Sivu 1/2

kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 25.11.2022 17:47
Kirjoittaja EeT
En ole löytänyt sopivia vinkkejä jo olemassa olevista aiheista. Uusi tuttavuus vm. -90, 1.7d tölkki ilmaantui omistukseeni ja perus huoltojen jälkeen leimankin sai. Nyt kylmällä ei suostu lähtemään oikein käyntiin paitsi saahamalla hartaasti. Vaihdettu on hehkut (en muista merkkiä), ja diiseli letkua tankilta suodattimelle, suodattimelta pumpulle, paluu letkut suuttimien väliin, paluu pumpulta suodattimelle, joka myös uusi. Ilmeisesti suodattimen päällä takaisku, tämän toimivuudesta ei tietoa, mutta pumpun ja suodattimen väliin laitoin uuden motonetin takaiskun testiksi. Voiko silti valua linjat tyhjäksi/saada ilmaa suodattimen takaiskun kautta? Mitattu että hehkuttaa (+ne uudet hehkut vaihdettu). Kylmäkäynnistys vipu ''ryyppy'' ei liiku hytistä, nyt tehty patentti jolla sen saa ensikäynnistyksessä päälle, kunhan kone jäähtyy. Mitä seuraavaksi vai eikö nämä suostu lähtemää helpommin eres pikkupakkasilla? Lämpösenä toimii hyvin.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 25.11.2022 18:29
Kirjoittaja dmn
Kokeile laittaa yöksi lukkopihdit tulo ja paluulinjoihin, niin saat haarukoitua onko ongelma linjojen tyhjentymisessä vai jossain muualla. Tyypillisimpiä vuotokohtia ovat suuttimien ylivuotoletkut, joskus jopa niiden lähdöt suutinrungossa, pumpun käyttöakselin stefa, ja jos pumpulle menee alkuperäinen kirkas putki, niin saattaa olla murtunut ihan banjon juuresta, mutta ei välttämättä vuoda ylöspäin, mutta ottaa ilmaa.

Pumpun ajoituksella on myös ratkaiseva tekijä, ja siihen tuo "ryyppy" vaikuttaa. Sen voi ihan huoletta jättää koko ajaksi päälle (vaikuttaa alle tyhjäkäyntikierroksilla ennakkoon), ainoastaan jos pumppua ajoittaa, niin muistaa sitten nollata sen.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 26.11.2022 22:59
Kirjoittaja Osku
Hehkujen toimivuus kannattaa myös chekata yksikin pimeä haittaa jo paljon.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 27.11.2022 21:51
Kirjoittaja EeT
Päivitys: ei vielä ainakaa lukkopihdit ratkassu ongelmaa imuletkussa. Täytynee hehkut ottaa irti, laittaa boschilaiset.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 28.11.2022 08:29
Kirjoittaja selvesa
Tarkista se hehkujen metallinen sulake sieltä mustasta rasiasta konehuoneessa. Monesti voi näyttää olevan OK, mutta kuitenkin kun irroittaa niin onkin poikki / murenee käsiin.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 29.11.2022 11:35
Kirjoittaja EeT
Päivitys: Hehkut vaihdettu boschilaisiin, samalla tein vielä napilla hehkutuksen niin ei jää siittäkään kiinni. Yön yli ulkona ja ei lähde käyntiin. Su-ma yö oli töissä sisällä ja aamulla lähti hyvin käymään. Voiko ongelmaa olla suuttimissa, pumpussa? Voiko näitä todeta kuinka? Vai kuinka tätä lähtisi lähestymään...

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 29.11.2022 13:23
Kirjoittaja dmn
Laita myös lukkopihti paluupuolelle. Jos se ottaa ilmaa jostain pumpusta / suuttimista, niin ei se imupuoli siinä paljoa auta. Jos haluaa sokkona jotain kokeilla niin ylivuotoletkujen uusinta. Voi myös kokeilla laittaa ne lukkopihdit siihen pumpulta suuttimiin menevään ylivuotoletkuun, itsellä yhdessä pelissä sitä kautta otti ilmaa, varsinainen vika taisi kuitenkin olla suutinrunkossa olevat letkulähdöt jotka antoivat pakkasella ilmaa..

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 02.12.2022 16:26
Kirjoittaja EeT
Päivitys: Suuttimet pesty ultraäänellä, suuttimie lämpölevyt vaihdettu. käynti tasottui kyllä mutta vielä saa sahata käyntiin. Suodattimen päällä oleva venttiili vielä vanha, ilmeisesti voisi myös vuotaa. Vaikuttaako tämä diisselin valumiseen pois, ilmaan, mihinkään sen suuremmin? Vai onko seuraava askel pumpun ajotus? Kaikki letkut konehuoneessa uusia.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 02.12.2022 21:50
Kirjoittaja EeT
Päivitys: Jako tarkistettu, pumppu oli puoli hammasta vinossa. Olisko jakopääremontissa menny hihnan löysät väärään paikkaan, en tiedä. Nyt ainakin taas yksi asia korjattu ja huomenna näkee kuinka käy.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 03.12.2022 00:18
Kirjoittaja AT5nok
Minulla on kahdessa tölkissä ilmavuoto löytynyt soudattimelta rintapellin läpi menevästä letkusta. Vuoti ilmaa sisäänpäin muttei nestettä ulos.

Pumpun ja kampiakselin välillähihna pitää olla KIREÄ, kun uuden laittaa paikalleen.
Pumpun asennon kun merkkaa jalkaan ja kääntää pikkasen ennakkoa lisää. Jos ei auta, niin helppo palauttaa alkuperäiseen.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 03.12.2022 19:25
Kirjoittaja Osku
Koska käsittääkseni tuossa yllä on kaikki perus jutut mitkä vaikuttaa kylmä käynnistykseen, niin uskallan heittää spekulatiivisen kyssärin voiko kannen vesivuoto vaikuttaa dieselissä??. Eli miten dieseli reagoi tohon, nämähän on tunnettuja kansivioista.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 03.12.2022 21:14
Kirjoittaja dmn
Sanoisin että ei välttämättä niin paljoa vaikuta, ehkäpä enemmän vaikuttaa venttiilien ohivuodot, jos näitä lähtisi mittailemaan. Jos paha vuoto olisi, niin silloinhan palotila olisi täynnä vettä, eikä kone pyörisi.

Mutta yksi tarkistamisen arvoinen juttu on tietysti moottorin maakaapeli, ja startin virtakaapeli (ja tietysti startti itsessään). Tässä juuri koitettiin jotain arpamoottori-aaz saada käyntiin generaattorin perässä, niin ei millään lähtenyt vaikka kuinka hehkutettiin ja kokeiltiin starttipilotilla. Sen sijaan kun tajuttiin kytkeä pari akkua sarjaan, niin saatiin 24v startille, niin laakista lähti käyntiin ja kävi hienosti.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 14.12.2022 13:01
Kirjoittaja EeT
Päivitys: Jakohihnan muutos ei auttanut. Sen jälkeen pumppua käännelty aikasemmalle ja myöhäsemmälle perstuntumalla ja myöhäsemmälle käänettäessä alkoi saamaan jonkinlaisia tuloksia. Toki myös yli 10 asteen pakkaset alkoi samalla, ei tiedä kuinka tämmöset lähtee käyntiin ylipäätään näin kylmällä. Lohkolämmittimen puuttuva piuha saatu ja piuhan päästä lähtee käyntii erittäin helposti. Kenties voisi vielä pumppua käännellä ja kattella kuinka vaikuttaa mutta nyt pääsee jo töihin kulkemaan. Uusi isompi akku myös varmaan vähän helpottanut, tai ainakin jaksanut sahata pidempään ilman lohkolämmitintä.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 16.12.2022 12:25
Kirjoittaja Osku
Hyvä JX lähtee
-25 käyntiin huono ei niinkään -25 jälkeen lämitys tarvetta saattaa esiintyä hyvälläkin tosin yleensä hyvä akku pitempi sahaus ja/tai pilotti yleensä riitää kovemmillakin.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 16.12.2022 12:29
Kirjoittaja Osku
Tosin joskus startti pilotti jopa haittaa kun puristukset on niin kovat että iskee vastaan.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 28.01.2023 13:05
Kirjoittaja EeT
Nyt on ajeltu lohkolämppärin kans tyytyväisenä mutta tuossa kun otin suuttimet taas irti huoltoon niin 2 suuttimen kierreosuus murtui ja lens mäkeen.

Eli kansi halki. Minkäslainen kansi tämmöseen sopii? 1.7d, vapaasti hengittävä, passaako kaikki keskenään ristiin vai mistä löytyis oikeenlainen, onko jollain teistä, vai laitanko ostopalstalle ilmotuksen? Nokialla pirkanmaalla sijainti

Jos halvalla sais vielä elvytettyä kun en vielä osannut päättää mikä moottori tulis tilalle

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 28.01.2023 16:08
Kirjoittaja dmn
Kaikki kovilla nostajilla olevat käy, eli 1.7d.. mutta 1.9 sitten taas ei.

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 28.01.2023 22:23
Kirjoittaja EeT
eli 1.6d käy? Jollakin oli tuolla myydään-osastolla ilmoitus että purkaamolla kansi myynnissä, oli maininnu että vapariin vm. 83-88, onko siinä jotain eroa vuosimalleissa vai pitääkö ottaa ensin kansi irti ja käydä vertaamassa esimerkiksi?

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 28.01.2023 23:27
Kirjoittaja dmn
Vaparissa voi teoriassa olla huonompaa matskua venttiilit ja seetit, mutta tuskin aiheuttaa ongelmaa. Jossain kohtaa 80-luvun lopulla henkilöautot siirtyivät hydraulisiin nostajiin, mutta kovat nostajat jatkoivat vielä tavara-autopuolella muutaman vuoden (eli varmaan -92, kunnes T3 tyypit oli saatu valmiiksi). Nyt ei kyllä enää aivosolut yhdistä oliko 1.6 konetta hydraulisilla nostajilla, mielestäni ei. Jos oli, niin tuskin ennen vuotta -88 ainakaan..

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Lähetetty: 23.02.2023 11:26
Kirjoittaja EeT
Tais löytyä kansi, nyt mysteeri: Netissä ja motonetissä on myynnissä kolmea erilaista kannentiivistettä, 1 lovi, 2 lovea tai 3 lovea (tai reikää). Onko näillä jotakin merkitystä, ja myöskin paksuuksissa oli eroja, onko sillä jokin suurempi merkitys vai pitääkö katsoa mikä siellä nyt on paikallaan joka tapauksessa?