T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

Keskustelua T4:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 4th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.

T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja matrikkel » 01.03.2019 21:07

Hetken tässä pohtineena pätkäsyncron kovin tiheää välitystä 02G DRH/EFA-vaihteiston kanssa. Valitsin verrokkilaatikoksi DYA askin joka oli harvaperäisin 02G-sarjan laatikko mitä onnistuin googlettamaan.

Rutisevan kolmosen ja vuotavan työsylinterin takia joutunen äheltämään askin joka tapauksessa lattialle, niin kuutioin mikä olisi korville/kulutukselle miellyttävin lopputulos mahdollisimman vähillä purkamisilla/kasaamisilla.

Oletan että etuveto/moniveto 02G askien osat ovat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään ja että kulmavaihteen sovittaminen ei vaadi kovin suuria ponnisteluja. Tai sitten käytetään EFA:n kuoria. DYA-askia ei ole, mutta vähän ajettujen askien hinnat näyttävät pyörivän touhutonnin nurkilla. Todennäköisesti saa edullisemmin kun ajan kanssa etsii tai ostaa purkuauton, mutta suuntaa antavasti lähdin tuolla hintaolettamalla.

Nykyisellä välityksellä 5. vaihteella ( 0,627 / 4,933 = 0,127 ) 100kmh nopeudessa on noin 3000 kierrosta. Kierrosluku nykyisellä allaolevalla rengastuksella.

Koodi: Valitse kaikki
     DRH/EFA (4wd/R5)  DYA (2wd/VR6)
perä 4.933 (74/15)     3,905 (82/21)
  1. 4,300 (43/10)     3,909 (43/11)
  2. 2,313 (37/16)     2,118 (36/17)
  3. 1,316 (35/27)     1,346 (35/26)
  4. 0,868 (34/38)     0,972 (35/36)
  5. 0,627 (32/51)     0,729 (35/49)
  R. 3,700             3,700


Pohdin mahdollisuuksia (EDIT, laskettu uudestaan):
0) vakio ( 1000 / 0,627 / 4,933 = 323,312 ) 100 kmh 3000 rpm
a) sovittaa DYA-vaihteistoon syncron kulmavaihde ( 1000 / 0, 729 / 3,905 = 351,278 ), 100 kmh 2760 rpm
b) vaihtaa EFA-askiin DYA:n perävälitys ( 1000 / 0,627 / 3,905 = 408,424 ), 100kmh 2375 rpm

Verrokkina, miulla on 2.5TDI/AEL quattrossa n. 2000rpm / 100kmh nopeudessa. Harmi vain sitä askia ei saa portteriin ihan pienellä sepittämisellä sovitettua. :mrgreen:

Varsinainen kysymys: Onko kokemuksia nelossyncroportterin vaihteistorempoissa kokemusta käyttää etuvetoisen askeja, siis lähinnä meneekö kulmavaihde järjellisellä sepittämisellä hyvällä maulla etuvetoaskiin?

Tehdashan on noi välitykset speksannut niin että ajatuksena että autossa kuljetetaan tonnin hyötykuorma, mutta miulla ei moista kuormaa ole tarkoitus kuljettaa - ja jos on, niin silloin ei mennä metsäteille.
Viimeksi muokannut matrikkel päivämäärä 02.03.2019 10:25, muokattu yhteensä 2 kertaa
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja Larmatin » 01.03.2019 23:01

eikai se kulmavaihde käy mitenkään vakio askii kun voima otetaan tasauspyörästöltä sille ja se poski on ihan erinlainen kun siellä on kaikki öljykanavat ynm.
edit: eikö näihin syncroihin saanut 6vaihdetta jotenkin askarreltua :?:
-01 syncro matkailumalli
Larmatin
Vasta alkaja
 
Viestit: 16
Liittynyt: 19.04.2018 22:39

Re: T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja jaketech » 02.03.2019 00:38

takaakselin perävälitys mene kans vaihtoon ku laatikossa oleva perävälitys kans vaihtuu. muutehan takapyörät pyörii 4wd päällä eri nopeutta.
vai tuleeko takaakselille voima laatikon perävälityksen kautta?
jaketech
AktiVWisti
 
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja matrikkel » 02.03.2019 10:07

02B (peltipäiseen) askiin saa 6. vaihteen askarteltua ihan suht helposti, mutta iso 02G aski vaatii kopan modausta ja sisuskalujen järjestelyä.

Eurotuning.cz tekee tätä ja tämänhetkinen hinta on n. 2500€, 6. vaihde tulee niin että pakki vähän siirtyy vinoon ja 6. vaihde sojottaa kepistä oikealle. Tätä vaihtoehtoa on ajateltu puolivakavissaan, mutta mieluummin käyttäisin olemassaolevia palikoita kokonaisvälityksen saamiseksi maantielle sopivaksi. Lisäksi Eurotuning tekee lukkoa kulmavaihteeseen.

EDIT: Eurotuningin 6. vaihde on 0,47 välityssuhteella, jolloin syncron perävälityksellä 4,933 tekee satasen vauhdissa moottorille kierroksia n. 2248 nykyisellä rengastuksella. Ko. firman välityskaavion mukaan kierrosluku olisi 1750. ?? Joko mie lasken perustavasti jotain väärin tai joku muu bugi logiikassa.

Miun tämänhetkisen ymmärrykseni mukaan T4:sssa on käytännössä vain yksi määräävä perävälitys ja se on vaihteistossa. Etukulmavaihde on voimanjaossa perän jälkeen ja takaperän välitys on käänteinen(?) kulmavaihteeseen. Taaempi rataspari on 17/27 ( 0,300 ) ja etupään kulmavaihteessa 17/27 ( 0,300 ) - ratasratiot on Etkasta.

Posken eroavaisuudesta miulla ei ole varmaa tietoa, siksi kyselenkin. Tosin Etkan kuvien perusteella, nyt aamusilmin katsottuna, voimanotto menee ontolla akselilla kuten esim. 016/01A/01E sarjan askissa quattrossa, joten voi olla mahdollista että se joutuu käyttämään tasauspyörästön runkoa syncro-askista ja syncron askin kytkinkoppaa (02G301107 D). Eli käytönnössä etuvetoaskin sovittaminen on turhan iso projekti.

Lopullinen varmuus löytyisi kun saisi pari, vaikka risaa askia, leegoiksi lattialle.

Siispä yön yli nukuttuna näyttäisi siltä vielä että EFA-askiin voi DYA:n tasauspyörästön sovittaa ( vaihtoehto B )
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja TT| » 03.03.2019 15:06

Kunhan kulmavaihde ja takaperä on samaa sarjaa, niin riittää. Eli laatikon perävälitykseltä menee voima suoraan taakse. Oma logiikka on että etuvedon laatikkoon voit joutua poraamaan pari reikää, mutta muuten pitäisi soveltua käyttöön. Lähemmin en ole tosin tutkinut. VR6 kytkinkoppaa en ole myöskään tutkinut että löytyykö siitä R5 pulttijako myös. Samalla kun alat soveltamaan, niin ota aihioksi 111kW laatikko, niin saat isoimman kytkimenkin :) Vai onko Vr6 käytetty samaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6349
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T4 vaihteistokuvioita 2wd -> 4wd

ViestiKirjoittaja matrikkel » 06.03.2019 15:58

EI sovi 02G/VR6 kytkinkoppa tähän aihioksi. No tulipahan sekin ajatuskuvio testattua.

1. pulttijako ei täsmää
2. tasauspyörästön päässä ei ole mahdollista liittää kulmavaihdetta. Erityisesti isoin ero tulee nopeusmittarin lukeman keräämisessä.

--> Kevyellä ranettamisella ei kulmavaihdetta tähän VR6 vaihdeaskiin kytketä (täytehitsaamista/koneistamista). mot.

Mutta ihan kuopattu idea ei vielä ole. VR6:sen perää kuitenkin voisi olla mahdollista hyödyntää 02G syncron vaihteistossa koneen huutamisen vähentämiseksi. Pistin ostoilmoituksen tutkimusyksilöistä: viewtopic.php?f=23&t=5181
Liitteet
02G_AFL.jpg
02G_AFL.jpg (121.3 KiB) Katsottu 128 kertaa
DRH_syncro.jpg
DRH_syncro.jpg (282.44 KiB) Katsottu 128 kertaa
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa


Paluu T4: Tekniikka - Technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron