T4 eberi

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Osaakos joku antaa vinkkiä.
Eberin kun laittaa päälle lähtee ainoastaan sisäpuhallin ja pumppu käyntiin olkoon lämpötilat mitä tahansa?
Lisäys, auto on mallia -00
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Ilmeisesti kellokytkin löytyy ?

Oisko mennyt lukkoon, ensiapuna voisi kokeilla sulakkeen irroitusta ja jos ei se auta niin sitten pitäisi yrittää jossain käyttää vikakoodin luvussa eli eberi huollossa diagnostiikka "pulikalla", viikkokellon näköinen laite. :)

Voi olla palotilan puhallin tai aivot tai .... monia syitä tuohon voi olla, ja tietysti jos akku alkaa olla finaalissa, on ranttu tuon jännitteen suhteen että käynnistyy ...

täälläkin jotain jutustelua

http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... ilit=eberi
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... ri#p134755
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Mara »

Akkulaturi kiinni ja uusi kokeilu. Todennäköisesti ei sano vieläkään mitään.
Orkkisjohdot on liian ohuet ja vanhana pahenee vaan.
Just olen tinaamassa vahvempia omaani.

Paloilmapuhallin jumissa tai hehku sökö tai löpöpumppu sökö. Nämä laite testaa ennen käynnistystä.
Toki puhallinvika johtaa ohjainyksikkövikaan melko helposti.

Henkimaailman vehkeitä jokatapauksessa.
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Mara »

Ja hienosti lähti laakista palamaan, peräti ilman laturilla auttamista. Ensimmäistä kertaa yli vuoteen.
Laturin kanssakin on välillä ollut aika tuurissaan, mutta yleensä vasta toisella tai kolmannella yrityksellä jäänyt palamaan, jos silloinkaan.

Laitoin siis 2.5mm2 johdolla lisävirransyötön lämmittimen liittimelle.
Miinus suoraan akusta ja plussa akun edessä olevasta mustasta rasiasta, jossa sattui olemaan yksi lähtö sopivasti vapaana.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Ace »

Mara kirjoitti:Ja hienosti lähti laakista palamaan, peräti ilman laturilla auttamista. Ensimmäistä kertaa yli vuoteen.
Laturin kanssakin on välillä ollut aika tuurissaan, mutta yleensä vasta toisella tai kolmannella yrityksellä jäänyt palamaan, jos silloinkaan.

Laitoin siis 2.5mm2 johdolla lisävirransyötön lämmittimen liittimelle.
Miinus suoraan akusta ja plussa akun edessä olevasta mustasta rasiasta, jossa sattui olemaan yksi lähtö sopivasti vapaana.
Minulla T4:ssä oli tehty juuri vastaavanlainen uusi johdotus. Kun tutkiskelin asiaa tarkemmin, epäilen että perimmäisenä ongelma oli ollut,että Eberin korjaaja ei ollut huomannut autossa olevan myös hupiakku, joka oli vuodelta 2002! Eberi oli alun perin ottanut sähköt hupiakulta. Uusin akun ja palautin johdotuksen alkuperäiseksi, niin nyt toimii taas hupiakun kautta :D !
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Mara »

Tässä on kytketty ihan ajoakun kautta toimimaan, vaikka hupiakkukin löytyy.

Oikeasti suuri osa eberiongelmista kyllä johtuu huonoista orkkisjohdoista.
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Kiitoksia kaikille. En ole ehtinyt perehtymään vielä mutta täytyy yrittää, ehkä noi pakkaset vähän patistais. Tuo sisäpuhaltimen käyntiinlähtö ihmetytti mutta sen vissiin kuuluu toimia niin.
Kun tuossa T3:ssa on vanhempi d5w ja siinä puhallin lähtee vasta kun vesi on lämmintä. Täytyy tuosta hehkusta lähteä liikkeelle. Ja tosiaan kellokytkin sisältä lyötyy ja konehuoneesta webasto merkkinen rele. Eiköhän se tästä.
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Mara »

Sisäpuhallin lähtee tosiaan jos se on katkaisijasta päällä kun lämmittimen painaa päälle.
Se ei itse lämmittimeen liity, koska puhallin ja pumppu pyörii vaikka lämmitin olisi pois autosta.

Mulla ei ole koskaan ollut hehkussa vikaa, vaikka oma eberi on jo moneen kertaan elvytetty vanhoilla romuosilla. Paloilmapuhallin sensijaan on vaihtunut uuteen (käytettyyn :D ) jo kaksi kertaa.
Tottakai se hehkukin on yleinen vikakohde noissa, että tietenkin pitää sekin testata.
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Terve taas, mistä erottaa sen viikkokellon millä voi lukea vikakoodeja? Vai onko sellaista? Kun tässä on kellonajan yläpuolella viikonpäivät ja viisi nappulaa rivissä alhaalla?
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Kävin sitten vihdoin vikakoodia lukemassa ja ohjainlaitehan se siellä kypsä on. Onkos jollakulla tietoa millä aineella sen massan saa sulatettua piirikortin ympäriltä. Tai onko jollain ylimääräistä D3WZ ohjainlaitetta?
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Taitaa itselläkin olla vanhassa jotain häikkää aivoyksikössä, kun temppuili eli ei maha sitä kannattaa alkaa sinulle toimittamaan. Sitten hommasin saksasta kokonaan,ebay, uuden tai uudistetun pannun ja hyvin on pöhissyt nyt ihan ok jo kolmisen vuotta :)
http://www.ebay.com/itm/Eberspacher-Hei ... SwAL9Ukut0
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Toi aivojen sulaminen taitaa olla näissä pikemminkin ominaisuus ku vika. Jos haluais ostaa uuden ni ei kyllä loppuviimeks pahan hintanen, hauskaa kun ton hintaluokan kikkareisiin tulee suomilisää 150-200€.
Lähinnä siksi kysyin tuon massan sulattamista kun joku ilmoitteli jossain (ehkä torissa) korjattuja ohjainyksiköitä, hinta toistasataa €. Siitä vaan päättelin että tuskin sitä kittiä lusikalla tai puutikulla kukaan raaputtaa. Ja kiitokset linkistä jäädään fundeeraan.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Sillä itsekin päädyin tuohon uuteen aikanaan, kunalkoi laskemaan mitä olisi hinnaksi tullut jos osia tuohon vanhaan olisi alkanut vaihtelee. Oli silloin vielä hiukan halvempi, oiskohan tullut tuon hintaiseksi kuluineen , kolme vuotta sitten. Isän autoonkin hommasin vuotta myöhemmin niin ikään ebaysta uuden pannun :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Bugatti
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 24.03.2017 13:35

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Bugatti »

Terve!

Tuli ostettua pitkä t4 2,5tdi 75kw -02vuosimallin portteri, muuten auto pelaa kivasti, mutta eberin kello pimeä. Mittasin kellolle tulevan liittimen ja ei löytynyt jännitettä. Vahvasti sulaketta aloin epäilemään, mutta en ole löytänyt kuin yhden 25a sulakkeen joka on ehjä. Käsittääkseni tämä akun vierestä löytämäni sulake on nimenomaan tähän minikello lisäsarjaan kuuluva kun johto menee eberin omaan boksiin mikä ruuvattuna akkukotelon kylkeen. (mittasin että virta kulkee läpi)

Kytkentäkaaviossa näkyy toinenkin 25a sulake pääsulake nimellä. Mistäs voisin tämän löytää?

Kuskin penkin alla ei sulakkeita, auton omassa rasiassa kaikki ehjiä, mutta ei niissä vissiin eberin sulakkeita pitäisi ollakkaan? Katsoin myös sinne rasian taakse ja jäljitin eberiltä tulevaksi kellonpiuhan ja ilmeisesti menee puhaltimen kytkimelle toinen.

Alkaa tosiaan ideat loppumaan, tuskin se silti ehjä on vaikka saisikin virtaa, mutta siitä melkein täytyisi lähteä :D
Bugatti
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 24.03.2017 13:35

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Bugatti »

Sulake olikin alkuperäisten sulakkeiden joukossa alarivillä. Sulake oli ehjä, mutta mittaamalla tulin siihen tulokseen että virtajohto poikki, paljastui katkennut kohta liki eberin liitintä. Nyt on virrat päällä, mutta eihän se tosiaan käymään lähtenyt. Polttoainetta saa ja paloilmapuhallin käy. Vaaleaa savua puskee, seuraavaksi varmaan hehkutulpan vaihto?
T-16
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 13.03.2015 19:18

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja T-16 »

Tämä vastaus tulee varmaan vähän myöhässä, mutta varmaan riittää kun vaihtaa uuden (höyrystimen) eli se sihti sen hehkutulpan ympärillä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja TT| »

selvesa kirjoitti:Sillä itsekin päädyin tuohon uuteen aikanaan, kunalkoi laskemaan mitä olisi hinnaksi tullut jos osia tuohon vanhaan olisi alkanut vaihtelee. Oli silloin vielä hiukan halvempi, oiskohan tullut tuon hintaiseksi kuluineen , kolme vuotta sitten. Isän autoonkin hommasin vuotta myöhemmin niin ikään ebaysta uuden pannun :)
Päädyinpä vuosien ämpyilyn jälkeen minäkin tilaamaan samasta paikkaa vaihtolaitteen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Tutkailin T-nelosen konehuonetta altapäin. Konehuoneesta löytyi tuommoinen ajonaikainen D3WZ. Se on siis sellaista mallia joka miun käsittääkseni toimii (jos on ehjä) mikäli kiertoveden/ulkolämpötila on riittävän alhainen, ja auton moottori on käynnissä. Se ei ratkaise harrastekulkuvälineen lämmitystä ennen käynnistystä. Muuta lämmitintä ei ole.

Minkälainen homma tuo on upgreidata normaaliksi diesellämmittimeksi? Samalla voi deletoida sen tahdosta riippumattoman lisälämmityksen. Tarvitsee kellon, johtosarjan, ylimääräisen vesipumpun (syylärin alla oleva pumppu taitaa olla T4:sen vakiokamaa). Miulta löytyy uusi modulikello ja käytetty pitäisiollaehjä D5WSC Hydronic - nämä olivat aikoinaan menossa A6C4 2.5TDI(ael) kulkineeseen, mutten löytänyt inspiraatiota. Letkulähdöt on eri suuntiin, mutta se ei nyt ehkä ole suurin ongelma. Sitten varmaan tarvitsee tehdä jonkinlainen termostaatti/releohjaus kabiinin puhaltimelle? Toi modulikello miun ymmärtääkseni sopii ilman suurempaa työstämistä tupakansytyttimen yhteydessä olevaan paneelinaukkoon?

Olen yrittänyt metsästää tätä, mutta huonolla menestyksellä:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Datei:Zuhei ... eitung.jpg

Joku on varmaan tapellut tämän kanssa aiemmin, olisiko niin riemukasta että sama joku tai toinen olisi tehnyt asiasta muistiinpanotkin. T4-wikistä löytyy pari dokua, esim. tämä https://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(A ... C3%A4cher), mutta kun nuuskin etkaa en saanut ihan yhteinäistä kuvaa etkan ja harrastajatoteutesten välillä.
Liitteet
Tälläinen öljykamiina D3WZ tilalle?
Tälläinen öljykamiina D3WZ tilalle?
IMG_20190104_171723.jpg (426.21 KiB) Katsottu 10431 kertaa
Modulikello löytyy
Modulikello löytyy
IMG_20190104_171631.jpg (339.46 KiB) Katsottu 10431 kertaa
Tämmöinen sieltä löytyi. Kovasti näyttää alkuperäiseltä.
Tämmöinen sieltä löytyi. Kovasti näyttää alkuperäiseltä.
IMG_20190117_131334.jpg (602.02 KiB) Katsottu 10431 kertaa
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja jaketech »

matrikkel kirjoitti:Tutkailin T-nelosen konehuonetta altapäin. Konehuoneesta löytyi tuommoinen ajonaikainen D3WZ. Se on siis sellaista mallia joka miun käsittääkseni toimii (jos on ehjä) mikäli kiertoveden/ulkolämpötila on riittävän alhainen, ja auton moottori on käynnissä. Se ei ratkaise harrastekulkuvälineen lämmitystä ennen käynnistystä. Muuta lämmitintä ei ole.

.
mulla on samalainen ja toimii myös sillon ku moottori ei käy. kojetaulussa kello mihin saa 3 päälle meno aikaa ohjelmoitua ja pakko päälle meno.
nestelinjassa erilinen pumppu mitä eberi ohjaa.
Larmatin
Vasta alkaja
Viestit: 23
Liittynyt: 19.04.2018 22:39

Re: T4 eberi

Viesti Kirjoittaja Larmatin »

Kannattaa hommata ihan suosiolla semmoinen lämmitin 4 tai 5kw malli joka on tuo "puolikas" mikä autossa jo on niin ei tarvitse paikkaa ja pakoputkia ynm muita modata.

sit vaan lisävesipumppu letkun väliin ja pari piuhaa vetää. ne laitteet ohjaa itse sitä sisäpuhallinta kun vesi lämpenee noin 30ast.
siihen joudut laittaa tietysti releen väliin.

voit myös tehdä tuosta sun 3kw mallista taukolämmittimen. helpoiten se onnistuu laitamalla siihen sen oman relelaatikon väliin (voin myydä jos tarvittet 40€)
ja tarttet tietty jonkun vesipumpun myös. (no semmoisenkin voin myydä 40€)

automaatikäynnistyksen saa pois kun ottaa akun vierestä 6nap liittimen irti.

voi myös tehä ite tuon relelaatikon jos jotain sähköistä ymmärtää ja silleen saa sen org 3kw mallin toimii.

Edit. tai sit vaan rakennat sen sun laitteen ton tilalle. pa pumpun joudut ohittaa silloin alustassa.
-01 syncro matkailumalli
Vastaa Viestiin