T4 kaksi akkua?

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

T4 kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Ace »

Kuinkas T4 originaali kahden akun systeemi pitäisi toimia?

Muualta luettua: Konetilassa käynnistysakku ja kuskin penkin alla hupiakku. Akut erotettu erotusreleellä. Hupi-akku itsenäinen kun auto ei ole käynnissä.

Tässä kuva mun hupiakusta, kun penkki poistettu.
Hupiakku
Hupiakku
image.jpeg (921.17 KiB) Katsottu 2115 kertaa
Kuvassa rele, jossa merkintä 100. Onko tuo se erotusrele? Jos ei, niin missä se sitten on? Otin akun irti, niin Eberi toimi normaalisti. Eikö se pitäisi originaali-asennuksessa toimia hupiakun kautta? Vai onko niin että minikellolla varustettu Eberi on jälkiasennettu ja laitettu toimimaan käynnistysakun kautta.

Näyttääkö tuo edes originaaliasennukselta vai joku jälkiviritys

Onko akkua vaihtaessa jotain eritystä huomioitavaa. Voiko irtonainen + kenkä olla jännitteellinen toisen akun kautta, eli se ei saa koskaa ottaa auton runkoon?

Hupiakussa leima 2002 ja käynnistysakussa 2009 :D
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei näytä alkuperäiseltä relekytkennältä. Ja ei saa pluskenkä osua runkoon, jos ei sitten ota releeltä kytkettävää jännitettä pois. Se on paha arvata mitä kytkentöjä siellä on eberin kellolle tehty.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: T4 kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Ace »

TT| kirjoitti:Ei näytä alkuperäiseltä relekytkennältä. Ja ei saa pluskenkä osua runkoon, jos ei sitten ota releeltä kytkettävää jännitettä pois. Se on paha arvata mitä kytkentöjä siellä on eberin kellolle tehty.
Kiitos TT|!

Tänään tein mittailuja ja kyllä yhteys oli hupiakun plussasta käynnistysakkuun, vaikka auto ei ollut käynnissä!

No siinä penkkiä asentaessa sai tuo plus-kenkä maata ja sen jälkeen ei enää yhteyttä ollut. Ajattelin että varmaan välissä jossain sulake, mutta kun laitoin auton käyntiin, niin hupiakunkin napojen jännite nousi yli 14 volttiin eli taas yhteys oli!

Jos viikonloppuna yrittäisi syväymmärtää tuota tarkemmin...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: T4 kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Mara »

En kyllä originaaliksi väittäisi tuota systeemiä. Omassani on erotusrele tulipellissä ja se on luultavasti alkuperäinen.
Sensijaan Carsport-bussissa olen nähnyt tuollaisen releytyksen penkin alla.
Vastaa Viestiin