T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Lämmöt nousee aloittaessani normaalisti 90 asteeseen mutta varsinkin maantiellä kesken ajon voi laskea 70 asteeseen ja pysyy sitten siinä. Saattaa hidastaessa nousta 90 taas takasin. Välillä pelaa normaalisti myös maantiellä? Auto vm 2001 ajettu 220 tkm. Siniset mittarivalot eli uudemmat. Mikä vois olla. Termari uusittu 2000km sitten. Nestetasot on normaalissa. Vesipumppu vaihdettu 2000km sitten?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mistä olet nuo lukemat katsonut? Koska se auton oma mittari on lähinnä suuntaa antava.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
vildur
Moderaattori
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja vildur »

siis häh? Mikä osuus tosta kertomuksesta on outoa? Eikös noi lämpötilat oo juuri sellaiset kuin pitääkin? Tottakai se lämpö tippuu kun ajetaan rauhallista vauhtia ja ajoviima jäähdyttää? Vai pitääkö tommosissa vehkeissä olla lämpötilat jotain muuta?
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Auton lämpömittarista olen katsonut. Kyllä termostaatin tehtävä on käsittääkseni pitää käyntilämpö vakiona viimasta huolimatta. Sehän aukoo ja sulkee vesikiertoa syyläriin senmukaan, että lämmöt on vakio koneessa.
miwa

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja miwa »

Noissa sini mittarisissa porttereissa auton lämpömittari näyttäessä 90 astetta auton oikean lämpötilan liikkuu 80-110 astetteen välillä. VDCS:llä kun kattelee niin lämmmöt seilaa aikalailla ajossa. Tosin toi mitarin heilahtelu voi viitata maadoitus vikaan mittaristossa? tai lämpötila-anturin(mittarin anturi) vikaan.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Joker »

Kattosin koodit ja moottorin ohjaus lohkosta moottorin lämpöjen näyttämän lämpimällä koneella. Jos lämmöt erit kuin mittarissa, niin helposti anturivika. En nyt muista ulkoa, mutta voisin veikata noissa olevan G62, eli moottorin lämpöanturi, kahdella sensorilla, eli toinen Eeculle ja toinen mittarille, viisaammat korjatkoon. Kuitenkin näissä Vaggineissa on G62 kulutusosa, vaihtoon 150tkm välein helposti. Toi olis helppo poissulkea. Muistaakseni G62 näyttämä on ihan ilmais VCDS:n näyttämissä kanavissa, joten voit selvitä perus OBD kaapelilla, niitä on joka toisessa mökissä. Toki Bosch huollot jne voi tuon tsekata.
teme
Moderaattori
Viestit: 172
Liittynyt: 17.02.2012 20:25

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja teme »

Kyllähän toi termarivialle vaikuttas ihan täysin.
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Komppaan temeä, termari vika

-Pete-
211-Kastenwagen
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Eli mittarin anturivika tai termerivika. Ryhdytään selvittelemään. Termariviasta vaan yleensä ovat sellaisia että on aika joko/tai hommia. Eli termari jumittaa tai ei tällainen välillä toimii välillä ei on harvinaisempaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Omassa termarivika ilmeni niin ettei lämmennyt koskaan normaaliin lämpötilaan, kesällä motarilla max 82. En olisi omasta mittarista huomannut, mutta scangauge-näyttö paljasti todelliset lämmöt. Ja uudella termarilla myös koppiin tulee erilailla lämmintä.
Että suosittelen minäkin tsekkaamaan todellisempia lämpölukemia obd:n kautta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Varmaankin hyvä aloittaa siitä
mkm
AktiVWisti
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja mkm »

Jos jostain saat infrapunamittaria millä tähtäillä konetta nin näät helposti todelliset lämmöt, jos todella laskee noin alas niin termarikauppsan, jos ei niin anturiostoksille :)
Tosin noi ei taida kovin kalliita kamppeita olla ostaakkaan, näppärä tsekata lämmöt esim navoista jos epäilee että jarrut laahaa jne.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

Päädyin kaiken lopuksi itse termarin jumittamisvikaan, mutta ennenkuin ehdin vaihtaa, alkoi pelata normaalisti. On pelittänyt noin pari kk ok, joten seurailen.
Syncro4wd
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 16.07.2012 21:39

Re: T4 2,5l tdi käyntilämpömittarin outo käytös?

Viesti Kirjoittaja Syncro4wd »

No niin, selkis lopulta. Alkoi nimittäin heittelehtiä tuo viisari taas silloin tällöin. Muilla asioilla ollessani vw huollossa kysyin asiasta vanhalta asentajakonkarilta ja het tuli vastaus. Tää onkin tää vanhanmallinen anturi... Näis on vikoja... Vaihdetaanko uudempaan?...vaihdettiin. Ei ollut kallis olisko ollut 30€
Vastaa Viestiin