T4 syncrojen välitykset

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
HeikkiS
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Löytyisikö keneltäkään tietoa syncro teenelkkujen perämurikoiden ja laatikoiden välityksistä. Käytössä olevan 2.5TDI syncromme perästä on ilmeisesti vapaakytkimen ohjaus jotenkin ottanut ihteensä, kun ei takaperin työntele, kuin eturenkailla - eteenpäin vetää peräkin mukana. Kysymyksen asettelu välityksistä siksi, että hallussani olisi 2.4D syncro teenelkun lukolla oleva perä, jonka haluaisin vaihtaa nykyisen tilalle.

Seuraavanlaisen listauksen löysin, kun aikani kuuklettelin, mutta tuostapa ei minun silmiin osu tuota 2.5TDI:tä ollenkaan :/

Common Data for 2.4D na and 2.5 Petrol Engined Syncro Models



Clutch Plate Diameter
2.4 AAB 228mm
2.4 AAB (from engine no 369935) 219mm - twin mass flywheel
2.5 AAF, ACU, AEN, AEU 228mm
2.5 AET, APL, AVT 228mm
Available Final Drive Ratios
4.563
4.611
5.313
Common Internal Ratios
reverse gear 3.600 (18 tooth) / 4.275 (19 tooth 2.4D crawler option)
speedometer drive 0.600
Rear Differential 1.000 (1:1 direct drive)
Gear Sets

T4a Caravelle



ARL, CLZ
1st 3.778
2nd 2.118
3rd 1.360
4th 0.971
5th 0.756 (34:45)
Final Drive 4.611
Overall Ratio in 5th Gear (final drive x 5th gear) 3.486:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 66mph (106km/h)
T4a Transporter



ARF, CLY
1st 3.778
2nd 2.118
3rd 1.458
4th 1.029
5th 0.837 (36:43)
Final Drive 4.611
Overall Ratio in 5th Gear 3.859:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 60mph (97km/h)
CRV, CLW
1st 3.778
2nd 2.063
3rd 1.455
4th 1.034
5th 0.838 (31:37)
Final Drive 4.563
Overall Ratio in 5th Gear 3.824:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 61mph (98km/h)
CRW, CLX
1st 3.778
2nd 2.063
3rd 1.348
4th 0.967
5th 0.769 (30:39)
Final Drive 4.563
Overall Ratio in 5th Gear 3.509:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 66mph (106km/h)
T4b Caravelle



DQP, EWD
1st 3.778
2nd 2.063
3rd 1.348
4th 0.967
5th 0.744 (29:39)
Final Drive 4.563
Overall Ratio in 5th Gear 3.395:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 69mph (111km/h)
T4b Transporter



DCZ, DQN, EWC
1st 3.778
2nd 2.063
3rd 1.455
4th 1.034
5th 0.838 (31:37)
Final Drive 4.563
Overall Ratio in 5th Gear 3.824:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 61mph (98km/h)
DCY
1st 3.778
2nd 2.063
3rd 1.348
4th 0.967
5th 0.769 (30:39)
Final Drive 4.563
Overall Ratio in 5th Gear 3.509:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 66mph (106km/h)
DDA, DQQ (2.4D Crawler Option)
1st 4.375
2nd 2.267
3rd 1.348
4th 0.903
5th 0.681 (32:47)
Final Drive 5.313
Overall Ratio in 5th Gear 3.618:1 = Theoretical Road Speed @ 3,000rpm 64mph (103km/h)
Dates fitted from (including rear differential codes)



T4a
08.92 P R (to 12.93) ARF, ARL (*ARG, ARH, AYA, AYB)
01.94 R (to 03.94) CRV, CRW (*ARG, ARH, AYA, AYB)
04.94 R S T (to 12.95) CLY, CLZ, CLW, CLX, CTV (*CJK, CJL, CJM, CJN)
T4b
01.96 T V (to 09.96) DCY, DCZ, DDA (*DFA, DFB, DFC, DFE)
10.96 V (to 0.5.97) DCY, DCZ, DDA (*CNC, CZT, CZU, CZV)
06.97 V W X Y 1 (to 08.00) DQP, DQN, DQQ (*CNC, CZT, CZU, CZV)
09.00 1 2 3 EWC, EWD (*CNC, CZT, CZU, CZV)
* 02D Rear Differential Options



T4a with 108mm driveshaft flange
Differential Lock with ABS and Freewheel ARG, AYB, CJK, CJM
Differential lock only AYA, CJN
ABS and Freewheel only ARH, CJL
T4b with 100mm driveshaft flange
Differential Lock with ABS and Freewheel DFB, CNC, CZV
Differential lock only DFA, DFE, CZU
ABS and Freewheel only DFC, CZT
Hmy
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja Hmy »

Eikös noissa alkuvuosien t4 ole eri välitys kuin 90luvun puolen välin jälkeisissä.Mutta tuo nelikon häviäminen lienee
enemmän ominaisuus kuin vika peruttaessa. Itellä tuli havaittua tuo ominaisuus edellisessä umpikaapissa .
Ja jostain oon lukenna eetä takaperin sais syncron jarrut testata dynolla ilmeiseti tuo viskon rakenne on sellainen ja
etuperin hän tuokaan ei tyhjäkäynnillä pidä eli jos nostaa keulan ilmaan ja laitaa vaihteen päälle ei nytkähä eteen päin ennekuin on jonnin verran kierroksia . Minusta noilla t4 jos haluaa mennä pahaan paikaa ja päästä poiss kannatanee mennä pakilla
jolloin kiinni jäädessä pääsee etuperin poi :roll:
Hmy
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja Hmy »

Lieneekö jos tuolta joku muu vapaakytkin löytyy kuin visco perän ja kardaanin välistä se lienee noiden ABS jarrusien
lisä. Joita en ole omistanut. Edellinen 2000 paku, nykyinen 1999 Bussi caravelle molemmat 2.5 ACV motilla. molemma 500tkm
rullattuja.
HeikkiS
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Löysinkin vähän tietoa noista välityksistä toisaalta. Alkupään syncroissa tosiaan on eri välitykset ja ABS-jarrullisissa on on jonkunlainen perän vapautin, joka katkaisee voimansiirrosta yhteyden keulaan, ettei mitään säry jarrutuksen yhteydessä. Hirveän tarkkaan en ole vielä jaksanut tuohon autoon perehtyä, kun tuo nyt kuitenkin vetää kahdella nurkalla eteenpäin. Pitänee käsikäyttöisellä alipainepumpulla imasta perän alipainekellolle alipaine ja pyöritellä takarenkaista eestaas ja ihmetellä välittyykö voima eteen vai ei. Jos voima välittyy, niin voisi olettaa, että vika on silloin auton alipainelinjoissa eikä perässä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ymmärrykseni mukaan niissä kaikissa on tuo peruutusvapaakytkin, ja pakilla vetämättömyys usein oireena. Toimiiko pakkivalot normaalisti? Coyntryn ja muiden kakkissyncrojen yhteydessä tuosta viasta kuullut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
HeikkiS
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Peruutusvalot toimii normaalisti, samoin kojelaudan sisällä oleva (perän ohjaus)rele naksahtaa. Loppukesästä löysin perämurikan vierestä irtonaisen alipaineletkun, jonka epäilen nyt olevan täynnä hiekkaa, ym. paskaa.
Hmy
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja Hmy »

Kummassakaan noissa perus syncrojen perissä ei oo oollut mitään ohjauksia. Ainoat letkut joita ollut on nuo huohotus letkut
Enkä ole tuota "vapaakytkintä" huomannut stefojen vaihdossa. oletuksena ollut että on perusperä ilman lukkoa, lukollinen
sekä abs:ja lukolla jossa tuo vapaakytkin varmaankin on ja varmaankin abs ilman lukkoa löytyy kun noissa kaikissa abs syncroissa ei oo näkyny koellaudassa nupikkaa.
Hmy
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 20.10.2012 09:22

Re: T4 syncrojen välitykset

Viesti Kirjoittaja Hmy »

Ja noissa lukottomissa on vielä nuo pienemmät vetoakselit joihin ei saa sisimmäistä murrosta vaan pitää hankkia
koko akseli .varustettu na erispoorilla ja pienemmällä murroksella.
Vastaa Viestiin