Hehkutus / Jälkihehkutus

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja väiski »

Laitoin tuohon tuollaisen releen: K.A.E. 3.400.300
Luettelon mukaan siinä pitäisi olla 3 minuutin jälkihehkutusaika, eipä silti ollut vaikka konekkin oli kylmänä. Mitä minulla on jäänyt huomioimatta?
Toinen kysymys: Lohkon päässä, vesilähdössä kiinni olevat sensorithan kai ohjaavat lämpömittaria ja hehkutusta? Ainakin minulla mittaria ohjaava oli hieman suurempi ja johtojen vaihto sai lämpömittarin viisarin hyppäämään reilusti ohi merkkivalon ledin. Merkkivalo ei syttynyt, eikä lämpökään ollut viellä edes normaalissa. Hehkutuksessa ei viileällä koneella ollut mitään eroa normaaliin, vaikka sen johto oli kytketty "väärin".
Oletteko käyttäneet hehkun tunnistimella jotain esivastusta ja kuinka suurta?
Ongelmahan on se, että "puolilämmin" kone ei hehkuta ja sitä saa joskus veivata aika pitkään ennen kuin se syttyy tulille.
Toistaiseksi olen ratkaissut sen irroittamalla koko johdon ja laskemalla suunnilleen sekuntteja.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja hege »

Samainen aihe kiinnostaa. Minulla on myös piuha irroitettu hehkuilta ja olisi hauska saada joku toimiva järjestelmä missä ei itse tarvitse laskea sekunteja.

Mittarin ja hehkun lämpöanturit on mulla ihan samannäköiset sillä erolla että toisessa on valkoinen ja toisessa musta muoviosa. En nyt muista kumpi on kumpi. Hehkun lämpöanturi on yleensä se joka on helpommin saatavilla konehuoneessa. Lämpömittarin yleensä se joka osoittaa alas pakosarjaa päin.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja väiski »

Just näin. Yksi konsti on tietysti jos omistaa ylimääräisen toimivan tunnistimen,niin liittää johdon siihen ja tunnistimen vaikkapa koripeltiin, niin ei mittaa veden vaan ilman lämpötilaa. Noo, ens viikolla saan 200, 400 ja 1000 ohmin vastuksia , joilla testataan toimivaa yhdistelmää.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja hege »

Hyvä hyvä. Seuraan tätä mielenkiinnolla.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Hehkutuksen ohjaukseen sopiva lisävastus on arvoltaan 330 ohm.toimii hyvin kesät/talvet.Olen itse käyttänyt ko. vastusta VW dieseleissä jo 25v.Alunperin tieto saatu edesmenneeltä VW varaosapäälliköltä "kävelevä tietokone".
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Mihinkäs piuhaan se toi vastus piti laittaa ?
Itsekin laitatin aikanaan Coach:iin ko vastuksen paikallisella merkkikorjaamolla. Hehkutti aina oli sitten kylmä tai kuuma kone ja käyntiin lähtö huomattavasti parempaa.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Lisävastus tulee hehkuanturin ja anturijohdon väliin (normaalisti sinivalkoinen johto).Vastuksen litäntä kannattaa suojata vaikka kutistesukalla.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Kiitos tiedosta ja eikun tinaamaan vastus kiinni :D
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja väiski »

Nonniin! Kun oli kerran 460 ohmin vastus käytössä, niin tinasin sen sitten johtoon kiinni ja kutistesukkaa päälle (2€/1m). Kone oli aikas lämmin vielä siinä vaiheessa, eikä hehkuttanut kun ennen asennusta sitä koitin. Tunnistimen vastus oli asennuksen alkaessa 270 ohmia ja lisävastus asennettuna n. 730 ohmia. Ja kyllä hehkutti! Valo paloi n. 4 sek. ja naksaus kuului 8 sekunnin kohdalla, jälkihehkutusta ei ollut. Eilen aika viileällä koneella startatessa puhallin kiihdytti n. 20 sekunttia käynnistyksestä, jotta kai siellä sitten niitä jälkeisiäkin on, pitää vielä mitata kun ehtii.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
RT-25
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 01.03.2012 18:37
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja RT-25 »

Moikka vaan kaikille! Sain viimeinkin aikaiseksi laittaa yhteydet kuntoon tälle foorumille.
Itselle rakensin hehkutuksen niin, että vedin kaksinapaisenjohdon eteen, jonka kytkin lämpötunnistimen ja tunnistimenjohdon väliin. Koelautaan laitoin ovivalokytkimen jota painamalla voin halutessa hehkuttaa, näin hehkut toimii kylmänä normaalisti.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja vesku »

RT-25 kirjoitti:Moikka vaan kaikille! Sain viimeinkin aikaiseksi laittaa yhteydet kuntoon tälle foorumille.
Itselle rakensin hehkutuksen niin, että vedin kaksinapaisenjohdon eteen, jonka kytkin lämpötunnistimen ja tunnistimenjohdon väliin. Koelautaan laitoin ovivalokytkimen jota painamalla voin halutessa hehkuttaa, näin hehkut toimii kylmänä normaalisti.
Ovivalokytkimen? Volkkarin sisävalokytkin vai joku muu?
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja väiski »

Tuo minun lisävastusviritys on toiminut erittäin hyvin. Jälkihehkutusta on joka kerta sen 4-5 sek. Oikein kylmänä, -kun tuo vielä just ja just lähtee käyntiin, on jälkeisiä hieman pitempään. Kokeiltiin lisätä vastusta 1k ohmi, mutta se ei enään juurikaan muuttanut tilannetta.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
RT-25
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 01.03.2012 18:37
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja RT-25 »

Ei ole väliä mikä ovivalokytkin. Ideahan on, että nupin ollessa ylhäällä virta kulkee kytkimen läpi ja hehkutus toimii normaalisti, kun nuppia painetaan yhteys katkeaa ja hehkutus kytkeytyy. Näin ollen mikään pissapojankytkin ei käy, koska se kytkeytyy nuppia painetaessa. Ovikytkin täytyy muistaa eristää rungosta.
ardem
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 20.01.2013 00:19

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja ardem »

Lainataanpas tätä topiccia. Kävipäs silleen että olin metsältä lähdössä niin eipä caravelle lähtenyt käyntiin. No siinäpä sitten huomasin että hehkujen sulake oli palanut konehuoneesta. No kääräsin siihen pellin palasta jämäkän sulakkeen. Sehän savun saattelemana palaa tupsahti kans. No sitten otin hehkurivistön päästä johdon kokonaan irti ja vetäisin hyppy johdolla suoraan virtaa akulta niin auto pärähti heti käyntiin.
Osaapikos nyt kukaan äkkiseltään sanoa että mikä aiheuttaa tuon sulakkeen palamisen ja missä vois olla oikosulku. Hehkuja yhdistävä kisko on hyvin suojattu ja muutenkin asiallisesti paikoillaan joten siellä ei oikosulkua ole ja hyppy johdolla lähtee niin nätisti käymään. Eli onko vika nyt siellä poksissa jossa on tuo hekun sulake?
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja väiski »

Jos kiskon päähän tulevassa johdossa ei näy vammaa, niin eppäilen relettä tai sen pohjaa. Ei se kai oikein muualta voi runkoon yhdistää.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
ardem
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 20.01.2013 00:19

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja ardem »

Onkos hehkun rele tuossa rasiassa heti hehkun sulakkeen vieressä?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siellähän se, löydät helposti johtoja seuraamalla.

Itsellä varapyörän vanteessa kiinni 6 mm2 johto, jolla saa tarvittaessa hoidettua hehkutuksen ja starttauksen juurikin tuollaisia tilanteita varten, että auton oma järjestelmä oikuttelee (hehku / virtalukonpohja).
ardem
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 20.01.2013 00:19

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja ardem »

Kiitoksia neuvoista. Rele löytyi ja otin varaosa syncrosta releen ja sulakkeen ja nyt auto toimii. Tuo johdonpätkä on kyllä ehdoton varuste olla mukana. Itsellä sattui olemaan kopukynä "virtameisseli" mukana josta sain johtoa hehkujen pakko lämmitykseen. Meinas vaan näpit palaa ku oli samperi sen verran ohutta johtoa että meinasi lämmetä.
Menee aika perkuleesti vissiin virtaa noille hehkuille. Nyt autossa metrin pätkä suht järeää piuhaa tällaisten tilanteiden varalle.
ardem
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 20.01.2013 00:19

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja ardem »

Voe pimppaloora! Taas kyrvähti se hehkun sulake. Mikä saakeli tuota aiheuttaa. Ei kai se ny voi nuin kuumana käydä ku hehkuttaa. Tuo hehkutus aika on kyllä pitkä ku nälkävuosi. Voisko se siitä johtuu. Kaikki piuhat oon tarkistanu ja releen oon vaihtanu ja silti sulake vaan palaa tosi helposti. Ei kai joku hehku voi olla oikosessa?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Hehkutus / Jälkihehkutus

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Oikosulku tuli itselläkin mieleen. Hehkukiskon vaihto irtojohtoihin joka hehkulle on yksi vaihtoehto, jolloin on helpompi mittailla ja testailla yksittäisiä hehkuja.

Kuva
Vastaa Viestiin