1.6TD huolto

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Moderaattori kirjoitti:1989 JX koneen osanumerot:

hihna 068 109 119 E
kiristin 068 109 243 F
kiristimen tappi N 900 803 01
kannen hihnapyörä 069 109 111
kampiakselin pyörä 028 105 263 E
kampiakselin pyörän pultti joko N 905 771 01 tai N 902 928 02
Eicca_ kirjoitti:Gates, contitech ja skf tuotteita kun käyttää jakopäässä niin ollaan aika turvallisilla vesillä näissä osissa (fiksus, autoaasi, motonet myy kun vaan muistaa tarkistaa/pyytää jnejne)

Koneen huolloista ei tarkkaa tietoa joten tarkoitus nyt uusia:

Jakohihna+rullasarja
Kampiakselin pultti uusitaan samalla?
Öljyt+suodattimet
Vesipumppu, vaihdetaan ilmeisesti runkoineen? + termostaatti ja nesteet

Muuta samalla uusittavaa/huomioitavaa?
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

-MITO- kirjoitti:Koneen huolloista ei tarkkaa tietoa joten tarkoitus nyt uusia:

Jakohihna+rullasarja
Kampiakselin pultti uusitaan samalla?
Öljyt+suodattimet
Vesipumppu, vaihdetaan ilmeisesti runkoineen? + termostaatti ja nesteet

Muuta samalla uusittavaa/huomioitavaa?
Tuossahan ne tärkeimmät oli moottorin osalta.
Vesipumpun uusiminen ei ole välttämättömyys jakohinhan vaihdon yhteydessä, ellei siinä ole vikaa.
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Termostaatin voisi ainakin vaihtaa, lämmöt tuntuu suht matalilta.

Entäs tämä ? Jakoh kirist VAG dsl ->97
TransPorter Diesel/TurboD 1,6/1,7 81->90 KIRISTIN [1981-1990]
Vaihdetaanko aina hihnan yhteydessä?
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä kiristin kannattaa vaihtaa samalla, kuten myös laturin hihna(jos ei ihan uusi ole).
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Veikkaan ettei kannata ostaa sitä Motonetin halvinta...
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Vinkit järkeviin osiin kuunnellaan mielellään.
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja Joker »

Speed autoteile googleen ja Teppoon yhteyttä. Myy pääsäänt marmoritiskiä halvemmalla OEM osaa ja hyväksi todettua tarvikeosaa ja on VAGeihin erikoistunut. Normaali varaosaputkaan eroa on että toimitus 1-2vkoa ja sinun itse pitää tietää mitä tarvitset (osanumeroa jne). Itse olen ollut tyytyväinen ja luotan toimitettavien osien laatuun.
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Joo tuttu putiikki, Tepolta paljon ostellut osia. Pitääpä kaivaa ETKA esiin ja varaosanumerot..
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Pistänpä varaosanumerot tähän jos muillakin tulee tarvetta, -89 JX koneen osanumerot:

hihna 068 109 119 E
kiristin 068 109 243 F
kiristimen tappi N 900 803 01
kannen hihnapyörä 069 109 111
kampiakselin pyörä 028 105 263 E
kampiakselin pyörän pultti joko N 905 771 01 tai N 902 928 02
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Avatar
-MITO-
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 22.02.2012 23:05
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja -MITO- »

Taitaakin tuo kiristinsarja riittää, hihnapyöriä tuskin tarvitsee uusia remminvaihdossa?
T4 2002 Transporter 2.5TDI
T3 1990 DOKA 2.1 WBX
T3 1990 Transhotel 2.1 WBX
T3 1989 Pritschenwagen Westfalia 1.6TD
T3 1989 Transporter 1.7D
T1 1965 Transporter
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja dmn »

-MITO- kirjoitti:Taitaakin tuo kiristinsarja riittää, hihnapyöriä tuskin tarvitsee uusia remminvaihdossa?
Itse kyllä oon käyttänyt ihan motonetin Gates/SKF sarjaa ongelmitta ja hinta-laatu suhde on ok (oliko alta 50e).

1.6td ei ole niin kriittinen tuon pienen hihnapyörän / pultin kanssa kuin AAZ, itse jättäisin nämä koskematta.. Muita hihnapyöriä en uusisi (kannattaa myös tarkistaa se apuakselin hihnapyörä, mulla oli joskus lohjennut siitä reunasta pala ja se tykkäs syödä hihnaa.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siirsin osanrot ensimmäiseen viestiin.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Vajaan 100 euroa teki marmorilta kiristin, hihna ja vesipumpun hihna. Edeltävät oli ilmeisesti mutanetin laatua ja kesti n. 20 000 km ja kiristin kahteen osaan kun irroitti, hihnasta jo jonkin verran oli hankautunut pois. Onneksi ei kerennyt täydessä laukassa hajoamaan :o ;)
Liitteet
2012-12-01-097_1024x768.jpg
2012-12-01-097_1024x768.jpg (160.96 KiB) Katsottu 6729 kertaa
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja dmn »

Olikos tuo erillisosana ostettu kiristin eikä valmista sarjaa? Joskus sellaisen ostin ja asennettaessa huomasin että ei tuu toimimaan.
< 15kWh/100km
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 786
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja selvesa »

dmn kirjoitti:Olikos tuo erillisosana ostettu kiristin eikä valmista sarjaa? Joskus sellaisen ostin ja asennettaessa huomasin että ei tuu toimimaan.
Vaikea sanoa, kun en ole itse tuota ostanut vaan koneen edellinen omistaja, joka ei ajanut remontin jälkeen kuin n. 200 km siito matkan. Ei tuo kahdessa osassa ollut kun kansi vaihdettiin keväällä ja silloin uudelleen paikalleen laitettiin. :?

Niin merkiltään MAPCO tämä ja kun googlaa valmistajaa, niin ei kovin hyviä kommentteja saa osa valmistajana / toimittajana. :|
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 1.6TD huolto

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Gates, contitech ja skf tuotteita kun käyttää jakopäässä niin ollaan aika turvallisilla vesillä näissä osissa (fiksus, autoaasi, motonet myy kun vaan muistaa tarkistaa/pyytää jnejne)
Vastaa Viestiin