T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä
Lähetetty: 08.10.2017 12:57
T4 vm. -91 2.4 AAB moottorilla ja AYF vaihteistossa oli vitosvaihdeongelma päällä, jonka myötä vaihdoin vitosvaihteen rattaat, laakerin, synkronointirenkaan ja haarukan liukupalat uusiin. Vaihde alkaa nyt pysyä päällä melkein . Keppiä pitää painaa etenkin moottorijarrutuksessa käsin pohjaan, että vaihde ei lipsahda pois. Muut vaihteet pelaa hyvin.
Kun vitosvaihteen koppa oli vielä auki havaitsin, että vaihteen kytkevä kytkentäholkki ei liiku täysin pohjaan saakka rataan päälle, kun vaihteen kytkee kepistä päälle. Kytkentäholkki liukui ehkä vain 1-3mm rataan päälle, kun ainakin 3-4mm olisi ollut vielä varaa. Ilman siirtohaarukkaa käsin kytkentäholkkia liikuteltaessa se liikkui ongelmitta pohjaan saakka.
Vaihteen lipsumiselle uskoakseni syy on, että se ei kytkeydy pohjaan saakka päälle. Mutta miten siirtoholkin saisi liikkumaan pohjaan saakka, kun vaihteen kytkee kepistä päälle? Miten määräytyy vaiheen valitsimen paikka, johon päällä oleva vaihde lukittuu? Onko se laatikon sisällä vai vaihdevivustossa? Onko tämä säädettävissä jossain?
Kun vitosvaihteen koppa oli vielä auki havaitsin, että vaihteen kytkevä kytkentäholkki ei liiku täysin pohjaan saakka rataan päälle, kun vaihteen kytkee kepistä päälle. Kytkentäholkki liukui ehkä vain 1-3mm rataan päälle, kun ainakin 3-4mm olisi ollut vielä varaa. Ilman siirtohaarukkaa käsin kytkentäholkkia liikuteltaessa se liikkui ongelmitta pohjaan saakka.
Vaihteen lipsumiselle uskoakseni syy on, että se ei kytkeydy pohjaan saakka päälle. Mutta miten siirtoholkin saisi liikkumaan pohjaan saakka, kun vaihteen kytkee kepistä päälle? Miten määräytyy vaiheen valitsimen paikka, johon päällä oleva vaihde lukittuu? Onko se laatikon sisällä vai vaihdevivustossa? Onko tämä säädettävissä jossain?