Transportterin summeri huutaa

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
käsi
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2016 12:58

Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja käsi »

Noniin, kävi -98 t4 1.9tdi öljynvaihdossa, suodattimet etc kuukausi takaperin, ja juuri valmistu toinen huolto (apuhihnat, laturin piuha etc) mutta huollosta lähtiessäni auto alko pitää kummallista hälyytysääntä (piippausta) mitään merkkivalolla ei palanu niin päätin lähteä kiireisesti hakemaan lasta tarhasta koska tarhan täti odotti jo vihaisena. Huoltamohan meni perässä kiinni viikonlopuksi joten eivät mua voi auttaa nyt.

Enemmän kuin amatööritason pika-analyysin mukaan kyse olis öljynpaineanturista?
-Öljy-valo pitäisi käsittääkseni palaa käynnistyksen aikana mutta ei sitä tee
-Summeri alkaa hälyttämään kun kierroksia tulee vähän enemmän.
Tikussa näytti olevan öljyt kondiksessa.

Tärkein kysymys: uskaltaako tuolla nyt viikonlopun pakollisia ajoja tehdä ja saako sen summerin jostain toistaiseksi mykäksi?Voisiko joku anturin piuha olla jostain irti? Osaako joku sanoa missä tämä anturi on (ihan konkreettisesti, koska konetila on vielä jokseenkin mysteeri)?

Kiitos kaikista neuvoista!
Hyvää viikonloppua
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Anturin piuha irti suurella todennäköisyydellä. Voi myös liittyä laturiin siellä kierrostieto tulee sieltä.

Anturit on öljynsuodattimen jalassa ja kannen kuljettajan puoleisessa päässä
< 15kWh/100km
käsi
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2016 12:58

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja käsi »

dmn kirjoitti:Anturin piuha irti suurella todennäköisyydellä. Voi myös liittyä laturiin siellä kierrostieto tulee sieltä.

Anturit on öljynsuodattimen jalassa ja kannen kuljettajan puoleisessa päässä
oiskohan niillä kiireessä sit jotain jääny takasinlaittamatta.. näyttäis öljysuodatin olevan niin syvällä ettei oikeen yläkautta pääse katsomaan joten varmaan ajan sen maanantaina takasin. lisää googlettamalla kylläkin hämää ettei se öljyvalo yhtään pala.

jos sen helvetinmoisen piipityksen vaan sais pois olisin kiitollinen
käsi
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2016 12:58

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja käsi »

dmn kirjoitti:Anturin piuha irti suurella todennäköisyydellä. Voi myös liittyä laturiin siellä kierrostieto tulee sieltä.

Anturit on öljynsuodattimen jalassa ja kannen kuljettajan puoleisessa päässä
Malttamattomana löysin sittenkin anturit. Alempi piti aika sokkona löytää ja en ole varma oliko se kiinni vai ei. Ongelma ei kuitenkaan uudelleenasentamisen jälkeen ratkennut vaan kone piippaa heti kun kierrokset nousee ja öljylamppu EI pala edelleenkään
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tölkissä summeri huutaa, jos öljynsuodattimen jalan öpanturin piuha ei ole kiinni tai anturi on viallinen. Tölkissä summeri sammuu kun ottaa kiilahihnalaturin W-liittimestä piuhan irti = summeri ei saa kierroslukutietoa.
Uskoisin että Tekniikka ei tuon osalta paljoa eroa T4:ssa, TDI tosin saa kierroslukutiedon ECU:n kautta.

Itse hankin mielenrauhan, eli asensin konehuoneeseen mekaanisen öljynpainemittarin josta voi tarkastaa öljyn paineen tarvittaessa. (maksaa noin 10 €)
käsi
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2016 12:58

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja käsi »

AT5nok kirjoitti:Tölkissä summeri huutaa, jos öljynsuodattimen jalan öpanturin piuha ei ole kiinni tai anturi on viallinen. Tölkissä summeri sammuu kun ottaa kiilahihnalaturin W-liittimestä piuhan irti = summeri ei saa kierroslukutietoa.
Uskoisin että Tekniikka ei tuon osalta paljoa eroa T4:ssa, TDI tosin saa kierroslukutiedon ECU:n kautta.

Itse hankin mielenrauhan, eli asensin konehuoneeseen mekaanisen öljynpainemittarin josta voi tarkastaa öljyn paineen tarvittaessa. (maksaa noin 10 €)
Homma korjaantu kun ottivat takasin irti laturista punaisen piuhan. Ilmeisesti jollain ilveellä toimii kuitenkin.
Öljyvaloa ja summeria ei sit tarvitse enään koskaan kuunella. Pitääpi tarkistella vähän öljyjä välissä. Tuon mekaanisen öljypainemittarin asentamista vois harkita! kiitos vinkistä
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja miksi »

Ite olin laiska ja vaihdoin kummatkin anturit uusiin, on eri painerajoilla ja se merkkiääni on ylemmän öp anturin takana. Samalla joissain voi ruveta öljyvalo vilkkumaan. Parin kympin juttu ja mielenrauhaa kummasti kun tietää että kansi saa voitelua.
Tölkissä pitäis tehdä myös vaihto antureille, tosin syystä ne siinä huutaa. Reipas öljynkulutus on tuossa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tämä kone melko varmasti 1.9TD, joten ihan mekaanisesti se öljynpainetieto ja myös kierrostieto taitaa tuossakin tulla. Se ettei öljynpaineen merkkivalo pala ollenkaan startissa viittaa siihen ettei antureilta tule tieto mittaristolle, joko piuhassa tai anturissa vika todennäköisesti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Transportterin summeri huutaa

Viesti Kirjoittaja miksi »

Kannen jatkeena oleva anturi ainakin 1,9dieselissä vaikutti omassa portterissa siihen että sai valon syttymään.
Lopetti jossain kohtaa sytyttämästä valoa, merkkiääntä en oo vielä noteerannut. Kun en ole tuolla kadulla ajellut.
Tähänkin uus anturi niin merkkivalo heräs toimimaan. Laturissa on vähän probleemaa, mutta ajastaan herää lataamaan yms.

Tuossa bussissa oli useita katkosia koneen johtosarjassa, juuri siinä lenkissä mikä on jousto-osana ennen akun alle nousua. Maattojohto, latauksen heräte, öljynpaine anturien johto otti varmasti toisiinsa satunnaisesti kiinni.
Vastaa Viestiin