Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota
Lähetetty: 29.04.2012 10:24
Tässä ensin pieni pohjustus vaihdelaatikkoaiheeseen, ja välityksiin noin ylipäätään.
Tyypit
Kyseisessä automallissa on karkeasti jaettuna käytetty kolmea erityyppistä manuaalivaihteistoa.
-02B "pikkulaatikkoa", peruutusvaihde ykkösen vieressä. (1.8, 1.9D, 1.9TD, 2.0, 2.4D, 2.5B, 2.5TDI 88hp)
-02D "syncrolaatikkoa", joka on muuten sama kuin yllä, mutta hieman vahvistettuna kriittisistä paikoista nelivetoa ja kulmavaihdetta varten. (2.5B, 2.4D Syncrot)
-02G "isoa laatikkoa", "ivecolaatikkoa" peruutusvaihde 6. vaihteen paikalla. (2.5TDI 102hp/151hp, 2.5TDI Syncro)
Viimeisimmän version jätän tässä artikkelissa sen suuremmin huomioimatta, enkä kirjoita siihen liittyvistä asioista sillä siihen ei noin vaan samanlaista swappia tehdäkään, se ei ole sukua oikeastaan minkään volkkaristille tutun vaihteiston kanssa ja em. askit ovat jo lähtökohtaisesti paremmilla välityksillä.
Sukuisuus
Pikkulaatikko juontaa juurensa henkilöautoissa käytetystä 5-vaihteisesta 02A-tyypin laatikosta, hieman kasvattamalla tärkeiden osien kokoa raskaampaa autoa ajatellen. Tärkeimpinä eroina on vaihteensiirto joka on pakuun siirrettäessä päivittynyt vaijerista tankoihin, ja perävälityksen osalta laatikko on fyysisesti isompikokoinen, suurempien ja vahvempien osien mahduttamiseksi sisäänsä.
Tätä pääpiirteittäin samaa 80-luvun loppupuolella suunniteltua vaihdelaatikkoa löytyy myös, uskokaa tai älkää, tietääkseni aina viimeisistä T5 1.9TDI malleista asti, tosin tyyppi on päivittynyt malliin 02Z.
Samaa sukua ovat myös henkilöautomallien 02J, 02C, 02R, ja myös näistä käyvät osat ristiin vaihteiden osalta. Kaikki tässä kohden mainitut vaihteistotyypit kuuluvat VW:n "MQ250" -luokkaan, jossa luvattu maksimi momentin kestolle on 250nm. ps. Tästä voi jokainen päätellä miten paljon kannattaa tuhlata rahaa moottorin virittämiseen
Rakenne
Pakettiautot ja henkilöautot jakavat siis kutakuinkin saman rakenteen (pl. kiinnitykset ja asento) ja samat sisuskalut vaihteistoissaan. Ja koska aikanaan viisivaihteista vaihdelaatikkoa suunnitellessa volkkariin, päätti Horst säästää, ja tehdä asiat yksinkertaisesti. Laatikon kuoria on kasvatettu nelivaihteisesta, mutta muuten rakenne on kuin nelivaihteisen, johon viides vaihde olisi ikäänkuin rakennettu ulkopuolelle jatkoksi. Tämän vuoksi 5. vaihteen välityksen kanssa pelailu on varsin helppoa, sillä siihen pääsee käsiksi vaihteiston ollessa paikallaan, päädyn peltilätkän irroittamalla. T4-mallisessa autossa työskentelytilaakin on vallan mainiosti, toisin kuin henkilöautoissa.
Kuitenkaan kaikki VAIHTEISTOT(=ei sisuskalut) eivät YMMÄRTÄÄKSENI käy ristiin sillä automallin saadessa sisäisen "faceliftin" vuonna 1996, muuttui/päivittyi moni asia erilaiseen, mukaanlukien vaihteiston kiinnitys.
Ja vaihteistot itsessäänkin muuttuivat välitysten osalta, sillä tuon 88/102hp TDI:n esittelyn myötä putosivat mopoimmat moottorit pois valikoimista, ja näinollen lyhyimmillä väleillä olevat laatikotkin jäivät pois.
Välitykset
Pääsääntöisesti, oikeastaan lähes poikkeuksetta, on alkuperäisissä tehtaan bussimalleissa pidemmillä välityksillä olevat vaihteistot. Nämä tietenkin ovat optimaalisia pidempää matkaa ja maantieajoa ajatellen.
Arvatenkin, merkin tyylille ominaisena, välitykset kulkevat käsi kädessä myös tehon kanssa. Mitä enemmän tehoa, sitä pidempi välitys. Näinollen vakiona pisimmän välityksen löydät 1996+ 88hp Caravellesta, jossa näyttäis ETKAaa, rattaiden hammaslukemia ja ympäri nettiä löytyviä taulukoita tutkimalla olevan n. 126km/h taulussa moottorin käydessä 3000r/min. Varsin bueno matka-ajoa ajatellen. (mallisarjan alkupään 1.9D umpipakussa on 88km/h samalla käyntinopeudella. )
Pakuissa useimmiten lyhyempi välitys yleisestiottaen, ja se aikaansaadaan tiheämmällä perävälityksellä.
Näitä varsinaisia välityseroja joidenkin vakiovaihteistojen välillä en ole tarkasti tutkinut, oon vain keskittynyt löytämään helpoimman ratkaisun välityksen pidentämiseksi ja taloudellisuuden lisäämiseksi, ja helpointahan on swapata tuo vitosvaihde harvemmaksi.
Pääasiallisesti 5. vaihteen välitys näyttää pyörivän T4 vaihteistoissa jossain 0.70-0.83 välillä vakiona, ja jos mun laskuoppi on kohallaan niin tuossakin on jo 13% ero huippunopeudessa jos perävälitys on sama.
Harvempaakin välitystä löytyy aina 0.62 asti T5 1.9TDI vaihteistosta, (kyllä, sopii paikalleen bolt on) mutta tämmösen laittaessa muuten lyhyen laatikon kaveriksi, on sama kuin olis vaan vaihteet 1-2-3-4-6. Ei minusta ihan järkevää sekään.
Asia joka myös tulee ottaa huomioon on rengaskoko, ja sen vaikutus välityksiin kokonaisuudessaan. Itellä tulee alle muutaman senttiä halkaisijaltaan vakiota pienemmät kumit, niin korostuu tuo vaihteiden lyhyys entisestään jolloin apua tarvitaan ihan jo pakopaineiden hillitsemiseksi
Muutamat eri vaihtoehdot on tullu selvitettyä ja niitä listaan seuraavaksi malliin "välitys - automalli - laatikon tyyppi / koodi"
0.744 - Octavia mk1 - 02J / EWX/EUH
0.717 - Golf MK3 - 02A / ASD
0.700 - T4 TDI 88hp - 02B / DUJ, EVU
0.681 - T4 Syncro - 02D / DDA, DDQ
0.658 - T5 1.9TDI - 02Z / FJH, FJJ
0.622 - T5 1.9TDI - 02Z / FJK, FJL
Noita em. rataspareja löytyy ristiin rastiin KAIKISTA konsernin autoista missä on 02A-sukuinen laatikko. Karkeasti; mallisarjan isommat moottorivaihtoehdot, vuosimallit 1988-2003.
esim. vaikkapa muumikeula Passat 1.9TD, Vaihteiston tyyppi on 02A, koodi CAT, ja siellä on 0.717 vitonen.
Jos on tiedossa joku irtoloota, kannattaa selvittää vaihteiston koodi ja tonkia netistä sen välitykset, jos vaikka löytys helpotusta pakettiautoiluun helpommalla ja halvemmalla ku marmorilta tilaamalla.
Nyt ei muuta kun joku pioneeraamaan ja tekemään swapin niin että vielä dokumentoi kuvin vaihe vaiheelta ni saadaan vielä työ-ohje rakennettua.
Tyypit
Kyseisessä automallissa on karkeasti jaettuna käytetty kolmea erityyppistä manuaalivaihteistoa.
-02B "pikkulaatikkoa", peruutusvaihde ykkösen vieressä. (1.8, 1.9D, 1.9TD, 2.0, 2.4D, 2.5B, 2.5TDI 88hp)
-02D "syncrolaatikkoa", joka on muuten sama kuin yllä, mutta hieman vahvistettuna kriittisistä paikoista nelivetoa ja kulmavaihdetta varten. (2.5B, 2.4D Syncrot)
-02G "isoa laatikkoa", "ivecolaatikkoa" peruutusvaihde 6. vaihteen paikalla. (2.5TDI 102hp/151hp, 2.5TDI Syncro)
Viimeisimmän version jätän tässä artikkelissa sen suuremmin huomioimatta, enkä kirjoita siihen liittyvistä asioista sillä siihen ei noin vaan samanlaista swappia tehdäkään, se ei ole sukua oikeastaan minkään volkkaristille tutun vaihteiston kanssa ja em. askit ovat jo lähtökohtaisesti paremmilla välityksillä.
Sukuisuus
Pikkulaatikko juontaa juurensa henkilöautoissa käytetystä 5-vaihteisesta 02A-tyypin laatikosta, hieman kasvattamalla tärkeiden osien kokoa raskaampaa autoa ajatellen. Tärkeimpinä eroina on vaihteensiirto joka on pakuun siirrettäessä päivittynyt vaijerista tankoihin, ja perävälityksen osalta laatikko on fyysisesti isompikokoinen, suurempien ja vahvempien osien mahduttamiseksi sisäänsä.
Tätä pääpiirteittäin samaa 80-luvun loppupuolella suunniteltua vaihdelaatikkoa löytyy myös, uskokaa tai älkää, tietääkseni aina viimeisistä T5 1.9TDI malleista asti, tosin tyyppi on päivittynyt malliin 02Z.
Samaa sukua ovat myös henkilöautomallien 02J, 02C, 02R, ja myös näistä käyvät osat ristiin vaihteiden osalta. Kaikki tässä kohden mainitut vaihteistotyypit kuuluvat VW:n "MQ250" -luokkaan, jossa luvattu maksimi momentin kestolle on 250nm. ps. Tästä voi jokainen päätellä miten paljon kannattaa tuhlata rahaa moottorin virittämiseen
Rakenne
Pakettiautot ja henkilöautot jakavat siis kutakuinkin saman rakenteen (pl. kiinnitykset ja asento) ja samat sisuskalut vaihteistoissaan. Ja koska aikanaan viisivaihteista vaihdelaatikkoa suunnitellessa volkkariin, päätti Horst säästää, ja tehdä asiat yksinkertaisesti. Laatikon kuoria on kasvatettu nelivaihteisesta, mutta muuten rakenne on kuin nelivaihteisen, johon viides vaihde olisi ikäänkuin rakennettu ulkopuolelle jatkoksi. Tämän vuoksi 5. vaihteen välityksen kanssa pelailu on varsin helppoa, sillä siihen pääsee käsiksi vaihteiston ollessa paikallaan, päädyn peltilätkän irroittamalla. T4-mallisessa autossa työskentelytilaakin on vallan mainiosti, toisin kuin henkilöautoissa.
Kuitenkaan kaikki VAIHTEISTOT(=ei sisuskalut) eivät YMMÄRTÄÄKSENI käy ristiin sillä automallin saadessa sisäisen "faceliftin" vuonna 1996, muuttui/päivittyi moni asia erilaiseen, mukaanlukien vaihteiston kiinnitys.
Ja vaihteistot itsessäänkin muuttuivat välitysten osalta, sillä tuon 88/102hp TDI:n esittelyn myötä putosivat mopoimmat moottorit pois valikoimista, ja näinollen lyhyimmillä väleillä olevat laatikotkin jäivät pois.
Välitykset
Pääsääntöisesti, oikeastaan lähes poikkeuksetta, on alkuperäisissä tehtaan bussimalleissa pidemmillä välityksillä olevat vaihteistot. Nämä tietenkin ovat optimaalisia pidempää matkaa ja maantieajoa ajatellen.
Arvatenkin, merkin tyylille ominaisena, välitykset kulkevat käsi kädessä myös tehon kanssa. Mitä enemmän tehoa, sitä pidempi välitys. Näinollen vakiona pisimmän välityksen löydät 1996+ 88hp Caravellesta, jossa näyttäis ETKAaa, rattaiden hammaslukemia ja ympäri nettiä löytyviä taulukoita tutkimalla olevan n. 126km/h taulussa moottorin käydessä 3000r/min. Varsin bueno matka-ajoa ajatellen. (mallisarjan alkupään 1.9D umpipakussa on 88km/h samalla käyntinopeudella. )
Pakuissa useimmiten lyhyempi välitys yleisestiottaen, ja se aikaansaadaan tiheämmällä perävälityksellä.
Näitä varsinaisia välityseroja joidenkin vakiovaihteistojen välillä en ole tarkasti tutkinut, oon vain keskittynyt löytämään helpoimman ratkaisun välityksen pidentämiseksi ja taloudellisuuden lisäämiseksi, ja helpointahan on swapata tuo vitosvaihde harvemmaksi.
Pääasiallisesti 5. vaihteen välitys näyttää pyörivän T4 vaihteistoissa jossain 0.70-0.83 välillä vakiona, ja jos mun laskuoppi on kohallaan niin tuossakin on jo 13% ero huippunopeudessa jos perävälitys on sama.
Harvempaakin välitystä löytyy aina 0.62 asti T5 1.9TDI vaihteistosta, (kyllä, sopii paikalleen bolt on) mutta tämmösen laittaessa muuten lyhyen laatikon kaveriksi, on sama kuin olis vaan vaihteet 1-2-3-4-6. Ei minusta ihan järkevää sekään.
Asia joka myös tulee ottaa huomioon on rengaskoko, ja sen vaikutus välityksiin kokonaisuudessaan. Itellä tulee alle muutaman senttiä halkaisijaltaan vakiota pienemmät kumit, niin korostuu tuo vaihteiden lyhyys entisestään jolloin apua tarvitaan ihan jo pakopaineiden hillitsemiseksi
Muutamat eri vaihtoehdot on tullu selvitettyä ja niitä listaan seuraavaksi malliin "välitys - automalli - laatikon tyyppi / koodi"
0.744 - Octavia mk1 - 02J / EWX/EUH
0.717 - Golf MK3 - 02A / ASD
0.700 - T4 TDI 88hp - 02B / DUJ, EVU
0.681 - T4 Syncro - 02D / DDA, DDQ
0.658 - T5 1.9TDI - 02Z / FJH, FJJ
0.622 - T5 1.9TDI - 02Z / FJK, FJL
Noita em. rataspareja löytyy ristiin rastiin KAIKISTA konsernin autoista missä on 02A-sukuinen laatikko. Karkeasti; mallisarjan isommat moottorivaihtoehdot, vuosimallit 1988-2003.
esim. vaikkapa muumikeula Passat 1.9TD, Vaihteiston tyyppi on 02A, koodi CAT, ja siellä on 0.717 vitonen.
Jos on tiedossa joku irtoloota, kannattaa selvittää vaihteiston koodi ja tonkia netistä sen välitykset, jos vaikka löytys helpotusta pakettiautoiluun helpommalla ja halvemmalla ku marmorilta tilaamalla.
Nyt ei muuta kun joku pioneeraamaan ja tekemään swapin niin että vielä dokumentoi kuvin vaihe vaiheelta ni saadaan vielä työ-ohje rakennettua.