Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja teme »

Tässä ensin pieni pohjustus vaihdelaatikkoaiheeseen, ja välityksiin noin ylipäätään.

Tyypit

Kyseisessä automallissa on karkeasti jaettuna käytetty kolmea erityyppistä manuaalivaihteistoa.

-02B "pikkulaatikkoa", peruutusvaihde ykkösen vieressä. (1.8, 1.9D, 1.9TD, 2.0, 2.4D, 2.5B, 2.5TDI 88hp)
-02D "syncrolaatikkoa", joka on muuten sama kuin yllä, mutta hieman vahvistettuna kriittisistä paikoista nelivetoa ja kulmavaihdetta varten. (2.5B, 2.4D Syncrot)
-02G "isoa laatikkoa", "ivecolaatikkoa" peruutusvaihde 6. vaihteen paikalla. (2.5TDI 102hp/151hp, 2.5TDI Syncro)

Viimeisimmän version jätän tässä artikkelissa sen suuremmin huomioimatta, enkä kirjoita siihen liittyvistä asioista sillä siihen ei noin vaan samanlaista swappia tehdäkään, se ei ole sukua oikeastaan minkään volkkaristille tutun vaihteiston kanssa ja em. askit ovat jo lähtökohtaisesti paremmilla välityksillä.

Sukuisuus

Pikkulaatikko juontaa juurensa henkilöautoissa käytetystä 5-vaihteisesta 02A-tyypin laatikosta, hieman kasvattamalla tärkeiden osien kokoa raskaampaa autoa ajatellen. Tärkeimpinä eroina on vaihteensiirto joka on pakuun siirrettäessä päivittynyt vaijerista tankoihin, ja perävälityksen osalta laatikko on fyysisesti isompikokoinen, suurempien ja vahvempien osien mahduttamiseksi sisäänsä.
Tätä pääpiirteittäin samaa 80-luvun loppupuolella suunniteltua vaihdelaatikkoa löytyy myös, uskokaa tai älkää, tietääkseni aina viimeisistä T5 1.9TDI malleista asti, tosin tyyppi on päivittynyt malliin 02Z.
Samaa sukua ovat myös henkilöautomallien 02J, 02C, 02R, ja myös näistä käyvät osat ristiin vaihteiden osalta. Kaikki tässä kohden mainitut vaihteistotyypit kuuluvat VW:n "MQ250" -luokkaan, jossa luvattu maksimi momentin kestolle on 250nm. ps. Tästä voi jokainen päätellä miten paljon kannattaa tuhlata rahaa moottorin virittämiseen :)

Rakenne

Pakettiautot ja henkilöautot jakavat siis kutakuinkin saman rakenteen (pl. kiinnitykset ja asento) ja samat sisuskalut vaihteistoissaan. Ja koska aikanaan viisivaihteista vaihdelaatikkoa suunnitellessa volkkariin, päätti Horst säästää, ja tehdä asiat yksinkertaisesti. Laatikon kuoria on kasvatettu nelivaihteisesta, mutta muuten rakenne on kuin nelivaihteisen, johon viides vaihde olisi ikäänkuin rakennettu ulkopuolelle jatkoksi. Tämän vuoksi 5. vaihteen välityksen kanssa pelailu on varsin helppoa, sillä siihen pääsee käsiksi vaihteiston ollessa paikallaan, päädyn peltilätkän irroittamalla. T4-mallisessa autossa työskentelytilaakin on vallan mainiosti, toisin kuin henkilöautoissa.

Kuitenkaan kaikki VAIHTEISTOT(=ei sisuskalut) eivät YMMÄRTÄÄKSENI käy ristiin sillä automallin saadessa sisäisen "faceliftin" vuonna 1996, muuttui/päivittyi moni asia erilaiseen, mukaanlukien vaihteiston kiinnitys.
Ja vaihteistot itsessäänkin muuttuivat välitysten osalta, sillä tuon 88/102hp TDI:n esittelyn myötä putosivat mopoimmat moottorit pois valikoimista, ja näinollen lyhyimmillä väleillä olevat laatikotkin jäivät pois.


Välitykset

Pääsääntöisesti, oikeastaan lähes poikkeuksetta, on alkuperäisissä tehtaan bussimalleissa pidemmillä välityksillä olevat vaihteistot. Nämä tietenkin ovat optimaalisia pidempää matkaa ja maantieajoa ajatellen.
Arvatenkin, merkin tyylille ominaisena, välitykset kulkevat käsi kädessä myös tehon kanssa. Mitä enemmän tehoa, sitä pidempi välitys. Näinollen vakiona pisimmän välityksen löydät 1996+ 88hp Caravellesta, jossa näyttäis ETKAaa, rattaiden hammaslukemia ja ympäri nettiä löytyviä taulukoita tutkimalla olevan n. 126km/h taulussa moottorin käydessä 3000r/min. Varsin bueno matka-ajoa ajatellen. (mallisarjan alkupään 1.9D umpipakussa on 88km/h samalla käyntinopeudella. :) )

Pakuissa useimmiten lyhyempi välitys yleisestiottaen, ja se aikaansaadaan tiheämmällä perävälityksellä.

Näitä varsinaisia välityseroja joidenkin vakiovaihteistojen välillä en ole tarkasti tutkinut, oon vain keskittynyt löytämään helpoimman ratkaisun välityksen pidentämiseksi ja taloudellisuuden lisäämiseksi, ja helpointahan on swapata tuo vitosvaihde harvemmaksi.

Pääasiallisesti 5. vaihteen välitys näyttää pyörivän T4 vaihteistoissa jossain 0.70-0.83 välillä vakiona, ja jos mun laskuoppi on kohallaan niin tuossakin on jo 13% ero huippunopeudessa jos perävälitys on sama.
Harvempaakin välitystä löytyy aina 0.62 asti T5 1.9TDI vaihteistosta, (kyllä, sopii paikalleen bolt on) mutta tämmösen laittaessa muuten lyhyen laatikon kaveriksi, on sama kuin olis vaan vaihteet 1-2-3-4-6. Ei minusta ihan järkevää sekään.

Asia joka myös tulee ottaa huomioon on rengaskoko, ja sen vaikutus välityksiin kokonaisuudessaan. Itellä tulee alle muutaman senttiä halkaisijaltaan vakiota pienemmät kumit, niin korostuu tuo vaihteiden lyhyys entisestään jolloin apua tarvitaan ihan jo pakopaineiden hillitsemiseksi :D

Muutamat eri vaihtoehdot on tullu selvitettyä ja niitä listaan seuraavaksi malliin "välitys - automalli - laatikon tyyppi / koodi"

0.744 - Octavia mk1 - 02J / EWX/EUH
0.717 - Golf MK3 - 02A / ASD
0.700 - T4 TDI 88hp - 02B / DUJ, EVU
0.681 - T4 Syncro - 02D / DDA, DDQ
0.658 - T5 1.9TDI - 02Z / FJH, FJJ
0.622 - T5 1.9TDI - 02Z / FJK, FJL

Noita em. rataspareja löytyy ristiin rastiin KAIKISTA konsernin autoista missä on 02A-sukuinen laatikko. Karkeasti; mallisarjan isommat moottorivaihtoehdot, vuosimallit 1988-2003.
esim. vaikkapa muumikeula Passat 1.9TD, Vaihteiston tyyppi on 02A, koodi CAT, ja siellä on 0.717 vitonen.

Jos on tiedossa joku irtoloota, kannattaa selvittää vaihteiston koodi ja tonkia netistä sen välitykset, jos vaikka löytys helpotusta pakettiautoiluun helpommalla ja halvemmalla ku marmorilta tilaamalla.

Nyt ei muuta kun joku pioneeraamaan ja tekemään swapin niin että vielä dokumentoi kuvin vaihe vaiheelta ni saadaan vielä työ-ohje rakennettua.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

Erinomainen avaus, tätä varten tämä foorumi on olemassa!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
miwa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja miwa »

Eli siis mun autossa voi olla sinne kuuluva laatikko kun auto on 88hp 2,5 TDI Tranporter kompi suomessa rakennettu bussi. Oon luullu että 2,5 TDI ei oo tehty tolla pikku lootalla ollenkaa ja mun autoon olis vaihdettu väärä laatikko laatikon vaihdon yhteydessä. No kuiteskin se huutaa 100km/h ajettaessa 3000 kierrosta ja pitäis varmaan päivittää ne rattaat sinne 5-vaihteeseen. Hieman kyllä arveluttaa kun oon laittanu siihen coolerin ja PSI boxin että kestääkö tuo "pikku loota" niiden tuoman lisä tehon (olisko nyt jossain 100-110hp:n tienoilla) ja miten se käy laatikon päälle jos välityksiä muuttaa :?:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä se ihan kylmä fakta on että tuo sinisen iin TDI on tuolla sulakelaatikolla aina. Mikä siellä muuten antaa ekaksi periksi?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
miwa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja miwa »

TT| kirjoitti:Kyllä se ihan kylmä fakta on että tuo sinisen iin TDI on tuolla sulakelaatikolla aina. Mikä siellä muuten antaa ekaksi periksi?
Eli sii odotettavissa voipi pian olla laatikon vaihto jos rupee leikkiin tehoilla :roll:
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja teme »

Oletettavasti siellä käy ihan klassinen akseleiden taipuminen loitommas toisistaan isoilla väännöillä => huono hammaskosketus ja silppuriefekti. Myös tasauspyörästön(perän niitit?) solmuun menoa oon kuullu tapahtuvan. Ainakin useammassa 02A-henkilömallin laatikossa on käyny näin ja koska rakenne on suunnilleen sama, vois olettaa että samalla tapaa hajoo hyötyautossakin.

Tästäkin huolimatta omaani aion piristellä isolla VNT:llä ja kunnon pumpulla. Toisaalta mulla on kevyin mahdollinen auto (lyhyt 1.9td) ja voihan sitä ajotyyliä vähän soveltaa jos tietää heikkoudet. Vähentää väännön käyttöä ja ajaa järkevästi. Ehdontahdoin rikkomalla saa kaiken paskaks. Toi "MQ250" tarkoittaa ilmeisesti sitä että ton määrän vääntöä se kestää suunnilleen ihan miten tahansa rääkkäämällä eikä vissiin ole ihan absoluuttinen arvo että heti 260nm:llä tulee silppua :|

1.9TDI T5:een saa melkolailla joka pajalta softan 130hp/300nm tehoille ja useasti kuulee puhuttavan ettei tuosta pitäis hirveesti enää lukemia kasvattaa tai saattaa tulla laatikko-ongelmia. En kylläkään tiedä tarkkoja eroja 02Z vs. 02B, että oisko mahdollisesti parempi... Ja toisaalta onhan nuo henkilöautojen 02A:t kestäny vähän kovempiakin lukemia ainakin jonkun aikaa, yleensä vasta lukon kanssa ovat olleet todella lyhytikäisiä.
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Miglos »

Pakko puuttua peliin hieman:
ensinnä ISO KIITOS Temelle, mainiosta selostiksesta. (jonka ize sain aiemmin jo privana) =-)

Toisesksi ; Miwan autossa on tiheämpi loota kuin mun vastaavaassa oli ja mun autossa oli orkkisloota.Vaikkakin pakki ykkösen vieressä.
Nykyisessä pakussani lie sama tiheä loota kuin Miwalla ja siis 5;sen swappi edessä.
miwa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja miwa »

Mun lootassa on vuosimali leimat -95 vuodelta eli toden näköisesti jostain muusta mallisarjasta peräisin auto on 2000 mallinen. Kuiteistakin löyty semmonen missä luki että laatikon kiinnikkeen rakennus eli on varmaan ollut jossain muussa aiemmin.

Toisaalta tuo laatikko on ihan hyvä kun ajelen 96% kaupunki ajoa mutta maantiellä kyllä hieman kaipailis muutosta. Mutta eihän mun autolla saa ees ajaa kun 80km/h kun on rek. matkailuautoksi.
make
AktiVWisti
Viestit: 117
Liittynyt: 26.02.2012 09:10
Paikkakunta: iisalmi

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja make »

miwa kirjoitti:Mun lootassa on vuosimali leimat -95 vuodelta eli toden näköisesti jostain muusta mallisarjasta peräisin auto on 2000 mallinen. Kuiteistakin löyty semmonen missä luki että laatikon kiinnikkeen rakennus eli on varmaan ollut jossain muussa aiemmin.

Toisaalta tuo laatikko on ihan hyvä kun ajelen 96% kaupunki ajoa mutta maantiellä kyllä hieman kaipailis muutosta. Mutta eihän mun autolla saa ees ajaa kun 80km/h kun on rek. matkailuautoksi.
Mitä mitä,eikö matkailuautolla saa ajaa kuin 80?
miwa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja miwa »

ei saa kun ei oo ABS:siä :(
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ettei menisi hyvä ketju ihan off-topic niin tein tämmösen viewtopic.php?f=26&t=283
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=83109

Oliko tuo se mitä haettiin? Jos joku ryhtyy toimeen, niin dokumentoikaa ja varmistakaa että noin menee.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja redi »

En oo perehtyny millä askilla on nuo uudemmat henkilömallit, mutta tänään ajelin -08 Golf Variantilla (mk5), jossa voimanlähteenä 77kW 1.9 pumppari ja askina 5 lovinen, pakki vasemmalla ylhäällä.
100 vauhdissa vitosella 2000rpm ja 120 vauhdissa noin 2500. Omamassa luki otteessa joku reilu 1400kg ja kokonaismassa vähän vajaa 2000kg.

Pakussa laatikko on toki hiukan kovemmalla rasituksella kun pikkuautoissa, mutta luulisin ettei tuo 110hp + X väännöt saa vielä laatikkoa oksentamaan normaalikäytössä.

Kuvittelen että välitys kannattais ehkä laskea niin että 100 vauhdissa olis noin 2500rpm, ainakin vitoskoneella varustetulla tyhjällä caravellellä pystyi ajamaan ihan ok vitosella 80-120 semmosilla välityksillä. Eikä ollut mikään tehomalli.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

redi kirjoitti:En oo perehtyny millä askilla on nuo uudemmat henkilömallit, mutta tänään ajelin -08 Golf Variantilla (mk5), jossa voimanlähteenä 77kW 1.9 pumppari ja askina 5 lovinen, pakki vasemmalla ylhäällä.
100 vauhdissa vitosella 2000rpm ja 120 vauhdissa noin 2500. Omamassa luki otteessa joku reilu 1400kg ja kokonaismassa vähän vajaa 2000kg.

Pakussa laatikko on toki hiukan kovemmalla rasituksella kun pikkuautoissa, mutta luulisin ettei tuo 110hp + X väännöt saa vielä laatikkoa oksentamaan normaalikäytössä.

Kuvittelen että välitys kannattais ehkä laskea niin että 100 vauhdissa olis noin 2500rpm, ainakin vitoskoneella varustetulla tyhjällä caravellellä pystyi ajamaan ihan ok vitosella 80-120 semmosilla välityksillä. Eikä ollut mikään tehomalli.
Aikalailla samat välitykset on tuossa omassa T4, ja hyvin menee vaikka omapaino on jo 2200kg. Hansussa on nyt 2900rpm 100km/h oman kiekkamittarin ja GPS:n mukaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja teme »

http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php?

Tässä ehkäpä paras välityslaskuri mitä on netissä vastaan tullut. Siitä tsekkailemaan.
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja Miglos »

onhan se niin, että kaikissa 2,5 TDI :ssä joissa on 75 KW kuuluu olla se sellainen laatikko , jossa pakki on femman "alla" , onhan :oops:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja TT| »

On se juurikin niin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
harri81
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 07.09.2013 20:16

Re: Vaihteistoasiaa + 5th gear swap spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja harri81 »

miulla on T4 2.5B... siinä on T5:n rengastus, eli reilusti halkasijaa enemmä mitä vakiossa. onko tuosta mite paljo rasitusta laatikolle? mittari heittoa jonku verran mut muistaa vaa ajella tasan nopeusrajotusten mukaan. sillo oikee nopeus on sopiva ylinopeus...
Voima korvaa puuttuvan älyn
Vastaa Viestiin