1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Tölkki jätti keskiviikkona meikäläisen työmatkalla välille. Ensimmäistä kertaa lähdin purkamaan vähän enemmän 1.6 TD konetta (JX). Purkamisen jälkeen huomasin, että jako oli hypännyt yhdellä hampaalla. Jaon hyppäämisen syytä en varmaksi tiedä, mutta öljypumpun akselin päässä oleva hihnapyörä (eli se pyörä, joka on kampiakselin ja ruiskupumpun välissä) oli pyörähtänyt pois kohdaltaan, kiila oli pyörän ja akselin väliin kiilautuneena ja hihnapyörä veippasi aika lailla. Kyseinen hihnapyörä on kiinni öljypumpulle voimaa vievässä akselissa ja tämän akselin pää oli murtunut. Kyseisen osan osanumero on 068 115 017 C. Tähän liittyen kysyisin teiltä tietävämmiltä tökkeilijöiltä:

1. Onko tällaista sattunut muille ja mistäköhän syystä hihnapyörän kiila on antanut myöden? Voiko jossain öljyn imupuolella olla jotain tukkoa tms? Onko ideoita...

2. Kuinka tuo kampiakselin suuntaisen, öljypumpulle voimaa vievän akselin saa pois konetilasta? Ei mahtunut tulemaan ilman suurempia irroitteluja. Pitääkö moottoria tunkata ylöspäin, jotta kyseinen akseli mahtuu ulos kurkistusluukusta?

Nöyrimmin jo etukäteen kiittäen
Hamara
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.Tarkoitat varmaan tuota apuakselia,se on laipalla lukittu siitä hihnapyörän alta,pitäis tulla laipan irroituksen (kahdella pultilla) ja tod.näk.alipainepumpun irroittamisen jälkeen ulos sieltä.On molemmista päistä laakeroitu joten on tainnut hihnapyörän puoleinen pettää,se on noissa ykskutosissa heikko paikka.Laakerit on pyöreitä liuskalaakereita ja hihnapyörän puoleinen on vaihdettavissa konetta irroittamatta.Ainaskin itse olen sen vaihtanut,konetta piti laskea vaan että mahtui akseli pois ja tilaa tuli työstää sitä,on aika mielenkiintoinen vaihtaa. 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Kiitos vastauksesta.

Tarkoitan juurikin kyseistä apuakselia. Hihnapyörä ja kiila ovat lohkaiseet apuakselin päästä niin pahoin paloja pois, että pitää vaihtaa ehjään koko apuakseli. Eilen irrotin laipan kaksi pulttia ja apuakseli lähti nykäisemällä ulospäin lohkosta (ja meni hyvin takaisin paikoilleenkin työntämällä), muttei sitten mahtunut tulemaan pois lohkosta. Siinä vaiheessa en huomannut mitään liuskalaakeria ainakan akselilla (toki enpä osannut sellaista katselakaan). Liuskalaakeri on ilmeisesti sitten lohkossa kiinni? Mitäköhän materiaalia liukulaakeri mahtaa olla ja saakohan mistään uutta tilalle? Marmoritiskiltä kyselin tänään muita osia, mutta oli "eioo":ta hyllyssä näiden harvinaisempien osien kanssa.

Huomenna pitäisi hakea varaosaTölkki taas pihaan ja alkaa purkamaan siitä tuota apukaselia sekä sen hihnapyörää pois käyttöauton kunnostusta varten.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nettitiedon mukaan tuo laakeri olisi sama kaikissa apuakseli-dieseleissä mukaan lukien 1.9TDI(AHU,1Z,AFN), eli löytyy varmasti useista varaosaliikkeistä ja ainakin dieselkorjaamoista, kuten Tammerdiesel. Missä päin maailmaa tuota kaipailet?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Täällä Keski-Suomen metsässä olisi tarve, 100km lähimpään kaupunkiin ;)

Eiköhän tuommoinen sitten luulisi löytyvän. Pitää käydä ensin paikallisesta kysymässä ja jos ei löydy, niin tilaa sitten vaikka Tammerdieseliltä.
Juuri hetki sitten sain varaosaTölkistä tuon apuakselin irti. Päästin moottorin kannakepultit irti (2 kpl) moottorin vasemmalta laidalta turbon läheltä ja paisuntasäiliön alapuolelta. Sitten vinssasin konetta ylöspäin niin paljon, että akseli mahtui tulemaan kurkistusluukusta pois. Mitään pauketta tai muuta kummalista ääntä ei mistään kuulunut, mutta sellaista jäin miettimään, että meneeköhän tuossa touhussa mitään solmuun vaihelaatikon ja moottorin liittymäkohdassa tai muualla? VaraosaTölkille noin tohti helposti tehdä, mutta jäin miettimään, että miten on sitten käyttöauton kanssa...

Voiko tuon liukulaakerin kuntoa arvioida jotenkin? Ainahan olisi parempi vaihtaa uuteen laakeriin, mutta jos pinta näyttää sileältä ja välystä ei tunnut akselin kanssa, niin onko syytä vaihtaa?
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Minulla on sellainen mielikuva, että ne apuakselin laakerit on ns. "puolivalmiita", eli pitää vaihdon jälkeen vielä koneistaa oikeisiin mittoihin. Kannattanee varmistaa tämä asia moottorikoneistamolta. JX:n osalta kuulin Tammer-Dieselistä, että ko. akselin laakereita laiteltiin aika paljon aikanaan. AAZ:n osalta ei kuulemma juurikaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Mulla pitäis olla yks uusi valmiiksi koneistettu ulompi jemmassa, jos ei muualta löydy. Aika hankalasti näitä oli muutama vuosi sitten saatavilla, varsinkin valmiiksi koneistettuna sopivan kokoisiksi.
< 15kWh/100km
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Onko noissa koneistettu laakerin sisäkehä akselia varten vai ulkokehä lohkon sovitusta varten? Ja pitääkö ne koneistaa parilleen vai meneekö ihan yleismitoilla?

Sain apuakselin pois käyttöautostakin ja rikkoutuneen apuakselin laakeripinta oli aika naarmuilla. Ihmetytti vaan, että naarmut olivat akselin suuntaisia, ei pyörimissunnassa, kuten normaalisti. Liuskalaakeri oli myös aika naarmuinen. Laakeri on irroitettuna ja huomenna pitäisi alkaa metsästämään uutta osaa.

dmn: jos en löydä mistään varaosaa tilalle, niin tohditko luopua omastasi?
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja beretta »

Laakeri on ns.kiristyvä,asennetaan paikalleen laakerilukitteen kanssa ja kalvataan tarvittaessa akselin kokoon,jos akseli tuntuu laakerin asennuksen jälkeen tarpeeksi timmiltä,ei tarvi varmaan tehdä mitään.Omassa laitoin lukitteen kanssa paikalleen,huom öljykanava ;) Akseli tuntui pikkasen tiukalta niin hoonaustyökalulla pyöritin poralla vähän välystä isommaksi.Tämän täytyy ollakkin enempi tiukka jotta pysyy öljynpaineet koneessa,täältähän se valskaa yleensä ja pistää summerit huutamaan ja valot vilkkumaan :shock: 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hamara kirjoitti:dmn: jos en löydä mistään varaosaa tilalle, niin tohditko luopua omastasi?
Juu n. puoleen hintaan tuostsa voi luopua, muistaakseni koko sarja oli aikoinaan 50e, joutusin ostamaan kaks kun oli sen verran huono asennustyökalu että sain takimmaisen laakerin murjottua rikki. Etummainen menee paikoilleen muistaakseni ihan apuakselia käyttämällä. Pitää tosin kaivaa tuo ensin jostain esille :)
< 15kWh/100km
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Kiitos tiedoista ja vinkeistä. JX tuntuu olevan pomminvarma vehjes :D ...meikäläisellä JX-koneet tuntuvat lepäilevän pajalla keskiarvona noin 10kk välein tavalla tai toisella.

dmn: pistelen tänne viestiä, miten tuon laakerin saannin kanssa käy. Laakerin asennuksen kanssa ajattelin tehdä myös noin eli vanhasta apuakselista meinasin pätkäistä perän pois ja nakutella sillä uuden laakerin paikoilleen.
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Laakerit tilattu paikallisesta autotarvikeliikkeestä. Kiitokset dmn:lle tarjouksesta.
Otin toisenkin kappaleen apuakselin taaimmaista laakeria varten, sillä paikalliselta myyjämieheltä oli mennyt taaimaainen laakeri itseltään, joten parempi varmistaa senkin kunto. Puolivalmiina oli vaan saatavana, joten pitää sitten hoonata sitä suuremmaksi, jos on tarvetta.

Mites se koneen sisässä oleva takapään laakeri, pitääkö mennä öljypohjan kautta vai jostain ihan muualta? Onko kokemuksia...
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Ei ole kokemuksia, mutta muistini mukaan sen sisemmän laakerin pääsee näkemään kun ottaa alipainepumpun pois?
Hamara
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02.08.2012 23:21

Re: 1.6 TD (JX) öljypumpun voimanvälitysakseli

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Nonniin. Nyt on JX viimeinkin nipussa. Ottipahan aikaa. :D

Ne laakerit, jotka ostin tuolle apuakselille, olivat puolivalmiita. Enpä tajunnut ostaessani, että niissä on noin 0,4mm avarrusvaraa, jotta mahtuvat akselin kaulalle. Ikinä en ollut aikaisemmin mitään hoonannut, joten en tiennyt miten hitaasti homma kävisi. Tunnin hoonauksen jälkeen huomasin, että olihan se ero tippunut 0,1mm vähän reilussa tunnissa (pieni hooni, melko siloiset kivet, meni nopeasti aina tukkoon). No, hermothan siinä meni hetkellisesti :D . Loppujen lopuksi yhden illan tappelun jälkeen piti ottaa varaosaTölkistä laakeri ja vaihtaa se käyttöautoon. Ihan hyvä siitä lopulta tuli (tai ainakin on kestänyt 20km). Tiedänpähän sitten ihan oikeasti ostaa seuraavalla kerralla valmiiksi koneistetut laakerit... no oppia ikä kaikki :)

Se laakeri olikin lyötävä niin syvälle, että se menee laakeripesän etupinnasta vähän sisemmäksi, jottei akseli narahda laakeriin kiinni, kun kiinnityslaipan kiristää pakoilleen. Tällöin ainakin meikäläisen lohkossa oleva öljyreikä ei ole kohdillaan laakerin öljyreiän kanssa. Kyllä sieltä öljy kulkemaan pääsee, mutta reiät ovat ehkä puolikkaan reiän halkaisijan verran poissa linjasta. Jos laakerin jätti laakeripesän etupinnan tasalle, akselin päittäisvälys hävisi kokonaan kiinnityslaipan kiristyksen jälkeen ja akseli jäi kantamaan laakerin pintaa vasten, eikä pyörinyt sitten millään.

Vaihdoin akselin ja etulaakerin nostamalla moottoria ylöspäin. Päästin moottorin kiinnikkeiden mutterit (2 kpl) irti kumisista moottorikannakkeista, pieni ketjuvinssi takaluukun huullokseen (ja pieni harjateräksen pätkä vinssin koukun ja huulloksen väliin, jottei huullos väänny) ja vinssin toinen pää laturin korvakkeen läpi työnnettyyn tappiin. Sitten varovasti nostoa niin paljon, että akseli mahtui tulemaan ulos kurkistusluukusta. Kun ei ole autonosturia, niin tuntui paljon helpommalta vaihtoehdolta mennä näin, kuin alkaa pudottamaan moottoria alaspäin. Näin ei tarvinnut irroittaa kuin kaksi moottorin kannakepulttia sekä laturi ja nostaa moottori ylös apuakselin vaihtoa varten.

Ensimmäinen pieni moottoriremontti takana. Oletettavasti lisää tulossa ;)
Vastaa Viestiin