Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja teme »

Moottori/loota -pulttijaot on ihmetyttäny jonkin aikaa. Kun ei oo kuitenkaan ihan kaikkea tullu omin silmin nähtyä niin pitääpä tiedustella mahtaako joku omata faktaa?

Jos kerran periaatteessa sama pikkuloota on sekä 1.9:n, 2.4:n ja 88hp 2.5TDI:n perseessä niin pakkohan pulttijakojen on olla samat sekä laatikoiden että lohkojen kesken?

--> 4/5-syl moottoreissa sama jako?
---> En jaksa uskoa että 102 ja 151hv 2.5 TDI/TDI on erimallinen lohko kuin 88hv:ssa?
----> Esim. vireistäessä TDI:tä on mahdollista tilalle pultata 02G-aski varmuuskertoimen kasvattamiseksi? Ja sama 1.9:n kanssa...


Kytkinakselit, vauhtipyörät, asetelmat ja muut pikkujutut kuten vaihteiston kiinnitys koriin tuossa sitä päänvaivaa aiheuttaa, mutta näin ajatuksen tasolla? Ja pätevät kaverithan tekee itse jos ei kaupasta saa...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eiköhän noi kaikki viisimukiset ole eri "jaolla" kuin nelimukiset? Epäilykseni perustuu vain foorumeilta luettuun, en ole vertaillut koskaan koneita vierekkäin.
Jostain kumman syystä porukkaa halajaa niitä SA-kytkinkoppia noiden 5-mukisten sovittamiseksi Tölkkeihin.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja redi »

Itse olen myös siinä käsityksessä että kaikissa 5-mukisissa moottoreissa on eri jako kun normi 4syl, mitä T3 ja henkilömalleissa on käytetty, vaikka moottorit muuten ovatkin hyvin samaa sukua. Eikai ne olis sitten T4:n 1.9:iin tehnyt samaa jakoa kun 5-mukisissa? Pitkittäismoottorisissa henkilöautoissahan on myös tavattu 4 sylinterisestä ylöspäin vaikka minkälaisia koneita, mutta ilmeisesti aski vaihtuu sielläkin?

Otetaan teme molemmista tallilla olevista nelosista tekniikat alas niin voidaan vertailla. Pitäisihän se tehdä muutenkin.
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja teme »

No sun käsitys saattaa olla hieman pielessä totuuteen nähden, koska kun katsoo näitä allaolevia juttuja ja esim. brittien tekemiä swappeja 2.4d->1.9tdi joissa sopii nelisylinterinen (henkilöautosta peräisin oleva) moottori viissylinterisen tilalle alkup. laatikon kylkee ku rasvattu nyrkki perseeseen. Ja myös AAZ ja T4:n ABL ovat identtisiä lohkoiltaan.
dmn kirjoitti:
TT| kirjoitti:Kovasti yritin kaivaa varmaa tietoa asiasta, mutta edelleen jäi sellainen kuva että 2.4d olisi samalla kiinnityksellä kuin 2.5TDI koneet.
Ja näinhän se on.
miwa kirjoitti:Mulla on laitettu 2,5 TDI 88hp:seen 2,4 loota ja sopii kiinityksiltään hyvin ja kytkin remontin aikana siihen hommattiin 2,5 tdi:n kiinteä vauhtipyörä kaksoismassan tilalle ja sopi hyvin laatikkoon :D
En tiiä, mä oon pihalla tästä. Pitäis tutustua tarkemmin. Joko redi käydään kolarispecialilla hakemassa osaa ja samalla tutustumassa tähän aiheeseen? :D

ps. tölkin osalta tiedän asiasta vielä vähemmän eikä tää aihe oikein sitä käsittelekään.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja redi »

Kuulostaa kyllä omituiselta että normi 4syl ja 5 syl menee samaan askiin... Pitäisihän se sitten käydä varmaan muissakin autoissa niin? Ei kai se auta kun kokeilla :twisted:
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Terveeks, toverit.

Taitaapa olla eka kirjoitukseni tälle erittäin kunniakkaalle tölkkifoorumille... (että kehtaan 1. kirjoituksen T4:sta... :oops: ), -kiitos ja anteeksi . Mutta tähän asiaan; Ihan satavarma en ole, mutta tietääkseni näiden T4 porttereiden ns. peltiperse laatikoissa on kytkimenpuoleisessa lohkossa pulttijaot molemmille koneille. Siis R4 ja R5 mallille. Peltiperseellä tässä tarkoitetaan sitä, että toisessa päässä laatikkoa on pellistä prässätty koppa jonka alla majailee 5. vaihde. Toinen laatikkomallivaihtoehtohan on sellainen jossa ko. persettä ei ole, eikä siinä tietämäni mukaan ole myöskään tuplajaotusta. Korjatkaa jos olen taas väärässä...
miwa

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja miwa »

Ihmeteltiin kaverin kans kun mun laatikko oli lattialla niin siinä oli startin paikka koneen etu ja takapuolella? toinen oli "tulpattu" vaan sillä pellillä mikä on laatikon ja koneen välissä. Olisko siinä syy että sopii moneen koneeseen. laatikko 2,4d -95 ja auto 2,5tdi 88hp -00
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja TT| »

vwharrastaja kirjoitti:Terveeks, toverit.

Taitaapa olla eka kirjoitukseni tälle erittäin kunniakkaalle tölkkifoorumille... (että kehtaan 1. kirjoituksen T4:sta... :oops: ), -kiitos ja anteeksi . Mutta tähän asiaan; Ihan satavarma en ole, mutta tietääkseni näiden T4 porttereiden ns. peltiperse laatikoissa on kytkimenpuoleisessa lohkossa pulttijaot molemmille koneille. Siis R4 ja R5 mallille. Peltiperseellä tässä tarkoitetaan sitä, että toisessa päässä laatikkoa on pellistä prässätty koppa jonka alla majailee 5. vaihde. Toinen laatikkomallivaihtoehtohan on sellainen jossa ko. persettä ei ole, eikä siinä tietämäni mukaan ole myöskään tuplajaotusta. Korjatkaa jos olen taas väärässä...
Hyvä avaus ;) Ja tuo selittäisikin tämän ihmetyksen aiheen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

joo, kaksoiskiinnitysjaotuksen lisäksi on myös kaksi startin paikkaa. 2.4d:ssä startti on etupuolella, samaa laatikkoa on ollut myös 1.9td:n ja 2.5tdi:n kanssa, ja jommassa kummassa näistä startti lienee sitten siellä takapuolella, ja onkohan vielä eripäinkin kuin 2.4d:ssä. 2.4d ja 2.5tdi:n lohkossa lienee sama pulttikehäjaotus, 1.9td:ssä sitten eri. Peltiperseissä siis kaksi startin paikkaa ja kaksi eri pulttikehää. Tietääkseni. T3:n SA-kopassa jaotus on sopiva R5 koneille, ja taitaa siihen mennä joitain muitakin... ei R4 kuitenkaan... Ellei sitten joku uudempi, vaikka 2.0 commonrail :geek:
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Mindmap - Vaihteisto(je)n kiinnitys moottoriin.

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

Kiitti vaan TT. Vähän jänskätti, että mitenkähän... Teitin perheen autokalusto alkaa olla mallillaan, iloinen puolestanne kaikkien olen, hyvä koti, hyvät autot.
Vastaa Viestiin