa etsii tai ostaa purkuauton, mutta suuntaa antavasti lähdin tuolla hintaolettamalla.
Nykyisellä välityksellä 5. vaihteella ( 0,627 / 4,933 = 0,127 ) 100kmh nopeudessa on noin 3000 kierrosta. Kierrosluku nykyisellä allaolevalla rengastuksella.
Koodi: Valitse kaikki
DRH/EFA (4wd/R5) DYA (2wd/VR6)
perä 4.933 (74/15) 3,905 (82/21)
1. 4,300 (43/10) 3,909 (43/11)
2. 2,313 (37/16) 2,118 (36/17)
3. 1,316 (35/27) 1,346 (35/26)
4. 0,868 (34/38) 0,972 (35/36)
5. 0,627 (32/51) 0,729 (35/49)
R. 3,700 3,700
0) vakio ( 1000 / 0,627 / 4,933 = 323,312 ) 100 kmh 3000 rpm
a) sovittaa DYA-vaihteistoon syncron kulmavaihde ( 1000 / 0, 729 / 3,905 = 351,278 ), 100 kmh 2760 rpm
b) vaihtaa EFA-askiin DYA:n perävälitys ( 1000 / 0,627 / 3,905 = 408,424 ), 100kmh 2375 rpm
Verrokkina, miulla on 2.5TDI/AEL quattrossa n. 2000rpm / 100kmh nopeudessa. Harmi vain sitä askia ei saa portteriin ihan pienellä sepittämisellä sovitettua.
Varsinainen kysymys: Onko kokemuksia nelossyncroportterin vaihteistorempoissa kokemusta käyttää etuvetoisen askeja, siis lähinnä meneekö kulmavaihde järjellisellä sepittämisellä hyvällä maulla etuvetoaskiin?
Tehdashan on noi välitykset speksannut niin että ajatuksena että autossa kuljetetaan tonnin hyötykuorma, mutta miulla ei moista kuormaa ole tarkoitus kuljettaa - ja jos on, niin silloin ei mennä metsäteille.