Sivu 1/1

käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 26.02.2012 22:03
Kirjoittaja festariauto
Nyt kertokaa joka tietää, Miksi minun festariauto vw caravelle-85 1.9i wsb (digijet) ei halua käydä kunnolla. Toisinaan laulaa kuin lintu ja toimii kuin junan vessa, taas toisinaan sammuu heti kun hipaiseekaan kaasupedaalia. Toisin sanoen ei ota kierroksia ollenkaan vaan sammuu heti, vaikka kuin sievästi yrittäisi lisätä kierroksia. Vika ei ole aina "päällä".
Lämpötila-anturin olen vaihtanut, ekakerralla vika oli juuri siinä, mutta nyt se ei auttanut. Jos "ilmamäärämittarilta" (se läppäsysteemi mikä on ilmanputsarin ja kumikurkun välissä) ottaa johdon irti, se ei vaikuta mitenkään eikä mihinkään.
Onkohan vika ko. mittarissa vai jossakin niistä lukuisista releistä?
Onko kellään tietoa onko 1.9i moottoriset jotenkin harvinaisia kun en ole muita tavannut

Re: käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 26.02.2012 23:22
Kirjoittaja hege
1.9 ruiskut on harvinaisia, ne on yleensä kaasarikoneita. 1.9 kone on hyvässä maineessa ja kestää pitkään.

2.1 ruiskukoneessa meillä oli semmonen vika joka oli kuin virranjakajan kansi olisi kostunut. Ilmaantui kostealla kelillä tai auton seistyä hetken. Auto lähti hyvin käyntiin ja toimi n. 5min jonka jälkeen puutui täysin. Kävi huonosti tyhjäkäyntiä mutta jos yritit vähänkään painaa kaasupoljinta niin sammui. Vika korjaantui vaihtamalla kondensaattorit siitä takavalon takana olevasta kaksoisreleen näköisestä elektroniikkaboksista, maksoi joku 80 cent. Noilla kondensaattoreilla ei ole pitkä kestoikä, ne kuivuu aikanaan. Uusi elektroniikkaboksi olisi maksanut volkkarilla 480€.

Mutta vika voi olla monessa paikassa.

Re: käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 27.02.2012 17:06
Kirjoittaja hege
Tässä pari kuvaa kyseisestä boksista sisäpuolelta. Muovikuori on kiinni kuudella muovikynnellä ja kotelon kuvasta näkyy missä kohdin ne on jos ton tahtoo purkaa.

Re: käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 29.02.2012 14:31
Kirjoittaja festariauto
Alkoihan sitä vikaa löytymään. juurikin ko. boksissa oli yksi palanut/kärvähtänyt osa.
Kaikki tekstit ja numerot olivat mustuneet, jotenka kysyisin seuraavaa?
Mitähän numeroita tai kirjaimia on siinä mustassa osassa mikä on 1.kuvassa vasemmassa reunassa. niitä on 2 samanlaista (päälenähen) peräkkäin, ovat 3 jalkaisia, leveyttä 7mm, korkeutta 10mm.
Omassa boksissa niitä on vain yksi.
Saisikohan mistään tietoa osan merkeistä, jotta tietäisin hommata uuden?

Re: käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 29.02.2012 15:01
Kirjoittaja festariauto
Mikähän on tämän boksin tarkoitus/ nimi, jotta tietäisi puhua edes yleisesti oikeilla termeillä?

Re: käyntiongelma 1.9i

Lähetetty: 29.02.2012 16:00
Kirjoittaja hege
Tyhjäkäynninohjausyksikkö on virallinen nimi, mutta mulla on hämärä muistikuva että se ohjailee jotain muutakin. Olen kutsunut sitä releeksi koska se näyttää ihan tuplareleeltä. :D
Kaikki sen sisusosat on "mekaanisia", eli mitään ohjelmoitavaa ei ole ja osat voi helposti vaihtaa uusiin vastaaviin.

Toi on päätetransistori joka on rikki.
Toi "rele" mitä isä korjasi oli 006 loppuinen, ja multivanissa on 007 loppuinen. Multivanissa (2.1i 95hv katalysaattorikone) kun kokeilee 006 relettä niin tyhjäkäynti ei laske alle 1500, muuten toimii normaalisti. ISO-1 2.1 112hv koneessa oli muistaakseni 002 loppuinen?
Päätetransistorin tyyppi 006 boksissa on BD438, ja identtinen osa löytyy mun elektroniikan lähikaupasta 0,62€ hintaan. Vastaavia osia on varmasti joka elektroniikkapuljussa.
Todennäköisesti sun boksissa on sama osa.

Voi olla että pelkkä transistori on rikki, mutta kannattaa samalla tarkastaa siihen yhteydessä olevat osat.
Miksi se on rikki voi olla että signaali transistorille on väärä. Jos signaali pitäisi olla vaikka 0-1V, niin saattaa olla että sille on tullut 12V ja sen takia hajonnut. Eli sen vieressä olevat suojadiodit kannattaa tarkastaa.
Muuten ne hajoaa jos jännite on liian suuri tai jos läpi menevä virta on liian suuri, eli siinä piirissä mitä toi ohjailee voi olla oikosulku.

Muistutan vielä että kannattaa samalla vaihtaa kondensaattorit. Niille annetaan harvoin yli 10V elinikä.