T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja TT| » 03.03.2017 15:06

Ja kannattaa muistaa että vaikka joku jossain joskus on jotain erikoista muutoskatsastanut, ei se tarkoita että ne olisi menneet määräysten ja ohjeiden mukaan. Kuten on moni harrastaja huomannut että jos ei itsellä ole määräykset täysin selvät ja mahdollista tarvittaessa laki/asetus/ohjepaperista sitä rautalangasta vääntämään, niin asiasta pihalla oleva asiakaspalvelija voi vaatia mitä vaan ja tehdä papereihin mitä ihmeellisimpiä koukeroita. Juuri sen takia ei kannata tehdä asioista turhan vaikeita, kun konttorille menee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6242
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja Mara » 03.03.2017 19:11

Törmäsin asiaan tuota W124 mersuani muutoskatsastaessa. OM606 turbokoneen vakiotehot 177hp, vertailumalli 300 12v bensa 188hp (ei mallisarjan tehokkain). Ensin mulla oli teholappu alle 177hp tehoista, ei käynyt. Sen jälkeen säädeltiin hiukan konetta 186hp tehoihin. Se olikin kuulemma sitten liian lähellä tehorajaa. Tämän jälkeen kolmas penkkilappu n. 180hp tehoilla kävi heille hyvin. Noissa muutoskatsastusjutuissa ei ole aina kyse pelkästään inssin vittumaisuudesta, koska heillä on takanaan trafi joka käsittääkseni valvoo ja seuraa minkälaisilla kupongeilla ja menettelyillä noita muutoksia tehdään.

Nyt on kyllä ollut melkoiset katsastajat liikkeellä.
Eikös ole niin, että aina käytetään tehokkainta versiota vertailumallina, kun muutoskatsastuksia tehomittauksineen tehdään?
Eikä voi olla liian lähellä tehorajaa, jos se kerran jää sen alle. :lol:
Mara
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja AT5nok » 03.03.2017 22:35

Olisiko alustan osat ollut nyt tuosta verokiksi otetusta?

Tehokkainta jos käytetään, niin silloin pitää olla sen tehokkaimman mukaiset alustaosatkin.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja Mara » 04.03.2017 01:10

Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.
Mara
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja Jafe » 04.03.2017 09:28

Täällähän on herännyt kovasti keskustelua muutostamisesta :D

Noin omaan projektiin liittyen niin niin
Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.

Onko tämä nyt sitten ymmärrettävä niin että esim 2.5 TDI 74Kw ei voi käyttää vertailussa tuohon omaan 1.9 TD:hen joten sen jarrutkaan eivät olisi riittävät? Nimimerkillä 74Kw:sen jarrutsatulat oottaa levyjen saapumista ja asennusta...

Ja mitenkä lie tuo turbon vaihto sitten kun vaihdoin tuon Passatin Garrett T15:sen tilalle tuon Portterin oman Garrett GT15:sen. Ei kait noissa mahda olla muuta eroa kuin tuo pakoputken kiinnityksen lähtö? Passatissa 4 pultilla ja Portterissa 5 pultilla. Tuonko takia sitten vaatisi sen teho mittauksen...kun ei ole enään alkuperäinen konstruktio..
Pakosarjathan näissä vanhoissa 1.9:ssä on kaikissa samat.

Entä kun puhe tuosta maahantuojan todistuksesta:
Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.

Osaako joku sanoa onko T4 malliin mahdollisesti saatavilla (tölkki=T3 vai oonko ihan metässä :roll: ) ja mikä tuo nyt viralliselta nimeltään on tuo paperi jos sitä lähtis kyseleen?

Taitaa kuitenkin olla viisainta tässä vaiheessa kävästä jollain konttorilla kyseleen miten lähtis hommassa eteneen?
Kuulostaa että konttorista riippuen toisissa mahdoton homma ja toisissa ehkä mahdollista...
Jafe
Vasta alkaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 11.04.2016 20:16

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja lauri a. » 04.03.2017 10:40

Mara kirjoitti:Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.


Ei tarvi verrata mallisarjan tehokkaimpaan. Tällöin vaan is kutilavuuden ja tehon on pysyttävä vertailumallin lukemissa, lisäprosentit ei ole käytössä. Esim. Mersun tapauksessa tehokkain malli olis ollut 300 24v bensakutonen, mutta silloin olis pitäny vaihtaa etutukivarret kiinteillä alapalloilla oleviin, ja etujarruiksi nelimäntäiset satulat. Tölkissä on helppo verrata tehokkaimpaan kun kaikissa on samat osat alustassa.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja lauri a. » 04.03.2017 11:36

Jafe kirjoitti:Täällähän on herännyt kovasti keskustelua muutostamisesta :D

Noin omaan projektiin liittyen niin niin
Yleisesti verrokkimallina käytetään tehokkainta, vaikka tuleva tekniikka ei ylittäisi esim. toisiksi tehokkaimmankaan tehoja.

Onko tämä nyt sitten ymmärrettävä niin että esim 2.5 TDI 74Kw ei voi käyttää vertailussa tuohon omaan 1.9 TD:hen joten sen jarrutkaan eivät olisi riittävät? Nimimerkillä 74Kw:sen jarrutsatulat oottaa levyjen saapumista ja asennusta...

Ja mitenkä lie tuo turbon vaihto sitten kun vaihdoin tuon Passatin Garrett T15:sen tilalle tuon Portterin oman Garrett GT15:sen. Ei kait noissa mahda olla muuta eroa kuin tuo pakoputken kiinnityksen lähtö? Passatissa 4 pultilla ja Portterissa 5 pultilla. Tuonko takia sitten vaatisi sen teho mittauksen...kun ei ole enään alkuperäinen konstruktio..
Pakosarjathan näissä vanhoissa 1.9:ssä on kaikissa samat.

Entä kun puhe tuosta maahantuojan todistuksesta:
Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.

Osaako joku sanoa onko T4 malliin mahdollisesti saatavilla (tölkki=T3 vai oonko ihan metässä :roll: ) ja mikä tuo nyt viralliselta nimeltään on tuo paperi jos sitä lähtis kyseleen?

Taitaa kuitenkin olla viisainta tässä vaiheessa kävästä jollain konttorilla kyseleen miten lähtis hommassa eteneen?
Kuulostaa että konttorista riippuen toisissa mahdoton homma ja toisissa ehkä mahdollista...


Minä tekisin näin:
- Vaihda autoon ne ostamasi 75kW mallin etujarrut (ja muut alustan/jarrujen osat jos on eroja. Ota katsastukseen mukaan kuitit osista. Se 75kw käy vertailumalliksi.
-Tulosta etkasta osakuvat listoineen kummankin mallin etu- ja takajarruista, etu- ja takaiskareista/jousista, tukivarsista, navoista ja vakaajista, katso mitä niissä on eroja. Joka pulttia ja prikkaa ei tarvi näkyä listassa mutta tärkeimmät osat.
- Jos olet tehnyt moottoriin vain vähäisiä muutoksia (turbon vaihto samankokoiseen, pumpun vaihto mekaaniseen) niin koita katsastaa moottori vakiona,vaihdetun koneen tehot voi ottaa esim haynesin korjausoppaasta, ota mukaan konttorille.
-Täytä trafin moottorinvaihtolomake ja ota se mukaan katsastukseen
-Jos alkavat nikotella niin vaihda konttoria
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja topik » 05.03.2017 11:36

Tuohon edelliseen lisäisin osaluovuttaja auton rekisterinumeron jos tiedossa. Täällä katsoneet osien tietoja sitä kautta.
topik
AktiVWisti
 
Viestit: 175
Liittynyt: 24.02.2012 00:08
Paikkakunta: Jämsänkoski keskisuomessa

Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.

ViestiKirjoittaja lauri a. » 05.03.2017 11:46

topik kirjoitti:Tuohon edelliseen lisäisin osaluovuttaja auton rekisterinumeron jos tiedossa. Täällä katsoneet osien tietoja sitä kautta.


Juu. Sekään ei toki ole välttämättömyys. Niistä autoon vaihdetuista osista joutuu allekirjoittamaan semmoisen pöytäkirjan missä kertoo mistä ne on hankittu jne. Itsellä riitti tölkin moottorin kohdalla "Ostettu yksityishenkilöitä Lehtimäeltä xx.xx.2015", en tiennyt ite luovuttaja-autosta mitään. Mahdollisista purkaamokuiteista jne kannattaa ottaa kopiot mukaan.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Edellinen

Paluu T4: Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa