Sivu 1/1

Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 25.02.2012 16:27
Kirjoittaja väiski
Laitoin tuohon tuollaisen releen: K.A.E. 3.400.300
Luettelon mukaan siinä pitäisi olla 3 minuutin jälkihehkutusaika, eipä silti ollut vaikka konekkin oli kylmänä. Mitä minulla on jäänyt huomioimatta?
Toinen kysymys: Lohkon päässä, vesilähdössä kiinni olevat sensorithan kai ohjaavat lämpömittaria ja hehkutusta? Ainakin minulla mittaria ohjaava oli hieman suurempi ja johtojen vaihto sai lämpömittarin viisarin hyppäämään reilusti ohi merkkivalon ledin. Merkkivalo ei syttynyt, eikä lämpökään ollut viellä edes normaalissa. Hehkutuksessa ei viileällä koneella ollut mitään eroa normaaliin, vaikka sen johto oli kytketty "väärin".
Oletteko käyttäneet hehkun tunnistimella jotain esivastusta ja kuinka suurta?
Ongelmahan on se, että "puolilämmin" kone ei hehkuta ja sitä saa joskus veivata aika pitkään ennen kuin se syttyy tulille.
Toistaiseksi olen ratkaissut sen irroittamalla koko johdon ja laskemalla suunnilleen sekuntteja.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 25.02.2012 19:15
Kirjoittaja hege
Samainen aihe kiinnostaa. Minulla on myös piuha irroitettu hehkuilta ja olisi hauska saada joku toimiva järjestelmä missä ei itse tarvitse laskea sekunteja.

Mittarin ja hehkun lämpöanturit on mulla ihan samannäköiset sillä erolla että toisessa on valkoinen ja toisessa musta muoviosa. En nyt muista kumpi on kumpi. Hehkun lämpöanturi on yleensä se joka on helpommin saatavilla konehuoneessa. Lämpömittarin yleensä se joka osoittaa alas pakosarjaa päin.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 25.02.2012 20:13
Kirjoittaja väiski
Just näin. Yksi konsti on tietysti jos omistaa ylimääräisen toimivan tunnistimen,niin liittää johdon siihen ja tunnistimen vaikkapa koripeltiin, niin ei mittaa veden vaan ilman lämpötilaa. Noo, ens viikolla saan 200, 400 ja 1000 ohmin vastuksia , joilla testataan toimivaa yhdistelmää.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 25.02.2012 20:34
Kirjoittaja hege
Hyvä hyvä. Seuraan tätä mielenkiinnolla.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 26.02.2012 12:05
Kirjoittaja caravelle89
Hehkutuksen ohjaukseen sopiva lisävastus on arvoltaan 330 ohm.toimii hyvin kesät/talvet.Olen itse käyttänyt ko. vastusta VW dieseleissä jo 25v.Alunperin tieto saatu edesmenneeltä VW varaosapäälliköltä "kävelevä tietokone".

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 26.02.2012 19:42
Kirjoittaja selvesa
Mihinkäs piuhaan se toi vastus piti laittaa ?
Itsekin laitatin aikanaan Coach:iin ko vastuksen paikallisella merkkikorjaamolla. Hehkutti aina oli sitten kylmä tai kuuma kone ja käyntiin lähtö huomattavasti parempaa.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 26.02.2012 21:45
Kirjoittaja caravelle89
Lisävastus tulee hehkuanturin ja anturijohdon väliin (normaalisti sinivalkoinen johto).Vastuksen litäntä kannattaa suojata vaikka kutistesukalla.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 26.02.2012 23:23
Kirjoittaja selvesa
Kiitos tiedosta ja eikun tinaamaan vastus kiinni :D

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 27.02.2012 20:13
Kirjoittaja väiski
Nonniin! Kun oli kerran 460 ohmin vastus käytössä, niin tinasin sen sitten johtoon kiinni ja kutistesukkaa päälle (2€/1m). Kone oli aikas lämmin vielä siinä vaiheessa, eikä hehkuttanut kun ennen asennusta sitä koitin. Tunnistimen vastus oli asennuksen alkaessa 270 ohmia ja lisävastus asennettuna n. 730 ohmia. Ja kyllä hehkutti! Valo paloi n. 4 sek. ja naksaus kuului 8 sekunnin kohdalla, jälkihehkutusta ei ollut. Eilen aika viileällä koneella startatessa puhallin kiihdytti n. 20 sekunttia käynnistyksestä, jotta kai siellä sitten niitä jälkeisiäkin on, pitää vielä mitata kun ehtii.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 14.03.2012 18:37
Kirjoittaja RT-25
Moikka vaan kaikille! Sain viimeinkin aikaiseksi laittaa yhteydet kuntoon tälle foorumille.
Itselle rakensin hehkutuksen niin, että vedin kaksinapaisenjohdon eteen, jonka kytkin lämpötunnistimen ja tunnistimenjohdon väliin. Koelautaan laitoin ovivalokytkimen jota painamalla voin halutessa hehkuttaa, näin hehkut toimii kylmänä normaalisti.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 01.04.2012 20:02
Kirjoittaja vesku
RT-25 kirjoitti:Moikka vaan kaikille! Sain viimeinkin aikaiseksi laittaa yhteydet kuntoon tälle foorumille.
Itselle rakensin hehkutuksen niin, että vedin kaksinapaisenjohdon eteen, jonka kytkin lämpötunnistimen ja tunnistimenjohdon väliin. Koelautaan laitoin ovivalokytkimen jota painamalla voin halutessa hehkuttaa, näin hehkut toimii kylmänä normaalisti.
Ovivalokytkimen? Volkkarin sisävalokytkin vai joku muu?

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 01.04.2012 20:13
Kirjoittaja väiski
Tuo minun lisävastusviritys on toiminut erittäin hyvin. Jälkihehkutusta on joka kerta sen 4-5 sek. Oikein kylmänä, -kun tuo vielä just ja just lähtee käyntiin, on jälkeisiä hieman pitempään. Kokeiltiin lisätä vastusta 1k ohmi, mutta se ei enään juurikaan muuttanut tilannetta.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 07.04.2012 12:08
Kirjoittaja RT-25
Ei ole väliä mikä ovivalokytkin. Ideahan on, että nupin ollessa ylhäällä virta kulkee kytkimen läpi ja hehkutus toimii normaalisti, kun nuppia painetaan yhteys katkeaa ja hehkutus kytkeytyy. Näin ollen mikään pissapojankytkin ei käy, koska se kytkeytyy nuppia painetaessa. Ovikytkin täytyy muistaa eristää rungosta.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 28.12.2013 15:16
Kirjoittaja ardem
Lainataanpas tätä topiccia. Kävipäs silleen että olin metsältä lähdössä niin eipä caravelle lähtenyt käyntiin. No siinäpä sitten huomasin että hehkujen sulake oli palanut konehuoneesta. No kääräsin siihen pellin palasta jämäkän sulakkeen. Sehän savun saattelemana palaa tupsahti kans. No sitten otin hehkurivistön päästä johdon kokonaan irti ja vetäisin hyppy johdolla suoraan virtaa akulta niin auto pärähti heti käyntiin.
Osaapikos nyt kukaan äkkiseltään sanoa että mikä aiheuttaa tuon sulakkeen palamisen ja missä vois olla oikosulku. Hehkuja yhdistävä kisko on hyvin suojattu ja muutenkin asiallisesti paikoillaan joten siellä ei oikosulkua ole ja hyppy johdolla lähtee niin nätisti käymään. Eli onko vika nyt siellä poksissa jossa on tuo hekun sulake?

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 28.12.2013 20:54
Kirjoittaja väiski
Jos kiskon päähän tulevassa johdossa ei näy vammaa, niin eppäilen relettä tai sen pohjaa. Ei se kai oikein muualta voi runkoon yhdistää.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 28.12.2013 22:48
Kirjoittaja ardem
Onkos hehkun rele tuossa rasiassa heti hehkun sulakkeen vieressä?

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 29.12.2013 15:02
Kirjoittaja AT5nok
Siellähän se, löydät helposti johtoja seuraamalla.

Itsellä varapyörän vanteessa kiinni 6 mm2 johto, jolla saa tarvittaessa hoidettua hehkutuksen ja starttauksen juurikin tuollaisia tilanteita varten, että auton oma järjestelmä oikuttelee (hehku / virtalukonpohja).

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 29.12.2013 23:42
Kirjoittaja ardem
Kiitoksia neuvoista. Rele löytyi ja otin varaosa syncrosta releen ja sulakkeen ja nyt auto toimii. Tuo johdonpätkä on kyllä ehdoton varuste olla mukana. Itsellä sattui olemaan kopukynä "virtameisseli" mukana josta sain johtoa hehkujen pakko lämmitykseen. Meinas vaan näpit palaa ku oli samperi sen verran ohutta johtoa että meinasi lämmetä.
Menee aika perkuleesti vissiin virtaa noille hehkuille. Nyt autossa metrin pätkä suht järeää piuhaa tällaisten tilanteiden varalle.

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 20.01.2014 18:06
Kirjoittaja ardem
Voe pimppaloora! Taas kyrvähti se hehkun sulake. Mikä saakeli tuota aiheuttaa. Ei kai se ny voi nuin kuumana käydä ku hehkuttaa. Tuo hehkutus aika on kyllä pitkä ku nälkävuosi. Voisko se siitä johtuu. Kaikki piuhat oon tarkistanu ja releen oon vaihtanu ja silti sulake vaan palaa tosi helposti. Ei kai joku hehku voi olla oikosessa?

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Lähetetty: 20.01.2014 21:18
Kirjoittaja AT5nok
Oikosulku tuli itselläkin mieleen. Hehkukiskon vaihto irtojohtoihin joka hehkulle on yksi vaihtoehto, jolloin on helpompi mittailla ja testailla yksittäisiä hehkuja.

Kuva