käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Nyt uusi kaksoisrele paikas ja ei vaan lähe käymään bensapumppu ja konekkaan ???Sulakkeet ehjät.Nyt hyviä neuvoja tarvitsen!!!!Suoraan kun pumpulle antaa virtaa niin pyörii mutta ei muuten ollenkaan kun virrat kiertää päälle .Pitäiskös sen pumpun alkaa heti pyörimään kun virrat laittaa pääl????
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja tixu »

Se surahtaa kerran, kun laitaa virrat!
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Terve ahaa kiitos tiedosta ,ei tämä pumppu puhu mitään ..bensapumpun johtojen päihin ei tule virtaa ollenkaan ???Onko mulla väärä kaksoisrele kun vanhassa numerosarjan 3 viimeistä numeroa 129 ja uudessa releessä 120 ???Tarvitsen nyt hyviä neuvoja kun ei vaan käynnisty ,kun pumppu toimii suoraan kun johdot laitta akulta mut ei muuten ???Miten saan vian ilmi voisiko joku velho neuvoa???
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja dmn »

Käynnistyykö myös jos antaa "ohitusleikkauksella" virtaa pumpulle?
< 15kWh/100km
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Terve mitä tarkoitat ohitusleikkauksella ,siis suoraan akulta pumppu käy mut ei muuten ja ei käy konekaan ei käynnisty kylläkään niin,hörähti kerran vaan ja sammui juu
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja dmn »

No sitten veikkaan että vika ei korjaannu relettä vaihtamalla jos ei kone käynnisty noinkaan. Onkos siinä releen pinnassa kuvattu sisäinen kytkentäkaavio/nastajärjestys? Laita vaikka kuva
< 15kWh/100km
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Aha ok on siinä juu ja uusi rele mikä nyt paikassa niin varaosanumero sarjan viimeinen numero erilainen alkuperäisessä releessä 129 ja uudessa 120 ,vaikuttako tämä ?? En osaa laittaa kuvaa kyllä kaavio on selvä kannessa .En tiedä tuleeko kipinäkään ,viimeksi tuli kipinä katottiin ekaksi ja hyvä kipinä.Virtalukon pohja uusittu jo.Kumma juttu tämä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja dmn »

No kyllähän se sitten eri osa on. Kaaviota katsomalla voit kuitenkin päätellä onko toiminta sama, toisessa voi olla esim. jotain ylimääräisiä lähtöjä.

Tuo kaavio releen päällä auttaa diagnosoinnissa, tuon perusteella voi tsekkailla relekannalta tuleeko sähkö oikeisiin paikkoihin. Ja toki muutenkin kannattaa maadoitukset käydä läpi.
< 15kWh/100km
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Kuviot on samat numerot kohdissaan ,pitää mitataa mihin tulee virta Kiitoksia tiedoista .
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja tuossapa tehtaan opus diagnostiikkaan:

http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... Manual.pdf

Eli tuon mukaan itse lähtisin testaamaan ensin sitä kaksoisreleen toista puolta, jota kautta ecu saa sähköt. Tarvitaan koetuslamppu / yleismittari.
- Kokeillaan onko relekanta 85 kytketty maahan (resistanssimittaus yleismittarista, tai kynän kanssa toinen pää esim. laturin johdon mutteriin tms)
- Kokeillaan tuleeko relekantaan nro 86c +12v kun virrat on päällä
- Jos releen toinen puoli toimii, niin 88b pinnissä pitäis +12v
- Bensapumpun pitää pyöriä myös startatessa, 86a pinni ohjaa tätä (startilta)
- Jos oikein pähkäilin kaaviota niin ecu ei varsinaisesti kytke bensapumppua päälle vaan sen tekee ilmamäärämittari. Eli virtojen olessa kytkettynä ilmamäärämittarin pinnista 39 pitäisi löytyä +12v ja kun läppää liikuttaa niin pinniin 36 pitäisi ilmestyä +12v

Eli ecu tuossa ei varsinaisesti ohjaa bensapumppua. Veikkaan että vika on nyt joku katkos joko maa / sytytysvirta (86c) tai +12v (88z) johdoissa.
< 15kWh/100km
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Juu oikeanpuoleiseen töpseliin ei tullu virtaa mihenkään.Sulakerasian puolet vasemmalta katsoen mykkä ei virtaa,sitten 2 johtoa ratin alapuolelta oikosulussa sulaneet ja polttaneet sulakkeen ,ilmamäärämittarin kansi liimattu en saanut auki sitä.Jotain täs nyt selvis mutta joku rele ratin alla oikealla ja punainen vipu kyljessä sihen menee toinen sulanut johto kuori pois
kimmo68
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 27.08.2014 23:51

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja kimmo68 »

Terve monta johtoa menee bensapumpulle ?Ja mistä virta otetaan pumpuun ??
jokuvaan
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 01.05.2013 17:43

Re: käynnistys ongelma 2,1 ruisku

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

****toimii taas***** elikkä tuli itelläkin vastaan kun olin lähdössa ajelemaan. kone lähti hyvin käymään ja kävi pikkuketken ok. kun olin lähdössaä ajamaan niin sammahti ajattelin että onko renkaat jäätyneeet kiinni maahan vai mikä tuli. eipä enää käynnisty ei(starttaa kyllä) ja kun aikaisemminkin on ollut onkkelmia tuon polttoinepumpun johtojen kanssa niin käytin liittimet irti no toisesta oli joko johti poikki tai meni poikki kun irroitin liittimen. no pätkä uutta johtoa väiin ja uusi kokeilu ei edelleenkään käynnisty. no ajattelin että vaihetaampa koko johto konehuoneeseen asti. sitten aloin testailemaan kun tuli ensimmäinen liitin vastaan ja totesin että ei tule virtoja tuonnekkaan ja lisäksi huomasin että koneen päällä joku mokkula piti surinaa. otin siitäkin liittimen irti ja sinnekkään ei tullut 12v. tässä vaiheessa ajattelinkin tulla tänne kysymään viisaammilta mitä kannattaa seuraavaksi tehdä. elikkä starttaa hyvin mutta ei lähde käymään, tosin tovin aikaa oltuaaan saattaa hyrähtää ja taas sammuu.
ja sen verran vähän olen vielä värkännyt että jos pitäätarkistaa joku rele niin kertokaa suosiolla että mistä löytyy... tai jos vikaa rupeaa hakemaan tuolta virtalukon pohjasta niin saa vääntää rautalangasta että mistä ja miten.

lisäystä sen verran että auto käy kun pistää polttopinepumpulle virtaa suoraa akulta.

lopputulos vika oli kuitenkin tuossa polttoinepumpulle menevässä johdossa. kun testasin eka että pumppu toimii niin ajattelin että vedämpä nyt tuon johdonkin uusiksi samalla, kun vahat piuhat on niin kovettuneet. no vedin piuhat ekalle liittimelle asti ja sitten aattelin että testataampas. no heti alko pumppu suriseen kun pisti virrat päälle. tosin väärään suuntaan. piuhat oikeinpäin ja ei muuta ko auto tulille. taas käy ja kukkuu.
Vastaa Viestiin