T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
No niin ollenekko oikealla palstalla mutta mutta.
Onko tuommosta muutoskatsastusta joku tehnyt että ABL:n tilalle 1Z kone?
Kävin tuota selvitteleen parilta konttorilta ja melkoinen savotta taitaa olla saada virallisiin papereihin tuo moottori??
Vertailu autoksi tarvitaan nähtävästi 2.5TDI 75Kw? Ei taida olla tuota T4 mallia missään päin maalimaa tehty 1.9 TDI koneella?
Onkohan 2.5 TDI:tä ilman ABS jarruja? Olleneeko alusta muilta osiltaan vastaava 1.9 TD / 2.5 TDI?
Etu levythän ainakin on tuossa "iso lohkossa" jäähdytetyt kun ABL:ssä ei, halkaisijaltaan motonetin mukaan samat. Satulat ja levyt vaihtamalla kait kelpaa?
Takalevyt kait kaikissa samat jos saman kokoinen vanne, 15"
Mistäs noita eroavaisuus papereita lähtis katteleen?
Dyno laputkin nähtävästi vaatii kun kasattu kahdesta koneesta...kun ABL:än oma turbo...
Missäs Oulun seudulla kannattais käydä muutostamassa??
Onko tuommosta muutoskatsastusta joku tehnyt että ABL:n tilalle 1Z kone?
Kävin tuota selvitteleen parilta konttorilta ja melkoinen savotta taitaa olla saada virallisiin papereihin tuo moottori??
Vertailu autoksi tarvitaan nähtävästi 2.5TDI 75Kw? Ei taida olla tuota T4 mallia missään päin maalimaa tehty 1.9 TDI koneella?
Onkohan 2.5 TDI:tä ilman ABS jarruja? Olleneeko alusta muilta osiltaan vastaava 1.9 TD / 2.5 TDI?
Etu levythän ainakin on tuossa "iso lohkossa" jäähdytetyt kun ABL:ssä ei, halkaisijaltaan motonetin mukaan samat. Satulat ja levyt vaihtamalla kait kelpaa?
Takalevyt kait kaikissa samat jos saman kokoinen vanne, 15"
Mistäs noita eroavaisuus papereita lähtis katteleen?
Dyno laputkin nähtävästi vaatii kun kasattu kahdesta koneesta...kun ABL:än oma turbo...
Missäs Oulun seudulla kannattais käydä muutostamassa??
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
On olemassa 2.5TDI 75kW ilman ABS, ja takalevyt taitaa olla samat kaikissa. Etujarrut vaihtamalla jäähdytettyihin varmaan aika helppo päivitys, eikä luulisi leimalle muuta tarvittavan. Ja ei ole 1.9TDI koneella tehty T4.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Taitaa ihan 2.4 vaparikin riittää vertailukohteeksi (78hp+20%=93hp).
Ja sen verran pitää kehaista Turun vv-auton toimintaa, että varaosanpuolen asiakaspalvelija lähetti saman päivän aikana t3:n jarruista kirjallisen todistuksen konttoriin sähköpostitse, niin saatiin leima läpihuutojuttuna tdi-swapille. Eikä edes maksanut mitään!
Luovuttaja-autosta sulla olisi hyvä olla reknro, josta katsastaja saa tarpeelliset tiedot koneelta. Välttyy paperirumbalta maahantuojan kanssa.
Tuskin turbon tyyppiä kukaan tyyppikilvestä tarkastaa, samanlaisia pillereitä ne on kaikki ABL:n turbot ja TDI:n vakioturbot. Koneen koodi olisi hyvä kaivaa esille luettavaksi, mutta harvemmin tuota pystyy lukemaan ja varsinkaan T4:ssa, missä näkyvyys on nollissa...
Ja sen verran pitää kehaista Turun vv-auton toimintaa, että varaosanpuolen asiakaspalvelija lähetti saman päivän aikana t3:n jarruista kirjallisen todistuksen konttoriin sähköpostitse, niin saatiin leima läpihuutojuttuna tdi-swapille. Eikä edes maksanut mitään!
Luovuttaja-autosta sulla olisi hyvä olla reknro, josta katsastaja saa tarpeelliset tiedot koneelta. Välttyy paperirumbalta maahantuojan kanssa.
Tuskin turbon tyyppiä kukaan tyyppikilvestä tarkastaa, samanlaisia pillereitä ne on kaikki ABL:n turbot ja TDI:n vakioturbot. Koneen koodi olisi hyvä kaivaa esille luettavaksi, mutta harvemmin tuota pystyy lukemaan ja varsinkaan T4:ssa, missä näkyvyys on nollissa...
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Juu juu. Eilen kun tosiaan asiasta keskustelin konttorilla niin kuulosti että kaikista osista (jarrut, iskarit, jouset, kallistuksenvakaajat?, vaihelaatikko?, vetoakselit jne) pitäisi olla vertailuauton osanumerot ja kaikkien osien on täsmättävä nykyiseen autoon josta myös oltava numerolista.
Ja eriävät osat vaihdettava vastaamaan täydellisesti toisiaan. Onkohan tuo nyt ihan tosi?
Vai kyselinkö vaan väärästä paikasta
Luovuttaja autona mulla tosiaan Passatti josta kyllä rekisteri numero tiedossa joten siitä pitäis tiedot löytyä. Ja saman kokoinen turbohan noissa molemmissa mahtaa olla.
Eli menee sitten suoraan osia vaihtamatta
Välijäähdytinhän tuohon tulee kun se Passatissakin on ja taitaa tuo TDI kone muutenkin sitä olla vailla.
Mulla Portterin alkuperäinen koneen päällä oleva cooleri on asennettuna.
Ja eriävät osat vaihdettava vastaamaan täydellisesti toisiaan. Onkohan tuo nyt ihan tosi?
Vai kyselinkö vaan väärästä paikasta
Luovuttaja autona mulla tosiaan Passatti josta kyllä rekisteri numero tiedossa joten siitä pitäis tiedot löytyä. Ja saman kokoinen turbohan noissa molemmissa mahtaa olla.
Eli menee sitten suoraan osia vaihtamatta
Välijäähdytinhän tuohon tulee kun se Passatissakin on ja taitaa tuo TDI kone muutenkin sitä olla vailla.
Mulla Portterin alkuperäinen koneen päällä oleva cooleri on asennettuna.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Vasta mallisarjan tehokkaimpaan vertaamalla voidaan hyödyntää tuo 20% ylitys.dmn kirjoitti:Taitaa ihan 2.4 vaparikin riittää vertailukohteeksi (78hp+20%=93hp).
Tuskin turbon tyyppiä kukaan tyyppikilvestä tarkastaa, samanlaisia pillereitä ne on kaikki ABL:n turbot ja TDI:n vakioturbot. Koneen koodi olisi hyvä kaivaa esille luettavaksi, mutta harvemmin tuota pystyy lukemaan ja varsinkaan T4:ssa, missä näkyvyys on nollissa...
Kyllä se turbon merkki ja malli saattaa mennä nykyään syyniin, kuten muutkin yksityiskohdat, koska Trafi vaatii liitteeksi lisäpöytäkirjan moottorinvaihdoista
https://www.trafi.fi/filebank/a/1448889 ... iite_2.pdf
Löytyyhän sieltä myös bensakoneisten puolelta verrokkeja 62..82kW.
Oma malli ko. tilanteessa ois se että kyselemättä paiskaisin sen 1Z sinne mekaanisella pumpulla, enkä puhuis kellekkään mitään... ja hyvin pelaa 1Z ilman cooleriakin.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Kappas vaan, niinhän tuo 20% sääntö menikin.
Mutta itse täytin moottorinvaihtopöytäkirjaan turbon merkiksi "vakio". Millainen se toki olikin, eikä mikään silmiin pistävä ämpärinkokoinen kannu
Mutta itse täytin moottorinvaihtopöytäkirjaan turbon merkiksi "vakio". Millainen se toki olikin, eikä mikään silmiin pistävä ämpärinkokoinen kannu
< 15kWh/100km
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas. vertailuautona käytetiin jotain bensamallin T4:sta.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Etujarrut tuli hommattua 2.5 TDI:stä ja pitäis ne asennella paikoilleen niin sais vähän projektia eteen päin.
Ja muistatko mitä papereita tuo vaatii?
Pitää itekkin alkaa katteleen vieläkö vanha tietokone heräis henkiin kun siinä ois tuo ETKA:n joku versio.
Millä konttorilla kävit leimaamassa? Aattelin että varmaan ois viisain semmosella käyä joka noita muutoksia joskus tehnyt.sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas
Ja muistatko mitä papereita tuo vaatii?
Pitää itekkin alkaa katteleen vieläkö vanha tietokone heräis henkiin kun siinä ois tuo ETKA:n joku versio.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
siinä mikä on mb osan vieressä. etutkivarret, etujarrut, etujouset tarvi laput, takatukivarret ja takajarrut tuli autosta mistä "moottoriki" on ni ei tarvinnut todistuksia.Jafe kirjoitti:Etujarrut tuli hommattua 2.5 TDI:stä ja pitäis ne asennella paikoilleen niin sais vähän projektia eteen päin.
Millä konttorilla kävit leimaamassa? Aattelin että varmaan ois viisain semmosella käyä joka noita muutoksia joskus tehnyt.sillon ku mä katastin 2.4 tilalle 2,5mtdi ni etkasta tulostin lappuja ja hyvin kelpas
Ja muistatko mitä papereita tuo vaatii?
Pitää itekkin alkaa katteleen vieläkö vanha tietokone heräis henkiin kun siinä ois tuo ETKA:n joku versio.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.vville kirjoitti:AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.lauri a. kirjoitti:Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.vville kirjoitti:AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Ja tosiaan kuten Atsnok mainitsi jättää kertomatta sen että luovuttajamoottorin muitakin osia on vaihdettu kuten pakosarjaa, syöttöpumppua yms.eerika kirjoitti:Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Jotta saa mielenrauhan, kannattaa jokainen pakosarjan vaihto, suuttimien vaihto, moottorin ohjaussoftan muutos ja vaikka LDA karan rälläköintikin muutoskatsastaa tehonmittaustodistuksella, eipä sitten ei tarvitse pelätä vakuutuspetossyytettä.vville kirjoitti:Ja tosiaan kuten Atsnok mainitsi jättää kertomatta sen että luovuttajamoottorin muitakin osia on vaihdettu kuten pakosarjaa, syöttöpumppua yms.eerika kirjoitti:Tölkissä ainakin riitti kun tulosti alkuperäisen auton ja vertailu auton vaadittavat varaosa numerot, löytyy netin syövereista, sen coolerin joutuu kans katsastamaan.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
En tiedä miten paljon vakuutusyhtiötä tai poliisia mahtaa vanhan pakun moottoritilan sisältö kiinnostaa jos semmoisella ajaa kolarin. Tai onko sillä onnettomuuden kannalta miten paljon merkitystä syöttääkö sinne muuten vakioon koneeseen ainetta mekaaninen vai sähkönen pumppu. Mutta jos haluaa varman päälle pelata niin kannattaa likaisen ilmanputsarinkin takia pudonneet tehot mittauttaa ja muutoskatsastaa ettei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa. Tässä tulee toki se ongelma ettei moottoria voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton vakiotehoja pienemmillä teholukemilla.vville kirjoitti:Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.lauri a. kirjoitti:Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.vville kirjoitti:Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Sen ymmärrän, että vakuutusyhtiökin kiinnostuu asiasta jos tunkee tuollaiseen auton vaikka Audin kasikoneen eikä muutoskatsasta sitä ja sen jälkeen ajaa sillä 200km/h mettään. Mutta hieman epäilen tilannetta noiden vakio-osien kohdalla mitä ei katsastusmies tai välttämättä harrastajakaan erota toisistaan.
Viimeksi muokannut TT|, 03.03.2017 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Pientä tiivistystä
Syy: Pientä tiivistystä
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
En minäkään tiedä miten paljon kiinnostaa, lähinnä tiedustelin tietääkö joku minkälaisesta rikkeestä on kyse? Ja minkälaisia seuraamuksia siitä voi aiheutua. Vakuutusyhtiöiden kohdalla veikkasin että vetäytyvät kyllä vastuusta jos löytävät jonkun syyn siihen.Mutta ei tietoa tästäkään.lauri a. kirjoitti:En tiedä miten paljon vakuutusyhtiötä tai poliisia mahtaa vanhan pakun moottoritilan sisältö kiinnostaa jos semmoisella ajaa kolarin. Tai onko sillä onnettomuuden kannalta miten paljon merkitystä syöttääkö sinne muuten vakioon koneeseen ainetta mekaaninen vai sähkönen pumppu. Mutta jos haluaa varman päälle pelata niin kannattaa likaisen ilmanputsarinkin takia pudonneet tehot mittauttaa ja muutoskatsastaa ettei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa. Tässä tulee toki se ongelma ettei moottoria voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton vakiotehoja pienemmillä teholukemilla.vville kirjoitti:Entäs jos tapahtuu liikenneonnettomuus ja selviää että on petkutettu ja muutoskatsastettu moottori vakio AHUna. Vakuutusyhtiö varmaan vetäytyy vastuusta ihan hetimiten? Entäs tuleeko tuomio vakuutuspetoksesta? Tölkin kohdalla ainoa laillinen tapa on käsittääkseni kulku tehomittauksen kautta, oli tdissä sitten 40 tahi 95kw.lauri a. kirjoitti:Muutoskatsastusta ei välttämättä saa suoritettua hyväksytysti. Mutta eipä inssit yleensä tuommoisiin asioihin kiinnitä huomiota jos moottori on vakion näköinen. Eri asia sitten jos on ämpärinkokoinen turbo kyljessä, maalaisjärjellä varustetulla auton omistajalla on toki tässä vaiheessa esittää tehonmittaustodistus moottorista.vville kirjoitti:Entäs jos tästä petkutuksesta joutuu vastuuseen, tietääkö kukaan mitkä on seuraamukset? Kilvet pois ja sakkoja?AT5nok kirjoitti:Helpoimmalla pääsee swapissa, kun ei kerro että on koneessa on jotain muutakin kuin luovuttajan osia, jolloin menee otteeseen luovuttajan tiedoilla.
Miksei voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton moottoria pienemmillä tehoilla, eikös Hanttapulilakin ole 42kw dynolapulla muutoskatsastettu syöttöpumppua ja pakosarjaa lukuunottamatta lähes vakio AHU jossa alunperin 66kw?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Tuo katsastajien soveltamisohje auton rakenteen muuttamiseen ja muutoskatsastuksiin liittyen on hyvä lueskella läpi muutoskatsastusta suunnitellessa niin tietää millä pelisäännöillä tuolla mennään. Nimimerkillä 3 moottorin muutoskatsastusta omiin eri vehkeisiin viime vuonna (ja useampi hukkareissu katsastusasemalle)En minäkään tiedä miten paljon kiinnostaa, lähinnä tiedustelin tietääkö joku minkälaisesta rikkeestä on kyse? Ja minkälaisia seuraamuksia siitä voi aiheutua. Vakuutusyhtiöiden kohdalla veikkasin että vetäytyvät kyllä vastuusta jos löytävät jonkun syyn siihen.Mutta ei tietoa tästäkään.
Miksei voi muutoskatsastaa luovuttaja-auton moottoria pienemmillä tehoilla, eikös Hanttapulilakin ole 42kw dynolapulla muutoskatsastettu syöttöpumppua ja pakosarjaa lukuunottamatta lähes vakio AHU jossa alunperin 66kw?
https://www.trafi.fi/filebank/a/1443618 ... versio.pdf
https://www.trafi.fi/filebank/a/1443432 ... aarays.pdf
Tuossa on vielä linkki alkuperäiseen määräykseen auton ja perävaunun rakenteen muuttamisesta (aikaisemmin linkkaamani soveltamisohje koskee tuota). Tuohan on tullut voimaan lokakuussa 2015.
Suora lainaus soveltamisohjeesta:
2.2. Moottorin muuttaminen
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Elikkä ovat nihkeitä moottorin tehojen pienentämiseen tuotantolukemista. Eli esim. Ahu koneesta pitäisi penkittää aina väh 66kW/90hp. En tiedä sitten onko näissä inssillä jotain harkintavaltaa, onko tuo pykälä tarkoitettu vain esim. estämään tilannetta jossa portteriin asennettaisiin alkuperäisenä 200hp moottori josta on penkitetty huonoilla säädöillä 120hp että mahtuu tehorajoihin. Törmäsin asiaan tuota W124 mersuani muutoskatsastaessa. OM606 turbokoneen vakiotehot 177hp, vertailumalli 300 12v bensa 188hp (ei mallisarjan tehokkain). Ensin mulla oli teholappu alle 177hp tehoista, ei käynyt. Sen jälkeen säädeltiin hiukan konetta 186hp tehoihin. Se olikin kuulemma sitten liian lähellä tehorajaa. Tämän jälkeen kolmas penkkilappu n. 180hp tehoilla kävi heille hyvin. Noissa muutoskatsastusjutuissa ei ole aina kyse pelkästään inssin vittumaisuudesta, koska heillä on takanaan trafi joka käsittääkseni valvoo ja seuraa minkälaisilla kupongeilla ja menettelyillä noita muutoksia tehdään.
Esim. auton korotusta muutoskatsastettaessa pitää nykyään esittää aina todistus pyöränkulmista ja siitä, että korotusosat ovat kyseiseen autoon soveltuvat elikkä sääntöjä on hiukan tiukennettu. Joskus saattaa myös olla edessä se tilanne että joutuu muutoskatsastuksen takia vaihtamaan konttoria kun inssit väittävät kivenkovaan jotain pöhköä, esim. Mersua katsastaessa multa vaadittiin ensin Vehon todistusta alustan osien vastaavuudesta. Vehon vastaus asiaan oli että heitä ei kiinnosta. Muutoskatsastus onnistui lopulta toisella konttorilla ilman ongelmia pelkillä varaosanumeroin varustetuilla osakuvilla ja tehonmittaustodistuksella, mitään maahantuojan todistusta ei välttämättä tarvita. Toki esim. tölkin kohdalla se helpottaa huomattavasti kun niitä kerran on saatavilla.
Nyt ollaan jo hiukan kaukana alkuperäisestä aiheesta, en tiedä voisiko noita muutoskatsastusjuttuja käsitellä omassa ketjussaan (vai onko semmoinen jo).
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T4 1.9 TD muutoskatsastus 1.9 TDI koneelle.
Jos muutoskatsastusaihe herättää lisää keskustelua, siirretään tämä yleiseen tekniikkaan.