Sivu 1/1

VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 09.01.2019 10:59
Kirjoittaja matrikkel
Mainstriimistä poiketen ajopeli ei ole kolmonen, mutta reilu 200k mittarissa oleva räpeltämätön T4 syncro. Pulmana on takelteleva peruutusvaihteen lukitusvaijeri.

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 711040/#45

701 711 877 A

Pudonnut varaosaohjelmasta 2015. Monet nettikaupat vielä tarjoavat sitä valikoimissaan, mutta kaikki tähänastiset tilaukset/kyselyt ovat tulleet bumerangina takaisin. Ei saatavilla. Ebayssa on ollut joitain kappaleita myynnissä, muttei tarjolla. VWClassicPartsin kanssa käyty sähköpostidialogia, tunnistavat osan, ei saatavilla ja ei tietoa tehtäisiinkö siitä uusi erä saataville ClassicPartsin kautta.

Onko ideoita?

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 09.01.2019 11:06
Kirjoittaja Hanttapuli
Eli ns. marmoritiskiltäkään ei löytynyt? Jos vaikka ois merkkiliikkeen alekoriin semmoinen unohtunut...

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 09.01.2019 17:07
Kirjoittaja matrikkel
Ei ainakaan Suomesta löytynyt. Muutamassa toimipaikassa oli nolla-saldoisena, eli ko. varaston läpi vaijeri joskus on mennyt. Tarvikkeena ei ilmeisesti ole koskaan saanut.

Joku kaapelipaja, näitä on ainakin Britanniassa, varmaankin hyvää mallia vastaan voi risasta tehdä ehjän. Tämä vaihtoehto on aika mutkallinen, joten ihan ensimmäiseksi sitä ei tule kokeiltua.

En sitten tiedä jos ClassicPartsille tulee paljon kyselyitä, niin rupeavatko louhimaan malmia...

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 09.01.2019 17:12
Kirjoittaja AT5nok
matrikkel kirjoitti:Mainstriimistä poiketen ajopeli ei ole kolmonen, mutta reilu 200k mittarissa oleva räpeltämätön T4 syncro. Pulmana on takelteleva peruutusvaihteen lukitusvaijeri.
Siirsin keskustelun tänne T4 tekniikka-alueelle.

Jos käytetty kelpaa, niin kysy Kolari-specialista

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 09.01.2019 17:45
Kirjoittaja matrikkel
Pistin sinne kyselyn.

Samalla ajatuksena vaihtaa kaikki puslat niukaimiin. Sparetolta näytti löytyvän etkan avulla melkein kaikki ja kokonaisumma jäi jonnekin reiluun vitoseen. :-)

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 11.01.2019 13:30
Kirjoittaja matrikkel
Kolarilta löyty, mutta hinnoittelivat itsensä ulos. :shock:

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 11.01.2019 23:35
Kirjoittaja TT|
Kumpi laatikko sulla on? Koska ACV perässä pitäisi olla iso koota ja pakki vitosen alla. En ole siellä mitään lukkoa koskaan tavannut.

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 12.01.2019 11:11
Kirjoittaja matrikkel
02g/efa, pakki oikealla alhaalla. En tiedä onko lukitusvaijeri oikea nimi asialle, mutta etka osa nr. 45 vipusivulla. Näyttäisi olevan 02g vaihteistossa, riippumatta onko etuveto/kaikkiveto.

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 18.01.2019 12:55
Kirjoittaja matrikkel
Noniin, mie olen nyt löytänyt 3 eri paikka mistää saattaisi tuon veijarin saada.

Kuitenkin resöörchiä tehdessä on herännyt osin alunperin siun TT| kommentista että mikäs tuon vaijerin tosiasiallinen tarkoitus on. Netin syövereissä on kaikenlaista.

Törmäsin https://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=1597306 keskusteluketjuun jossa hemmo purkaa ostamaansa 02G vaihteistoa. Tuolta foorumilta on kuvat mihin vaijeri menee. Sen vaijerin tehtävänä on vain estää 5. ja R -vaihteen keskenään sekoittuminen. No, enivei, tuon voisi periaatteessa ohittaa rakentamalla vaikka paineilmasylinterin joka ohjaa lukitustappia. Kaveri selostaa tekstissä "On top of the earlier 02G boxes is a cable operated lock for reverse gear. It looks like this". Eli varhaisemmissa 02G vaihteistoissa on vaijeri lukitsemassa peruutusvaihdetta - noin vapaasti suomennettuna. Heppu kirosi vaihteiston myyjää kun oli vain katkaissut ko. vaijerin - voin ymmärtää. Olisin itsekin moisessa tilanteessa maalannut moottorin keltaiseksi. :-D

Mutta mutta, jos maininta on että alkupään vehkeissä on vaijeri, niin miten se on toteutettu loppupään vehkeissä? Etkan mukaan vielä 2003/2004 02G-vaihteistoissa on samanlainen 5/R-vaihteen lukitusmekanismi, mutta se ei paljasta millä lukitustappia liikutetaan näissä myöhemmissä? Vai onko tämä taas mutua ja vaijeri on kuitenkin kaikissa 02G askeissa?

Periaatteessa kun tappi on jousipalautteinen, siinä voisi käyttää vakuumilla toimivaa sähköohjattua lyhytiskuista pneumatiikkasylinteriä. :shock:

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 18.01.2019 14:34
Kirjoittaja matrikkel
Monologia jatken, ostin arpalipun Puolasta. Löytyi koko vaihteensiirtohässäkkä rahteineen ja vaijereineen 40€:lla. Katsotaan miten tämä etenööpi.

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 21.01.2019 23:00
Kirjoittaja matrikkel
Asiaa vähän sivusta liipaten, näytti Sparetolta löytyvän kaikki vaihteensiirtomekanismin puslat ja niukaimet yhtä lukuunottamatta. Useita eri valmistajia, otin Topranin tekeleet, niitä on käytetty muissakin autoissa ja ovat olleet ihan käypäisiä ja ilman viilaamisia sopivia. Puuttuva pusla (701711066A) löytyi marmorilta 6,90€ hintaan. Alla olevassa listassa pitäisi olla kaikki, siinä on tuplamäärä osia, pl. osat 116609 ja 116606. Rahti oli 9€ koska miulla oli listassa kaikkea muuta roipetta kuten Defan elementtiä, jakopään osat, jäähdytinnesteet ja tiivisteitä.

Koodi: Valitse kaikki

109 119 - Hela, valitsin/siirtotanko    €0.19   4 lkm  €0.76
116 609 - vaihteenvalitsin/siirtotanko  €6.10   1 lkm  €6.10
701 711 243 - 3 - OE VW 2               €9.10   1 lkm  €9.10
111 329 - Hela, valitsin/siirtotanko    €0.53   4 lkm  €2.12
116 606 - Hela, valitsin/siirtotanko    €6.82   1 lkm  €6.82
116 604 - Tiivisterengas, vaihdetanko   €0.25   2 lkm  €0.50
109 704 - Hela, valitsin/siirtotanko    €1.45   4 lkm  €5.80
109 089 - Hela, valitsin/siirtotanko    €0.81   2 lkm  €1.62
109 087 - Hela, valitsin/siirtotanko    €0.79   2 lkm  €1.58
109 090 - Hela, valitsin/siirtotanko    €0.71   2 lkm  €1.42

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 06.02.2019 08:08
Kirjoittaja matrikkel
Puolan arpalippu näyttää riskeeraukselta, paketti lähti 23.1. ja seurantakoodin päivitykset loppuivat vähän sen jälkeen kun 26.1. Posti Oyj oli ottanut paketin haltuunsa. Postin aspalvelu oli aiheen suhteen vihjeetön. Mie luulin että nämä Postin hukkaamiset ovat vain huhupuheita. :-D

No suomitarjonta aktivoitui ja melkein naapurista löytyi riittävän ehjä vaijeri. Sillä pääsee alkuun.

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 07.02.2019 02:03
Kirjoittaja jaketech
matrikkel kirjoitti:Puolan arpalippu näyttää riskeeraukselta, paketti lähti 23.1. ja seurantakoodin päivitykset loppuivat vähän sen jälkeen kun 26.1. Posti Oyj oli ottanut paketin haltuunsa. Postin aspalvelu oli aiheen suhteen vihjeetön. Mie luulin että nämä Postin hukkaamiset ovat vain huhupuheita. :-D
.
ostin kilpaautoo suorakytkentä vaihelootan, kuljetus firman postilta ostettu kuljetuspalvelu eli kuljetus aika vuorokausi. tuli se yön aikana mäntyharjulta ouluun yön aikana mutta sitte sinne ouluun jäi. 4 päivää oottelin ja alkoin kyselee missä se viipyy. oulusta meille on 40km

Re: VW T42.5TDI (ACV/EFA), vaihteiston lukitusvaijeri

Lähetetty: 12.02.2019 07:34
Kirjoittaja matrikkel
Noniin, tulipa se Puolalainen vaihteensiirtopaketti vaijereineen päivineen. Onnistuin viime viikolla löytämään kotimaasta akuuttiin hätään.