kylmäkäynnistys ongelma?

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

En ole löytänyt sopivia vinkkejä jo olemassa olevista aiheista. Uusi tuttavuus vm. -90, 1.7d tölkki ilmaantui omistukseeni ja perus huoltojen jälkeen leimankin sai. Nyt kylmällä ei suostu lähtemään oikein käyntiin paitsi saahamalla hartaasti. Vaihdettu on hehkut (en muista merkkiä), ja diiseli letkua tankilta suodattimelle, suodattimelta pumpulle, paluu letkut suuttimien väliin, paluu pumpulta suodattimelle, joka myös uusi. Ilmeisesti suodattimen päällä takaisku, tämän toimivuudesta ei tietoa, mutta pumpun ja suodattimen väliin laitoin uuden motonetin takaiskun testiksi. Voiko silti valua linjat tyhjäksi/saada ilmaa suodattimen takaiskun kautta? Mitattu että hehkuttaa (+ne uudet hehkut vaihdettu). Kylmäkäynnistys vipu ''ryyppy'' ei liiku hytistä, nyt tehty patentti jolla sen saa ensikäynnistyksessä päälle, kunhan kone jäähtyy. Mitä seuraavaksi vai eikö nämä suostu lähtemää helpommin eres pikkupakkasilla? Lämpösenä toimii hyvin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kokeile laittaa yöksi lukkopihdit tulo ja paluulinjoihin, niin saat haarukoitua onko ongelma linjojen tyhjentymisessä vai jossain muualla. Tyypillisimpiä vuotokohtia ovat suuttimien ylivuotoletkut, joskus jopa niiden lähdöt suutinrungossa, pumpun käyttöakselin stefa, ja jos pumpulle menee alkuperäinen kirkas putki, niin saattaa olla murtunut ihan banjon juuresta, mutta ei välttämättä vuoda ylöspäin, mutta ottaa ilmaa.

Pumpun ajoituksella on myös ratkaiseva tekijä, ja siihen tuo "ryyppy" vaikuttaa. Sen voi ihan huoletta jättää koko ajaksi päälle (vaikuttaa alle tyhjäkäyntikierroksilla ennakkoon), ainoastaan jos pumppua ajoittaa, niin muistaa sitten nollata sen.
< 15kWh/100km
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Hehkujen toimivuus kannattaa myös chekata yksikin pimeä haittaa jo paljon.
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Päivitys: ei vielä ainakaa lukkopihdit ratkassu ongelmaa imuletkussa. Täytynee hehkut ottaa irti, laittaa boschilaiset.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Tarkista se hehkujen metallinen sulake sieltä mustasta rasiasta konehuoneessa. Monesti voi näyttää olevan OK, mutta kuitenkin kun irroittaa niin onkin poikki / murenee käsiin.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Päivitys: Hehkut vaihdettu boschilaisiin, samalla tein vielä napilla hehkutuksen niin ei jää siittäkään kiinni. Yön yli ulkona ja ei lähde käyntiin. Su-ma yö oli töissä sisällä ja aamulla lähti hyvin käymään. Voiko ongelmaa olla suuttimissa, pumpussa? Voiko näitä todeta kuinka? Vai kuinka tätä lähtisi lähestymään...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laita myös lukkopihti paluupuolelle. Jos se ottaa ilmaa jostain pumpusta / suuttimista, niin ei se imupuoli siinä paljoa auta. Jos haluaa sokkona jotain kokeilla niin ylivuotoletkujen uusinta. Voi myös kokeilla laittaa ne lukkopihdit siihen pumpulta suuttimiin menevään ylivuotoletkuun, itsellä yhdessä pelissä sitä kautta otti ilmaa, varsinainen vika taisi kuitenkin olla suutinrunkossa olevat letkulähdöt jotka antoivat pakkasella ilmaa..
< 15kWh/100km
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Päivitys: Suuttimet pesty ultraäänellä, suuttimie lämpölevyt vaihdettu. käynti tasottui kyllä mutta vielä saa sahata käyntiin. Suodattimen päällä oleva venttiili vielä vanha, ilmeisesti voisi myös vuotaa. Vaikuttaako tämä diisselin valumiseen pois, ilmaan, mihinkään sen suuremmin? Vai onko seuraava askel pumpun ajotus? Kaikki letkut konehuoneessa uusia.
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Päivitys: Jako tarkistettu, pumppu oli puoli hammasta vinossa. Olisko jakopääremontissa menny hihnan löysät väärään paikkaan, en tiedä. Nyt ainakin taas yksi asia korjattu ja huomenna näkee kuinka käy.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla on kahdessa tölkissä ilmavuoto löytynyt soudattimelta rintapellin läpi menevästä letkusta. Vuoti ilmaa sisäänpäin muttei nestettä ulos.

Pumpun ja kampiakselin välillähihna pitää olla KIREÄ, kun uuden laittaa paikalleen.
Pumpun asennon kun merkkaa jalkaan ja kääntää pikkasen ennakkoa lisää. Jos ei auta, niin helppo palauttaa alkuperäiseen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Koska käsittääkseni tuossa yllä on kaikki perus jutut mitkä vaikuttaa kylmä käynnistykseen, niin uskallan heittää spekulatiivisen kyssärin voiko kannen vesivuoto vaikuttaa dieselissä??. Eli miten dieseli reagoi tohon, nämähän on tunnettuja kansivioista.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sanoisin että ei välttämättä niin paljoa vaikuta, ehkäpä enemmän vaikuttaa venttiilien ohivuodot, jos näitä lähtisi mittailemaan. Jos paha vuoto olisi, niin silloinhan palotila olisi täynnä vettä, eikä kone pyörisi.

Mutta yksi tarkistamisen arvoinen juttu on tietysti moottorin maakaapeli, ja startin virtakaapeli (ja tietysti startti itsessään). Tässä juuri koitettiin jotain arpamoottori-aaz saada käyntiin generaattorin perässä, niin ei millään lähtenyt vaikka kuinka hehkutettiin ja kokeiltiin starttipilotilla. Sen sijaan kun tajuttiin kytkeä pari akkua sarjaan, niin saatiin 24v startille, niin laakista lähti käyntiin ja kävi hienosti.
< 15kWh/100km
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Päivitys: Jakohihnan muutos ei auttanut. Sen jälkeen pumppua käännelty aikasemmalle ja myöhäsemmälle perstuntumalla ja myöhäsemmälle käänettäessä alkoi saamaan jonkinlaisia tuloksia. Toki myös yli 10 asteen pakkaset alkoi samalla, ei tiedä kuinka tämmöset lähtee käyntiin ylipäätään näin kylmällä. Lohkolämmittimen puuttuva piuha saatu ja piuhan päästä lähtee käyntii erittäin helposti. Kenties voisi vielä pumppua käännellä ja kattella kuinka vaikuttaa mutta nyt pääsee jo töihin kulkemaan. Uusi isompi akku myös varmaan vähän helpottanut, tai ainakin jaksanut sahata pidempään ilman lohkolämmitintä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Hyvä JX lähtee
-25 käyntiin huono ei niinkään -25 jälkeen lämitys tarvetta saattaa esiintyä hyvälläkin tosin yleensä hyvä akku pitempi sahaus ja/tai pilotti yleensä riitää kovemmillakin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tosin joskus startti pilotti jopa haittaa kun puristukset on niin kovat että iskee vastaan.
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Nyt on ajeltu lohkolämppärin kans tyytyväisenä mutta tuossa kun otin suuttimet taas irti huoltoon niin 2 suuttimen kierreosuus murtui ja lens mäkeen.

Eli kansi halki. Minkäslainen kansi tämmöseen sopii? 1.7d, vapaasti hengittävä, passaako kaikki keskenään ristiin vai mistä löytyis oikeenlainen, onko jollain teistä, vai laitanko ostopalstalle ilmotuksen? Nokialla pirkanmaalla sijainti

Jos halvalla sais vielä elvytettyä kun en vielä osannut päättää mikä moottori tulis tilalle
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kaikki kovilla nostajilla olevat käy, eli 1.7d.. mutta 1.9 sitten taas ei.
< 15kWh/100km
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

eli 1.6d käy? Jollakin oli tuolla myydään-osastolla ilmoitus että purkaamolla kansi myynnissä, oli maininnu että vapariin vm. 83-88, onko siinä jotain eroa vuosimalleissa vai pitääkö ottaa ensin kansi irti ja käydä vertaamassa esimerkiksi?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vaparissa voi teoriassa olla huonompaa matskua venttiilit ja seetit, mutta tuskin aiheuttaa ongelmaa. Jossain kohtaa 80-luvun lopulla henkilöautot siirtyivät hydraulisiin nostajiin, mutta kovat nostajat jatkoivat vielä tavara-autopuolella muutaman vuoden (eli varmaan -92, kunnes T3 tyypit oli saatu valmiiksi). Nyt ei kyllä enää aivosolut yhdistä oliko 1.6 konetta hydraulisilla nostajilla, mielestäni ei. Jos oli, niin tuskin ennen vuotta -88 ainakaan..
< 15kWh/100km
EeT
Vasta alkaja
Viestit: 14
Liittynyt: 23.11.2022 20:42

Re: kylmäkäynnistys ongelma?

Viesti Kirjoittaja EeT »

Tais löytyä kansi, nyt mysteeri: Netissä ja motonetissä on myynnissä kolmea erilaista kannentiivistettä, 1 lovi, 2 lovea tai 3 lovea (tai reikää). Onko näillä jotakin merkitystä, ja myöskin paksuuksissa oli eroja, onko sillä jokin suurempi merkitys vai pitääkö katsoa mikä siellä nyt on paikallaan joka tapauksessa?
Vastaa Viestiin