Sivu 2/2

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 03.03.2017 15:06
Kirjoittaja TT|
Ja kannattaa muistaa että vaikka joku jossain joskus on jotain erikoista muutoskatsastanut, ei se tarkoita että ne olisi menneet määräysten ja ohjeiden mukaan. Kuten on moni harrastaja huomannut että jos ei itsellä ole määräykset täysin selvät ja mahdollista tarvittaessa laki/asetus/ohjepaperista sitä rautalangasta vääntämään, niin asiasta pihalla oleva asiakaspalvelija voi vaatia mitä vaan ja tehdä papereihin mitä ihmeellisimpiä koukeroita. Juuri sen takia ei kannata tehdä asioista turhan vaikeita, kun konttorille menee.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 03.03.2017 19:11
Kirjoittaja Mara
Törmäsin asiaan tuota W124 mersuani muutoskatsastaessa. OM606 turbokoneen vakiotehot 177hp, vertailumalli 300 12v bensa 188hp (ei mallisarjan tehokkain). Ensin mulla oli teholappu alle 177hp tehoista, ei käynyt. Sen jälkeen säädeltiin hiukan konetta 186hp tehoihin. Se olikin kuulemma sitten liian lähellä tehorajaa. Tämän jälkeen kolmas penkkilappu n. 180hp tehoilla kävi heille hyvin. Noissa muutoskatsastusjutuissa ei ole aina kyse pelkästään inssin vittumaisuudesta, koska heillä on takanaan trafi joka käsittääkseni valvoo ja seuraa minkälaisilla kupongeilla ja menettelyillä noita muutoksia tehdään.
Nyt on kyllä ollut melkoiset katsastajat liikkeellä.
Eikös ole niin, että aina käytetään tehokkainta versiota vertailumallina, kun muutoskatsastuksia tehomittauksineen tehdään?
Eikä voi olla liian lähellä tehorajaa, jos se kerran jää sen alle. :lol:

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 03.03.2017 22:35
Kirjoittaja AT5nok
Olisiko alustan osat ollut nyt tuosta verokiksi otetusta?

Tehokkainta jos käytetään, niin silloin pitää olla sen tehokkaimman mukaiset alustaosatkin.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 04.03.2017 01:10
Kirjoittaja Mara
Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 04.03.2017 09:28
Kirjoittaja Jafe
Täällähän on herännyt kovasti keskustelua muutostamisesta :D

Noin omaan projektiin liittyen niin niin
Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.
Onko tämä nyt sitten ymmärrettävä niin että esim 2.5 TDI 74Kw ei voi käyttää vertailussa tuohon omaan 1.9 TD:hen joten sen jarrutkaan eivät olisi riittävät? Nimimerkillä 74Kw:sen jarrutsatulat oottaa levyjen saapumista ja asennusta...

Ja mitenkä lie tuo turbon vaihto sitten kun vaihdoin tuon Passatin Garrett T15:sen tilalle tuon Portterin oman Garrett GT15:sen. Ei kait noissa mahda olla muuta eroa kuin tuo pakoputken kiinnityksen lähtö? Passatissa 4 pultilla ja Portterissa 5 pultilla. Tuonko takia sitten vaatisi sen teho mittauksen...kun ei ole enään alkuperäinen konstruktio..
Pakosarjathan näissä vanhoissa 1.9:ssä on kaikissa samat.

Entä kun puhe tuosta maahantuojan todistuksesta:
Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.
Osaako joku sanoa onko T4 malliin mahdollisesti saatavilla (tölkki=T3 vai oonko ihan metässä :roll: ) ja mikä tuo nyt viralliselta nimeltään on tuo paperi jos sitä lähtis kyseleen?

Taitaa kuitenkin olla viisainta tässä vaiheessa kävästä jollain konttorilla kyseleen miten lähtis hommassa eteneen?
Kuulostaa että konttorista riippuen toisissa mahdoton homma ja toisissa ehkä mahdollista...

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 04.03.2017 10:40
Kirjoittaja lauri a.
Mara kirjoitti:Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.
Ei tarvi verrata mallisarjan tehokkaimpaan. Tällöin vaan is kutilavuuden ja tehon on pysyttävä vertailumallin lukemissa, lisäprosentit ei ole käytössä. Esim. Mersun tapauksessa tehokkain malli olis ollut 300 24v bensakutonen, mutta silloin olis pitäny vaihtaa etutukivarret kiinteillä alapalloilla oleviin, ja etujarruiksi nelimäntäiset satulat. Tölkissä on helppo verrata tehokkaimpaan kun kaikissa on samat osat alustassa.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 04.03.2017 11:36
Kirjoittaja lauri a.
Jafe kirjoitti:Täällähän on herännyt kovasti keskustelua muutostamisesta :D

Noin omaan projektiin liittyen niin niin
Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.
Onko tämä nyt sitten ymmärrettävä niin että esim 2.5 TDI 74Kw ei voi käyttää vertailussa tuohon omaan 1.9 TD:hen joten sen jarrutkaan eivät olisi riittävät? Nimimerkillä 74Kw:sen jarrutsatulat oottaa levyjen saapumista ja asennusta...

Ja mitenkä lie tuo turbon vaihto sitten kun vaihdoin tuon Passatin Garrett T15:sen tilalle tuon Portterin oman Garrett GT15:sen. Ei kait noissa mahda olla muuta eroa kuin tuo pakoputken kiinnityksen lähtö? Passatissa 4 pultilla ja Portterissa 5 pultilla. Tuonko takia sitten vaatisi sen teho mittauksen...kun ei ole enään alkuperäinen konstruktio..
Pakosarjathan näissä vanhoissa 1.9:ssä on kaikissa samat.

Entä kun puhe tuosta maahantuojan todistuksesta:
Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.
Osaako joku sanoa onko T4 malliin mahdollisesti saatavilla (tölkki=T3 vai oonko ihan metässä :roll: ) ja mikä tuo nyt viralliselta nimeltään on tuo paperi jos sitä lähtis kyseleen?

Taitaa kuitenkin olla viisainta tässä vaiheessa kävästä jollain konttorilla kyseleen miten lähtis hommassa eteneen?
Kuulostaa että konttorista riippuen toisissa mahdoton homma ja toisissa ehkä mahdollista...
Minä tekisin näin:
- Vaihda autoon ne ostamasi 75kW mallin etujarrut (ja muut alustan/jarrujen osat jos on eroja. Ota katsastukseen mukaan kuitit osista. Se 75kw käy vertailumalliksi.
-Tulosta etkasta osakuvat listoineen kummankin mallin etu- ja takajarruista, etu- ja takaiskareista/jousista, tukivarsista, navoista ja vakaajista, katso mitä niissä on eroja. Joka pulttia ja prikkaa ei tarvi näkyä listassa mutta tärkeimmät osat.
- Jos olet tehnyt moottoriin vain vähäisiä muutoksia (turbon vaihto samankokoiseen, pumpun vaihto mekaaniseen) niin koita katsastaa moottori vakiona,vaihdetun koneen tehot voi ottaa esim haynesin korjausoppaasta, ota mukaan konttorille.
-Täytä trafin moottorinvaihtolomake ja ota se mukaan katsastukseen
-Jos alkavat nikotella niin vaihda konttoria

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 05.03.2017 11:36
Kirjoittaja topik
Tuohon edelliseen lisäisin osaluovuttaja auton rekisterinumeron jos tiedossa. Täällä katsoneet osien tietoja sitä kautta.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Lähetetty: 05.03.2017 11:46
Kirjoittaja lauri a.
topik kirjoitti:Tuohon edelliseen lisäisin osaluovuttaja auton rekisterinumeron jos tiedossa. Täällä katsoneet osien tietoja sitä kautta.
Juu. Sekään ei toki ole välttämättömyys. Niistä autoon vaihdetuista osista joutuu allekirjoittamaan semmoisen pöytäkirjan missä kertoo mistä ne on hankittu jne. Itsellä riitti tölkin moottorin kohdalla "Ostettu yksityishenkilöitä Lehtimäeltä xx.xx.2015", en tiennyt ite luovuttaja-autosta mitään. Mahdollisista purkaamokuiteista jne kannattaa ottaa kopiot mukaan.