T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
rat
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 08.10.2017 12:27

T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Viesti Kirjoittaja rat »

T4 vm. -91 2.4 AAB moottorilla ja AYF vaihteistossa oli vitosvaihdeongelma päällä, jonka myötä vaihdoin vitosvaihteen rattaat, laakerin, synkronointirenkaan ja haarukan liukupalat uusiin. Vaihde alkaa nyt pysyä päällä melkein :? . Keppiä pitää painaa etenkin moottorijarrutuksessa käsin pohjaan, että vaihde ei lipsahda pois. Muut vaihteet pelaa hyvin.

Kun vitosvaihteen koppa oli vielä auki havaitsin, että vaihteen kytkevä kytkentäholkki ei liiku täysin pohjaan saakka rataan päälle, kun vaihteen kytkee kepistä päälle. Kytkentäholkki liukui ehkä vain 1-3mm rataan päälle, kun ainakin 3-4mm olisi ollut vielä varaa. Ilman siirtohaarukkaa käsin kytkentäholkkia liikuteltaessa se liikkui ongelmitta pohjaan saakka.

Vaihteen lipsumiselle uskoakseni syy on, että se ei kytkeydy pohjaan saakka päälle. Mutta miten siirtoholkin saisi liikkumaan pohjaan saakka, kun vaihteen kytkee kepistä päälle? Miten määräytyy vaiheen valitsimen paikka, johon päällä oleva vaihde lukittuu? Onko se laatikon sisällä vai vaihdevivustossa? Onko tämä säädettävissä jossain?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko kepin siirtotangoissa väljää, ja oliko tässä laatikossa siirto "pallo" jonka kuluneisuus kuulemma aiheuttaa kans mielenkiintoisia ongelmia?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
rat
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 08.10.2017 12:27

Re: T4 2.4 AAB/AYF vaihteiston säätöä

Viesti Kirjoittaja rat »

Pallo laatikon päällä vaikuttaa kunnossa olevalta.

Vaihdekepistä tunnusteltuna kakkos- ja nelosvaihteet (jotka ovat kepistä taaksepäin) ovat hyvin jämäköitä. Kun nämä vaihteet kytkee päälle, kepissä ei ole liiemmin heilumaa. Samoin pakki. Kolmosessa keppi heiluu vähän ja vitosvaihteessa on eniten liikettä. Liike näyttäisi välittyvän hyvin laatikon päällä olevaan osaan, missä pallokin on. Mutta vitosen kytkemisen jälkeen keppi palautuu ääriasennosta taaksepäin, mikä tosiaan näkyy vaihdelaatikon päällä olevassa vivustossakin.
Vastaa Viestiin