Massakytkin vs. Kovakytkin

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Avatar
Westfalia
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 04.11.2013 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna Tuulos

Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Westfalia »

2,4d aab. Massakytkin ei kestä kuin 150t km.Ravistaa taas.Laittaisko ns.kovan kytkimen :?: Hinnaltaan kova olis puolet halvempi.Kuis kestoltaan :?
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Itsellä nyt vajaa 50 tkm ajettu Valeon kiinteällä satsilla tuo 2.5 tdi ACV, ja enempi/vähempi piristettynä ... ;) .... eikä ongelmia ... ja on saanut kyllä monoakin välillä ja vedetty painaviakin kuormia :)

Ja alkupään 2.4:t taitaa olla jo tehtaalta kiinteällä satsilla, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt ... muuttui sitten jossain vaiheessa tuohon kaksoismassa versioon
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja jaketech »

selvesa kirjoitti:
Ja alkupään 2.4:t taitaa olla jo tehtaalta kiinteällä satsilla, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt ... muuttui sitten jossain vaiheessa tuohon kaksoismassa versioon
mulla on vm93, AAB ja siinä on kiinteevauhtipyörä.
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

kaksoismassalle kun tulee kilometrit täyteen niin kannatta suosiolla vaihtaa kovavauhtipyörä ja normaali kytkin tilalle. työnpuolesta vaihdellut useampiin merkkeihin ja malleihin, hyvin on pelannut eikä valituksia ole tullut.. loppuu ongelmat jatkossakin.

kaksoismassavauhtipyörä saattaa myös hajotessaan rikkoa kytkinkopan jos massat pääsee pihalle vauhtipyörästä.
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Miglos »

Ilman muuta kova vauhtis isommalla kytkimellä ja oikein paikoilleen, niin ei ravistakaan
BIS-533
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 27.10.2013 11:19
Paikkakunta: Lohja

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja BIS-533 »

Omaan 2.5d:n ajattelin kyllä laittaa kaksoismassan, ihan vaan sulakkeeksi vaihteiston turvaksi.
Miten se taas menikään, euron säästö = tonnin vahinko.
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kaveri valitteli, että jos voisi peruuttaa ko. operaation, tekisi sen heti. Alkoi kuulemma laatikko ääntämään ja resonoimaan kovan vauhtiksen myötä pahasti. Jos (kun) omasta joskus laukeaa, pitäydyn varmasti kaksoismassassa.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Mara kirjoitti:Kaveri valitteli, että jos voisi peruuttaa ko. operaation, tekisi sen heti. Alkoi kuulemma laatikko ääntämään ja resonoimaan kovan vauhtiksen myötä pahasti.
Oliko ihan kaupallinen tuote vai itse 2.4:n vauhtipyörästä tehty / modattu ???

Itsellä kyllä pohjaili kaksoismassa aikanaan niin pahasti, että sillä päädyin tuohon kiinteään ,piti myös melkoista "mekkalaa / roklatusta" tyhjäkäynnillä vapaalla ollessa ;)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Mara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28.01.2013 19:52
Paikkakunta: Hamina

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Sitä ei tarina kertonut, mutta korjaamolla teetetty, joten tuskinpa siihen suuria patentteja kuitenkaan on viritelty.
Avatar
Westfalia
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 04.11.2013 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna Tuulos

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Westfalia »

Painoa on kulkineella liki 3000kg.En tiedä pitäisikö huomioida tuo kytkimen valinnassa.Tämä nykyinen massa kytkin toimi moitteetta 100 000km.Sitten alkoi ravistukset.Koko auto vapisee vaihde vapaalla kierrätetäessä noin 2500rpm.Tuosta yli tai ali niin Ok.Mutta se liikkelle lähtö on melkoista jyrinää ja tärinää.Oudosti myös nypyttää menoa.Jos ajaa juuri sillä vauhdilla ettei ole veto päällä eikä moottoori jarrutusta.Eihän nämä kaikki oireet varmaan kytkimen piikkiin mene.Mutta jostainhan se on alettava. :)
miwa

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja miwa »

Ite oon muutamaan T4:ni vaihtanut kiinteen tilalle ja ei mitään ongelmaa oo ollu. suosittelen! halvimmillaan saa valeon avaldi.ee
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olisikos vaihtoehto 111kW version vauhtipyörä ja kytkin? Pitäisi olla isompi ja kestävämpi. Varmaan konsernituotteista löytyy muitakin vaihtoehtoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Westfalia
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 04.11.2013 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna Tuulos

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Westfalia »

Maanantaina lähtee kytkimen vaihtoon.Firmaan Kolari -Special.Samassa mestassa vaihtoivat viimeksi 2007 kovan kytkimen.Alkuperäinen oli myös kova mallia Germany.Nyt laitetaan kaksoismassa.Hintaan 1300€ ja eiköhän tuolla taas pääse 7V ja 150000km lisää.Pitäis olla heidän mukaansa hiljaisempikin kuin kovakytkin.Samalla uusitaan nakuttava alipainepumppu noin 400€ lisää kustannuksia.Melko kallista varmaan tuumaatte.Mutta omasta mielestäni ei vielä lähelläkään uuden peltikuorisen retkeilyauton hintaa. :)
Tuolla alussa sekoilin kahdessa autossa. Tyäautooni T5 vaihdatin massan pari vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Tuossa vapa-ajan kulkineessa T4 on ollut kovakytkin uudesta saakka.Siinä yksi päätökseen vaikuttava tekiä että kova vaihtuu siinäkin massaan.
Avatar
Westfalia
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 04.11.2013 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna Tuulos

Re: Massakytkin vs. Kovakytkin

Viesti Kirjoittaja Westfalia »

Nyt on T4 kuin pitääkin.Ravistus kytkimestä poissa.(laittoivat massakytkimen)Ei kalkata alipainepumppu(uusi pumppu) Eikä nypytä yhtään(kaasuvaijeri uusittu).Myös se metallinen kahina hävisi lootasta.Hyvä tuli.Ihan kuin eri auto. :D
Vastaa Viestiin