Sivu 1/1

T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Lähetetty: 08.10.2017 12:57
Kirjoittaja rat
T4 vm. -91 2.4 AAB moottorilla ja AYF vaihteistossa oli vitosvaihdeongelma päällä, jonka myötä vaihdoin vitosvaihteen rattaat, laakerin, synkronointirenkaan ja haarukan liukupalat uusiin. Vaihde alkaa nyt pysyä päällä melkein :? . Keppiä pitää painaa etenkin moottorijarrutuksessa käsin pohjaan, että vaihde ei lipsahda pois. Muut vaihteet pelaa hyvin.

Kun vitosvaihteen koppa oli vielä auki havaitsin, että vaihteen kytkevä kytkentäholkki ei liiku täysin pohjaan saakka rataan päälle, kun vaihteen kytkee kepistä päälle. Kytkentäholkki liukui ehkä vain 1-3mm rataan päälle, kun ainakin 3-4mm olisi ollut vielä varaa. Ilman siirtohaarukkaa käsin kytkentäholkkia liikuteltaessa se liikkui ongelmitta pohjaan saakka.

Vaihteen lipsumiselle uskoakseni syy on, että se ei kytkeydy pohjaan saakka päälle. Mutta miten siirtoholkin saisi liikkumaan pohjaan saakka, kun vaihteen kytkee kepistä päälle? Miten määräytyy vaiheen valitsimen paikka, johon päällä oleva vaihde lukittuu? Onko se laatikon sisällä vai vaihdevivustossa? Onko tämä säädettävissä jossain?

Re: T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Lähetetty: 08.10.2017 17:50
Kirjoittaja TT|
Onko kepin siirtotangoissa väljää, ja oliko tässä laatikossa siirto "pallo" jonka kuluneisuus kuulemma aiheuttaa kans mielenkiintoisia ongelmia?

Re: T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Lähetetty: 08.10.2017 20:04
Kirjoittaja rat
Pallo laatikon päällä vaikuttaa kunnossa olevalta.

Vaihdekepistä tunnusteltuna kakkos- ja nelosvaihteet (jotka ovat kepistä taaksepäin) ovat hyvin jämäköitä. Kun nämä vaihteet kytkee päälle, kepissä ei ole liiemmin heilumaa. Samoin pakki. Kolmosessa keppi heiluu vähän ja vitosvaihteessa on eniten liikettä. Liike näyttäisi välittyvän hyvin laatikon päällä olevaan osaan, missä pallokin on. Mutta vitosen kytkemisen jälkeen keppi palautuu ääriasennosta taaksepäin, mikä tosiaan näkyy vaihdelaatikon päällä olevassa vivustossakin.