Jäähdytysongelmia

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja väiski »

Käytiin tuossa hirvimetsällä ja pitihän se yrittää syncroilla pystyjyrkkään vaaraan, jossa lunta saapasvarsi ja vanhoja jälkiä lumen alla. Eihän sinne menty kuin iskettämällä ja lämmöt karkas pilviin ennenkuin päästiin perille. Asiaan kuuluu, että Pikku-Suzuki meni, eikä lämmöt oireilleet.
Ilmeisesti oli hiljalleen vuotanut nestettä etupanssarin päälle, eikä paljastunut edes laiminlyödyssä huollossa :oops:. Syylarin kennolle menevä letku oli löystynyt sen muoviputki/kuparilumppi liitoksen päältä. Tämähän alkoi aiheuttamaan monenlaista ongelmaa nesteen lisäyksen ja ilmauksen suhteen, kun sen hetkinen sijaintikin oli huis helvetissä Angelin takana. Välillä pukkasi nesteet (vedet) pihalle, tai mootorin lämmön muuten vaan tappiin. Tyhjäkäyntiä kesti käydä hyvinkin, mikä tuli yli sadan kilsan hinauksessa todettua.
Tarkemmat tutkimukset paljastivat paisarin korkin olevan "löystynyt", ( kuten Eljas vahvasti jo aluksi epäili) ja päästävän paineen liian helpolla, mikä paljastui täyttösäiliön kuplinnasta. Oireet ovat aika mielenkiintoisia, kuten että normaali ajossa lämpötila nousee ensin normaaliksi ja hetken pysyykin siinä, kunnes yht´äkkiä alkaa nousta rajusti ja lämppäri puhaltaa kylmää. Mikäli iskee koneeseen kierroksia reilusti, niin lämpömittari laskee ja lämppärikin herää puhaltamaan kuumaa. Toinen keino on ovelampi: Kun pistää jälkiasennetun lämppärin lisäkiertopumpun (kennon vieressä, meno letkussa) päälle, niin viisari putoaa ja lämpö virtaa ohjaamoon.
Ilmeisesti käy niin, ettei paine riitä kiertoon ja moottorin vesipumppu kavitoi, jolloin vesi kiehuu joissain paikoissa ja aiheuttaa kuplintaa lisäyssäiliössä ja ilmalukon kiertoon. Tai voihan se tietysti olla niinkin, että kansi on himpun kiero jolloin painetta pääsee järjestelmään. Mutta luulisi että silloin neste värjäytyisi ruskeaksi ja haisisi polttoaineelta/pakokaasulta. Tuli nimittäin samaan tuskaan pestyä järjestelmä jollain pesuaineella ja neste on pysynyt sen jälkeen puhtaana. No, kohta tulee uusi korkki ja saa uusia murheita, kun se helkutin kamelikin vielä juoksee ja pyynti täällä loppuu 30.11.
Saa esittää arveluja ja vertaistukea :D .
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Kokemuksesta voisin kertoa että kansiremontti odottaa konehuoneessa...Ota vaan suosiolla kansi pois ettei mene motti rikki.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja vesku »

Jos täyttösäiliö kuplii - kansi!
Itsellä aikoinaan samat oireet, Kansi ei ollut halki vaan keskeltä poikki. Mitään vikaa ei olut ennenkuin suuttimet huollettiin - avautumispaine oli parhaassa 65bar. Käynti oli tosi pehmeää ei juuri nakuttanut. Korjatuilla suuttimilla vain 1 km, lämmöt tapissa ja paisuntasäiliössä pulputti, kuin kiehuva perunakattila. Kakkospytyn kohdalla halkeama vesitilan rei'istä venttiilien reikiin ja edelleen toiseen laitaan. Rako oli varsin suuri, sopi rautalangalla ronkkimaan usean sentin syvyyteen. Että silleen
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja väiski »

En aivan vielä painaa leukaa rintaan, kuplinta alkaa vasta kun lämpö on noussut normaaliin. Jos kansi halki, niin tuntuis että kuplii kokoajan ja neste värjäytyy.
Paljonko muuten sen korkin avautumispaine ulospäin lienee ja oliskohan jollain DIY konstia sen mittaamiseen?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Yhden brittilinkin takana todettiin, että siitä korkin letkuliittimestä ei pitäisi jaksaa puhaltaa sisään eikä imaista myöskään ulos päin. Eikös syylareiden korkit ole yleensä luokkaa 1.0-2.0 baria ylipainetta?
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja selvesa »

En halua maalailla mitään piruja minnekkään, mutta noin alkoi itselläkin viat,kunnes vesi oli kokiksen väristä. Eli ensin lievää kuplintaa täyttösäiliössä -> kunnon porinaa -> ja sitten jonkin ajan kuluttua muuttui väri tummanpuhuvaksi :?

Mutta oli vähän kuplimista tällä "uudella" kannellakin heti vaihdon jälkeen ja sen kyllä epäilisin tulleen järjestelmän omatoimisesta ilmauksesta eli nyt ei ole enää kuplittanut. Samalla sai aina välillä täytellä säiliötäkin eli imi nestettä, välillä lisääntyi(oisko jokin ilmatasku ollut). Nyt tosiaan on asettunut, kun on vain kovaa ajoa ollut .... :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Tähän mennessä kun noita ns vesivahinkoja on syntynyt niin poikkeuksetta on kansi mennyt kieroon. Tuo kone on niin herkkä,on muuten AAZ myöskin. Ei vesi ole värjääntynyt mutta jos pyrkii pihalle niin lopputulos on ollut huono. Olen tuohon omaan jokusen kerran joutunut kannen laittamaan, yleensä syynä jäähdytysjärjestelmään tullut häiriö. Muuten se syylärin alareuna kannattaa tarkistaa,rupeaa vuotamaan todella salakavalasti,kopan alla menevien muoviputkien pääklunssit voipi kanssa lähteä kävelemään ,letku irti ja vedet pihalle täydessä ajossa :oops: yms on tapahtunut, aina on kansi posahtanut... välttämättä ei ihan heti mutta vähän ajan päästä on sitten oireillut kunnolla.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Oikaisullako olet selvinnyt, vai onko päässyt heti halkeamaan?
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Oikaisulla tähän mennessä.Ajoissa kun tekee niin pääsee halvalla..tiivistesatsi ja muutaman kympin koneistus. Vaihto sujuu näppärästi kun on kokemusta kertynyt :roll:
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja väiski »

Pitänee uskoa ja tarkistaa tilanne kun se korkki tulee. Eihän tuo haitaksi ole jos voi olla varma että asiat on kunnossa. Eikä ole enään aikatauluongelmiakaan, kun se kameli on viimein pakastimessa.
Aivan sama vaikka pistää auton seisontaan muutamaksi kuukaudeksi, tulee loppujen lopuksi niin vähän oikeasti tärkeää ajoa talven aikaan.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Siinäpä se tietysti säästyy plaanauksen/painetestin hinta, kun seisottaa hetken aikaa. :idea:
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Niin..voi sitten vaihtaa koko motin saman tien, ainakin ekan käynnistyksen jälkeen :mrgreen:
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Kyllähän tuosta hattu otetaan pois pikimmiten, mutta liikennekäytöstä poistettunahan se ehtiikin olla vaikka heti tästä päivästä alkaen ties pidemmänkin aikaa.
ardem
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 20.01.2013 00:19

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja ardem »

Saapikos mistään muualta kuin merkkiliikkeestä tuota vesiletkua mikä on konehuoneessa? Eli se letku joka menee kiinni siihen lähtöön jossa on nuita antureita. Ei oikeen mikä tahansa putki tuohon käy kun tuossa nuita pienempiä letkun haaroja.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Sinky »

ardem kirjoitti:Saapikos mistään muualta kuin merkkiliikkeestä tuota vesiletkua mikä on konehuoneessa? Eli se letku joka menee kiinni siihen lähtöön jossa on nuita antureita. Ei oikeen mikä tahansa putki tuohon käy kun tuossa nuita pienempiä letkun haaroja.
Kysyitkö ooberilta tai esim. vwheritagelta tai nuilta lukemattomilta saksan sivuilta ?
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä tein itse t-haaran metallista, kun uuden löytyminen suomesta oli hankalaa. Saattaa kohta olla taas aika kimppatilaukselle...

Löytyy eBaysta

Googlella voi etsiä muualtakin, varaosanro 068121101H

Esim VWHeritage.com löytyy letku varastosta.

Paruzzi.fi sivulta ei löydy kuin WBX:n letkuja, eikä näy olevan tölkki.fi sivullakaan D/TD vesiletkuja.


Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jossain ulkomaan foorumeilla olen nähnyt sinisiä silikooniletkuja, eli joku firma tekee semmosestakin materiaalista kaikkia TD letkuja.
*edit* Tuolta saa ainakin koko settejä
http://www.vw-t3-bus-shop.de/motor/wass ... basis.html
http://www.vw-t3-bus-shop.de/motor/wass ... sis-2.html
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Mitä eroa on TD Syncron ja TD 2WD:n letkuissa muuta kuin 30€? Ainakin kuva on sama...hieno olisi tuo letkusarja, jos joku alkaa tilaamaan niin mukana ollaan.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Syncron ja 2WD:n letkujen erosta en osaa sanoa (olisko eri mittaisia osa kun on kone eri korkeudella?). Mutta täältä saa letkuja halvemmalla kuin Saksasta.
pollari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 23.11.2012 00:23

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja pollari »

Syncrossa on yksi sähköinen kiertovesipumppu, kiertää muistakseni vettä kannessa sen jälkeen kun moottori on pysäytetty jos veden lämpötila on erityisen korkea.

En muista kuinka korkea lämpötila pitää olla ennenkun lähtee käyntiin, itse olen ottanut sen pois.

Tietenkin jos otta paljon irti moottorista siitä on hyötyä.
Vastaa Viestiin