T4 syncro vetonivelet??
T4 syncro vetonivelet??
Pamahti ulompi vetonivel takaa -95 syncrosta. Mistähän kannattaisi kysellä uutta, ei näytä ihan joka kaupasta löytyvän..?
Re: T4 syncro vetonivelet??
Paniikki ohi. Etu vetonivelet on samoilla mitoilla. Suojakumi on vähän erilainen kuin orkkis takanivelessä, mutta hienosti sopi paikoilleen.
Re: T4 syncro vetonivelet??
Jatketaan tähän ketjuun...
Apukuskin puoleinen vetarin kiinnityslaipan vaihdelaatikossa oleva stefa vuotaa!
Varaosakuvia kattelin ja ilmeisesti tuon pääsee vaihtamaan tuon laipan irrottamalla? Onkos tuossa vetarissa sen verran liikevaraa että sitä ei tarvitse irrottaa kuin vain sisäpäästä ja laittaa vetari sivuun?
Muutenhan tuo taitaa mennä seuraavasti: Laipassa oleva suojus pois, sokka irti, laippa pois, Stefan vaihto ja sama takaisinpäin?
Vetarissa taitaa olla jokin tiiviste vetarin ja laipan välissä, eli sellainenkin pitää hankkia.
Onko tässä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon?
Apukuskin puoleinen vetarin kiinnityslaipan vaihdelaatikossa oleva stefa vuotaa!
Varaosakuvia kattelin ja ilmeisesti tuon pääsee vaihtamaan tuon laipan irrottamalla? Onkos tuossa vetarissa sen verran liikevaraa että sitä ei tarvitse irrottaa kuin vain sisäpäästä ja laittaa vetari sivuun?
Muutenhan tuo taitaa mennä seuraavasti: Laipassa oleva suojus pois, sokka irti, laippa pois, Stefan vaihto ja sama takaisinpäin?
Vetarissa taitaa olla jokin tiiviste vetarin ja laipan välissä, eli sellainenkin pitää hankkia.
Onko tässä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T4 syncro vetonivelet??
Jatkampa tässä pohdiskelua: Onkohan se sittenkään tuo stefa vai onko se pelkästään tuo vetoakselin tiiviste? Tuntuu että seisoessa ei öljyä vuoda, mutta ajon jälkeen aina laippa ja sisempi nivel öljyssä ja sitä roiskinut sitten ympäriinsä. Kaikki öljypisarat on vetarin liitoksessa, eikä yhtään laatikon kaulassa. Ajattelin että öljy valuu stefasta viistoa laippaa pitkin, mutta vika taitaakin olla yksinkertaisemmin tuossa liitoksessa ja sen vuotavassa tiivisteessä? Kokemuksia?Ace kirjoitti:Jatketaan tähän ketjuun...
Apukuskin puoleinen vetarin kiinnityslaipan vaihdelaatikossa oleva stefa vuotaa!
Varaosakuvia kattelin ja ilmeisesti tuon pääsee vaihtamaan tuon laipan irrottamalla? Onkos tuossa vetarissa sen verran liikevaraa että sitä ei tarvitse irrottaa kuin vain sisäpäästä ja laittaa vetari sivuun?
Muutenhan tuo taitaa mennä seuraavasti: Laipassa oleva suojus pois, sokka irti, laippa pois, Stefan vaihto ja sama takaisinpäin?
Vetarissa taitaa olla jokin tiiviste vetarin ja laipan välissä, eli sellainenkin pitää hankkia.
Onko tässä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon?
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T4 syncro vetonivelet??
No niin, nyt on tekemisen kautta taas hankittu runsaasti kokemusta!Ace kirjoitti:Jatketaan tähän ketjuun...
Apukuskin puoleinen vetarin kiinnityslaipan vaihdelaatikossa oleva stefa vuotaa!
Stefan vuodon huomasi parhaiten kun käynnisti auton ja antoi sen olla paikallaan. Öljyä alkoi valua pitkin laipna liitosta, eli stefa se siellä vuosi.
Hommahan menee niin kuin tuossa yllä kuvasin, mutta monta mutkaa on kyllä matkassa:
Tuo laippa on tosi ahtaassa välissä, joten vetari on irrotettava kokonaan.
Öljyjä ei välttämättä tarvitse tyhjätä? Jos koko homman tekee nopeasti, niin akselin irtiollessa ei öljyä ehdi valua varmaan kuin muutama desi. Minulla laippa oli irti pidempään ja öljyä valui n. 1,5 litraa.
Akselin päässä oleva sokka oli kyllä haastava, kun ei millään meinannu saada kahta kättä mahtumaan sinne. Sokkapihdillä sain sokkaa sen verran nousemaan että sain pienen ruuvimeisselin sokan alle, siitä sitten vähän isompaa ruuvaria ja pikkuhiljaa kangotellen sokka irti.
Laipan irrotukseen ja paikalleen asennukseen tarvitsee ulosvetäjän. Tuohon Bilteman laakerinulosvedin oli täydellinen. Laippa vetimeen kiinni vetarin pulteilla, apumies jarrupolkimelle ja sitten väännettään laippa irti.
Stefa lähti helposti irti siirtoleukapihdeillä.
Takaisinasennuksessa käytin samaa Bilteman ulosvetäjän runkoa. M10 kierretangosta pätkä, joka ruuvataan akselin keskelle ja sitten ruuvataan laippa pohjaan asti. Ja taas apumies jarrulla!
Uuden sokan asennus meni helposti. Työnsin sokan vähän akselia pienemmän hylsyn ympärille. Pulttasin hylsyn M10 pultilla akselin päähän ja siitä oli helppo liuttaa sokan toinen pää koloon ja naputella sokka paikoilleen.
Taisi mennä neljä iltaa tässä projektissa. Seuraavalla kerralla tämän pystyy tekemään runsaassa tunnissa, kun kaikki työvälineet löytyy suoraan kaapista.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T4 syncro vetonivelet??
Tervehdys
Olikos kukaan rakennellut syncron takavetareita uusiksi ja millä nivelillä ? vm-99
Olikos kukaan rakennellut syncron takavetareita uusiksi ja millä nivelillä ? vm-99
Re: T4 syncro vetonivelet??
No niin testiin meni nämä nivelet . Ulompi Audi 80 sarjan S ja RS oleva nivel (803014 / GSP ) ja sisempi bmw 3 sarjan sisänivel (G8B006PC / PASCAL ) mikä myös käy kardaaniin pienellä viilauksella . Hintaa tuli osille n.48€ aeromotorsilta
Itse vetoakseliin piti tehdä audin murroksen vaatimalle sokalle ura muuten osat käy hyvin paikoilleen
Itse vetoakseliin piti tehdä audin murroksen vaatimalle sokalle ura muuten osat käy hyvin paikoilleen