Vaihteisto, murheenryynikö?

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Avatar
Andy
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 22.08.2013 00:00
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Vaihteisto, murheenryynikö?

Viesti Kirjoittaja Andy »

No, nyt on sitte aika tullu sille, että kaikki ei olekkaan NIIN hyvin tuon telkän kanssa. :( Alkoi nimittäin vaihteistosta kuulumaan sinne kuulumatonta ääntä ja tietenkin vain ykkösvaihteella, eli tainnu mun maastoajelut tehdä tehtävänsä sille. Näissähän on jo muutenkin niin mahottoman pitkät nuo alemmat vaihteet ja pakki, eli en yhtään ihmettele. Vähänkin kun joutuu ajamaan huonommalla ja röykkyisellä alustalla on jo tyhjäkäyntikin liian kovaa vievää ja päivittäinen muutaman kilometrin mittainen tyhjäkäynnillä mateleminen on siten varmaan ollut omiaan lisäämään tuota vammaa. :shock:
No, nyt sitten mietitään, että mitäs nyt sitten eteenpäin tästä, ottaako laatikon irti ja aloittaa reeraamisen, mkä tietenkin on todella huuono vaihtoehto kun vaunu on jokapäiväisessä "työ"käytössä kotona. Taitaa olla ainoa optio tässä tilanteessa hankkia jostain "halvalla" vaihteisto ja kunnostaa se ennen asennusta ellei satu saamaan ehjää puoli-ilmaiseksi mikä jää varmaankin pelkäksi märäksi päiväuneksi. :roll:
Mutta asiaan, onko jollakin kokemusta nuitten alempien vaihteiden pettämisestä, kun kaikki aina vain puhuu tuosta vitos-syndroomasta ja tässä toimii kaikki muut kuin unelmat ja ainoastaan tuo ykkönen ääntää nyt sitten sillai pahanenteisesti rohisemalla (selvä laakeri ääni). Juu öljyt on laatikossa kyllä tarkistettu. Vaihtamaan en taida nyt ruvaeta, mutta tietenkin voisihan siitä ehkä olla apua vai olisiko...siinäpä mulla miettimistä.
En oo sen enempiä vielä tutkinu interweebiä, mutta onkos muuten perustaltaan etuveto / syncro laatikoissa muuta eroa, kuin että toisessa on ympätty jakolaatikko siihen peruslaatikon yhteyteen?
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto, murheenryynikö?

Viesti Kirjoittaja Heebo »

En oo T4 laatikkoa koskaan aukaissut, mutta mutulla sanoisin että ne pikkuvaihteiden hammastukset on sen verta vöyriä tekoa, että ei pitäis rattaista antautua.
Äkkiä ajateltuna noissa etuvedon laatikoissa lienee samat sisuskalut kuin syncrossakin. Noita etuvetoisen askejahan on maapallo pullollaan, mutta halpaa syncron askia voi joutua odotteleen.

... 4x4 tölkkiä metsästämään niin tulee samalla pikku-G vaihdekeppiin.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
vwharrastaja
Getriebe Gott
Viestit: 221
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Vaihteisto, murheenryynikö?

Viesti Kirjoittaja vwharrastaja »

2WD laatikoissa on kovasti samanlaiset sisuskalut kuin 4WD:ssäkin, välityksissä eri vaihteilla ja perissä voi olla eroja, mutta periaatteessa 2WD:n rattaita ja akseleita voi käyttää 4WD:n kuorissa. Tasauspyörästöstä otetaan veto kulmavaihteelle, ja ne on erilaiset, mutta ison vetopyöränkin voi vaihtaa tasauspyörästöön.
Avatar
Andy
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 22.08.2013 00:00
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Vaihteisto, murheenryynikö?

Viesti Kirjoittaja Andy »

vwharrastaja kirjoitti:2WD laatikoissa on kovasti samanlaiset sisuskalut kuin 4WD:ssäkin, välityksissä eri vaihteilla ja perissä voi olla eroja, mutta periaatteessa 2WD:n rattaita ja akseleita voi käyttää 4WD:n kuorissa. Tasauspyörästöstä otetaan veto kulmavaihteelle, ja ne on erilaiset, mutta ison vetopyöränkin voi vaihtaa tasauspyörästöön.
Tätä mä vähän ajattelinkin, kun tollasen tavis laatikonhan saa ihan taskurahoilla jos on vähän tuuria, niin siitä sais elimenluovuttajan mahdollisesti.
Vastaa Viestiin