T4 Syncro vaihdelaatikon öljyvuoto?

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

T4 Syncro vaihdelaatikon öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Ace »

Voiko T4 Syncron vaihdelaatikosta irrottaa vasempaan renkaaseen osoittavan päätylevyn ja laatikon alapuolella olevan VW-logolla olevan peitelätkän turvallisin mielin?

Kummatkin saumat vuotavat ja ajattelin öljynvaihdon yhteydessä tiivistää nuo uudelleen.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: T4 Syncro vaihdelaatikon öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voi. Ilmeisen herkkä vuotamaan tuo päätylevy kun itsellä alkoi vuotamaan ihan tallin lattiassa siirrellessä (saattoi tosin saada osumaakin:) )..
< 15kWh/100km
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: T4 Syncro vaihdelaatikon öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Ace »

Öljyvuoto-ongelmat jatkuu...

En edes vielä kä'ynyt noiden "pienempien" vuotojen kimppuun, kun oikean puolen vetoakselin stefa vuotoa olen yrittänyt korjailla.

Kirjoittelin tuosta jo jotakin tuonne vetoakseli aiheeseen, mutta jatkampa tätä nyt tässä , kun otsikko kuvaa paremmin ongelmaa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 318#p45997

Maailmalta olen keskusteluja lukenut ja jonkin verran on tainnut olla näitä ongelmia. Vaihteisto siis DCY

Kun laitan auton käyntiin niin pikkuhiljaa alkaa Stefan välistä valua öljyä, mutta kun auto seisoo, niin öljyä ei valu. Mikähän tämän selittää. Ajossa öljy tietysti sinkoaa joka paikkaan ja vuodon määrää ajon aikana on vaikea arvioida.

No vaihdoin jo Stefan ja vuoto sen kun jatkuu :evil:

Nyt siis pohdintaa.
#1: Onkohan vika ollenkaan stefassa vai onko ongelmia laatikon huohotuksessa? Laipan lähellä tulee laatikon yläosaan putki. Mikähän se on? Näyttää olevan jäykkää "alipaineputkea" joka on muovisuojuksen sisässä. Minneköhän se menee? Oli niin ahtaat paikat etten löytänyt sen kulkureittiä koko matkalta. Jos tuo olisi jokin huohotusputki ja se olisi tukossa, niin tuonne "jakolaatikkoon" voisi lämmetessään tulla painetta, joka purkautuu Stefan kautta ulos. Voiko tuon ruuvata vain irti vai pyöriikö letku siinä mukana? Ajattelin että jos irrottaisi sen ja puhaltaisi paineilmalle putken puhtaaksi?

#2: Vaihdelaatikon kiinnityslaipan kaulassa oli pientä kulumaa. Asensin stefan laatikon pinnan kanssa tasan, kuten vanhakin oli ollut. Mitä jos sen työntäis hieman syvemmälle, jos se sattuisi menemään, niin kaulalla olisi ehjää pintaa. Jos tuo vuoto johtui tuosta kulumasta

#3: Kiinnityslaipassa tuntuu pientä välystä akselin laakeroinnissa. Voisiko tämä olla syy vuotoon? (No kun se vuotaa paikallaankin, niin ei akselin pieni "eläminen" voi olla syynä)

Tunnustan kyllä että kun stefa oli asennettu ja tavarat nipussa, niin maassa lojui stefan sisällä oleva "jousi". Vanhasta stefasta se ainakin puuttui, mutta kokoajan painaa mieltä että mitä jos se olikin irronnut tuosta uudesta. Käytin muuten orkkis stefaa, joka tuntui olevan yllättävän löysä tuon kaula ympärillä. Eiös nuo stefat yleensä istu aika napakasti akselin ympärille. Pitäiskö etsiä jostain vähän tiukempi versio.

No paljon tekstiä, toivottavasti löytyy apuja. Kuunvaihteeseen pitäisi saada auto nippuun ja ajoon.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: T4 Syncro vaihdelaatikon öljyvuoto?

Viesti Kirjoittaja Ace »

Nyt on öljyvuoto tyrehtynyt.

Vielä kerran uusi stefa ja asennettuna vähän eri paikkaan että asemoituu laipan kuluneen kohdan viereen.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Vastaa Viestiin